ΚΙΝΗΣΗ

Ο θάνατος μιας...χώρας

Facebook Twitter
1

 

Μέσα από την σκηνοθετική ματιά του εικαστικού Πόλυ Πεσλίκα το κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη «βάφει» με βίαιη ποίηση τους τοίχους ενός σχολείου, κάπου στην Λεμεσό...φωτό: Πόλυς Πεσλίκας, Aργύρης Αργυρού

 

σχολείο

 

Εννέα το βράδυ. Στο κέντρο της Λεμεσού. Η υγρασία αφόρητη. Κολλάει πάνω στα αμάνικα μπλουζάκια των νεαρών που σουλατσάρουν στην πλατεία και ξεδιψάνε με μπύρες. Ο ιδρώτας αλμυρός, στάζει ζωή και καλοκαίρι και μια ραθυμία που μοιάζει με εσωτερική αντίδραση. Μυρωδιές από το κρέας που σιγοκαίει στα κάρβουνα και από τα κομμένα λεμόνια που σφηνώνουν στην άκρη των ποτηριών. Ένα κοκτέιλ από θαμπές χρωματιστές εικόνες που αναζητούν απεγνωσμένα δυναμίτη για να εκραγεί το βλέμμα και να πάρει επιτέλους φωτιά η αναμονή. Να καεί το ενδιάμεσο, αμετάκλητα, οριστικά...

Στο κέντρο της πόλης. Το πρώτο δημοτικό σχολείο. Η αστική σχολή, έτσι το ονομάζουν, πίσω από το Διοικητήριο και πλάι από ένα μεγάλο χώρο στάθμευσης. Ο ηλικιωμένος υπάλληλος ζητά τρία ευρώ για το κάθε αμάξι, δίνει τα ρέστα με νύστα και αδιαφορία. Γκόμενες κατεβαίνουν από τα αυτοκίνητα και ανεβαίνουν στις πλατφόρμες και αναψοκοκκισμένοι τουρίστες ξεφλουδίζουν τις ανάσες τους. Οι περισσότεροι περπατάνε προς την αντίθετη κατεύνθυνση, εκεί δηλαδή όπου το ένα μπαρ σμίγει με το διπλανό του, στις τυχαίες συνευρέσεις.

Η αντίθετη διαδρομή οδηγεί στο σχολείο. Όσοι κατευθύνονται προς τα εκεί μοιάζουν με «συνομώτες». Δεν είναι πολλοί, ούτε και λίγοι, αλλά είναι συνειδητοί. Πως αυτό το βράδυ ένας θάνατος θα... πιστοποιηθεί.

 

Οι τοίχοι του σχολείου γεμάτοι από γκραφίτι. Γκραφίτι ακόμα και στις κολώνες και στο ταβάνι. Γκραφίτι που μοιάζει λες και η βία προσπαθεί να μεταπλάσει τον βυθισμένο θυμό της σε ποίηση. Ο χώρος μοιάζει εγκαταλελειμένος. Λες και έχουνε απομείνει μόνο τα απουσιολόγια. Απουσιάζουν όλοι, μαθητές, δασκάλοι, παιδεία, εκπαίδευση. Παρόντες μόνο οι μπογιές και το χώμα στο γήπεδο. Ένα χώμα που σηκώνει σκόνη πάνω στα χρώματα των ζωγραφιών.

 

Γιατί διάλεξες το σχολείο; ρωτώ τον Πόλυ. Ο Πόλυς Πεσλίκας είναι εικαστικός και παράλληλα σκηνοθετεί αυτό τον...θάνατο. Σκηνοθετεί δηλαδή μια χορογράφο που ανοίγει τα σκέλια της λες και εύχεται να γεννήσει κάτι καινούργιο. Σκηνοθετεί και ένα θεατρικό ηθοποιό, ο οποίος παίρνει τις λέξεις του κειμένου και τις εκφέρει με την αγωνία της καθημερινής τους σημασίας. Σκηνοθετεί και ένα μουσικό, ο οποίος παίζει ηλεκτρική κιθάρα, τον ίδιο ήχο, ξανά και ξανά, ένα ήχο μονότονα εκρηκτικό.

 

«Γιατί διάλεξες το σχολείο λοιπόν;» Γιατί σου δίνει την αίσθηση του τέλους, μου απαντά. «Μοιάζει λες και το έχουν εγκαταλείψει και μαζί μ'αυτό έχουν εγκαταλείψει όλα τα σύμβολα».

 

Και το κείμενο; Γιατί ξανά το «Πεθαίνω σαν Χώρα»; Γιατί είναι επίκαιρο θα μπορούσα να σου απαντήσω αλλά δεν είναι αυτός ο λόγος. Ο λόγος είναι πως πρόκειται για ένα κείμενο χωρίς χώρο και χρόνο που αγκαλιάζει οποιαδήποτε κατάσταση. Είναι λες και παρακολουθείς μια τεράστια διαδήλωση, μια μάζα κόσμου και παράλληλα, ωστόσο, γνωρίζεις την ζωή του καθενός. Και τα κομμάτια που απομωνώσατε; Είναι τα ενδιάμεσα των σημαντικών στιγμών του κειμένου. Είναι τα κομμάτια της αναμονής, οι αφορμές, εκείνα που έχουνε ήδη γίνει καθημερινότητα, που μέσα τους υποβόσκει μια βία, η οποία θέλει να γίνει ποίηση, μήπως και έτσι μπορέσουμε να δούμε ένα κομμάτι από το αύριο...

 

Τί αίσθημα θες να αφήνει αυτή η παράσταση; Μια τεράστια παύση αναμονής. Αυτό. Γιατί είμαστε σε μια φάση αναμονής. Είμαστε μια κοινωνία που ενώ έχει την γνώση της καταστροφής, την ίδια ώρα παραμένει σε μια παύση, η οποία (εκτός από την γνώση) εμπεριέχει την ανησυχία και το φόβο, στοιχεία δηλαδή που αναιρούν την γνώση. Υπάρχει αυτή η αντίφαση. Λες και δεν είμαστε έτοιμοι για την ανατροπή, παρόλο που έχουμε ζήσει ανατροπές. Ένα είδος σχιζοφρένειας. Και όλοι περιμένουμε κάτι...

 

Αυτό ζούμε σήμερα; Ζούμε αυτό που λέει στο κείμενο: «Όλοι μαζί, ...μια ψυχή, ένιωθαν την ανάγκη ν΄αφεθούν....να μεταμορφωθούν , ν΄απαρνηθούν γλώσσα , να κυλιστούν στην βρώμα, να σκοτώσουν γονείς, να καταστρέψουν ενθύμια ...να κάψουν ταυτότητες...Εκείνες τις ώρες πραγματοποιήθηκε ουσιαστικά η μετάβαση απ΄τον ένα ιστορικό κύκλο στον άλλο, αμετάκλητα".

 

Αμετάκλητα; Για μένα αυτή είναι η λέξη που μπορεί να προσδιορίσει την συμπεριφορά μας. Γιατί πια ό,τι βήμα και να κάνεις δεν έχει επιστροφή. Γι'αυτό και πρέπει να είσαι σίγουρος για το πού θα μετακινηθείς. Γιατί η κάθε σου κίνηση είναι εκείνη που θα γράψει την επόμενη ιστορία...

 

Ο χώρος που επιλέξατε φέρνει μνήμες από το παρελθόν. Ναι και παρόλο που δεν το συνηθίζω να επικαλούμε μνήμες από το παρελθόν θεωρώ στην προκειμένη περίπτωση ότι είναι σημαντικό. Σε ένα συνδυασμό με τις πράξεις βίας πάνω στους τοίχους που υπονοούν μια σιωπηλή καταστροφή και μια αγωνία να δηλώσεις ότι κάτι πάει στραβά. Ένα άλλο στοιχείο που το αναγάγουμε σε σύμβολο είναι η σκόνη στο γήπεδο. Υπάρχουν πολλά συμβολικά στοιχεία και ο λόγος είναι γιατί αισθάνομαι την ανάγκη να μιλήσουμε ξανά με σύμβολα. Όλα τα σύμβολα, τα κοινωνικά και τα πολιτικά δεν υπάρχουν πια. Ο μόνος τρόπος που μας έχει απομείνει για να επαναφέρουμε τα σύμβολα είναι η τέχνη. Και τα σύμβολα της τέχνης είναι η ποίηση. Είναι οι ενδιάμεσοι μικροί χώροι των πραγμάτων. Ο ηθοποιός φοράει ένα απλό παντελόνι και ένα αδιάφορο πουκάμισο, θυμίζει δηλαδή το γείτονα μου που ξυπνά κάθε μέρα να πάει στην δουλειά. Αυτός ο καθημερινός τύπος την ώρα που εκφέρει αυτό το λόγο γίνεται ο ίδιος ένα ανώνυμο σύμβολο. Η σκόνη στο φόρεμα της χορεύτριας, ο ήχος της κιθάρας την ώρα που κουρδίζεται και μοιάζει πιο δυνατός και από το πιο δυνατό εμβατήριο. Πρέπει δηλαδή να αντικαταστήσουμε όλα αυτά που έχουμε χάσει. Να επαναπροσδιορίσουμε τους συμβολισμούς μας. Κι'αυτό δεν γίνεται στις πλατείες. Αυτό γίνεται μέσα μας. Στο καθένα ξεχωριστά.

 

«Μέσα μας. Στο καθένα ξεχωριστά». Κρατώ την φράση. Κρατώ και την ανάγκη του επαναπροσδιορισμού μέσα από μια ποίηση. Και κατευθύνομαι στην αντίθετη κατεύνθυνση. Είναι δέκα και μισή το βράδι. Στο κέντρο της πόλης. Κάπου σε ένα δημοτικό σχολείο. Μυρίζει σκόνη και σπέρμα και αίμα και χρωματιστές μπογιές. Η υγρασία αφόρητη. Κολλάει στα μάτια, στα ρουθούνια, στο στόμα. Κάνει τις τεχνητές αναπνοές ακόμα πιο...μάταιες. Ένας θάνατος πιστοποιείται ξανά και ξανά. Που πάει να πει πως την ίδια ώρα, κάπου, μια άλλη ζωή....γεννιέται.

 

Info: «Πεθαίνω σαν Χώρα», μια παράσταση σύγχρονου χορού βασισμένη στο πεζογράφημα του Δημήτρη Δημητριάδη. Χορογραφία: Έλενα Αντωνίου, Σκηνοθεσία/εικαστική επιμέλεια: Πόλυς Πεσλίκας, Μουσική: Φίλιππος Φιλίππου, Ερμηνεία: Έλενα Αντωνίου, Χριστόδουλος Μαρτάς, Φίλιππος Φιλίππου, Παραγωγή: Αργύρης Αργυρού.

1

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια