Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70

 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter
1

[Από την Έϊμι Αγγέλου]


Το MoMA αυτές τις μέρες έχει αφιερώσει το μισό χώρο μιας γκαλερί στη σειρά “XL: 19 New Acquisitions in Photography” με θέμα την καριέρα του Shore. Το Νοέμβριο, η Sprüth Gallery Magers στο Λονδίνο θα φιλοξενήσει αναδρομική του έκθεση και στις αρχές του 2014, η Πινακοθήκη Rose στο Λος Άντζελες θα παρουσιάσει μια επιλογή από το έργο του.

Τι κάνει τον  Shore τόσο επίκαιρο ξαφνικά;

Στην σύγχρονη φωτογραφική μας κουλτούρα, το δικό του έργο μοιάζει ταυτόχρονα αντίδοτο και πρόδρομος, σχεδόν προφητικό.

"Ήθελα να κάνω τις εικόνες να φαίνονται φυσικές, τόσο φυσικές όσο η αίσθηση της όρασης, να μην είναι μια απόπειρα να πάρουμε κάτι από τον έξω κόσμο και να το μετατρέψουμε σε έργο τέχνης", λέει.

Ο στόχος του, συνεχίζει, δεν ήταν οι  "κρίσιμες στιγμές" του Henri Cartier-Bresson, αλλά ακριβώς το αντίθετο: οι στιγμές όπου τίποτα δεν συνέβη, όπου ο πολιτισμός της αισθητικής, η σημειολογία της, κοιμόταν. "Δεν σκεφτόμουν την "ομορφιά πολύ. Είδα τον εαυτό μου ως έναν εξερευνητή" .

Είχε κάνει οπτικά ημερολόγια στα οποία έπαιρνε ένα στιγμιότυπο από κάθε γεύμα που έτρωγε, πρόσωπα που συναντούσε, το κρεβάτι όπου κοιμόταν. Σήμερατα στιγμιότυπα αυτά μάς είναι οικεία: Μοιάζουν με ένα proto-Instagram, χωρίς τα φιλάρεσκα φίλτρα .

Υπήρξαν και αντιδράσεις βεβαίως, αφοριστικές: η συγγραφέας Lynne Tillman είπε χαρακτηριστικά: "Οι φωτογραφίες του, μερικές φορές, μοιάζουν από κοντά με φο μπιζού, φτηνές και άθλιες."  Ο Geoff Dyer, στο βιβλίο του The Ongoing Moment έδωσε σε μία απο αυτές το φανταστικό βραβείο για την πιο " Άηδιαστική εικόνα ενός κρεβάτιού " ( the most disgusting picture of a bed ) .


Ο ίδιος δίνει έναν ενδιαφέροντα και πολύ καθαρό ορισμό της τέχνης του: "Σε έναν πίνακα ζωγραφικής, έχουμε τα βασικά δομικά στοιχεία και καταλήγουμε σε κάτι  που είναι πιο πολύπλοκο  από ό, τι ξεκινήσαμε αρχικά. Είναι μια συνθετική μέθοδος. Στην  φωτογραφία, κάνουμε  το αντίθετο: Παίρνουμε τον κόσμο, και βάζουμε μια σειρά σε αυτόν, τον απλοποιούμε".



 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter


 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter

 

 Stephen Shore: Το μοναχικό Ιnstagram του '70 Facebook Twitter



Το έργο του  Stephen Shore έχει δημοσιευθεί ευρέως τα τελευταία σαράντα χρόνια. Ήταν ο πρώτος φωτογράφος εν ζωή που έκανε ατομική έκθεση στο Metropolitan Museum of Art στη Νέα Υόρκη μετά τον Alfred Stieglitz. Είχε,επίσης, one-man shows στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, στο George Eastman House στο Rochester, στην Kunsthalle, στο Dusseldorf, στο  Hammer Museum του Los Angeles, στο Jeu de Paume στο Παρίσι, στο Art Institute of Chicago -και έχει λάβει υποτροφίες από το Guggenheim Foundation και το National Endowment for the Arts. 


Η σειρά των εκθέσεών του στο Light Gallery της Νέας Υόρκης στις αρχές του 1970, πυροδότησε νέο ενδιαφέρον για την έγχρωμη φωτογραφία και την χρήση της κάμερας ως καταγραφή της πραγματικότητας.


Αρχείο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ένας από τους μεγάλους δασκάλους της φωτογραφίας, ο Henri Cartier-Bresson, σε μια από τις τελευταίες του συνεντεύξεις, αναλογίζεται:"Poetry is the essence of everything, and it’s through deep contact with reality and living fully that you reach poetry. Very often I see photographers cultivating the strangeness or awkwardness of a scene, thinking it is poetry. No. Poetry is two elements which are suddenly conflict — a spark between two elements. But it’s given very seldom, and you can’t look for it. It’s like if you look for inspiration. No, it just comes by enriching yourself and living"(http://lens.blogs.nytimes.com/2013/06/21/cartier-bresson-there-are-no-maybes/?_r=0)Τρέχουμε. Τρέχουμε γρήγορα και αντικαταστήσαμε το περιεχόμενο με την φόρμα. Την μηχανιστική εκδήλωση από την ουσιαστική. Νομίζουμε ότι τα μπορούμε να τα εξηγήσουμε όλα, εμείς "η νέα γενιά", με την "φρέσκια οπτική". Στα μάτια μου. αυτές οι φωτογραφίες είναι απλά μετέωρα "κλικ", που αν δεν υποστηριχθούν από 300 σελίδες πονήματος και ανάλυσης δεν στέκονται από μόνες τους. Oh well...