Αν θα μπορούσα να παρομοιάσω με κάτι την τεράστια φωνή της Νένας Βενετσάνου, αυτό θα ήταν το μέλι που ξετυλίγεται κυκλικά από το κουταλάκι για να καταλήξει μέσα σ' ένα φλυτζάνι γάλα ή τσάι - όπως το προτιμάει ο καθένας.
Τολμηρό εκ μέρους της Βενετσάνου να παρουσιάσει χθες βράδυ στην αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου ''Παρνασσός'' τα δικά της γαλλόφωνα τραγούδια βασισμένα σε ποίηση κορυφαίων Γάλλων διανοητών. Φοβόμουν ότι έτσι θα περιόριζε το κοινό της ή, έστω, ένα κοινό που θα ήθελε να την απολαύσει και στα τραγούδια των Χατζιδάκι - Θεοδωράκη και τα δικά της με ελληνικούς στίχους. Απεναντίας, όμως, η αίθουσα γέμισε απ' άκρη σ' άκρη από ανθρώπους όλων των ηλικιών, οι οποίοι προφανώς ενστερνίστηκαν αυτό που μού'χε πει η τραγουδοποιός και ερμηνεύτρια τις προάλλες στο ραδιόφωνο: Έχει χαθεί το μέτρο. Εγώ καλώ τον κόσμο κι αυτός κάνει κουμάντο μέχρι να ανέβω στη σκηνή. Από κει και πέρα, όμως, κουμάντο κάνω εγώ κι αυτό το ''δικό σας'' προς το κοινό ουδέποτε με εξέφραζε...
Τι παράξενο, παρ' όλα αυτά, που - κατά γενική παραδοχή - το ωραιότερο κομμάτι της βραδιάς ήταν η παρουσίαση των, μελοποιημάτων από τη Νένα Βενετσάνου, ποιημάτων του Αλμπέρτο Σαβίνιο, αδερφού του υπερρεαλιστή ζωγράφου Ντε Κίρικο! Για την ακρίβεια επρόκειτο για κανονικό μονόπρακτο ερμηνευμένο από την τραγουδίστρια και performer Βενετσάνου όλο χιούμορ και μουσικές ανατροπές με τη συμβολή του Σόλη Μπαρκί στα κρουστά, τα πνευστά και τη φωνή. Πριν αρκετά χρόνια είχα ξαναδεί επί σκηνής τη Βενετσάνου στο συγκεκριμένο έργο - διότι περί ολοκληρωμένου έργου μιλάμε, προσφερόμενου κάλλιστα για μικρού μήκους ταινία - και στον συγκεκριμένο χώρο, παρέα με τον ποιητή Αντρέα Παγουλάτο, μεγάλου φαν και του Σαβίνιο και της Βενετσάνου!
Είχαν προηγηθεί στην έναρξη του προγράμματος τα ποιήματα του Μισέλ Ντε Γκι για να ακολουθήσουν αυτά του Πολ Ελιάρ και το ένα από τα δύο σε γαλλόφωνη ποίηση του Γιώργου Σαραντάρη. Μεγάλη συγκίνηση όταν η Βενετσάνου έπιασε την κιθάρα της και μας τραγούδησε την ''Αγαπημένη'' του Ελιάρ - ο νους πήγε πολλά χρόνια πίσω σε εκείνο το βινύλιο του 1980, όπου ένα 25χρονο κορίτσι έκανε το ντεμπούτο του με τραγούδια σε ποίηση Ελιάρ, Μπέττυς Κομνηνού, Κώστα Τριπολίτη και Στέλλας Χρυσουλάκη.
Ομοίως μεγάλη συγκίνηση όταν στο δεύτερο μέρος η Νένα Βενετσάνου κάλεσε στη σκηνή του ''Παρνασσού'' την γλυκύτατη Γιοβάννα! Η Γιοβάννα προλόγισε τη δική της συμμετοχή, λέγοντας πως όλα ξεκίνησαν από την ιστορική αίθουσα του ''Παρνασσού'': εκεί εξέθετε τα έργα του ο ζωγράφος πατέρας της, εκεί γνώρισε τη γυναίκα που την κάλεσε να τραγουδήσει κάποτε σε φεστιβάλ της Πολωνίας με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν 150 προσωπικά ρεσιτάλ της στην πρώην Σοβιετική Ένωση!
Τη Γιοβάννα σε πραγματικά άρτια φωνητική κατάσταση συνόδευσε ο πιανίστας Χρήστος Κουμούσης σε τέσσερα υπέροχα γαλλόφωνα τραγούδια του Γιάννη Σπανού, ο οποίος - απ' ότι μας ενημέρωσε η Βενετσάνου - έμπλεξε με τα νερά στον κήπο του και δεν μπόρεσε να παραστεί.
Τα δύο ντουέτα των δύο γυναικών στην έναρξη του δεύτερου μέρους και στο τέλος του προγράμματος προξένησαν το πιο δυνατό χειροκρότημα του κοινού και μακάρι να ηχογραφήθηκαν ώστε να κυκλοφορήσουν σε κάποιο live άλμπουμ της Βενετσάνου - το δικαιούται ένα τέτοιο άλμπουμ η εν λόγω δημιουργός με 34 χρόνια προσωπικής δισκογραφίας!
Το ρεσιτάλ έκλεισε με τη Νένα Βενετσάνου στον Εθνικό Ύμνο της Γαλλίας, όπως χαρακτήρισε το Non je ne regrette rien, τη μεγάλη επιτυχία της Εντίθ Πιάφ! Προηγουμένως, μας τραγούδησε με τη σύμπραξη της ορχήστρας της, της Βιβής Γκέκα στο μαντολίνο, του Χάρη Μέρμηγκα στο κοντραμπάσο, του Σταύρου Αγιαννιώτη στην κλασική κιθάρα και του Σόλη Μπαρκί στα κρουστά, τον Μέτοικο του Ζωρζ Μουστακί, το L' auvergnat του Ζωρζ Μπρασένς, την αντιμιλιταριστική μπαλάντα Le deserteur του Μπορίς Βιάν και του Μουλουντζί, αλλά και δύο γαλλόφωνα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη. Μεταξύ των δύο τελευταίων, και το Les amants de Teruel, η Όμορφη πόλη στα γαλλικά, που ηχογράφησε για τον κινηματογράφο η μέγιστη Πιάφ!
Η συγκίνηση όμως επεκτάθηκε και στα καμαρίνια αμέσως μετά το τέλος του κονσέρτου, το οποίο ο κοντραμπασίστας Ανδρέας Ροδουσάκης χαρακτήρισε ρεσιτάλ της χρονιάς! Βλέπετε εδώ τον Ροδουσάκη με τη Νένα Βενετσάνου και τη Μαρίζα Κωχ και στη γωνία δεξιά τον κλαρινετίστα Νίκο Γκίνο. Αν θέλετε να μάθετε ποιοί είναι αυτοί οι δύο πολύτιμοι μουσικοί ανατρέξτε στο σύνολο της εργογραφίας του Μάνου Χατζιδάκι! Όποιον δίσκο του Χατζιδάκι και να κοιτάξετε, θα βρείτε στα credits τα ονόματα τους! Ακόμη θυμάμαι μια παλαιότερη αφήγηση του Ροδουσάκη για τη Φλέρυ Νταντωνάκη, όταν έγραφαν τον Μεγάλο Ερωτικό στο στούντιο της Columbia το 1972!
Τη συναυλία της Νένας Βενετσάνου με guest τη Γιοβάννα παρακολούθησαν και ο Κ. Βήτα (εδώ σε αγάπες με τη Μαρίζα Κωχ), η Ευγενία Συριώτη, η Αλίκη Καγιαλόγλου, ο Γιώργος Παπαστεφάνου, ο Κώστας Κωτούλας, ο Θόδωρος Κοτεπάνος, η Μπέττυ Κομνηνού κ.α.
σχόλια