«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
14
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

Οι «Αναχωρήσεις» πραγματεύονται την «αναχώρηση» του αεροδρομίου από την περιοχή του Ελληνικού, την «αναχώρηση» εκείνης της εποχής και την «αναχώρηση» εκείνης της αισθητικής. Η φωτογράφιση ξεκίνησε το 2006 και συνεχίστηκε το 2007-2008. Όσο το αεροδρόμιο θα είναι φάντασμα, το project θα είναι σε πρόοδο.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού (συντεταγμένες: 37°53′54″N 23°43′46″E) ή Ελληνικό (επίσημη ονομασία Κρατικός Αερολιμένας Αθηνών) ήταν το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας για πάνω από 60 χρόνια, μέχρι το Μάρτιο του 2001, όταν αντικαταστάθηκε από το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο κωδικός του κατά την IATA ήταν ATH, που τώρα χρησιμοποιείται από το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, ενώ ο κωδικός του κατά τον ICAO ήταν LGAT (ο οποίος δεν μεταφέρθηκε στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος).

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού, πήρε το όνομα του από την τοποθεσία (το προάστιο) που ονομάζεται Ελληνικό. Στη βόρεια πλευρά συνορεύει με το Δήμο Αλίμου, στην ανατολική με το Δήμο Ελληνικού και Αργυρούπολης, στη νότια με το Δήμο Γλυφάδας και το γήπεδο γκολφ της Γλυφάδας και στην δυτική με το Σαρωνικό κόλπο. Υπήρχαν δύο τερματικοί σταθμοί (terminal) Ο δυτικός για την Ολυμπιακή Αεροπορία και ο ανατολικός για τις διεθνείς πτήσεις. Ένας επιπλέον τερματικός σταθμός, ήταν αυτός της Αμερικανικής Βάσης του Ελληνικού.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

Το αεροδρόμιο άρχισε να κατασκευάζεται το 1938 στη περιοχή Χασάνι, με διάδρομο προσγείωσης 1.800 μέτρων, μετά από απαλλοτρίωση τμημάτων των τότε κοινοτήτων Κομνηνών και Ελληνικού. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, όμως, δεν επέτρεψε την ολοκλήρωσή του. Μετά τη λήξη του πολέμου οι ζημιές επιδιορθώθηκαν και το 1950 το αεροδρόμιο απέκτησε και δεύτερο διάδρομο με μήκος 2.250 μέτρων, ενώ ο πρώτος αυξήθηκε και αυτός στα 2.250 μέτρα. Το 1958 ο κύριος διάδρομος αυξήθηκε πάλι, με μήκος τα 3.000 μέτρα.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

Το 1969 εγκαινιάστηκε ο Ανατολικός Αεροσταθμός, ο οποίος είχε σχεδιαστεί από τον γνωστό Φινλανδό αρχιτέκτονα Eero Saarinen. Τη δεκαετία του 1970 ο κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε, στα 3.500 μέτρα και τη δεκαετία του 1990 το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε, περίπου, δέκα με δώδεκα εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

Στις 28 Μαρτίου 2001 αναχώρησαν από το αεροδρόμιο του Ελληνικού πέντε αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, χωρίς επιβάτες, με προορισμό το καινούργιο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και το αεροδρόμιο του Ελληνικού, έκλεισε.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

2004. Τα Ολυμπιακά Αθλήματα κανό-καγιάκ σλάλομ, χόκεϊ, μπέιζμπολ και σόφτμπολ (ξιφασκία, μπάσκετ) φιλοξενούνται στις αθλητικές εγκαταστάσεις που κατασκευάσθηκαν στην περιοχή του Αεροδρομίου. Επίσης, εκεί κατασκευάστηκε και το αμαξοστάσιo του τραμ της Αθήνας και του ΟΑΣΑ (ΕΘΕΛ).

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

2005. Οι αρχιτέκτονες David Serero, Elena Fernandez και Phillipe Coignet κερδίζουν το πρώτο βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό για το Σχεδιασμό Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό. Το Ελληνικό Κράτος δεν προχώρησε σε εφαρμογή της πρότασης.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

2011. Το ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α. δημιουργεί το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας. Την ίδια χρονιά ιδρύεται η εταιρεία «Ελληνικό Α.Ε.» με σκοπό την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

2012. Η Γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Όπως γράφει χαρακτηριστικά πρόκειται για «έκταση- φιλέτο», τρεις φορές μεγαλύτερη από το Μονακό, για την οποία υπάρχουν ήδη ενδιαφερόμενοι από το Κατάρ.

Υπενθυμίζεται ότι το κρατικό Fund του Κατάρ, Qatari Diar, είχε αποχωρήσει από τη διαγωνιστική διαδικασία, προκαλώντας εκνευρισμό στην κυβέρνηση, ενώ είχε προηγηθεί και η απόσυρση του Αμερικανού μεγιστάνα των ακινήτων, Ντόναλντ Τραμπ.

Ωστόσο, ένα μήνα μετά το Κατάρ επανήλθε και η επιστροφή του δεν παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο, αφού υπεγράφησαν και οι απαραίτητες ρήτρες εμπιστευτικότητας.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

Ιούνιος 2013. Ο πρόεδρος της Cosco, Captain Wei Jiafu, δήλωσε ότι κινεζικό fund έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για έργο ανάπτυξης «στο παλαιό σας αεροδρόμιο». Και δεν δίστασε να αναφέρει, ως παράδειγμα, την κατασκευή τεχνητού νησιού-ξενοδοχείου στο Ντουμπάι.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

Ιούλιος 2013. Το ρεπορτάζ του BBC περιγράφει τα εγκαταλελειμμένα αεροπλάνα στο άδειο αεροδρόμιο, που όπως λέει ο δημοσιογράφος, θα είναι "άλλο ένα κομμάτι δημόσιας περιουσίας που θα πρέπει να πουληθεί για να καλύψουν τα χρέη τους οι Έλληνες".

Ο δημοσιογράφος εξηγεί ότι το αεροδρόμιο το "εγκατέλειψαν" πριν δέκα χρόνια, όταν άνοιξε το νέο αεροδρόμιο λίγο πριν τους Ολυμπιακούς. Η περιοχή, λέει ο Βρετανός δημοσιογράφος με το φλεγματικό ύφος του, είναι 4 φορές μεγαλύτερη από το Μόντε Κάρλο και ίσως, λέει, αυτή η περιοχή να είναι αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα για να σωθεί.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter

 

Υ.Γ.

Όπως σε όλα που συμβαίνουν, ή που πρόκειται να συμβούν στην Ελλάδα, έτσι και εδώ υπάρχουν δύο «μέτωπα». Στην περίπτωση του Ελληνικού υπάρχει το Μέτωπο αντίστασης φορέων στο ξεπούλημα του Ελληνικού.

Πρόκειται για Σωματεία και Φορείς που δραστηριοποιούνται στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού και την παραλία του Αγ. Κοσμά, εκφράζουν με κοινή δήλωση την αντίθεσή τους στα σχέδια εκποίησης του Ελληνικού, την πρόθεσή τους να παραμείνουν στο χώρο και το αίτημά τους για δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου πρασίνου.

«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
«Αναχωρήσεις». Από τον Βασίλη Μακρή Facebook Twitter
Φωτογραφία
14

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

12 σχόλια
Θυμαμαι σαν να ειναι τωρα το πρωτο μου ταξιδι Σεπτεμβριος του 1991 προς Νεα Υορκη, ημουν 10 χρονων, οταν πλησιασαμε απο Λ.Βουλιαγμενης , βραδυ με ξαστερο ουρανο και μια απορια στο βλεμα μου <<τι ειναι αυτο?>> Εμοιαζε με γιγαντιαια πολη γεματη φωτα ηχους κηνιτηρων και μια απιστευτη πρωτη επαφη κατι σαν ονειρο. Τα γραφω και κλαιω γιατι θυμαμαι ποσο ωραια ηταν να εισαι παιδι. Το σπιτι μας στην Γλυφαδα δεν εβλεπε το αεροδρομιο αλλα τα ματια μου επεφταν παντα προς τα εκει ως το μαρτιο του 2001 10 σχεδον χρονια μετα οπου ειπα ενα μεγαλο << ΓΙΑΤΙ? >>.Συγνωμη αν σας κουρασα αλλα μακαρι να ξερατε ποσο κουραστηκα να θυμαμαι χωρις να μπορω να το ζησω. Ανοιξτε το να πηγαινουμε και τα δικα μας παιδια εκει. Το Ελ Βενιζελος δεν εχει αυτο το κατι, ειναι σαν το PLAYSTATION 4, τελειο ολοκανουργιο αλλα ποιος ειναι αυτος που δεν εβγαλε το mega drive απ το μπαουλο του να παιξει sonic. Καταλαβατε τωρα γιατι????
Πολύ ωραίες φωτογραφίες. Η μελαγχολία της εγκατάληψης σε ολο της το μεγαλείο. Παρόμοιο project έχει αρχίσει το 2007 ο Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης. Μπράβο σε όλους που καταγράφουν αυτό το σημαντικό κομμάτι της ιστορίας.http://glamoursnob.blogspot.com/2013/01/ellinikon-airport.html
Στις φωτογραφιες εχουμε το αχρωμο δυτικο Ελληνικο, το Ανατολικο ειναι ενα αριστουργημα της μοντέρνας αρχιτεκτονικης. Σημειωνω επισης οτι το Ελευθεριος Βενιζελος εχει πλεον την ιδια κινηση με το Ελληνικο, επομενως ολο αυτο το πανακριβο προτζεκτ κατασκευής του μηπως στοιχισε πανακριβα σε εμας και στον ελληνκο τουρισμο, αλλα εκανε καποιους πλουσιους με την κατασκευη φαραωνικων ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ μη χρησιμων υποδομών;(http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.article&id=29281 Κίνηση Ελ.Βενιζελος )
Υπέροχες φωτογραφίες και αναμνήσεις!!!Ας το εκμεταλλευτούν επιτέλους προς όφελος της κοινωνίας.Ερώτηση: Είναι ανοιχτό?Εννοώ ο καθένας μπορεί να μπει και να βγάλει φωτογραφίες κτλ ή χρειάζεται ειδική άδεια?Γιατί αν είναι ανοιχτό θα ήθελα να βγάλω και γω φωτογραφίες.
Ευκαιρία είναι όλος αυτός ο χώρος να αλλάξει. Να φύγουν τα πάντα από εκεί και να δημιουργηθεί κάτι νέο, ότι και αν είναι αυτό. Και που αφήνουμε τις σαπίλες και τις σκουριές να κάθονται, δεν κερδίζουμε τίποτα..
Όχι μεγάλες, μεγαλειώδεις εικόνες. Τι κρίμα πού παραμένει ανεκμετάλλευτο (όπως τόσα μέρη). Η Αθήνα κάνει το λάθος και προσπαθεί να πλασαριστεί ως μοντέρνα πόλη ενώ θα μπορούσε να είναι η Μέκκα του ρέτρο.
τα πιο ομορφα.....μα τα πιο ομορφα....1979 πρωτη πτηση με skyvan......1995 αμετρητες πτησεις για σπουδες στο Λονδινο. Τελευταια νυχτα πριν γινει ετσι και ερθει το χειρουργειο του "Ελ. Βενιζελος" αφιξη με φυλλο πορειας απο την Μυτιλήνη και ενα ομορφο κοριτσι να με παιρνει στο αυτοκινητο του......κινηση παρεα με τις ζυγαριες και τα γκισε αργα και νωχελικα με βροχη στην Βαρης-Κορωπιου........αραγε να θυμαται τιποτε σημερα 13 χρονια μετα, ευτυχως ειμαι ακομη ζωντανος και θυμαμαι τα παντα! Αξεχαστο Ελληνικο- Δυτικο και Ανατολικο-!