Μνημεία, αρχαιολογίες και ιστορίες της Αθήνας στο Διαδίκτυο

Μνημεία, αρχαιολογίες και ιστορίες της Αθήνας στο Διαδίκτυο Facebook Twitter
Άποψη της πόλης των Αθηνών, σε πίνακα του Richard Temple, όπως την αντίκρισαν ο λόρδος Βύρωνας και ο βαρώνος Hobhouse το έτος 1810. Στο αριστερό άκρο της εικόνας διακρίνεται η Πύλη του Αδριανού και στο δεξιό το Θησείο. Σε πρώτο πλάνο αριστερά, η ρεματιά που αργότερα εξελίχθηκε στις οδούς Δημοκρίτου-Βουκουρεστίου (Πηγή: J. C. Hobhouse, A journey through Albania and other provinces of Turkey in Europe and Asia, to Constantinople, during the years 1809 and 1810, Λονδίνο 1813).
1

«Η θέα της σύγχρονης Αθήνας από ψηλά εντυπωσιάζει τον παρατηρητή προκαλώντας του ανάμεικτα συναισθήματα. Η πόλη πλημμυρίζει όλη την έκταση του λεκανοπεδίου, σκαρφαλώνει στα γύρω βουνά, βρίσκει διέξοδο στις φυσικές διαβάσεις ανάμεσα σ' αυτά και ξεχύνεται πέρα από τα φυσικά του όρια. Μια απέραντη υπόλευκη μάζα από κιβωτιόσχημες οικοδομές, απ' όπου προβάλλουν οι εξέχοντες όγκοι των σύγχρονων πύργων, διακόπτεται από άνισα χωροθετημένες εκτάσεις πρασίνου... Ωστόσο, αυτή η πόλη που δείχνει ότι πάσχει από γιγαντισμό, στην πραγματικότητα εκτείνεται μέσα στα όρια που είχαν διαμορφωθεί από το πλέγμα των αρχαίων αθηναϊκών δήμων... Ο ιστός της εξακολουθεί να εδράζεται στο αρχαίο υπόστρωμα, οι αστικοί δρόμοι και οι κύριοι οδικοί άξονες είναι οι ίδιοι οι αρχαίοι δρόμοι ή ακολουθούν τις διευθύνσεις εκείνων. Εκείνο που εντυπωσιάζει είναι η συνέχεια στις χρήσεις του αστικού χώρου. Και είναι η ιστορική διάρκεια και συνέχεια του αθηναϊκού τοπίου που ο σύγχρονος κάτοικος ή παρεπίδημος της Αθήνας αξίζει να γνωρίσει και να βιώσει».

Στη Λίστα Νεότερων Μνημείων εκτός από κτίρια-ορόσημα της πρωτεύουσας περιλαμβάνονται αρκετά άλλα λιγότερο γνωστά, ανάμεσά τους μέγαρα, ξενοδοχεία, πρεσβείες, θέατρα, κινηματογράφοι, τράπεζες, επαύλεις, πολυκατοικίες, στοές, σχολεία, κτίρια καταστημάτων, εργοστάσια, νοσοκομεία, ναοί, σιδηροδρομικοί σταθμοί κι άλλα σημαντικά από ιστορική κι αρχιτεκτονική άποψη οικοδομήματα.


Έτσι μας «εισάγει» ο Νίκος Μοσχονάς, διευθυντής στο Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ) και επιμελητής του εν λόγω εγχειρήματος στην ψηφιοποίηση δώδεκα σημαντικών διαλέξεων με γενικό τίτλο «Αρχαιολογία της πόλης των Αθηνών» που δόθηκαν στο ΕΙΕ το πρώτο τρίμηνο του 1994, γνωρίζοντας μεγάλη απήχηση. «Ο τόμος που είχε τότε εκπονηθεί με τη συνεργασία αρχαιολόγων, ιστορικών, ιστορικών τέχνης και άλλων ειδικών και εκδοθεί με τη συνδρομή του δήμου Αθηναίων εξαντλήθηκε γρήγορα, τέθηκε οπότε η ανάγκη αναδημοσίευσης του έργου σε ψηφιακή πλέον μορφή... Δεν πρόκειται όμως για απλή αντιγραφή, η δουλειά αυτή είναι τελείως καινούργια με εξαρχής έρευνα πάνω στα αρχαία, τα μεσαιωνικά και τα νεότερα μνημεία της πρωτεύουσας», διευκρινίζει. Επιστημονικός συνεργάτης του έργου είναι ο διευθυντής ερευνών του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών του ΕΙΕ Λεωνίδας Καλλιβρετάκης.

Μνημεία, αρχαιολογίες και ιστορίες της Αθήνας στο Διαδίκτυο Facebook Twitter
Ο ναός της Καπνικαρέας στα μέσα του 19ου αιώνα


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η Λίστα Νεότερων Μνημείων (1456-2003) που εκτός από κτίρια-ορόσημα της πρωτεύουσας περιλαμβάνει αρκετά άλλα λιγότερο γνωστά, ανάμεσά τους μέγαρα, ξενοδοχεία, πρεσβείες, θέατρα, κινηματογράφοι, τράπεζες, επαύλεις, πολυκατοικίες, στοές, σχολεία, κτίρια καταστημάτων, εργοστάσια, νοσοκομεία, ναοί, σιδηροδρομικοί σταθμοί κι άλλα σημαντικά από ιστορική κι αρχιτεκτονική άποψη οικοδομήματα. Τη φωτογράφηση και την ψηφιακή επεξεργασία των εικόνων έκαναν ο ιστορικός και φωτογράφος ιστορικού τοπίου Σέργιος Μοσχονάς μαζί με τον φωτογράφο Κωστή Καλλιβρετάκη.

Ωστόσο η «έκπληξη» ήταν για μένα το μάλλον δυσεύρετο ιστορικό ντοκιμαντέρ «Αιδ' εις Αθήναι... η πριν πόλις» σε παραγωγή, σενάριο και σκηνοθεσία Νίκου Γραμματικόπουλου, ένα εικοσάλεπτο αφιέρωμα στα αθηναϊκά νεοκλασικά σπίτια, τη και τη θυσία πολλών από αυτά στο βωμό ενός βεβιασμένου και συχνά «βάρβαρου» εκσυγχρονισμού της αστικής δομής ειδικά στις δεκαετίες '60-'70. Διανθισμένο με κείμενα του Γιάννη Τσαρούχη και εικόνες του Σπύρου Βασιλείου, κέρδισε το Βραβείο Κριτικών στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1980 κι αγοράστηκε από την ΕΡΤ αλλά κι από τη σουηδική τηλεόραση. Δες το, λέει.

Info: eie.gr/archaeologia

Αρχείο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Εξαιρετικο αρθρο το ντοκιμαντερ ηταν δε καταπληκτικο, και ακρως σοκαριστικο ας δουμε οι νεοελληνες τι εγκληματα πολιτιστικης κληρονομιας εχουμε διαπραξει. μπραβο μας ολα τσιμεντο τοση χαρη και ομορφια εγιναν μπαζα και χιλιαρικα στις τσεπες καποιων.