Η συντηρήτρια έργων τέχνης και βιβλιοδέτης Eλένη Tσετσέκου πιστεύει στο μέλλον του βιβλίου

Η συντηρήτρια έργων τέχνης και βιβλιοδέτης Eλένη Tσετσέκου πιστεύει στο μέλλον του βιβλίου Facebook Twitter
0
Η συντηρήτρια έργων τέχνης και βιβλιοδέτης Eλένη Tσετσέκου πιστεύει στο μέλλον του βιβλίου Facebook Twitter
Νομίζω ότι όλα τα επαγγέλματα αυτήν τη περίοδο βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση και η βιβλιοδεσία σίγουρα έχει επηρεαστεί ανάλογα...

— Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Είναι αλήθεια ότι η βιβλιοδεσία είναι πιο παλιά από την τυπογραφία; Πότε εμφανίστηκε και τι περιλάμβανε αρχικά;

Στην Ευρώπη η τυπογραφία ξεκινάει ουσιαστικά με τον Γουτεμβέργιο τον 15ο αιώνα. Η βιβλιοδεσία είναι παλαιότερη. Ένα από τα παλιότερα δείγματα που έχουν βρεθεί στην Ευρώπη χρονολογείται τον 7ο μ.Χ. αιώνα περίπου, αλλά στην Αίγυπτο έχουν βρεθεί ακόμη παλιότερα δείγματα. Πριν από την τυπογραφία υπήρχαν οι αντιγραφείς, κυρίως μοναχοί, οι οποίοι αντέγραφαν τα κείμενα από το ένα βιβλίο στο άλλο. Στην μορφή με την οποία το ξέρουμε σήμερα, το βιβλίο εμφανίστηκε στα χριστιανικά χρόνια, με διπλωμένα φύλλα δεμένα μεταξύ τους. Σταδιακά, άρχισαν να ράβουν τα φύλλα πάνω σε λωρίδες δέρματος ή σπάγκου και να τα προστατεύουν με ξύλινες πινακίδες. Μετά προστέθηκε το δέρμα για την προστασία της ράχης του βιβλίου και οι πινακίδες ενώθηκαν με τα χαρτιά. Το δέρμα και οι πινακίδες άρχισαν να διακοσμούνται και σταδιακά η βιβλιοδεσία εξελίχθηκε. Τα βιβλία ήταν σπάνια και ακριβά και κυρίως θρησκευτικού περιεχομένου. Τα εξώφυλλά τους ήταν διακοσμημένα με πολύτιμους λίθους, χρυσό, ασήμι κ.ά.

— Πότε ανθεί, ουσιαστικά, η τέχνη;

Πιστεύεται ότι η τέχνη φτάνει στην τελειότητά της τον 15ο αιώνα. Προσωπικά, πιστεύω ότι υπάρχουν εξίσου όμορφα βιβλία πριν και μετά τον 15ο αιώνα.

Θέλω να πιστεύω πως η βιβλιοδεσία δεν είναι από τις τέχνες που θα χαθούν σύντομα. Είναι πολλοί αυτοί που αγαπούν τα βιβλία και έχουν το μεράκι να τα φτιάχνουν. Κατά τη γνώμη μου, τα βιβλία δεν μπορούν να αντικατασταθούν.



— Τι αλλαγές έφερε η σύγχρονη βιβλιοδεσία;

Μετά την τυπογραφία, τα βιβλία άρχισαν να παράγονται πιο μαζικά και σταδιακά προέκυψαν καινούργιες ανάγκες. Όλα έπρεπε να γίνονται γρηγορότερα και φτηνότερα. Με τα χρόνια η ποιότητα των συγκολλητικών άρχισε να μειώνεται, το χαρτί άρχισε να γίνεται βιομηχανικό προϊόν και έτσι και η ποιότητα των βιβλίων έπεσε. Φυσικά, υπάρχουν και αυτοί που συνεχίζουν να ακολουθούν τις παραδοσιακές μεθόδους ακόμα και σήμερα.

— Μπορείτε να μας περιγράψετε τη διαδικασία που ακολουθείται στις μέρες μας;

Υπάρχουν πολλοί που συνεχίζουν τις παραδοσιακές μεθόδους βιβλιοδεσίας, τις οποίες φυσικά δεν μπορώ να περιγράψω εδώ. Τα πιο φθηνά βιβλία δεν φτιάχνονται με ραφή αλλά από χαρτιά κολλημένα μεταξύ τους.

Η συντηρήτρια έργων τέχνης και βιβλιοδέτης Eλένη Tσετσέκου πιστεύει στο μέλλον του βιβλίου Facebook Twitter


— Πόσα διαφορετικά είδη βιβλιοδεσίας υπάρχουν;

Δεν πιστεύω ότι θα μπορούσε κάποιος να δώσει έναν συγκεκριμένο αριθμό. Υπάρχουν πάρα πολλές παραλλαγές και είναι πρακτικά αδύνατο να τις μετρήσει κάποιος, ιδιαίτερα στις μέρες μας, που η καλλιτεχνική βιβλιοδεσία έχει πάρει άλλες μορφές. Πλέον δημιουργούνται και βιβλία με σκοπό να εντυπωσιάζουν αισθητικά, όχι απαραίτητα για να διαβάζονται.

— Ποια είναι τα κριτήρια εκείνα που ξεχωρίζουν ένα έργο καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας;

Με ποια κριτήρια χαρακτηρίζουμε έναν πίνακα έργο τέχνης; Θα έλεγα πως αυτό έχει σχέση με τον αντίκτυπο που προκαλεί το βιβλίο σε αυτόν που το βλέπει.

— Ποιο είναι το δικό σας αγαπημένο δείγμα;

Αυτό είναι πολύ δύσκολο να το απαντήσω. Υπάρχουν τόσο όμορφα και μοναδικά δείγματα από τότε που άρχισαν να φτιάχνονται βιβλία μέχρι σήμερα. Νομίζω ότι αν έπρεπε να διαλέξω ένα, θα ήταν το Great Omar των Francis Sangorski και George Sutcliffe από την Αγγλία. Πέρα από το πανέμορφο εξώφυλλό του, μου αρέσει ιδιαίτερα και ο μύθος που έχει φτιαχτεί γύρω του. Χρειάστηκε 2,5 χρόνια περίπου για να φτιαχτεί, ολοκληρώθηκε το 1911 και τελικά βυθίστηκε με τον Τιτανικό το 1912. Η ειρωνεία είναι ότι ο Francis Sangorski πνίγηκε λίγο αργότερα την ίδια χρονιά.

Η συντηρήτρια έργων τέχνης και βιβλιοδέτης Eλένη Tσετσέκου πιστεύει στο μέλλον του βιβλίου Facebook Twitter
Τα πιο φθηνά βιβλία δεν φτιάχνονται με ραφή αλλά από χαρτιά κολλημένα μεταξύ τους...


—Σε τι κατάσταση βρίσκεται το επάγγελμα αλλά και η τέχνη της βιβλιοδεσίας στην Ελλάδα;

Νομίζω ότι όλα τα επαγγέλματα αυτήν τη περίοδο βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση και η βιβλιοδεσία σίγουρα έχει επηρεαστεί ανάλογα.

— Φοβάστε για την τύχη πιο εκλεπτυσμένων μεθόδων, όπως η δερματοδεσία;

Θέλω να πιστεύω πως η βιβλιοδεσία δεν είναι από τις τέχνες που θα χαθούν σύντομα. Είναι πολλοί αυτοί που αγαπούν τα βιβλία και έχουν το μεράκι να τα φτιάχνουν. Κατά τη γνώμη μου, τα βιβλία δεν μπορούν να αντικατασταθούν. Λίγο-πολύ, όλοι έχουμε δει σε κάποια ταινία ένα μεγάλο δερμάτινο βιβλίο το οποίο θα θέλαμε να μπορούσαμε να διαβάσουμε από κοντά. Μπορεί να είμαι αισιόδοξη, αλλά, όχι, δεν φοβάμαι για τη βιβλιοδεσία.

— Πείτε μας δυο λόγια για το σεμινάριο που οργανώνει το Ασκαρδαμυκτί. Τι θα μάθουν οι συμμετέχοντες;

Θα ξεκινήσουμε με ένα μικρό, θεωρητικό κομμάτι: τα μέρη του βιβλίου, ιδιότητες του χαρτιού και πώς φτιάχνεται, ιδιότητες του δέρματος και ό,τι χρειάζεται να γνωρίζει κάποιος όταν ξεκινά να φτιάξει ένα βιβλίο. Θα συνεχίσουμε μαθαίνοντας και συγκρίνοντας κάποιες τεχνικές διακοσμητικών εσωτερικών χαρτιών, τις λεγόμενες μαρμαρόκολλες. Εδώ αρχίζει το πραγματικά ενδιαφέρον κομμάτι: πώς ράβουμε ένα βιβλίο! Οι συμμετέχοντες θα διδαχθούν μία από τις βασικές τεχνικές βιβλιοδεσίας: τη ραφή πάνω σε νεύρα. Η μέθοδος αυτή δημιουργεί τα χαρακτηριστικά εξογκώματα που παρατηρούμε στις ράχες των βιβλίων. Πολλές φορές τα εξογκώματα αυτά είναι ψεύτικα και διακοσμητικά, αλλά εμείς θα ασχοληθούμε με την παραδοσιακή ραφή των διπλωμένων φύλλων χαρτιού πάνω σε σπάγγο. Τα επόμενα βήματα θα είναι να φτιάξουμε τα κεφαλάρια με χρωματιστές κλωστές, να διαμορφώσουμε τις ξύλινες πινακίδες και στη συνέχεια να ντύσουμε όλο το βιβλίο με δέρμα.

Η συντηρήτρια έργων τέχνης και βιβλιοδέτης Eλένη Tσετσέκου πιστεύει στο μέλλον του βιβλίου Facebook Twitter
Η συντηρήτρια έργων τέχνης και βιβλιοδέτης Eλένη Tσετσέκου πιστεύει στο μέλλον του βιβλίου Facebook Twitter


Εργαστήρι ελευθέρων σπουδών «Ασκαρδαμυκτί»
Δεληγιάννη 6 & Σπ. Τρικούπη, Εξάρχεια
210 8819784, www.askardamykti.com

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ