ΠΟΣΟ ΤΕΛΕΙΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ! Μάλλον άγνωστος― μόνο ο Jonathan Anderson (που έφυγε προσφατα από τη Loewe) τον είχε αναφέρει μετ' επιτάσεως. Kαι σκόρπιες σε ορισμένα σάιτ εμπόρων ή στις δημοπρασίες του Sotheby's έχει τύχει να δω κάποιες φωτογραφίες του. Στην εποχή του (όταν ακόμη η Σρι Λάνκα λεγόταν Κεϋλάνη) ήταν ριζοσπαστικός· εμένα όμως μού μεταφέρει μια λαγνεία παραδείσια, πριν η Εύα φάει το μήλο. Όχι μόνο στα παντοδύναμα γυμνά του με τις απροσδόκητες γωνίες, τις τολμηρές τεχνικές με φωτομοντάζ, φωτογράμματα, solarisation και διπλή έκθεση, αλλά και στις εικόνες της φύσης και της καθημερινής ζωής.
Εξ όσων ξέρω, δεν έχει γραφτεί τίποτε γι' αυτόν στην Ελλάδα. Καιρός να τον γνωρίσουμε.
«Σέλφι» του Wendt. Χρησιμοποιούσε αρχικά Rolleiflex, μετά Leica.
Ο Wendt γεννήθηκε στην Κολόμπο της Σρι Λάνκα, τότε γνωστής ως Κεϋλάνη, και ανήκε στην κοινότητα των Μπουργέρ, μιας μικτής, αξιοσημείωτης προνομιακής μειονότητας με καταγωγή από Ευρωπαίους αποίκους. Σπούδασε νομικά στο Honourable Society of the Inner Temple του Λονδίνου και πιάνο στην Βασιλική Ακαδημία Μουσικής (1919–1924). Άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία τη δεκαετία του 1930, μετά την επιστροφή του στην Κεϋλάνη, όπου συνίδρυσε τη Φωτογραφική Εταιρεία της Κεϋλάνης.
Ήταν ιδρυτικό μέλος της Ομάδας 43, μιας καλλιτεχνικής ομάδας που αγωνιζόταν για μια μοντέρνα αισθητική στη Σρι Λάνκα, μακριά από τα ακαδημαϊκά και βικτωριανά στυλ της εποχής. Αν και πολλά από τα έργα του χάθηκαν ή καταστράφηκαν, η δράση του Wendt και η υποστήριξή του προς την τέχνη αναγνωρίστηκαν διεθνώς μετά το θάνατό του.
Καλλιτεχνικά Έργα Ως ένας από τους σημαντικότερους μοντέρνους φωτογράφους της Ασίας, ο Wendt ανέπτυξε ένα ιδιαίτερο στυλ επηρεασμένο από τον Σουρεαλισμό, αλλά ριζωμένο στην ταυτότητα της Σρι Λάνκα. Τα ασημένια ζελατινώδη εκτυπώματά του δημιουργήθηκαν με τεχνικές όπως το φωτομοντάζ, το φωτόγραμμα, το φαινόμενο Σαμπατιέ (solarisation) και η διπλή έκθεση. Επηρεασμένος από φωτογράφους όπως ο Man Ray, χρησιμοποιούσε cut out για να ερευνήσει το σώμα σε σχέση με τη μορφή, την παράσταση ή τη σεξουαλικότητα. Πέραν των πορτρέτων, ο Wendt πειραματίστηκε με νεκρές φύσεις, τοπία και αφηρημένες εικόνες έντονο συμβολισμό και σουρεαλιστική διάθεση.
Το Τραγούδι της Κεϋλάνης Ο Wendt συμμετείχε στην ταινία Το Τραγούδι της Κεϋλάνης (1934) του Βρετανού σκηνοθέτη Μπάζιλ Ράιτ, στο ρόλο του αφηγητή. Η ταινία καταγράφει τον πολιτισμό και την ιστορία της Κεϋλάνης και του λαού των Σινχαλέζων.
Εκθέσεις
To αριστουργηματικό πρώτο του λεύκωμα «Κεϋλάνη». Ceylon, Πρώτη Έκδοση του Lionel Wendt, 1950 (Lincolns-Prager Publishing Ltd, Λονδίνο)
Τα έργα του έχουν εκτεθεί παγκοσμίως. Αξιοσημείωτες ατομικές εκθέσεις:
Κεϋλάνη, Huis Marseille, Άμστερνταμ (2017)
The Gaze of Modernity, Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Φουκουόκα (2003)
Ομαδικές εκθέσεις:
Σουρεαλισμός πέραν των συνόρων, Tate Modern, Λονδίνο / Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη (2021–22)
Συλλογές Τα έργα του βρίσκονται σε δημόσιες συλλογές όπως:
Μουσείο Τέχνης Κιράν Ναντάρ, Νέο Δελχί
Rijksmuseum, Άμστερνταμ
Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη
Κληρονομιά Το Κέντρο Τεχνών Lionel Wendt ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1950 στην Κολόμπο προς τιμήν του. Ο ιστότοπός του είναι διαθέσιμος εδώ.