ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Εις μνήμην Σάκη Μπουλά

Εις μνήμην Σάκη Μπουλά Facebook Twitter
12

Στα 14 μου δε χάναμε επεισόδιο από τα Κουφώματα, την απόλυτη νομιμοποίηση του σχολικού χαβαλέ δια χειρός Νίκου Ζερβού, όπου μια ομάδα νέων αντρών (Ζουγανέλης, Μπουλάς, Βαβούρας κ.α.) μας κάνανε μικρούς - μεγάλους να σερνόμαστε χάμω από τα γέλια.

Ύστερα ήρθαν τα τραγούδια όχι μακριά από το ύφος των Κουφωμάτων, με το οποίο τον αγάπησε το πανελλήνιο: Το Μπανάκι - Μανάκι σε μουσική Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, οι Ρέγγαι και λακέρδαι σε μουσική Γιάννη Γιοκαρίνη, το Κάτσε στο παπί μου του Μιχάλη Ρακιντζή, όλα μέσα από προσωπικούς δίσκους του, ενός σατιρικού pop - rock ιδιώματος, αρκετά δημοφιλούς εκείνα τα χρόνια. 

Κι όμως! Υπήρξε ροκάς με τη βούλα, που λένε. Το 1982 μάλιστα έβαλε ελληνικούς στίχους στο Sebastian από το θρυλικό The Human Menagerie των Steve Harley & Cockney Rebel, χαρίζοντας μία μεγάλη επιτυχία στον Βασίλη Παπακωνσταντίνου από το άλμπουμ του, Φοβάμαι. Άλλωστε για μία δεκαετία με τον Παπακωνσταντίνου, τον Γιάννη Ζουγανέλη, την Ισιδώρα Σιδέρη, τη Σοφία Βόσσου και τον Λάκη Παπαδόπουλο διέγραψαν τη δική τους τροχιά στην αθηναϊκή νύχτα, βασικά στη μουσική σκηνή Αχ Μαρία στα Εξάρχεια, αλλά και αλλού, όπως στο Ροντέο της πλατείας Βικτωρίας και στο Κύτταρο της οδού Ηπείρου.

Εις μνήμην Σάκη Μπουλά Facebook Twitter

Εδώ, με την Αφροδίτη Μάνου και τον Γιάννη Γιοκαρίνη, στον εξώστη του παλιού Κύτταρου, τότε που οι τρεις τους έδιναν σειρά παραστάσεων στο ιστορικό κλαμπ, στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Ένα μυστήριο πράγμα με τον Σάκη Μπουλά! Όσο ενηλικιωνόμουν, όλο και αδιαφορούσα γι' αυτά που έκανε στο σήμερα - αναφέρομαι στα σήριαλ, που ουδέποτε παρακολουθούσα -, σκαλίζοντας αντιθέτως το παρελθόν του και την εμπλοκή του με τα κινήματα της Αριστεράς και το πολιτικό τραγούδι των 70s.

Εις μνήμην Σάκη Μπουλά Facebook Twitter

Όπως εδώ, όρθιος πίσω από τον συνθέτη Θάνο Μικρούτσικο, που κάθεται στο πιάνο και προβάρει με τον θίασο των ηθοποιών και τραγουδιστών την Καντάτα για τη Μακρόνησο σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου. Βρισκόμαστε στα 1975, στο ζενίθ της Μεταπολίτευσης. Μία ακόμη λιγότερο γνωστή συνεργασία του Μπουλά με τον Μικρούτσικο ήταν και η συμμετοχή του σε δύο μελοποιημένα ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη και του Κ. Παπαγεωργίου στο άλμπουμ Ο Γέρος της Αλεξάνδρειας το 1983, δίπλα στον Κώστα Θωμαΐδη και τον Γιώργο Μεράντζα.

Ιδιαίτερα καλλίφωνος και με την εκφραστικότητα του ηθοποιού, ο Μπουλάς τραγούδησε στις κοινές συναυλίες του Θάνου Μικρούτσικου και του Χρήστου Λεοντή που οδήγησαν και στην έκδοση ενός άλμπουμ με τίτλο Χρήστος Λεοντής - Θάνος Μικρούτσικος, Συναυλίες ΄81. Εκεί μέσα ερμήνευε σε πρώτη εκτέλεση τη Μπαλάντα του Έμπορα σε, εξελληνισμένους από τον Μάριο Πλωρίτη, στίχους του Bertolt Brecht.

Το 1986 τον βρίσκουμε να συμμετέχει με τα φωνητικά του στο τραγούδι Ούτε με γνωρίζεις, ούτε σε γνωρίζω (Κατερίνα Σ.) που ερμήνευσε η Σοφία Βόσσου στο άλμπουμ Τσιμεντένια τραίνα του rock συγκροτήματος Τερμίτες. Επρόκειτο για το άλμπουμ που σηματοδότησε και την τελευταία παρουσία της Φλέρυς Νταντωνάκη στην εγχώρια δισκογραφία.

Κατά υποκειμενική εκτίμηση, η σημαντικότερη εργασία του Σάκη Μπουλά στη μουσική ήταν ένας δίσκος που βγήκε το 1977 από τη Lyra του Αλέκου Πατσιφά. Επρόκειτο για τα Ανεπίδοτα γράμματα σε ποίηση Άρη Αλεξάνδρου και σε μουσική Μιχάλη Γρηγορίου, όπου για πρώτη φορά εκεί ο Μπουλάς πήρε ''πάνω'' του ως ερμηνευτής έναν ολόκληρο δίσκο δίπλα στην Αφροδίτη Μάνου. Τα Ανεπίδοτα γράμματα παραμένουν ένα αβάν γκαρντ αριστούργημα, ενδεχομένως ό,τι καλύτερο μας κληροδότησε η δισκογραφία και η μελοποιημένη ποίηση των Μεταπολιτευτικών χρόνων. Επικοινώνησα ήδη με τον Γρηγορίου και πιστεύω το επόμενο post να είναι ένα δικό του κείμενο για τον ερμηνευτή του συγκεκριμένου έργου του!

Άλλες σημαντικές συμμετοχές του Μπουλά στη δισκογραφία ήταν φυσικά στους Αχαρνής (1977) του Διονύση Σαββόπουλου, ερμηνεύοντας τους Κήρυκες μαζί με τον Νίκο Παπάζογλου, στο έργο Λουκιανού Διάλογοι των Μίμη Πλέσσα - Κώστα Βίρβου και στο άλμπουμ Νά'μαστε πάλι εδώ Αντρέα (1985) των Αντρέα Μικρούτσικου - Μανώλη Ρασούλη.

Ενεργό μέλος της κοινότητας των Εξαρχείων και συνοδοιπόρος του Νικόλα Άσιμου από τις αρχές του 1970, όταν ο αυτόχειρας τραγουδοποιός κατέβηκε από την Κοζάνη στην Αθήνα, παραδόξως δεν συνεργάστηκε μαζί του στη φειδωλή δισκογραφία του.

Εις μνήμην Σάκη Μπουλά Facebook Twitter

Μπουλάς και Άσιμος, όμως, όπως και Ζουγανέλης, Σιδέρη, Χαρβάς και Αδριανός έστησαν από κοινού εν έτει 1975 το περιβόητο πολιτικό καφενείο Σούσουρο, στο μεταίχμιο ενός μεταχιπισμού στη χώρα μας και μιας πρώιμης αναρχικής καλλιτεχνικής διάθεσης. Σύμφωνα με συνέντευξη του Μπουλά στον δημοσιογράφο Γιώργο Αλλαμανή, συγγραφέα της βιογραφίας Δίχως καβάτζα καμιά - Βίος και Πολιτεία του Νικόλα Άσιμου, οι δυο τους με τον Άσιμο τραγουδούσαν τους Τανκς-νταβάδες και το Φανάρι του Διογένη, ενώ ο Άσιμος του είχε χαρίσει ένα τεύχος του περιοδικού Θέατρο, συμβουλεύοντας τον να ασχοληθεί με ένα μονόπρακτο του Γερμανού θεατράνθρωπου Καρλ Βάλεντιν.

Αλησμόνητη και η συνάντηση Σάκη Μπουλά - Τζίμη Πανούση στον cult Δράκουλα των Εξαρχείων του Νίκου Ζερβού. Δείγμα αντιπροσωπευτικό του κλίματος μιας ολόκληρης εποχής για το κέντρο της Αθήνας σε επίπεδο πολιτικό και πολιτιστικό.

Την ασθένεια του Σάκη Μπουλά τη γνωρίζαμε όλοι τον τελευταίο χρόνο. Καρκίνος στο συκώτι με συνεχείς μεταστάσεις. Ένα μήνα του είχαν δώσει οι γιατροί, έναν ολόκληρο χρόνο άντεξε εκείνος, συμμετέχοντας μέχρι το τέλος σε μουσικές παραστάσεις. Λέγεται πως το Κακό τον χτύπησε ως αποτέλεσμα των καταχρήσεων - συχνά μία κίρρωση του ήπατος δεν αργεί να γυρίσει σε καρκίνο και να οδηγήσει τον άτυχο ασθενή στο θάνατο.

Τι σημασία έχει; Επρόκειτο για νέο άνθρωπο - σε λίγες εβδομάδες θα συμπλήρωνε τα 60 του χρόνια - με την είδηση του φευγιού του να βυθίζει τώρα στο πένθος το πανελλήνιο που τον γνώρισε και τον αγάπησε μέσω της τηλεόρασης.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης, ηθοποιός, τραγουδιστής, μουσικός, τηλεπαρουσιαστής, σόουμαν κι έτσι θα τον θυμόμαστε, με όλες αυτές τις ιδιότητες μαζεμένες σε ένα ολοστρόγγυλο καλωσυνάτο πρόσωπο κάτω από τα γένια του. 

Καλό Παράδεισο!

12

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
Δεν τον έχω γνωρίσει και δεν ξέρω πολλά για την προσωπική του ζωή. Η εντύπωση που μου έδινε είναι πως δεν έπαιρνε πολλά πράγματα στα σοβαρά. Αντιμετώπιζε την ζωή δηλαδή όπως της αξίζει
Ο Σάκης όπως και πολλοί άλλοι Μεγάλοι αυτής της χώρας θα ζούνε για πάντα μέσα από το έργο τους.Σίγουρα ο Σάκης θα συναντήσει το φιλαράκι του,τον Νικόλα.Καλό παράδεισο και καλή δύναμη στην οικογένεια του!
Εφόσον πλέον είναι βέβαιο ότι μετά θάνατον ζωή δεν υπάρχει, ο μόνος τρόπος να ζήσει κανείς αιώνια είναι να πετύχει κάτι πραγματικά αξιοσημείωτο εν ζωή. Τέτοιοι άνθρωποι ανήκουν στο ένα τοις χιλίοις που το καταφέρνει.
Όχι, δεν είναι ο Σιδηρόπουλος. Από αριστερά: Γιάννης Ζουγανέλης, Σάκης Μπουλάς, Θάνος Αδριανός, Ισιδώρα Σιδέρη, Περικλής Χαρβάς και Νικόλας Άσιμος. Η φωτογραφία είναι από το αρχείο του Γιάννη Ζουγανέλη.