Το Sarajevo Winter Festival είναι ένα φεστιβάλ θεάτρου όπου παρουσιάζονται παραστάσεις από ολόκληρο τον κόσμο. Μια αντιπροσωπεία από την Ελλάδα έδωσε το παρών στις 9 και 10 Μαρτίου. Η Έλενα Πέγκα που ήταν μέρος αυτής της αποστολής μου μίλησε για όσα είδε και άκουσε εκεί:
Που συναντιέται το σύγχρονο ελληνικό θέατρο με το σύγχρονο βαλκανικό θέατρο;
Η ταυτότητα του ελληνικού θεάτρου δίνεται μέσα από τρείς άξονες. Τα σύγχρονα ανεβάσματα του αρχαίου δράματος, τα νεοελληνικά έργα της τελευταίας δεκαετίας και τις νέες ομάδες. Δεν μπορώ να πω πως γνωρίζω την ταυτότητα του σύγχρονου θεάτρου των Βαλκανίων καθώς και η κάθε χώρα έχει τις ιδιαιτερότητες της, ιστορικές, κοινωνικές, πολιτικές, πολιτισμικές και γλωσσικές. Η Βοσνία πρόσφατα βγήκε απο έναν πόλεμο, και προσπαθεί να τον ξεχάσει Οι δραματολόγοι και διευθυντές θεάτρων που συναντήσαμε μας είπαν πως δεν θέλουν να ανεβάζουν άλλα έργα για τον πόλεμο.
Ποια ήταν η δική σου συμμετοχή;
Στην συνολική παρουσίαση που κάναμε για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο, διάβασα ένα αποσπάσμα από το θεατρικό μου έργο «Η Γυναίκα Του Γκόρκι» και έδειξα ένα βίντεο από την παράσταση «Ποιοί είναι οι Καινούργιοι μας Φίλοι;» του ΚΘΒΕ που είχε σαν θέμα την διάλυση της Γιουγκοσλαβίας.
Διαπίστωσες κάποιες ιδιαίτερες αντιδράσεις απέναντι στους Έλληνες;
Ενδιέφερε πολύ η ελληνική παρουσία λόγω της κρίσης. Θέλανε να μάθουνε πώς την αντιμετωπίζουμε και τί τέχνη γεννά αυτή η δύσκολη και μεταβατική εποχή. Τους είναι άγνωστο πως είναι να περνάς απο την ευμάρεια σε κρίση, γιατί εκείνοι δεν πέρασαν ευμάρεια. Τώρα που έχουμε κρίση τους είμαστε πιο οικείοι, πιο προσιτοί. Μας είπαν πως το 2014 η Ελλάδα θα είναι τιμώμενη χώρα στο Διεθνές Φεστιβάλ του Σαράγιεβο, πως θα ανεβάσουν ελληνικά έργα, πως θα καλέσουν παραστάσεις και ομάδες.
Θα ‘λεγες ότι υπάρχει μια διαφαινόμενη προβληματική σήμερα στο πρωτοποριακό θέατρο της περιοχής μας που άπτεται των ειδικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία;
Δεν διαφαίνεται ακόμη μία κυρίαρχη προβληματική στο πρωτοποριακό θέατρο της Ελλάδας. Ισως είναι νωρίς. Αυτό που βλέπω είναι πως αλλάζει ο τρόπος που κάνουμε θέατρο. Οικονομία δεν σημαίνει φτώχεια. Πιστεύω πως η οικονομία θα μας κάνει πιό άμεσους, πιο απλούς και πιο ουσιαστικούς. Τα λιτά μέσα θα φέρουν και ένα πιο εύστοχο περιεχόμενο, έναν πιο ουσιαστικό προβληματισμό και λόγο, καθώς όσοι δεν έχουν κάτι να πούνε δεν θα μπούνε στο τεράστιο κόπο να φτιάξουν ένα έργο με ελάχιστα μέσα.
Την ελληνική αντιπροσωπεία στο Φεστιβάλ Θεάτρου του Σεράγιεβο αποτελούσαν η οργανώτρια και εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού Σίσσυ Παπαθανασίου, η ηθοποιός και σκηνοθέτης Λυδία Κονιόρδου, ο θεατρολόγος Γιώργος Σαμπατακάκης, οι συγγραφείς Έλενα Πέγκα, Νίνα Ράπτη, Σάκης Σερέφας, Κωνσταντίνος και Αντώνης Κούφαλης, ο σκηνοθέτης Τάκης Τζαμαριάς, η σκηνογράφος Άση Δημητρακοπούλου, ο εκδότης Γιάννης Σολδάτος, οι ηθοποιοί Έφη Βενιανάκη, Μάνος Καρατζογιάννης και Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, η χορογράφος Ζωή Χατζηαντωνίου, η βίντεο artistΣοφία Παπαδοπούλου, ο γραμματέας του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου της Αθήνας Νεόφυτος Παναγιώτου και η βοηθός σκηνοθέτη Σμάρω Κοτζιά.
σχόλια