Τζόρτζιο Ντε Κίρικο με ένα ποίημα του Εγγονόπουλου

Τζόρτζιο Ντε Κίρικο με ένα ποίημα του Εγγονόπουλου Facebook Twitter
The Red Tower
2

[Επιμέλεια: Αργυρώ Μποζώνη]


Σαν σήμερα, το 1888,  γεννήθηκε στο Βόλο ο Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο. Ζωγράφος, συγγραφέας και γλύπτης, εκφραστής της Pittura metafisica, επηρέασε τα καλλιτεχνικά ρεύματα του 20ου αιώνα, κυρίως τον υπερρεαλισμό. Στα έργα του, τα νοήματα είναι πάντα αινιγματικά. Και εμείς εδώ τα συνδέσαμε με ένα ποίημα του Νίκου Εγγονόπουλου, τo «Σονέτο Μάλλον Απαισιόδοξο», από την ποιητική συλλογή «Στην Κοιλάδα με του Ροδώνες».

Τζόρτζιο Ντε Κίρικο με ένα ποίημα του Εγγονόπουλου Facebook Twitter
Piazza d'Italia


Στην κοιλάδα με τους ροδώνες
Το γυμνασμένο μάτι του τραμπούκου
να διέκρινε άραγε των ροδόδενδρων την αρμονία;

Όχι-όχι-μιαν απέραντη ηθικολογία
δεν θα βοηθήσει να κάνουμε καλλίτερο τον κόσμο


Τζόρτζιο Ντε Κίρικο με ένα ποίημα του Εγγονόπουλου Facebook Twitter
The Enigma of the Arrival and the Afternoon



Τζόρτζιο Ντε Κίρικο με ένα ποίημα του Εγγονόπουλου Facebook Twitter
Piazza d'Italia


Να ελπίζης-να ελπίζης πάντα-πως ανάμεσα εις τους
 ανθρώπους
-που τους ρημάζει η τρομερή "ευκολία"-
θα συναντήσεις απαλές ψυχές με τρόπους
 που τους διέπει καλωσύνη-πόθος ευγένειας-ηρεμία

Τζόρτζιο Ντε Κίρικο με ένα ποίημα του Εγγονόπουλου Facebook Twitter
Piazza d'Italia

 


Ίσως όχι πολλές-ίσως να σ'άτυχος: καμμιά-
Τότες εσύ προσπάθησε να γενής καλλίτερος 
εις τρόπον ώστε να έρθη κάποια σχετική ισορροπία. 
Άσε τους γύρωθέ σου να βουρλίζωνται πως κάνουν κάτι
 
Συ σκέψου-τώρα πια-με τι γλυκειά γαλήνη
 προσμένεις να'ρθη ώρα να ξαπλώσεις στο παρήγορο του 
θανάτου κρεββάτι
 

Αρχείο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
> ένα ποίημα του Νίκου Εγγονόπουλου, την «Κοιλάδα με τους Ροδώνες»Η «Κοιλάδα με τους Ροδώνες» δεν είναι το ποίημα της ανάρτησης, αλλά ποιητική συλλογή του Εγγονόπουλου. Το ποίημα που παρατίθεται στην ανάρτηση έχει τίτλο «Σονέτο μάλλον απαισιόδοξο».Το σονέτο είναι μια ποιητική μορφή με δεκατέσσερις στίχους, κατανεμημένους στην περίπτωσή μας σε τέσσερις στροφές, με τέσσερις, τέσσερις, τρεις και τρεις στίχους αντίστοιχα (4 + 4 + 3 + 3 = 14). Πέντε ζεύγη στίχων ομοιοκαταληκτούν.Δυστυχώς η μορφοποίηση του ποιήματος δεν είναι σωστή: κάποιοι στίχοι είναι κολλημένοι σε μία σειρά, ο χωρισμός σε στροφές είναι λανθασμένος, κρύβεται η ομοιοκαταληξία (όπου υπάρχει), ο τίτλος της ποιητικής συλλογής εμφανίζεται ως πρώτος στίχος του ποιήματος και ο πραγματικός τίτλος του ποιήματος απουσιάζει.Η ορθή μορφή του ποιήματος είναι *πιθανώς* η εξής:  Σονέτο μάλλον απαισιόδοξο  "Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens."  Friedrich Schiller (1759–1805)  Το γυμνασμένο μάτι του τραμπούκου  να διέκρινε άραγε των ροδόδενδρων την αρμονία;  Όχι—όχι—μιαν απέραντη ηθικολογία  δεν θα βοηθήσει να κάνουμε καλύτερο τον κόσμο  Να ελπίζεις—να ελπίζεις πάντα—πως ανάμεσα εις τους ανθρώπους  —που τους ρημάζει η τρομερή «ευκολία»—  θα συναντήσεις απαλές ψυχές με τρόπους  που τους διέπει καλοσύνη—πόθος ευγένειας—ηρεμία.  Ίσως όχι πολλές—ίσως να σ’ άτυχος: καμία—  τότες εσύ προσπάθησε να γενείς καλύτερος  εις τρόπον ώστε να έρθει κάποια σχετική ισορροπία  Άσε τους γύρωθέ σου να βουρλίζωνται πως κάνουν κάτι  συ σκέψου—τώρα πια—με τι γλυκειά γαλήνη  προσμένεις να ρθ’ η ώρα να ξαπλώσεις στο παρήγορο του θάνατου κρεβάτι.Η ρήση του Schiller σημαίνει: «Ενάντια στην ανοησία και αυτοί οι θεοί αγωνίζονται εις μάτην».Έχει κανείς το βιβλίο του Εγγονόπουλου, να ελέγξει;
Μου αρέσει πολύ το "Astratta Architettura, c. 1915-1920" του De Chirico, τόσο που το έβαλα background στον υπολογιστή μου. Αν και να πω την αλήθεια μέχρι πρόσφατα δεν μου πολυάρεσε ο De Ch., τον εβρισκα κιτς .. για αυτό όμως μεγαλώνουμε, για να αλλάζουμε απόψεις! Άραγε σε λίγα χρόνια να γουστάρω και Νταλί;