Στις ταινίες του Οικονομίδη δεν υπάρχει περίπτωση να μην ακούσεις γέλια στην αίθουσα ή να μην φύγει κάποιος ενοχλημένος από αυτή. Συνέβησαν ξανά και τα δυο στην αίθουσα που παρακολούθησα το «Μικρό ψάρι». Το γέλιο είναι συνήθως ένας τρόπος για να ξορκίσει ο θεατής την αμηχανία που προκαλούν οι διάλογοι. Αν δεν γελάσεις πρέπει να επεξεργαστείς μέσα σου την πιθανότητα να ζεις σε ένα βίαιο και σκληρό κόσμο. Στις ταινίες του Οικονομίδη μπορεί να πρωταγωνιστεί το περιθώριο αλλά η συμπεριφορά του περιθωρίου δεν είναι άγνωστη σε αυτό που αποκαλούμε «καθωσπρέπει» ζωές. Λεκτική και σωματική βία υπάρχει και στα ρετιρέ όχι μόνο στα υπόγεια. Το ότι το αμήχανο αυτό γέλιο του θεατή μπορεί να κοπεί μαχαίρι στα επόμενα δευτερόλεπτα της ταινίας, δείχνει ότι ο Οικονομίδης ξέρει καλά να χειρίζεται τις αντιδράσεις του κοινού σαν να είναι μαριονέτα.
Μπορείς να κατηγορήσεις κάποιον που φεύγει από τις ταινίες του Οικονομίδη ενοχλημένος ή εκνευρισμένος; Μάλλον όχι. Πληρώνουμε εισιτήριο για μια ταινία είτε για να ξεχαστούμε, είτε για να περάσουμε ευχάριστα δυο ώρες, είτε για να φιλοσοφήσουμε μετά το τέλος της εκ του ασφαλούς, λες και αυτά που βλέπουμε στο πανί αφορούν τις ζωές κάποιων άλλων και όχι τις δικές μας. Σαν ένα είδος ναρκωτικού που το παίρνεις και ξεχνιέσαι, περνάς για λίγο την ώρα σου ευχάριστα και με λυμένη γλώσσα μιλάς για όλους και για όλα. Τι συμβαίνει όμως όταν κάποιος δεν θέλει να σου δώσει αυτό το «ναρκωτικό»; Όταν το μόνο που θέλει να σου υπενθυμίσει είναι τα «στερητικά» δηλαδή τη πραγματικότητα; Δεν αντέχουμε την πραγματικότητα σε μεγάλες δόσεις. Δεν θέλουμε να μας υπενθυμίζουν χωρίς περιτύλιγμα αυτό που είναι κρυμμένο. Ο υπερβολικός ρεαλισμός είναι ενοχλητικός.
Ο Οικονομίδης ενοχλεί περισσότερο από τους νέους σκηνοθέτες που τους κόλλησαν την ταμπέλα του «Weird Wave» τα τελευταία χρόνια. Είναι ωμός και δεν θέλει να υπονοήσει τίποτα. Το γεύμα που προσφέρει είναι γυμνό και το καταπίνεις αμάσητο. Υπάρχει βέβαια η πιθανότητα να διακρίνεις ένα είδος στοργής και αγάπης που έχει για τους ήρωες του. Αυτό μας κρατάει δέσμιους των ταινιών του όλα αυτά τα χρόνια.
σχόλια