Τι είναι το nudge; Kαι γιατί, υποτίθεται, μάς βοηθάει να παίρνουμε καλύτερες αποφάσεις στη ζωή;

Τι είναι το nudge; Kαι γιατί, υποτίθεται, μάς βοηθάει να παίρνουμε καλύτερες αποφάσεις στη ζωή; Facebook Twitter
Αποτελεσματικά nudges έχουν εφαρμοστεί για τη μείωση της φοροδιαφυγής, την οικονομική χρήση πόρων ενέργειας στα νοικοκυριά και σε πληθώρα κοινωνικών προβλημάτων.
3


 

— Τι είναι το nudge;

Μια μικρή αλλαγή στον τρόπο παρουσίασης των επιλογών, η οποία έχει μεγάλο αντίκτυπο στη συμπεριφορά των ανθρώπων. Άρα είναι ένας έμμεσος τρόπος να επηρεάσεις υποσυνείδητα τους ανθρώπους, ώστε να μεταβάλλουν θετικά τη συμπεριφορά τους και να συμμορφωθούν σε κανόνες. Με αυτό τον τρόπο βελτιώνεται η ατομική και κατ' επέκταση η κοινωνική ευημερία. Τα nudges εφαρμόζονται και μελετώνται από τον κλάδο των Συμπεριφορικών Οικονομικών (Behavioral Economics), στον οπoίο εξειδικεύεται η ομάδα του Nudge Unit Greece (NUG). Τα Συμπεριφορικά Οικονομικά διερευνούν την επιρροή που ασκούν τα συναισθήματα και οι προκαταλήψεις στις επιλογές που κάνουμε καθημερινά. Θα μπορούσαμε να πούμε πως τα nudges οδηγούν στη βελτίωση της ικανότητας των ανθρώπων στη λήψη αποφάσεων μέσω της χρήσης της συμπεριφορικής επιστήμης, που συνδυάζει τα Οικονομικά και την Ψυχολογία.

— Σε ποιους τομείς βρίσκει εφαρμογή συνήθως στο εξωτερικό;

Είναι τομείς που έχουν να κάνουν με τη δημόσια πολιτική, σε συνεργασία με κυβερνητικούς οργανισμούς. Τα τελευταία χρόνια ο καινοφανής κλάδος των Συμπεριφορικών Οικονομικών ολοένα και διαδίδεται και οι εφαρμογές του αυξάνονται. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη συμβολή των Nudge Units, δηλαδή στις ομάδες-οργανισμούς που ασχολούνται με την εφαρμογή των θεωρητικών ή πρακτικών θέσεων του κλάδου, σε συνεργασία με επιχειρήσεις, οργανισμούς ή ακόμα και κυβερνήσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους. Αποτελεσματικά nudges έχουν εφαρμοστεί για τη μείωση της φοροδιαφυγής, στην οικονομική χρήση πόρων ενέργειας στα νοικοκυριά και σε πληθώρα κοινωνικών προβλημάτων.

Σύμφωνα με τα κλασικά Οικονομικά, οι άνθρωποι είμαστε ορθολογιστικά όντα και παίρνουμε πάντα αποφάσεις με βάση το ατομικό μας συμφέρον και τους μελλοντικούς μας στόχους. Αυτό είναι κάτι που στην πραγματικότητα δεν ισχύει, διότι επηρεαζόμαστε από γνωστικές προκαταλήψεις, κοινωνικά πρότυπα και συναισθήματα.

— Ποιες είναι οι βασικές αρχές του και πού διαφέρει από τα mainstream Οικονομικά;

Σύμφωνα με τα κλασικά Οικονομικά, οι άνθρωποι είμαστε ορθολογιστικά όντα και παίρνουμε πάντα αποφάσεις με βάση το ατομικό μας συμφέρον και τους μελλοντικούς μας στόχους. Αυτό είναι κάτι που στην πραγματικότητα δεν ισχύει, διότι επηρεαζόμαστε από γνωστικές προκαταλήψεις, κοινωνικά πρότυπα και συναισθήματα. Μετά από πολλές έρευνες εντός και εκτός εργαστηρίων, η συνεργασία των επιστημών της Ψυχολογίας και των Οικονομικών δημιούργησε έναν νέο κλάδο και μια μεγάλη λίστα από γνωστικές και κοινωνικές προκαταλήψεις (biases), οι οποίες ασυνείδητα μας επηρεάζουν καθημερινά με επαναλαμβανόμενο τρόπο. Οπότε, αυτό που κάνουν οι συμπεριφορικοί οικονομολόγοι είναι να δίνουν βάση στον ανθρώπινο παράγοντα, στους λόγους και τα κίνητρα που οδηγούν τα άτομα στη λήψη αποφάσεων. Έτσι, δημιουργούν nudges για να ωθήσουν τους ανθρώπους να αλλάξουν συμπεριφορά, χωρίς να καταβάλουν άμεσα κάποια συγκεκριμένη προσπάθεια.

— Τι επιδιώκετε να κάνετε στην Ελλάδα;

Το NUG το ξεκινήσαμε με αρχικό στόχο να γνωστοποιήσουμε στην ελληνική κοινωνία αυτή την εναλλακτική προσέγγιση. Αυτό ξεκίνησε μέσω της δημιουργίας και συγγραφής άρθρων και case studies που εξηγούν έννοιες και ευρήματα των Συμπεριφορικών Οικονομικών και πώς αυτά εφαρμόζονται στον πραγματικό κόσμο, ιδίως με τη χρήση των nudges. Κάτι πολύ σημαντικό που άρχισε να δημιουργείται λίγο μετά τη σύσταση της ομάδας του NUG είναι ένα δίκτυο ανθρώπων, εντός και εκτός Ελλάδας. Αυτοί, ως πραγματογνώμονες (ακαδημαϊκοί και επαγγελματίες) στον κλάδο, θέλουν να συμμετάσχουν σε έρευνες και παρεμβάσεις (nudges) με στόχο την επίλυση πληθώρας κοινωνικών, πολιτικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων στην Ελλάδα. Μέσω αυτών των κινήσεων θέλουμε να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη της κοινωνίας και των οργανισμών για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε γνώσεις και ευρήματα από την Ψυχολογία και να δώσουμε αποτελεσματικές λύσεις.

— Πού απευθύνεστε και ποιοι είναι οι στόχοι σας;

Το target audience του NUG είναι αρκετά ευρύ. Ξεκινάει από τον καθημερινό άνθρωπο που μπορεί να διαβάσει τα άρθρα και τη δουλειά μας σε απλό και προσιτό λόγο. Αυτό που επιδιώκουμε ως ομάδα και δυνάμει επιχείρηση/οργανισμός είναι να συνεργαστούμε με δήμους ή κοινότητες και να δημιουργήσουμε nudges που θα συμβάλλουν στην εξάλειψη των εκάστοτε κοινωνικών προβλημάτων. Παρομοίως, απευθυνόμαστε σε οργανισμούς και εταιρείες με στόχο την εύρεση εναλλακτικών λύσεων στα ενδοεπιχειρησιακά θέματα που ενδεχομένως ανακύπτουν.

— Ποια είναι τα επόμενα βήματά σας;

H ομάδα του NUG αποτελείται από πέντε νέους επιστήμονες, τρεις εκ των οποίων έχουν σπουδές στην Ψυχολογία, ενώ οι υπόλοιποι δύο στα Οικονομικά. Τα μέλη της έχουν ενεργό ρόλο ως ομιλητές σε συνέδρια με σκοπό τη διάδοση των γνώσεων και των ευρημάτων της ρηξικέλευθης προσέγγισής τους. Στο πλάνο των μελλοντικών μας σχεδίων βρίσκεται η δημιουργία workshops με αντικείμενο τη διδασκαλία των βασικών εργαλείων των Συμπεριφορικών Οικονομικών και την εκπαίδευση των ατόμων στην εφαρμογή των εργαλείων αυτών στην καθημερινή τους ζωή. Οι συμμετέχοντες σε αυτά τα διαδραστικά workshops μπορούν να είναι πολίτες ανεξαρτήτως ηλικίας, επαγγέλματος ή μορφωτικού επιπέδου. Μοναδικό τους κίνητρο χρειάζεται να είναι η βελτίωση του τρόπου λήψης αποφάσεων σε καθημερινό επίπεδο. Μάλιστα, τα workshops μας θα απευθύνονται επίσης σε στελέχη δήμων, οργανισμών και επιχειρήσεων που οραματίζονται να εντάξουν και να εφαρμόσουν στην εργασία τους τις τεχνικές του nudge.

https://nudgeunitgreece.com/en/

Αρχείο
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Είχα ανάγκη να διαβάσω την λέξη "ηθική" και την άμεση σύνδεση της με το nudge. Στις επιλογές/κατανάλωση/εμπορευματοποίηση/προώθηση/πώληση/κερδοφορία κλπ. Δεν την διάβασα πουθενά.
Καλησπέρα, ευχαριστώ για τον χρόνο που έδωσες να διαβάσεις την συνέντευξη αλλά και για το πολύ εύστοχο το σχόλιο σου! Όντως η ηθική στο Nudging είναι ένα αμφιλεγόμενο θέμα, με ανοιχτές συζητήσεις ακόμα και σήμερα.Θα έδινα 2 σημεία πάνω σε αυτό:1. Μέσω του Nudge μια ή περισσότερες από τις επιλογές γίνονται πιο ελκυστικές για να τις επιλέξει ο πολίτης, όμως αυτό δεν συνεπάγεται πως δεν έχει την ελευθερία να επιλέξει με την δική του κρίση σε κάθε περίπτωση.2. Τα Nudges χρησιμοποιούνται κατά βάση για να ωθήσουν συμπεριφορές της κοινωνίας προς το κοινό καλό. Δηλαδή, βελτιωθεί η κοινωνική ευημερία, άρα και να οδηγηθούμε σε μια win-win κατάσταση για πολίτες και αρχές. Αυτό μας οδηγεί βέβαια στο πιο εμφιλεγόμενο θέμα, το οποίο αφορά ποια/ποιος/ποιο είναι αυτός που πρέπει να έχει την δικαιωδοσία να αποφασίσει ποια είναι η σωστή συμπεριφορά για τον τόπο, και κατά πόσο κρύβονται συμφέροντα πίσω από τις πράξεις του/της.Θα χαιρόμουν να συζητήσουμε περισσότερα πάνω σε αυτό το θέμα. Μέχρι τότε πολύ ενδιαφέρον μπορεί κανείς να βρει το paper με τίτλο "Nudge and the Manipulation of Choice", το οποίο μπορώ να στο στείλω στέλνοντας μας ένα mail στο [email protected]Ευχαριστούμε για την τροφή για σκέψη για περαιτέρω έρευνα, case studies και αρθρογραφία!