Για την ηλεκτρονική ''Νικοτίνη'' του Γιώργου Μ. Θεοδωράκη

Για την ηλεκτρονική ''Νικοτίνη'' του Γιώργου Μ. Θεοδωράκη Facebook Twitter
1
Για την ηλεκτρονική ''Νικοτίνη'' του Γιώργου Μ. Θεοδωράκη Facebook Twitter

 

Τον Γιώργο Θεοδωράκη, τον γιο του Μίκη, τον γνωρίσαμε ως συνθέτη - τραγουδοποιό κυρίως μέσα από το, ταυτισμένο με τον Παύλο Σιδηρόπουλο, soundtrack της ταινίας Ο Ασυμβίβαστος (1979) του Ανδρέα Θωμόπουλου.

 

Πριν μερικά χρόνια έτυχε να παρακολουθήσω κάποιες συναυλίες του Μίκη Θεοδωράκη, στις οποίες ο Γιώργος συμμετείχε ως τραγουδιστής, με έναν παθιασμένο και ψυχωμένο τρόπο ερμηνείας που παρέπεμπε ευθέως σ' αυτόν του πατέρα του.

 

Ομολογώ, όμως, πως το προσωπικό του άλμπουμ με τίτλο Νικοτίνη αρ. 5, 6 & 9, που έφτασε στα χέρια μου προ δεκαετίας μέσω Νίκου Κούνδουρου, με εντυπωσίασε κι ακόμη με εντυπωσιάζει ως ακρόαμα, αφού πρόκειται για ένα άγνωστο και άρα υποτιμημένο, πρωτοποριακό ηλεκτρονικό concept.

 

Πολλοί χαρακτηρισμοί θα μπορούσαν ν' αποδοθούν στο εν λόγω έργο και θα δανειστώ τις αγγλικές ορολογίες: electronic music, new age music, space music, έως και trance music. Σίγουρα, πάντως, κατά την ταπεινή μου άποψη, δεν έχει καμία σχέση με Συμφωνική - Λαϊκή Μουσική, όπως δηλαδή προσπαθεί να αποδώσει υφολογικά ο πατέρας Μίκης στην εργασία του γιού του, διά μέσου του γενναιόδωρου σημειώματος του στο οπισθόφυλλο της έκδοσης.

 

Ο δίσκος πρωτοκυκλοφόρησε το 1981 από την ανεξάρτητη εταιρεία Toxotis και δε γνωρίζω αν εκεί βγήκαν δουλειές και άλλων δημιουργών. Ως παραγωγός φαίνεται ο Δημοσθένης Βεργής (ο γνωστός), ο οποίος προφανώς θα είχε επαγγελματικές και φιλικές σχέσεις τον καιρό εκείνο με το θεοδωρακαίικο και ειδικά με τον Γιώργο Θεοδωράκη.

 

Από το σημείωμα πάντα του Μίκη αντλούμε τις πληροφορίες πως το έργο ηχογραφήθηκε εξ ολοκλήρου στο σπίτι τους, στο μικρό ιδιωτικό στούντιο του γιού του επί της οδού Επιφανούς 1, με πιάνο, κρουστά και ηλεκτρονικά όργανα. Εργασία δηλαδή χειροποίητη με τον Γιώργο Θεοδωράκη σε ρόλο ανθρώπου - ορχήστρα (τραγούδι, φωνητικά, πιάνο, κρουστό, oberheim, EMS, AKS 3, RMI, K. Computer, ηχοληψία), αλλά και την καθοριστική συμβολή του Δημήτρη Παπαγγελίδη (κιθάρα, κρουστό).

 

Για την ηλεκτρονική ''Νικοτίνη'' του Γιώργου Μ. Θεοδωράκη Facebook Twitter

 

Η Νικοτίνη αρ. 5, που καταλαμβάνει ολόκληρη την πρώτη πλευρά του βινυλίου, απαρτίζεται από 13 μέρη με το 1ο και το 13ο μέρος να είναι δύο σύντομα τραγούδια σε στίχους του δημιουργού. Το δε 11ο μέρος, μάλιστα, που φέρει πολλά στοιχεία από τη γερμανική kraut-rock σχολή, το υπογράφει συνθετικά ο Παπαγγελίδης. Στη δεύτερη πλευρά του δίσκου οι Νικοτίνες αρ. 6 & 9 ολοκληρώνουν το έργο.

 

Ένα έργο που συνολικά θα μπορούσε να έχει αφήσει τελείως αμήχανη τη δισκογραφία των αρχών των 80s, αν δεν περνούσε, όπως είπαμε, απαρατήρητο, με τη σαρωτική προσωπικότητα του Μίκη Θεοδωράκη να επισκιάζει μοιραία αυτήν του συνθέτη γιού του.

 

Δεδομένου του ότι και άλλοι δημιουργοί, ακόμη και από τα μέσα των 70s, είχαν ασχοληθεί με τα synthesizers στη χώρα μας (η Πλάτωνος θα ξεκινούσε το ηλεκτρονικό της ταξίδι με τις Μάσκες Ηλίου του ΄84 και όχι με το Σαμποτάζ του ΄81, το οποίο κατατάσσω προσωπικά στη rock δισκογραφία της εποχής), η Νικοτίνη αρ. 5, 6 & 9 του Γιώργου Θεοδωράκη πραγματικά ερχόταν απ' άλλους κόσμους!

 


 

Συγκεκριμένα, από την πειραματική ηλεκτρονική μουσική του Γερμανού Klaus Schulze και τα μουντά βιομηχανικά τοπία των Tangerine Dream. Κι ας ισχυρίζεται - ξαναλέω - ο Μίκης πως ο γιός του φτιάχνει καθαρά ελληνική Κρητική (!) μουσική. Περισσότερο συγγενική μου μοιάζει η δουλειά αυτή με τη μουσική που είχε γράψει ο Γιώργος Θεοδωράκης για το Πλανετάριουμ, αν πρέπει ν' αναφερθώ και σε κάτι άλλο πού 'χε κάνει πέραν της συμμετοχής του στον κιν/φικό Ασυμβίβαστο.

 

Ωστόσο, στις Νικοτίνες αρ. 6 & 9 είναι που ο υιός Θεοδωράκης φανερώνει μια αστείρευτη μελωδική φλέβα, πάντα μέσω της χρήσης των electronics. Τα μοτίβα του οδηγούν τον ακροατή σε αναγεννησιακούς δρόμους, άλλοτε φωτεινούς και άλλοτε πιο σκοτεινούς, στοιχείο που εν μέρει είχε αποκαλύψει και με τα θέματα του για το φιλμ του Θωμόπουλου.

 


 

Πιθανώς, λοιπόν, ο Μίκης να αναφερόταν στο Κρητικό αναγεννησιακό και όχι στο αρχαϊκό ιδίωμα της γενέτειρας του, όταν μιλούσε στο σημείωμα του οπισθόφυλλου περί ελληνικής, συμφωνικής, κρητικής, λαϊκής μουσικής κλπ. που υποτίθεται γράφει ο γιός του. Ο δίσκος αυτός του Γιώργου Θεοδωράκη θυμίζει ακόμη τις πιο προσωπικές μουσικές εξορμήσεις του Mike Oldfield, του διάσημου Βρετανού συνθέτη που συνηθίζει να παίζει όλα τα όργανα στις οργανικές εργασίες του.

 

Η Νικοτίνη αρ. 5, 6 & 9 είναι ένα χαμένο διαμάντι που δεν πιστεύω να επανεκδόθηκε ποτέ σε cd (μήπως ήρθε ο καιρός;) και που σίγουρα ακούγεται ως πρόδρομος μιας από τις πιο όμορφες και intellectuel ηλεκτρονικές μουσικές που γράφτηκαν και δισκογραφήθηκαν στην Ελλάδα.

 

Για την ηλεκτρονική ''Νικοτίνη'' του Γιώργου Μ. Θεοδωράκη Facebook Twitter

 

Επιτέλους ύστερα από χρόνια συνάντησα τον Γιώργο Θεοδωράκη τον περασμένο Νοέμβριο - τον βλέπετε με τον νέο συνθέτη Πέτρο Σατραζάνη δίπλα του - κι είχα την ευκαιρία να τον ρωτήσω κάποια πράγματα για τη μουσική του. Ξέρω ότι δεν τις πολυγουστάρει τις συνεντεύξεις, μου υποσχέθηκε όμως πως όταν βρούμε καιρό αμφότεροι θα κάνουμε μία κουβέντα για το Προσκλητήριο της LIFO. Ελπίζω να γίνει σύντομα!

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Εκπληκτική και η συνεργασία του με τη Δ. Γαλάνη (Sketch / Σκίτσο) στο "Nothing in mind", το οποίο κυκλοφόρησε από τη Γερμανική Peregrina Music. Γνώρισα την μουσική του από εκείνο το CD...