ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

To «Ψάχνοντας τον Sugar Man» και ένα κοινωνικό πείραμα

To «Ψάχνοντας τον Sugar Man» και ένα κοινωνικό πείραμα Facebook Twitter
1
To «Ψάχνοντας τον Sugar Man» και ένα κοινωνικό πείραμα Facebook Twitter
Joshua Bell

Στις 12 Ιανουαρίου του 2007 η εφημερίδα Washington post έκανε ένα κοινωνικό πείραμα. Στο μετρό της Ουάσινγκτον, στη στάση «L'ENFANT PLAZA STATION» ένας από τους πιο ακριβοπληρωμένους βιολιστές του κόσμου ο Joshua Bell, η αμοιβή του οποίου έφτανε τότε τα χίλια δολάρια ανά λεπτό, θα έπαιζε μουσική. Η εφημερίδα επέλεξε μια ώρα αιχμής για τους υπαλλήλους που χρησιμοποιούσαν το μετρό. Ο Joshua Bell, σε μια γωνία ινκόγκνιτο, έδινε επί 43 λεπτά τον καλύτερο εαυτό του, παίζοντας μουσική με ένα βιολί αξίας 3.500.000 $ (Gibson ex Huberman), που κατασκευάστηκε το 1713 από τον Antonio Stradivari. Επέλεξε να παίξει μη ευρέως γνωστά κομμάτια των Bach, Schubert και Ponce.

Η γενική περιγραφή του πειράματος ήταν: «Σε ένα συνηθισμένο περιβάλλον, σε μια ακατάλληλη ώρα, αντιλαμβανόμαστε το ωραίο; Σταματάμε για να το ευχαριστηθούμε; Αναγνωρίζουμε το ταλέντο σε ένα μη-αναμενόμενο περιβάλλον;»

Σε 43 λεπτά, από τους 1097 περαστικούς, μόλις 7 σταμάτησαν να τον ακούσουν. Ανάμεσά τους και ένα 3χρονο παιδί που απομακρύνθηκε από τη μητέρα του. Μόλις 27 από τους περαστικούς άφησαν βιαστικά χρήματα (οι περισσότεροι χωρίς να σταματήσουν). Το ποσό που συγκέντρωσε ήταν 32 $.

Ο Joshua Bell πριν από 3 ημέρες είχε γεμίσει το το Boston's Stately Symphony Hall, με μέση τιμή εισιτηρίου 100$ το άτομο.

 

Joshua Bell Beethoven violin concerto no 1 (complete):

 


 

Δύο εβδομάδες αργότερα, στο Music Center στο Strathmore, στη North Bethesda, έπαιξε για ένα ακροατήριο αποκλειστικά για όρθιους, σε ένα κοινό τόσο ευλαβικά προσηλωμένο στο ταλέντο του, που συγκρατούσαν ακόμα και το ξερόβηχά τους, για τα σιωπηλά σημεία των κομματιών του.

To «Ψάχνοντας τον Sugar Man» και ένα κοινωνικό πείραμα Facebook Twitter
Rodriguez

Θυμήθηκα αυτό το κοινωνικό πείραμα βλέποντας το «Ψάχνοντας τον Sugar Man». Οι παραγωγοί του Rodriguez έλεγαν ξανά και ξανά το πόσο παράξενο είναι ένα τέτοιο ταλέντο να μην αναγνωρίστηκε στην Αμερική όταν έπρεπε (σ.σ. εκτός από έναν που εκνευρίστηκε όταν η κουβέντα έφτασε στο ποιος καρπώθηκε το χρήμα από την επιτυχία του στην Αφρική). Τα ραδιόφωνα δεν τον έπαιζαν, κανένας δεν ήθελε να ασχοληθεί μαζί του, οι δίσκοι του έμεναν απούλητοι.

Είναι ένα ωραίο φιλμ για το ζήτημα της επιτυχίας στην μουσική και γενικότερα στις τέχνες. Η τύχη, η σωστή στιγμή, όλοι αυτοί οι παράγοντες που οδηγούν στην επιτυχία και στην αναγνώριση από τις μάζες, σε αρκετές περιπτώσεις δεν συμπίπτουν. Μπορεί να έχεις άστρο, ταλέντο, χάρισμα που καλλιεργείς με δουλειά αλλά ο κόσμος να σου γυρίζει την πλάτη, όπως έκαναν οι περαστικοί στο Joshua Bell.

 

Sixto Rodriguez - Cold Fact:

Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι ο Rodriguez βγήκε χαμένος από την ιστορία. Δεν γνώρισε επιτυχία ανάλογη με το ταλέντο του, έχασε σίγουρα χρήματα τα οποία καρπώθηκαν κάποιοι επιτήδειοι όταν οι δίσκοι του πουλούσαν στην Αφρική, συνέχισε να δουλεύει στις οικοδομές, μένει επί σαράντα χρόνια στο ίδιο σπίτι.

Τότε γιατί σου δίνει την εντύπωση ότι βγήκε νικητής; Γιατί ακόμα και τα χρήματα που κέρδισε από τις συναυλίες του στην Αφρική τα μοίρασε σε φίλους και συγγενείς. Γιατί φαίνεται ήρεμος και φιλοσοφημένος στα εβδομήντα του χωρίς να του έχει χτυπήσει η ματαίωση την πόρτα. Γιατί μοιάζει να έχει φιλτράρει το τι είναι σημαντικό και τι όχι στη ζωή. Τον ζηλεύεις όχι τόσο για το ταλέντο του στη μουσική αλλά για το ταλέντο του στη ζωή. Αυτό δεν σου το αναγνωρίζει ο κόσμος αλλά ο ίδιος σου ο εαυτός.

Υ.Γ.

Τα παιδιά ήταν αυτά που πλησίασαν τον Joshua Bell στο μετρό. Και αυτό λέει πολλά για τους ενήλικες...

 

 

1

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια