ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Βασίλης Καρούκ: Τα αγαπημένα του έργα Τεχνης

Βασίλης Καρούκ: Τα αγαπημένα του έργα Τεχνης Facebook Twitter
0

 
Vincent Van Gogh, Wheat field with Crows, 1890
 

Το έργο αυτό είναι από τα τελευταία, αν όχι το τελευταίο του Βικέντιου. Είναι κατά την γνώμη μου ένα τρανό παράδειγμα του το πώς μια αφηρημένη και εκφραστική πλαστική γλώσσα-γραφή, μέσα από μια απλή απεικόνιση, όπως πχ ενός τοπίου, μπορεί να μετουσιώσει μια δυσβάστακτη έννοια όπως το "τέλος που έρχεται". Το έργο παλεύει μεταξύ αγωνίας και στωικότητας.

Τα πολλά λόγια είναι περιττά, όποιος έχει αντικρίσει το έργο ζωντανά είναι σε θέση, νομίζω, να κατανοήσει τον ισχυρισμό μου.
 
________________
 
 
 
Francisco Goya, Saturn Devouring His Son, c.1819–1823 
 

Έργο που με τρομακτικό τρόπο θέτει το ανθρώπινο ζήτημα της πάλης για την επικράτηση του ισχυρού. Δεν κουβαλάει μόνο την ρητορεία του μύθου που αναπαράγει, αλλά την πραγματώνει με τρόπο τραγικό, ειλικρινή και αιχμηρό, μέσα από τον πόνο του πατέρα που "αναγκάζεται" να καταβροχθίσει τα παιδιά του για να διατηρήσει την κυριαρχία του. Η υπόσταση της ίδιας της αγωνίας αυτής, μορφώνεται από την μοναδική γραφή του Γκόγια. Ένα αριστούργημα, που αποτελεί σχολείο για όποιον το αντικρίζει.

 

________________

 

 

Otto Dix, The Poet, The Dancer, The Business Man

 

Κάπου είδα αυτά τα τρία έργα παρουσιασμένα ως τρίπτυχο, το θεώρησα πολύ εύστοχο και το αναπαράγω. Η φρικιαστική ευκρίνεια της γραφής και η εννοιολογική πυκνότητα της σύνθεσής του Otto Dix, μας αναγκάζει να κοιτάξουμε κατάματα μια πραγματικότητα, που ενώ αναφέρεται στην εποχή του μεσοπολέμου, κατά την γνώμη μου μοιάζει πολύ σύγχρονη. Είναι μια σκιά της σημερινής πραγματικότητας, παρόλο που οι ρόλοι μπορεί να έχουν αμυδρά αλλάξει. Ειδωμένα σαν ένα τρίπτυχο, εγγράφεται έντονα το πόσο επίκαιρα και διεισδυτικά είναι ακόμα αυτά τα έργα, όσον αφορά της κυνικές κοινωνικές δομές μας, την ανθρώπινη συμπεριφορά, τα ταμπού και τις αντιλήψεις μας. 

________________

 

 
Gustav Klimt, Danae, 1907-8 
 
Λίγα λόγια μπορώ να πω για αυτό το πραγματικά σαγηνευτικό έργο. Πέρα από τις διάφορες αναλύσεις για συμβολισμούς που κουβαλάει, για εμένα προσωπικά είναι ένα από τα πιο ερωτικά έργα που έχουν ζωγραφιστεί.
 

________________

 

Sergei Shutov, Abacus, 2001

 

Θεωρώ πως το Άβαξ του Σεργέι Σούτοφ είναι ένα συγκλονιστικό έργο. Κινείται στα όρια αυτού που ονομάζουμε εγκατάσταση στο χώρο και της αμιγούς γλυπτικής. Οι μαύρες, μηχανικές φιγούρες - μοιρολογίστρες, συντονισμένες σε ένα φρικιαστικό παλμό, σχεδιασμένες σε μια γεωμετρία ενός άβακα, σε τριγωνικό σχήμα και οριοθετημένες μέσα σε έναν εγκλωβιστικό χώρο, πραγματικά επιβάλλονται στον θεατή και τον αναγκάζουν να σταθεί και να αντιμετωπίσει την υπαρξιακή του αγωνία, ή να φύγει τρομαγμένος. Το Άβαξ ψηλαφίζει την θρησκεία και την θρησκευτικότητα σε συνδυασμό με τον φόβο του τέλους. Πραγματικά ένα συγκινητικό έργο.

________________

The Cabinet of Dr. Caligari, 1920

 

Τι να πρωτοπεί κανείς για αυτό το Μεγαλειώδες έργο. Να σχολιάσει την καινοτομία του στην σκηνοθεσία, την σκηνογραφία ή τον φωτισμό; Μήπως την διάλυση του χώρου και του χρόνου; Ή την αφήγηση του, το σενάριο και τον ρυθμό του; Πρόκειται για ένα έργο που κάνει βουτιά μέσα στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής, ταράσσοντας τον θεατή, με την αναπάντεχη ροή και την ανατροπή στο λυτρωτικό του τέλος. Είναι Σταθμός για τον κινηματογράφο και την Τέχνη ολόκληρη. 

________________

 

 
Luis Buñuel, Simon of the Desert, 1965
 
Ο Συμεών της Ερήμου, είναι ένα από τα πρώιμα έργα του Μπονιουέλ. Mια κινηματογραφική ταινία μεσαίου μήκους, με σουρεαλιστικά στοιχεία. Ενώ δεν συγκαταλέγεται στα καλά έργα του Μπονιουέλ, μου ασκεί μια περίεργη έλξη. Στέκεται απέναντι στην ανθρώπινη υπαρξιακή αγωνία με θράσος και σαρκασμό, δημιουργώντας παράλληλα μια σύγχρονη εκδοχή της. Ο Συμεών, απομονωμένος εξαιτίας του αποτροπιασμού του, για το κοινωνικό αμαρτωλό περιβάλλον που βιώνει, παλεύει με τα δαιμόνια του προκειμένου να εξαγνιστεί. Ξαφνικά μεταφράζεται ο ίδιος σε σκέψη ενός τυχαίου τύπου, που τα πίνει με μια γυναίκα σε ένα κλαμπ αγγλικού τύπου της δεκαετίας του '60. Εκεί δηλαδή, όπου γεννήθηκαν οι επερχόμενες μουσικοπολιτικές υποκουλτούρες, η απενοχοποίηση του σώματος, η ελευθερία της σεξουαλικότητας και η χρήση των ουσιών.
 
________________
 
 
 
 

Θα έλεγε κανείς πως το έργο αυτό του άσημου Rybczynski, αποτελεί ένα αριστούργημα της κινούμενης εικόνας. Όχι λόγω του ότι είναι τεχνικά καινοτόμο για την εποχή του, όταν ακόμα το βίντεο είναι ελάχιστα εξελιγμένο σαν τεχνικό μέσο, αλλά γιατί καταφέρνει με μια απλή γλώσσα να κτίσει μια πυκνή αφήγηση σε ένα όχι γραμμικό χωρόχρονο. Μέσω αυτής της ταινίας, ο σκηνοθέτης επιτυγχάνει να κουβαλήσει ολόκληρη την ανθρώπινη κοινωνία (αυτήν που ο καλλιτέχνης βιώνει ως τέτοια), να την σχολιάσει και να την επαναπροσδιορίσει. Είναι με λίγα λόγια, "Ο Χορός της Ζωής".

________________
 
 
Richard Wagner, Siegfried funeral march
 

Αν και η μουσική δύσκολα περιγράφεται με λόγια χωρίς να λέει κανείς ανοησίες, θα προσπαθήσω να σχολιάσω αυτό το έργο.

Μέρος από το έπος του Siegfried, είναι από τα πραγματικά αγαπημένα μου μουσικά κομμάτια. Η πτώση του τραγικού Ήρωα, το γκρέμισμα του μεγαλείου και του ιδανικού, είναι η τραγική συνείδηση του ανθρώπου για το πεπερασμένο του και το μάταιο δυνάμει μεγαλείο του. Ο Ριχάρδος εδώ, σκάβει πολύ βαθιά μέσα μας.

________________

 


 
Dead Can Dance, Cantara 
 

Με δεδομένα τα περί ανοησίας, θα έλεγα πως πρόκειται για ένα σύγχρονο εξπρεσιονιστικό τραγούδι-μουσικό κομμάτι. Εδώ η γλώσσα σαν σημειολογία δεν έχει κανέναν απολύτως ρόλο. Σημασία έχει μόνο η δόνηση της, η υπόνοια του νοήματός της και η συγκίνηση της χροιάς της. To Cantara είναι ένα σύγχρονο αριστούργημα, φτιαγμένο αντλώντας στοιχεία από τις δεξαμενές της παγκόσμιας μουσικής. Θα μπορούσα να βάλω εδώ αρκετά κομμάτια από τους Dead Can Dance, που "πληρούν τις προϋποθέσεις", αλλά διαλέγω το Cantara όπου τα παραπάνω είναι περίτρανα εμφανή.

________________

Μere Paper

Ο Βασίλης Καρούκ είναι εικαστικός. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ, και το University of Fine Arts της Ουτρέχτης. Η τελευταία του έκθεση πραγματοποιήθηκε το 2011 στη γκαλερί loraini alimantiri gazonrouge, και είχε τίτλο “MODERN IMPERIAL MECHANICS”. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, ανάμεσα στις οποίες είναι: ΝΤΕΡΤΙ HUMANISM, fagionato art, London, OTHERS, Riso Museo d'Arte Contemporanea della Sicilia, HEAVEN 2nd Αthens biennial, DESTROY ATHENS, 1st Athens biennial. Αυτές τις μέρες συμμετέχει στην έκθεση “Παρνασσός”, που πραγματοποιείται στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός. 

 
 
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ