Ομολογώ πως τις ψιλοβαριέμαι τις παρουσιάσεις βιβλίων και τις αποφεύγω. Διότι, άλλο είναι να παραστείς σε μία δισκοπαρουσίαση, όπου παίζει ν' ακούσεις και κάποιο τραγούδι. Η ανάγνωση όμως ενός αποσπάσματος, έστω επιλεγμένου, από κάποιο βιβλίο, δύναται να αποδώσει το περιεχόμενο του ίδιου του βιβλίου ή το πνεύμα του συγγραφέα;
Στη χθεσινή παρουσίαση του μυθιστορήματος του Γιώργου Κορδέλλα στο πατάρι των εκδόσεων Γαβριηλίδης στο Μοναστηράκι όφειλα να είμαι. Όχι γιατί εκτιμώ τον καλό στιχουργό και σκηνοθέτη και χαιρετίζω το λογοτεχνικό του ντεμπούτο, αλλά και γιατί το όνομα του συγγραφέα Γιώργου - Ίκαρου Μπαμπασάκη στο πάνελ ήταν εγγύηση πως τα πράγματα θα παρέμεναν...υπό έλεγχο!
Προηγήθηκε ένας σύντομος χαιρετισμός από τον Σάμη Γαβριηλίδη για το ιστορικό της έκδοσης. Του έστειλα το βιβλίο, είπε ο Κορδέλλας, ξέροντας πως υπήρχε ένα περιθώριο τριών μηνών για την όποια απάντηση. Τελικά αυτός το διάβασε και μέσα σε τρεις μέρες μού'χε απαντήσει!
Ο Μπαμπασάκης επιχείρησε μία σύνδεση του βιβλίου με το κλίμα της πλατείας Εξαρχείων των 80s, τα ελληνικά 60s όπως ανάφερε χαρακτηριστικά. Ο λόγος του ευτυχώς δεν αναλώθηκε σε μια στείρα παρελθοντολαγνεία, αλλά ακούσαμε χαριτωμένες ιστορίες για τον Κοτρώνη, τον Βακαλόπουλο κ.α. - πρόσωπα με τα οποία συνδέονταν φιλικά τόσο ο ίδιος, όσο και ο συγγραφέας Κορδέλλας.
Δε μπορώ να γνωρίζω φυσικά τι ήταν αυτό που έκανε τον Μπαμπασάκη να μιλήσει τόσο εκτενώς για τα αναρχοαυτόνομα εγχώρια 80s, εφόσον - απ' όσο κατάλαβα - το μυθιστόρημα του Κορδέλλα είναι μία science fiction ιστορία εν είδει επιστολής ενός πατέρα προς την κόρη του. Και στο επίκεντρο του η Γυναίκα, είτε πρόκειται για την Εξωγήινη ΣΑΩ - έτσι ονομάζεται το βιβλίο -, είτε για τη Μάνα, την Κόρη, τη Φίλη και την Ερωμένη. Ηλιόλουστη νοσταλγία μου χαρακτήρισε ο Κορδέλλας το πόνημα του, φράση ιδιαιτέρως ποιητική που πολύ μου άρεσε.
Εκεί ακριβώς έγκειται και η επιτυχία της εκδήλωσης: Από τα λεγόμενα δηλαδή των ανθρώπων, του Κορδέλλα και του Μπαμπασάκη βασικά, αλλά και ενός κειμένου της Δανάης Παπουτσή, όπως και των τριών αποσπασμάτων από το βιβλίο που διάβασε με την ωραία φωνή του ο ηθοποιός Λεωνίδας Κακούρης, το ενδιαφέρον των ακροατών οξύνθηκε χωρίς να τους αποκαλυφθεί το έργο σε όλες του τις λεπτομέρειες. Μιλάμε για ένα μυστήριο και μια γοητεία που ασυνείδητα μάλλον σκόρπισε ο λόγος των ομιλητών στην αίθουσα αναφορικά με την εκκεντρική ΣΑΩ και το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της!
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ακόμη η δημοσιογράφος Μικέλα Χαρτουλάρη, ο συγγραφέας - μεταφραστής - σκηνοθέτης Αχιλλέας Κυριακίδης, οι συνθέτες Νότης Μαυρουδής και Κώστας Χαριτάτος, οι στιχουργοί Κώστας Φασουλάς και Γιώτα Βασιλακοπούλου.
Ας μεταφερθούμε τώρα στη μουσική σκηνή Έκφραση Live στο Παγκράτι, όπου κάθε Δευτέρα βράδυ η Γιώτα Γιάννα ιερουργεί κανονικά!
Αν υποτεθεί πως το λαϊκό τραγούδι πια στις μουσικές σκηνές παίζεται λίγο αποστεωμένα - θα μου επιτρέψετε - σα να παρακολουθεί κανείς θεατρική παράσταση, ψυχρά και αποστασιοποιημένα, η Γιώτα Γιάννα είναι η μόνη που το αποδίδει βιωματικά κάνοντας το κοινό μέτοχο του πάθους της!
Διότι μόνο η λέξη πάθος αρμόζει σ' αυτό που κάνει κάθε φορά επί σκηνής η Γιώτα Γιάννα, δικαιώνοντας και τον λόγιο συνθέτη Δημήτρη Λέκκα που είπε κάποτε πώς ερμηνεύει τα λαϊκά τραγούδια με τη στόφα βετεράνας τραγουδίστριας του ισπανικού φλαμένκο!
Θαυμάζω τη Γιώτα Γιάννα που από τότε που κυκλοφόρησε το βιβλίο - cd Τα μάτια της Γιώτας Γιάννα από την Οδό Πανός δεν άφησε σαιζόν χωρίς να εμφανιστεί κάπου. Μιλάμε για μικρές μουσικές σκηνές και θέατρα όπου συνοδεία ενός πιανίστα και ενός μπουζουξή συνήθως λέει με τον δικό της τρόπο από τις Μέλισσες του Καζαντζή και το Πρώτο φθινόπωρο του Κορακάκη μέχρι το Σε ποιο βουνό του Θεοδωράκη και τον Θάνατο του ποιητή του Καλδάρα.
Χθες τη συνόδευσαν ο Δημήτρης Σιβρής στα πλήκτρα και ο Στέλιος Τζανετής στο μπουζούκι δίνοντας σε έναν μικρό ζεστό χώρο του Παγκρατίου κάτι από την αίγλη των Πλακιώτικων μπουάτ - εκεί που η Γιώτα Γιάννα στα 70s χάραξε την προσωπική της αθόρυβη και διακριτική πορεία στο λαϊκό τραγούδι.
Διόλου τυχαίο έτσι που συντηρεί το δικό της κοινό, το οποίο την παρακολουθεί φανατικά και που σίγουρα περίμενε επί σειρά ετών το λεγόμενο come back της.
Στην παραπάνω κατηγορία ανήκει, λόγου χάριν, ο θρυλικός προπονητής των κορασίδων του Εθνικού Πειραιώς και κορυφαίος πολίστας Κούλης Ιωσηφίδης, λαϊκό ίνδαλμα της δεκαετίας του ΄70, που κάθε βράδυ βρισκόταν στα Κλειδιά στην Πλάκα να ακούει το δικό του ίνδαλμα. Χθες, πάντως, ο Ιωσηφίδης απόλαυσε τη Γιώτα Γιάννα στην Έκφραση Live να τραγουδάει για πάρτη του!
Η Γιώτα Γιάννα πρόσφατα συνεργάστηκε με τους Active Member αποδεικνύοντας πως το rock είναι στάση ζωής και όχι καλλιτεχνική ταμπέλα. Αν δεν την έχετε δει ποτέ live, να το κάνετε! Περάστε από την Έκφραση Live (Ερατοσθένους 3, Παγκράτι), όπου κάθε Δευτέρα, αρχής γινομένης από χθες, το πρόγραμμα ξεκινάει στις 11 το βράδυ και τερματίζεται κατά τις 3 τα χαράματα χωρίς οικονομική χρέωση εισόδου. Είναι εμπειρία, πραγματικά!
σχόλια