ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Εις μνήμην Βούλας Πάλλα

Εις μνήμην Βούλας Πάλλα Facebook Twitter
0

Την τραγουδίστρια Βούλα Πάλλα την ακούγαμε πολύ στο σπίτι μου. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, θυμάμαι και αυτό το ηλεκτρισμένο ''Ααααα'' της που άνοιγε τη ''Γλυκιά μου αγάπη''. Στην αρχή παίζει και να γελούσα, αργότερα όμως ζητούσα απ' τους μεγαλύτερους να μη βάζουν στο πικάπ το ''Πάγωσε η τζιμινιέρα'', λόγου χάριν, που τό'χα σκυλοβαρεθεί, αλλά τα τραγούδια της Βούλας Πάλλα, τα οποία είχαν κάτι δικό τους, ιδιαίτερο.

Η Βούλα Πάλλα μπορεί να είναι γνωστή μέχρι σήμερα για τα εξελληνισμένα ινδικά άσματα της, ακόμη και για ένα ρεπερτόριο που μοιάζει να βγήκε από τα μελό του Νίκου Ξανθόπουλου και του Απόστολου Τεγόπουλου, τόσο η φωνή της όμως, όσο και η όλη παρουσία της, φανερώνουν μία καλλιτέχνιδα εκκεντρική, για να μην πω ''εξαιρέσιμη'' και χαρακτηριστώ υπερβολικός.

Οι λαϊκές φορεσιές της στα εξώφυλλα των δίσκων της θυμίζουν συναδέλφισσες της από τη Βουλγαρία και την πρώην Σοβιετική Ένωση: Γυναίκα άχρονη σαν χνάρι φολκλόρ πολιτισμού για τους μελετητές του μέλλοντος! Ερμηνεία λυγμική, ευθύβολη και κατά τη γνώμη μου αρκετά πιο εγκεφαλική από άλλες λαϊκές τραγουδίστριες των χρόνων της.

Πριν καμιά δεκαριά χρόνια που βρέθηκα στο Μοναστηράκι και θέλησα να ξαναπάω λίγο πίσω δια της μουσικής, αγόρασα στα τρία ευρώ από παλαιοπωλείο ένα 45άρι δισκάκι της του 1970: Δύο δικά της κομμάτια, αμιγώς λαϊκά, το ''Αγάπη μου'' και το ''Στο δρόμο μου κι αν βρέθηκες'' σε ενορχήστρωση και διεύθυνση Νάκη Πετρίδη.

Εις μνήμην Βούλας Πάλλα Facebook Twitter

Αργότερα, το 2005, έτυχε να διαβάσω ένα ένθερμο άρθρο του Φώντα Τρούσα στο ΤΖΑΖ+JAZZ για έναν δίσκο του 1973 με τίτλο το όνομα της, πάλι σε συνεργασία με τον Πετρίδη. Είχα πάθει πλάκα! Δεν θα φανταζόμουν ποτέ τη Βούλα Πάλλα ως ερμηνεύτρια...psych folk, κάτι δηλαδή σαν τη Μαρίζα Κωχ του 1971 με τον ρηξικέλευθο ''Αραμπά'' της. Πολύ πιθανό είναι, μια και το εγχείρημα της Κωχ είχε γνωρίσει μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία, να θέλησαν και άλλοι καλλιτέχνες του δημοτικού - δημοτικοφανούς τραγουδιού να το παρουσιάσουν εξηλεκτρισμένο.

Ακούστε αυτή τη χίπικη διασκευή στο ''Μια όμορφη Ηπειρώτισσα'', τη γνώση της οποίας οφείλουμε στον Τρούσα με το ''Δισκορυχείον'' του, δεδομένης της σπανιότητας ολόκληρου του άλμπουμ της Πάλλα. Φαζαρισμένες ηλεκτρικές κιθάρες σα να συνοδεύει την τραγουδίστρια κάποιο pop-rock συγκρότημα των 70s! Προσωπικά, ενίσταμαι για το αποτέλεσμα, αλλά ως ιστορική καταγραφή έχει μεγάλη αξία. 

Και λέω ενίσταμαι, διότι για μένα που μεγάλωσα στο Κερατσίνι και που ως παιδάκι έπαιρνα ένα μπλοκ και μαρκαδόρους και καθόμουν και ζωγράφιζα με τις ώρες κάτω απ' το περίφημο φουγάρο, η Βούλα Πάλλα δεν ήταν ποτέ μία καλλιτέχνιδα του...alternative στο λαϊκό τραγούδι. Ήταν μια φωνή ταυτισμένη με κυριακάτικα απογεύματα στη Β΄Πειραιώς και στην Ελευσίνα, με ανθρώπους μαζεμένους σε αυλές γύρω από ένα κασετόφωνο, με οικογενειακές εκδρομές στη Σαλαμίνα, συστατικό απαραίτητο ενός μουσικού σέικερ που περιελάμβανε ακόμη τον Καζαντζίδη, τη Γιώτα Λύδια, τον Μανώλη Αγγελόπουλο, τον Ζαγοραίο κ.α.

Η Βούλα Πάλλα είχε γεννηθεί το 1929 (άλλες πηγές αναφέρουν το ΄28) και πέθανε νεότατη, 51 ετών, το 1980. Το 1929 είχε γεννηθεί και η Nargis, η διασημότερη εκπρόσωπος της ινδικής κινηματογραφίας, πολλά από τα τραγούδια της οποίας θα μετέφερε στα ελληνικά η Πάλλα. Λέγεται μάλιστα πως οι δυο τους ήταν φίλες και βλέπονταν, όποτε η Nargis επισκεπτόταν τη χώρα μας. Ένα χρόνο μετά τη Βούλα Πάλλα, το 1981, θα έφευγε από τη ζωή και η Nargis. Βίοι παράλληλοι; Καμία σχέση! Η Nargis υπήρξε η μεγαλύτερη σταρ της Ινδίας, η Βούλα Πάλλα μία cult ξεχωριστή ερμηνεύτρια μέσα στον ωκεανό του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού.  

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ