TO BLOG ΤΟΥ ΣΤΑΘΗ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΥ
Facebook Twitter

O ρυθμός του κόσμου, Ελευθεροτυπία 1992

 


O ρυθμός του κόσμου, Ελευθεροτυπία 1992

Παλιές μου στήλες (πριν το ίντερνετ, σε εφημερίδες που έχουν κλείσει!), έτσι για να υπάρχουν

 


 

Ε, λοιπόν συνέβη κι αυτό. Γράφω στο πίσω κάθισμα του ταξί, σ’ ένα φανάρι της Κηφισίας. Ο ήλιος αντανακλά στα γυά­λινα κτίρια, κόκκινα φώτα, φλόγες στα μάγουλα, μια παρέα από πιτσιρικάδες κυνηγιέται στα φανάρια, ωραίοι κίτρινοι σκούφοι —σφύζει η Πέμπτη, φίλοι γιορτάζουν, η ζωή τρέχει, τη βλέπω από το καθρεφτάκι του αυτοκινήτου, αλλά έχει πολλά φανάρια και κλεισμένος, ακινητοποιημένος εδώ — αισθάνομαι ότι πάλι η ζωή μου διαφεύγει.

 

Ο ταξιτζής αλλοφρόνησε, με πηγαίνει από κάτι βουνά, κάτι κίτρινους λόφους, μουγκρίζω για να του δείξω ότι βιάζομαι και βέβαια βιάζομαι πολύ, στην εφημερίδα θα έχουν φλιπάρει — αλλά, μεταξύ μας, μ’ αρέσει αυτό το χάσμα του χρόνου, η αναγκαστική αργοπορία.

 

Το τελευταίο φως κοκκινίζει κόντρα στα πρώτα φώτα, βλέ­πω τα διαμερίσματα, διακρίνω σιλουέτες, η οικιακή θαλπωρή σαν λάμπα σε θέατρο σκιών — φαντάζομαι γυναίκες στις κου­ζίνες, το βόμβο της τηλεόρασης, τους ατμούς, τους αργοκίνη­τους ρυθμούς, το σύρσιμο της παντόφλας απ’ το λίβινγκ ρουμ στην κρεβατοκάμαρα — και εγώ στριφογυρίζω σαν τρελός με έναν τρελό ταξιτζή, απότομα U-turn, πού με πηγαίνει;

 

Καλωδιωμένος στο walkman μου ανεβάζω την ένταση, οι παλμοί ανε­βαίνουν — κι όσο ανεβαίνουν, τόσο ακινητοποιούμαι, έχει κίνη­ση, το ’παμε αυτό, αλλά τι περίεργο: εγώ που κινούμαι ιλιγγιωδώς είμαι ακίνητος μια ώρα τώρα, ενώ η ήσυχη ζωή των ήσυ­χων ανθρώπων τρέχει μπροστά μου κινηματογραφικά. Ένα ζευγάρι φι­λιέται, για να είμαι κυριολεκτικός το αγόρι πάει να τη φιλήσει, εκείνη τον δαγκώνει γελώντας, την κυνηγάει, την τραβάει απ’ το μπουφάν, «Μην είσαι χαζός» του φωνάζει, κάπου χάνονται…

 

Τώρα θα κάνω τη γενίκευση.

 

Ζούμε στον πολιτισμό του εμφράγματος. Όλοι βιάζονται να προλάβουν, όλα είναι ουρές άλλων πραγμάτων, όλα συμβαίνουν εν περιλήψει — σαν τρέιλερ γεγονότων που δεν έρχονται. Είμα­στε όλοι μέσα σε μια γιγαντιαία διαφήμιση ζωής που υπόσχε­ται, προτείνει και πουλάει μια ανύπαρκτη ύπαρξη με λόγο σφρι­γηλό, μπιτάτο και πολύ γρήγορο. Αλλά η ζωή είναι αλλού. Είναι μια παραληρηματική επιθυμία, μια glamorous πατάτα, μια ετοι­μοπαράδοτη φορμάικα. Δεκάδες κατασκευαστές πλυντηρίων μας μιλούν για την αγνότητα — αλλά φεύγει μέσα απ’ τα δάχτυλά μας σαν πολτός. Τρέχουμε πίσω της ματαίως. Διότι η ζωή δεν βιώνεται εν περιλήψει. Τα βιώματα δεν βιώνονται με υπνοπαιδεία. Εκτός κι αν μιλάνε ξένες γλώσσες.

Είναι δηλαδή επιδερμικές αντιγραφές, απομιμήσεις συμπεριφοράς — συμπερασματικά: lifestyle. Η ζωή έχει το δικό της ρυθμό που δεν μπορεί να ξεπεράσει σε ταχύτητα τους παλμούς της καρδιάς. Αν θέλεις καλά μήλα πρέπει να περιμένεις να ωριμάσουν. Πρέπει να τα νοσταλγήσεις — ακόμα και να τα ονειρευτείς κάτω απ’ τα ανθισμένα δέντρα.

 

Θυμίζω χάικου διασχίζοντας τους δρόμους που σκοτεινιάζουν. Χριστουγεν­νιάτικα δέντρα λάμπουν σε βιτρίνες, φρικώδεις Ναζωραίοι ανα­βοσβήνουν στις φάτνες, τρέχω πίσω από τη ζωή μου, απομα­κρύνονται οι δρόμοι απ’ το καθρεφτάκι, απομακρύνονται οι χρό­νοι, τελειώνει ο χρόνος, τέλος χρόνου, τέλος.

 

Υ.Γ.: Για να με διαβάζετε, σημαίνει ότι πρόλαβα.

 

_______

Από τη στήλη μου Επιλογές της Κυριακάτικης Ελυθεροτυπίας, 1992. Ψηφιοποιείται πρώτη φορά

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ