Μια ψυχολόγος αναλύει το φαινόμενο της δυσλεξίας με αφορμή τις δηλώσεις του πρωταθλητή Σπύρου Γιαννιώτη

Μια ψυχολόγος αναλύει το φαινόμενο της δυσλεξίας με αφορμή τις δηλώσεις του πρωταθλητή Σπύρου Γιαννιώτη Facebook Twitter
Η δυσλεξία εκδηλώνεται με δυσκολίες στην εκμάθηση του γραπτού ή του προφορικού λογού, της ανάγνωσης και της γραφής σε παιδιά με φυσιολογική ή και ανώτερη νοημοσύνη.
0

— Μπορείτε να μας πείτε τι ακριβώς είναι η δυσλεξία;

Πρακτικά, θα μπορούσαμε να πούμε πως πρόκειται για μια μορφή μαθησιακής δυσκολίας νευροβιολογικής φύσης, που εκδηλώνεται με δυσκολίες στην εκμάθηση του γραπτού ή του προφορικού λογού, της ανάγνωσης και της γραφής σε παιδιά με φυσιολογική ή και ανώτερη νοημοσύνη.


— Σε τι ηλικία γίνεται συνήθως η διάγνωσή της; Για τι είδους σημάδια πρέπει να προσέχουν γονείς και εκπαιδευτικοί;

Αρκετά παιδιά εμφανίζουν συμπτώματα δυσλεξίας από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Η δυσλεξία εκδηλώνεται με διαφορετικά συμπτώματα σε κάθε παιδί. Τα πρώτα συμπτώματα του συνδρόμου αφορούν δυσκολίες στην ανάγνωση πολυσύλλαβων λέξεων, συλλαβιστό διάβασμα ή ανάγνωση χωρίς «χρώμα» και περιλαμβάνουν παραλείψεις γραμμάτων ή αντικαταστάσεις λέξεων.

Τα παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται στην κατανόηση του κειμένου και στην απάντηση ερμηνευτικών, πραγματολογικών και ερωτήσεων γενίκευσης. Στον γραπτό λόγο παρατηρείται αδυναμία σωστής αντιγραφής γραμμάτων ή δυσκολία στην αποτύπωση σκέψεων. Παρατηρούνται πολλά ορθογραφικά λάθη, μη τήρηση των σημείων στίξης, τονισμού ή και παραλείψεις γραμμάτων. Τέλος, τα παιδιά με δυσλεξία αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μνήμη, όπως, για παράδειγμα, στην απομνημόνευση ονομάτων, χρονολογιών ή αλληλουχίας γεγονότων.

 

— Πού οφείλεται;

Η ακριβής αιτιολογία του συνδρόμου της δυσλεξίας είναι άγνωστη. Ωστόσο, φαίνεται πως έχουμε να κάνουμε με μια νευρολογική διαταραχή, η οποία έχει τη βάση της στη δυσλειτουργία συγκεκριμένων σημείων του κατά τα άλλα φυσιολογικού εγκεφάλου.


— Ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι μύθοι που σχετίζονται με τη δυσλεξία;

Υπάρχουν πολλοί μύθοι γύρω από τη δυσλεξία. Καταρχάς, πως εκδηλώνεται σε παιδιά χαμηλής νοημοσύνης. Επίσης, επικρατεί η φήμη πως όλα τα παιδιά που στην αρχή της φοίτησής τους δυσκολεύονται στην ανάγνωση ή στη γραφή έχουν δυσλεξία. Σύμφωνα με έναν άλλο μύθο, τα παιδιά που μπερδεύουν το «3» με το «ε» ή είναι αριστερόχειρα παρουσιάζουν δυσλεξία. Tέλος, πιστεύεται πως η δυσλεξία προέρχεται από ψυχολογικά αίτια ή πως θεραπεύεται.


— Ένα παιδί που έχει διαγνωστεί με δυσλεξία με ποιον τρόπο συνεχίζει την εκπαίδευσή του;

H πρώιμη ανίχνευση της δυσλεξίας είναι υψίστης σημασίας για το μέλλον των παιδιών, καθώς μας επιτρέπει να οργανώσουμε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του εκάστοτε παιδιού. Ταυτόχρονα, με την κατάλληλη επικοινωνία με το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον μαθαίνουμε στα παιδιά να λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο, χρησιμοποιώντας άλλες δεξιότητες του εγκεφάλου, οι οποίες είναι εξαιρετικά ανεπτυγμένες.

— Πώς μπορεί να επηρεάσει τη ζωή ενός ενήλικα η δυσλεξία;

Γενικά, η δυσλεξία στον ενήλικα χαρακτηρίζεται τόσο από μαθησιακές δυσκολίες ανάλογες με αυτές της παιδικής ηλικίας όσο και από δυσκολίες στην πλήρη κοινωνική του προσαρμογή στο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο θα επιλέξει να ενταχθεί. Ανάλογα με τη βαρύτητα της δυσλεξίας, ένας ενήλικας ενδέχεται να μην ασχοληθεί με επιστήμες ή εργασίες που απαιτούν μελέτη κειμένων.

— Τι θα συμβουλεύατε γονείς και παιδιά με συμπτώματα δυσλεξίας;

Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, η πρώιμη ανίχνευση της δυσλεξίας είναι μεγάλης σημασίας. Όταν το οικογενειακό ή σχολικό περιβάλλον του παιδιού αναγνωρίσει κάποια συμπτώματα, πρέπει να απευθυνθεί σε σύγχρονα κέντρα διάγνωσης και θεραπείας διαταραχών του λόγου, της κίνησης, των μαθησιακών δυσκολιών, καθώς και των ψυχικών διαταραχών, όπως το Bright Μinds (τηλ. 213 0433487), ώστε το παιδί να αξιολογηθεί από έμπειρους και εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς. Εκείνοι θα είναι σε θέση να προτείνουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης και ταυτόχρονα να ενθαρρύνουν και να καθοδηγήσουν το παιδί ώστε να βελτιώσει τις επιδόσεις του στο σχολείο, να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του.

Αρχείο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ