Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
0

 Από την Βικιπεδία:


Κοίμηση της Θεοτόκου είναι Θεομητορική εορτή των Χριστιανικών Εκκλησιών, η οποία εορτάζεται στις 15 Αυγούστου.

Στην Ελλάδα γιορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα σε πολλά μέρη της χώρας, ονομάζεται δε και "Πάσχα του καλοκαιριού".


Κατά την χριστιανική παράδοση, όταν η Παναγία πληροφορήθηκε άνωθεν τον επικείμενο θάνατό της προσευχήθηκε στο όρος των Ελαιών, ετοιμάστηκε, και ανέφερε το γεγονός στους Αποστόλους.

Επειδή κατά την ημέρα της κοίμησης δεν ήταν όλοι οι Απόστολοι στα Ιεροσόλυμα, μία νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε κοντά της.

Την τοποθέτησαν στο μνήμα της Γεσθημανής, αλλά μετά από τρεις μέρες ο τάφος ήταν άδειος. Η Παναγία μετατέθη τους ουρανούς."

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Pieter Bruegel, 1564

Η "Κοίμηση της Θεοτόκου" είναι ένα δημοφιλέστατο θέμα τόσο στην ανατολική όσο και στην δυτική χριστιανική τέχνη και ζωγραφική– Στην δυτική, βέβαια, μεταφράζεται ως ο "Θάνατος της Παρθένου Μαρίας".


Από την άλλη, στην δυτική τέχνη του 15ου και 16ου αιώνα έδαφος στην ζωγραφική χριστιανικής θεματολογίας κερδίζει περισσότερο η "Ανάληψη της Θεοτόκου στον Παράδεισο", παρά η "Κοίμηση", ο θάνατός της.


Δεν υπάρχει καμία πληροφορία στην Βίβλο για τον θάνατο της Παναγίας, ωστόσο μία χριστιανική παράδοση του 5ου αιώνα επιβεβαιώνει το κάλεσμα των Δώδεκα Αποστόλων από την ίδια, ώστε να είναι παρόντες στην τελευταία της στιγμή.


Οι Απόστολοι που κάθονται γύρω από το κρεβάτι της είναι και το συνηθέστερο θέμα στους περισσότερους πίνακες και αναπαραστάσεις.


Ξεχωρίσαμε τους 25 πιο εντυπωσιακούς απ' αυτούς.

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Pieter Bruegel, 1564

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Άγνωστος Γάλλος καλλιτέχνης -Μαρμάρινο γλυπτό

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Arcimboldo Giuseppe

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Bartolome Bermejo, 1460-1462

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Hugo Van Der Goes, 1480

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Andrea Mantegna, 1461

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Jacopo Bellini, 1450

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
“Η Κοίμηση της Θεοτόκου” – Ο διάσημος πίνακας του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (Ελ Γκρέκο) που χρονολογείται στα 1565-1566, όσο ο καλλιτέχνης βρισκόταν στην Κρήτη. Η υπογραφή του Ελ Γκρέκο ανακαλύφθηκε μόλις στα 1983 από τον αρχαιολόγο Γεώργιο Μαστορόπουλο, στα πλαίσια της έρευνας και μελέτης των Ιερών Ναών της Σύρου από το Υπουργείο Πολιτισμού. Η εικόνα βρίσκεται στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου της Ερμούπολης στην Σύρο από το 1850 μέχρι και σήμερα, και κατά την επικρατέστερη άποψη μεταφέρθηκε εκεί από τους Ψαριανούς πρόσφυγες, οι οποίοι φεύγοντας από τα κατεστραμμένα Ψαρά και αναζητώντας νέα πατρίδα, την μετέφεραν μαζί τους.

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Fernando Llanos, 1507

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Fra Angelico, 1432

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Hans Multscher, 1437

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Caravaggio, 1606 - Μουσείο του Λούβρου

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Ιταλική Σχολή, 16ος αιώνας

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Master of the Amsterdam, 1500*Τρεις ανώνυμοι ζωγράφοι έχουν περάσει στην ιστορία της τέχνης ως Masters of the Death of the Virgin.

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Master of Riglos

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Michel Wolgemut, 1493

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Pedro Garcia de Benabarre, 1460-1465

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Pier Maria Pennacchi, 1511

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Ιερέας Victor. Λατρευτική εικόνα που χρονολογείται στα 1650 - 1699. Σήμερα βρίσκεται στην συλλογή του Μουσείου Μπενάκη

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Πλάκα από ελεφαντοστό. Τέλη 10ου - αρχές 11ου αιώνα. Μουσείο Cluny, Παρίσι.

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Άγνωστοι Ιταλοί ζωγράφοι, 1350

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Η Κοιμηση της Θεοτόκου, λάδι σε μουσαμά. Νικόλαος Δοξαράς, 1753-1754

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Hans Holbein the Elder, 1491-1492

 

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην τέχνη Facebook Twitter
Hans Leonard Schaufelein, 1510

Αρχείο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ