ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ημερολόγιο κανονικότητας: Εσύ πόσο μικροαστός ήσουν σήμερα;

Ημερολόγιο κανονικότητας: Εσύ πόσο μικροαστός ήσουν σήμερα; Facebook Twitter
19

Στο πλαίσιο της ενότητας 'Η ΕΛΛΑΔΑ ΓΥΡΩ ΜΑΣ' ζητάω και δημοσιεύω κείμενα σχετικά με το πώς βιώνουμε αυτήν την παράξενη χώρα.

 

Σήμερα γράφει η Irosworld.

 

 

Ημερολόγιο κανονικότητας: Εσύ πόσο μικροαστός ήσουν σήμερα; Facebook Twitter

Ημερολόγιο κανονικότητας

Εσύ πόσο μικροαστός ήσουν σήμερα;

 

Η ελληνική κοινωνία και όχι μόνο, μαστίζεται από έναν ιδιαίτερο καταναγκασμό στον οποίο όλοι σιωπηλά και ενίοτε φωναχτά συναινούν. Αυτός ο καταναγκασμός έχει διάφορα ονόματα αλλά έναν στόχο. Μπορείς να το πεις καθωσπρεπισμό, κανονικότητα, μικροαστισμό, comme il faut, καλό και ήσυχο άνθρωπο. Στόχος είναι η ύπαρξη του πλέον ανύπαρκτου, του μέσου πολίτη! Ο μέσος άνθρωπος βρε αδερφέ, που έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που τον κάνουν πλέον μη άνθρωπο και στην ουσία μη «κανονικό». Δεν υπάρχει κανένα σπίτι στην χώρα που δεν έχει κάτι που θέλει να κρύψει. Έναν ανάπηρο, έναν φυλακισμένο, έναν εθισμένο, έναν με ψυχολογικά προβλήματα, έναν κλέφτη, έναν πότη, έναν ομοφυλόφιλο, έναν τζογαδόρο, έναν «αλήτη», έναν «κακό», έναν «λάθος».

 

Έτσι φτάνουμε στην ψεύτικη μικροαστική κοινωνία, στην οποία ζούμε σήμερα. Ο καλύτερος ψεύτης ή ο περισσότερο καταπιεσμένος, είναι αυτός που χαίρει της μεγαλύτερης εκτίμησης. Αυτούς επιλέγουμε και για πολιτικούς. Αν κυκλοφορήσει μια φωτογραφία ενός πολιτικού που έπινε, γλεντούσε, έπαιρνε ναρκωτικά, έκανε μπάνιο γυμνός, όλοι σπεύδουν να τον καταδικάσουν και αυτός σπεύδει να αποδείξει την κανονικότητα του. Λες και μπορεί να σου λύσει τα προβλήματα, κάποιος που δεν τα βίωσε ποτέ. Λες και μπορεί να οραματιστεί μια καλύτερη ζωή για όλους, κάποιος που δεν τσαλάκωσε σε μια όμορφη στιγμή τη σοβαροφάνεια του για να χαρίσει γέλιο και αγάπη στην παρέα του. Λες και όλα όσα πραγματικά οδήγησαν σε εξέλιξη, δεν είναι επιτεύγματα παράξενων ανθρώπων, τους οποίους επιβάλλεται να θαυμάζουμε αλλά απαγορεύεται να μιμηθούμε με το να αφεθούμε στη δική μας ιδιαιτερότητα και στην υπέροχη δημιουργικότητα που αυτή μπορεί να κρύβει.

 

Για να εκτιμήσουμε και να εμπιστευτούμε κάποιον, θα πρέπει να ήταν το πιο μουρόχαυλο και ανταγωνιστικό, χωρίς φίλους και τρέλες, παιδί στο σχολείο. Θα πρέπει να ήταν υποδειγματικό παπαδοπαίδι και να κρατά τα εξαπτέρυγα. Θα πρέπει να είναι το υποταγμένο στρατιωτάκι που έλεγε πάντα ναι. Θα πρέπει να ήταν καλό παιδί, καλός μαθητής, καλός γιος, καλός φοιτητής, καλός φαντάρος, καλός οικογενειάρχης, καλός σύντροφος, καλός εργάτης ή καλός εργοδότης, ετεροφυλόφιλος, αδύνατος, γυμνασμένος, αρτιμελής και ποτέ μα ποτέ να μην ήθελε κάτι άλλο πέρα από το να είναι πρότυπο. Αυτή η κανονικότητα που πνίγει τον πολυσχιδή και πολυδαίδαλο χαρακτήρα του καθενός. Αυτή η μανία του καθωσπρεπισμού που επιβάλλει να ζούμε σε ένα ψέμα που δεν έχει καμία σχέση με εμάς. Αυτό είναι που λένε μετά «πέσαμε από τα σύννεφα, ήταν τόσο καλό παιδί, που δεν μας πέρασε ποτέ από το μυαλό». Έσκασε κυρία μου! Έσκασε να προσποιείται πως είναι καλύτερος από εμάς. Γιατί εμείς μέσα μας ξέρουμε, πως δεν είμαστε η εικόνα μας.

 

Ημερολόγιο κανονικότητας: Εσύ πόσο μικροαστός ήσουν σήμερα; Facebook Twitter

 

Φοβόμαστε τόσο πολύ τη διαφορετικότητα μας, που πασχίζουμε όλοι μέρα να γίνουμε ίδιοι, με αυτό που μας λένε πως είναι σωστό. Φοράς τις πυτζάμες σου και βγαίνεις στο δρόμο και είσαι τρελός. Μετά από ένα μήνα, το λέει ο οίκος Channel και τα ΜΜΕ και πλέον είναι λογικό και όμορφο και στυλάτο και το κάνουμε όλοι. Αυτό γίνεται γιατί κατά βάθος όλοι ζηλεύουμε λίγο (έως αφάνταστα) τον τρελό και διαφορετικό που αδιαφορεί για τις συμβάσεις και ζει τη ζωή του για εκείνον. Όχι δεν μιλώ για ένα εγωιστικό πλάσμα που αδιαφορεί για το αν πληγώνει τους γύρω του ή αν κάνει κακό. Μιλώ για κάποιον που κάνει πράξη την αυτοδιάθεση και δεν αποδέχεται ως ταμπού την ομοφυλοφιλία του, την επιθυμία του να είναι πολυγαμικός, την οποιαδήποτε σεξουαλικότητα, την επιλογή του να δοκιμάζει γεύσεις που μπορεί να τον παχύνουν και να μην είναι υγιεινές, το θάρρος να υποστηρίζει τις επιλογές του, χωρίς να φοβάται την άλλη ανύπαρκτη κυρία, την κοινή λογική που διαμορφώνει την κοινή γνώμη. Επίσης αυτός είναι και ο λόγος που η τρέλα του γίνεται τρεντ. Γιατί αν γίνει τρεντ να υιοθετείς την τρέλα τη δική σου και όχι την τρέλα του άλλου, δεν θα υπάρχει πια ομοιομορφία, ούτε υποταγή, ούτε μαζική παραγωγή.

 

Έρχεται απέναντί σου ένα κουστουμαρισμένο λαμόγιο γεμάτο καθωσπρεπισμό και σου λέει πως δεν είσαι σοβαρός γιατί φοράς φτερά στο κεφάλι και κάνεις μπουρμπουλήθρες. Ε όχι ρε φίλε, εσύ δεν είσαι σοβαρός και όλοι όσοι σε εμπιστεύονται γιατί έχεις κάνει την ψευτο-συντήρηση αποθήκη καμουφλάζ για την κλεψιά και το ψέμα σου.  Αυτοί δεν είναι σοβαροί που κρίνουν τα βιβλία από τα εξώφυλλα. Από τη στιγμή που δεν καταπιέζω τον αυθορμητισμό, το γέλιο, την όρεξη για ζωή και αυτό το κάνω, χωρίς να πειράζω ή να εισβάλω στη ζωή και το πορτοφόλι κανενός, είμαι πολύ πιο τίμιος και ειλικρινής από εσένα. Απλά η αλήθεια είναι, πως η κοινωνία μας, θα προτιμήσει εσένα. Έτσι, η ζωή μας γίνεται όλο και χειρότερη και αναρωτιόμαστε γιατί.

 

Ημερολόγιο κανονικότητας: Εσύ πόσο μικροαστός ήσουν σήμερα; Facebook Twitter

 

Ας δοκιμάσουμε όλοι να κρατήσουμε ένα ημερολόγιο κανονικότητας καθημερινά. Πόσες φορές καταπιέζουμε αυτό που νιώθουμε και αυτό που θέλουμε να πούμε, να κάνουμε, να είμαστε, για να μην είμαστε παράξενοι και θα καταλάβουμε από πού προέρχονται όλα αυτά τα απωθημένα, η κακία, η μιζέρια, η ζήλια, η ψευτιά, η κακή υγεία, η κακή κοινωνία, η κακή ζωή.

 
Η εισαγωγή της αμαρτίας και των κανόνων συμπεριφοράς από τη θρησκεία, έβαλε το πρώτο λιθαράκι. Ο καπιταλισμός πολλές εκατοντάδες χρόνια μετά, άνοιξε την κλειδαρότρυπα που χρόνια αποζητούσαμε στη ζωή των διευθυντών της κοινωνίας μας. Τότε πια αποκτήσαμε τη συνολική εικόνα της προσποίησης που οδηγεί κάποιον στην κορυφή του λασπόβουνου. Το εκπαιδευτικό σύστημα φροντίζει να ευνουχίζει την ελευθερία από κοινωνικές συμβάσεις που έχουν τα παιδιά με μπόλικη τιμωρία, στιγματισμό και ασύστολα ψεύδη.  Η ελληνική επαρχία είναι ο καλύτερος τρόπος να τα παρακολουθήσει κανείς όλα αυτά τα σε ζωντανή μετάδοση. Η αλήθεια της ημέρας και η αλήθεια της νύχτας. Η αλήθεια της ανοιχτής και της κλειστής πόρτας. Η αλήθεια, που δεν είναι αλήθεια, αλλά ένα σύνολο κανόνων καταπίεσης και απόκρυψης της ζωής που ζούμε και της ζωής που θα μπορούσαμε να ζούμε.

 

Είναι και αυτό κομμάτι της συνείδησης που πρέπει να αποκτήσουμε για να οικοδομήσουμε έναν καλύτερο κόσμο. Η αλήθεια μας χωρίς μακιγιάζ. Η περισυλλογή για το τι θα κάναμε αν κανείς δεν μας έκρινε και δεν μας τιμωρούσε. Αν πλέον γι αυτές τις σκέψεις δεν θα ντρεπόμαστε και δεν θα φοβόμαστε, θα έχουμε αποκτήσει όντως μία συνείδηση που ταιριάζει στο θαύμα μέσα στο οποίο έχουμε γεννηθεί και δεν θα έχουμε την ελπίδα αλλά τις βάσεις για ένα καλύτερο κόσμο.

 

 

 

19

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

9 σχόλια
Καλά το πήγαινε μέχρι να βάλει μέσα τον καπιταλισμό. Η αλήθεια είναι ότι οι καπιταλιστικές χώρες (δυτική Ευρώπη, βόρεια Αμερική, Αυστραλία) είναι αυτές που έχουν μεγαλύτερη ανοχή στη διαφορετικότητα και αναγνωρίζουν το δικαίωμα σ' αυτήν στους πολίτες τους. Να μην πω ότι την ενθαρρύνει κιόλας, γιατί ξέρει ότι μέσα από αυτήν γεννιούνται καινούργιες ιδέες που θα φέρουν κέρδος. Αντίθετα, τα σοσιαλιστικά καθεστώτα ήταν αυτά που επέβαλλαν με αστυνομικά μέτρα την ομοιομορφία και την "κανονικότητα" στη σκέψη, στη συμπεριφορά, ακόμη και στην εμφάνιση (μαοϊκή Κίνα, που θεωρείται πολύ προοδευτικό να τη θαυμάζεις στην Ελλάδα σήμερα). Η καλή αρθρογράφος, με όλες τις καλές τις προθέσεις, έπεσε στην παγίδα της νεοελληνικής κανονικότητας που θέλει να κατηγορείς τον καπιταλισμό για τα πάντα και για τα αντίθετά τους.
Θεωρώ πως η συγκεκριμένη τοποθέτηση ενισχύει και δεν αποδυναμώνει όσα αναφέρω. Για παράδειγμα αναφέρεις πως: "Να μην πω ότι την ενθαρρύνει κιόλας, γιατί ξέρει ότι μέσα από αυτήν γεννιούνται καινούργιες ιδέες που θα φέρουν κέρδος" και αναφέρεται στο κείμενο επίσης το εξής:"Επίσης αυτός είναι και ο λόγος που η τρέλα του γίνεται τρεντ. Γιατί αν γίνει τρεντ να υιοθετείς την τρέλα τη δική σου και όχι την τρέλα του άλλου, δεν θα υπάρχει πια ομοιομορφία, ούτε υποταγή, ούτε μαζική παραγωγή."Προσωπικά θεωρώ τραγικό να πρέπει να γίνει κάτι μόδα για το κέρδος για να γίνει αποδεκτό. Θα έπρεπε να γίνει, γιατί απλά ο καθένας έχει το δικαίωμα να είναι και να λειτουργεί όπως νιώθει και όχι όπως του λένε κάποιοι για να κερδίσουν. Η ομοιομορφία βασίζεται στην προσπάθεια των ίδιων των υποκειμένων να γίνουν τα αντικείμενα του πόθου με τις οδηγίες που τους δίνονται από μία βιομηχανία και όχι να παραμείνουν τα υποκείμενα των επιθυμιών και επιλογών τους. Αυτό είναι η μεμπτή πλευρά ακριβώς. Επίσης ένα σχόλιο ακόμη, το οποίο απευθύνεται και σε όσα άτομα θεωρούν πως όταν κάποιος στέκεται απέναντι από τον καπιταλισμό και τον θεωρεί λάθος τρόπο λειτουργίας της κοινωνίας, θέλει σώνει και καλά να φέρει κομμουνισμό ή αναρχία. Ζούμε σε μία εποχή που έχουμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε για έναν τρόπο καινούριο, με βάση τη γνώση όλων των πολιτικών του παρελθόντος. Το αξιακό σύστημα που έχει επιβληθεί στην κοινωνία με κορωνίδα το κέρδος και την συνύπαρξη σε χαμηλή βάση μόνο ως φιλανθρωπία, είναι φανερά λάθος για τη σχέση μας με όλο τον πλανήτη και όχι μόνο μεταξύ μας. Το αποτέλεσμα είναι αυτή η κοινωνία που ζούμε, η οποία αδιαμφισβήτητα δεν αρέσει σε κανένα. Το να γνωρίζουμε πόσο αρνητικά και θετικά έχουν επιδράσει όλα τα καθεστώτα, μπορεί να είναι η γνώση για να υπάρξει κάτι εξελιγμένο και όχι απαραίτητα να είναι αυτό το παρελθόν η μοναδική επιλογή που έχουμε.
εσυ μιλας για μη κανονικοτητα στο φαινεσθαι και για ισοπεδωση και κανονικοτητα στο ειναι. Μπορεις να εισαι οσο διαφορετικος θελεις, αρκει να παραγεις και ακομα πιο σημαντικο να καταναλωνεις (συνηθως αχρηστα πραγματα).Για την ακριβεια οσοπιο διαφορετικος εισαι εξωτερικα τοσες πιο πολλες νεες αγορες δημιουργούνται.
Θα ταυτιζόμουν με το άρθρο πριν από καμια 5ετία+, όταν τα έβαζα κι εγώ τα πράγματα σε παρόμοια στερεότυπα...Δε νομίζετε ότι πρέπει να ξεφύγουμε απ'αυτά τα στεγανά και να κοιτάμε πια την ουσία ; Για πολλά πράγματα ισχύει αυτό. Και φυσικά επαναπροσδιορισμός των εννοιών "μικροαστός" κλπ.,γιατί όπως το θέτετε, "μικροαστοί" υπάρχουν χιλιάδες ανάμεσά μας, και με φούτερ και με t-shirt και με σκισμένα τζιν, και με γλώσσα πεζοδρομίου. Δεν είναι πάντα η (δήθεν) ευγένεια η πηγή όλων των κακών.Και προσωπικά ναι, κι εγώ πάντα αηδίαζα κι ακόμα αηδιάζω -ή τουλάχιστον δεν πείθομαι- από τα υπερ-περιποιημένα look και φαρδιά-πλατιά χαμόγελα των υποψηφίων στις αφίσες. Αλλά δε φτάνει αυτό για να τσουβαλιάσεις όλη την ανθρωπότητα σε παρόμοια στεγανά.
"[Touristification] is my term for an aspect of modern life that treats humans as washing machines, with simplified mechanical responses — and a detailed user’s manual. It is the systematic removal of uncertainty and randomness from things, trying to make matters highly predictable in their smallest details. All that for the sake of comfort, convenience, and efficiency. What a tourist in in relation to an adventurer, or a flaneur, touristification is to life; it consists in converting activities, and not just travel, into the equivalent of a script like those followed by actors."αυτό ειναι μια αρκετά καλή σύνοψη περί κανονικότητας http://www.trekdek.com/2013/01/08/touristification-and-how-to-become-an-antifragile-traveler/
η κανονικότητα σήμερα έχει ονομα και αυτό ειναι Κατανάλωση, κατι που το άρθρο περι κανονικότητας δεν το αναφέρει ουτε μια φορά.Κανονικοτητα δεν ειναι ουτε το μακαρονοτερας ή η αγια τριαδα ούτε η οικογενεια ή η μη οικογενεια, κανονικοτητα ομοιομορφία και κοπαδισμός ειναι αυτό που μας δένει όλους γύρω του (κατι σαν το δαχτυλίδι) και αυτό ειναι η καταναλωση οι σχέσεις υποταγής η τουριστικοποίηση της ίδιας μας της ζωής.
Συμφωνώ μαζί σου και νομίζω πως το θίγω το θέμα, μέσα από το πως κάτι γίνεται μόδα και με τη μαζική παραγωγή. Θεωρώ όμως την παρατήρηση σου πολύ εύστοχη. Ευχαριστώ.
Πολύ σωστό κείμενο για το φόβο απέναντι στην διαφορετικότητα, την εξαίρεση, την ανάγκη του πλήθους να εμπιστευτεί αυτόν που "δείχνει σοβαρός άνθρωπος" και να καταδικάσει όποιος ξεφεύγει από τις νόρμες έστω και χωρίς να πειράζει και να καταπιέζει κανέναν άλλο. Ιδιαίτερα καίριες οι παρατηρήσεις για το ρόλο του εκπαιδευτικού συστήματος σε αυτό, καθώς και για την έντονη κυριαρχία της νοοτροπίας σε σημαντικό μέρος της ελληνικής επαρχίας (αν ακι όχι όλης και, φυσικά, όχι μόνο).Μια μικρή ένσταση μόνο: τα θεοκρατικά καθεστώτα αδιαμφισβήτητα αποτέλεσαν (παλιά και τώρα) τα κατ'εξοχήν θερμοκήπια αυτής της νοοτροπίας. Και μετά η μόνη άλλη συμβολή ήταν από τον καπιταλισμό; Ότι δεν έχουν υπάρξει άλλα καθεστώτα που να επιβάλλουν (ούτε καν να υποβάλλουν) την ομοιομορφία και την ισοπέδωση και να καταδιώκουν το ιδιαίτερο, το ξεχωριστό;
Σαφώς και όλα τα καθεστώτα επιδιώκουν κάτι τέτοιο, όμως η κανονικότητα που ζούμε σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι καθαρά καπιταλιστική. Προτίμησα να μείνω σε εκείνα τα σημεία που εξαπλώθηκαν κάποτε για να μείνουν ως θέσφατα εσαεί και στο μεγαλύτερο ποσοστό παγκοσμίως. Ελπίζω όχι για πολύ ακόμη, καθώς πλέον είμαστε σε μία εποχή όπου πολλά μπορούμε και επιβάλλεται να τα ξεπεράσουμε και να ορίσουμε με τη γνώση του παρελθόντος τον νέο τρόπο που θα διαχειριζόμαστε ως ανθρωπότητα τα του οίκου μας.
Συμφωνώ ότι, πράγματι, ο καπιταλισμός είναι λογικό να αποτελεί τον στόχο της κριτικής εφόσον όντως αποτελεί σαφέστατα το κυρίαρχο παράδειγμα (έστω κι αν υπάρχουν ακόμη ακρετά θεοκρατικά ή/και απολυταρχικά καθεστώτα που επιβάλλουν την ομοιομορφία επί ποινή θανάτου). Για να ξανακάνω όμως λίγο το δικηργόρο του διαβόλου: O καπιταλισμός δεν έφερε μόνο τον νεοσυντηρητισμό της Maggie και του Ronnie. Όσα βήματα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια προς την κατεύθυνση της αποδοχής του διαφορετικού και του ξεχωριστού - gay prides, γκέι γάμοι και γενικότερα κατωχήρωση των LGBT δικαιωμάτων, σύγχρονες προσεγγίσεις στον τρόπο αντιμετώπισης των ατόμων με ψυχικά προβλήματα ή με εθισμό, σεβασμός στις θρησκευτικές/πολιτιστικές διαφορές κλπ κλπ - όσα βήματα έχουν γίνει λοιπόν σε αυτήν την κατεύθυνση έχουν ξεκινήσει από χώρες που κινούνται εντός του καπιταλιστικού μοντέλου. (Να διευκρινίσω ότι αν μιλήσουμε πχ για βορειοευρωπαϊκές χώρες με επικράτηση του σοσιαλδημοκρατικού, προνοιακού μοντέλου, η διαπίστωση δεν αλλάζει: είναι σαφές ότι τα κράτη αυτά δεν εντάσσονται στον χώρο του υπαρκτού σοσιαλισμού, ούτε πχ της αναρχίας.)
άκρως ενδιαφέρον άρθρο αλλά το "ουστουμαρισμένο λαμόγιο γεμάτο καθωσπρεπισμό" δεν είναι και αυτό μια στερεοτυπική εικόνα του "κακού" στην σημερινή κοινωνία; Η συγγραφέας δεν κρίνει έτσι ένα βιβλίο μόνο και μόνο από το εξώφυλλό (κουστούμι).
απ' όσο κατάλαβα η συγγραφέας δεν έχει πρόβλημα με το κουστούμι ούτε με όποιον το φοράει, απλά είναι γεγονός πως οι περισσότεροι στην κοινωνία μας θα σεβαστούν περισσότερο τον κουστουμαρισμένο, παρά τον "αλήτη" με το σκουλαρίκι και το τατουάζ. επίσης είναι γεγονός ότι όσοι νοιάζονται να κερδίσουν την κοινή γνώμη και να περάσουν την εικόνα του "καλού, σωστού και πετυχημένου" κυκλοφορούν πάντα μ' αυτό (μια βόλτα στη βουλή θα σε πείσει :-) φυσικά και αυτό δε σημαίνει ότι όποιος φοράει κουστούμι είναι "κακός". εμένα προσωπικά το κουστούμι μου αρέσει πολύ στους άντρες ειδικά όταν το φοράνε γιατί έτσι τους κάνει κέφι.
Και ο "αλήτης" με το σκουλαρίκι και το τατουάζ και αυτός εικόνα βέβαια πουλάει. Κάποιο θα τον σεβαστούν μάλιστα περισσότερο εξαιτίας αυτής του της εικόνας ενώ θα τον ταξινομούσαν αυτόματα στην κατηγορία "λαμόγιο γεμάτο καθωσπρεπισμό" αν το ίδιο ακριβώς πρόσωπο φορούσε κουστούμι. Γενικά πρέπει να είμαστε dressing style-blind και όχι να βάζουμε στα κουτάκια ανθρώπους με το περιτύλιγμα που μας αρέσει ή δεν μας αρέσει (ειδικά όχι αυτούς που ντύνονται με συγκεκριμένο τρόπο λόγω συνήθειας ή αισθητικής προτίμησης και όχι εξαιτίας της διάθεσης που έχουν να προβάλουν συγκεκριμένο στερεοτυπικό image).
Είναι όντως μια πολύ καλή παρατήρηση, η Κατερινιώ που απάντησε ήδη, σε μεγάλο βαθμό καλύπτει και τη δική μου πρόθεση με την αναφορά στο κοστούμι. Εξάλλου ο καταναγκασμός αυτός άπτεται και των γυναικών, όπου η τυπική εικόνα κανονικότητας δεν έχει να κάνει με το κοστούμι, αλλά με μία τεράστια σειρά από κανόνες εμφάνισης και συμπεριφοράς (άκρως σεξιστικές, σχεδόν πάντα). Είναι στην ουσία μια εικόνα για να σκιαγραφηθεί το πλαίσιο και όχι ένας αφορισμός σε οποιονδήποτε το προτιμά έτσι κι αλλιώς.
Η Κατερινιώ έχει δίκιο σε θεωρητικό επίπεδο, ή μάλλον καλύτερα αυτή ήταν μια νοοτροπία που ίσχυε πριν κάποια χρόνια. Πλέον η μόδα στους νέους ανθρώπους δεν είναι το κουστούμι κ.α. αλλά το πιο "χύμα" στύλ. Ειδικά οι μικρότερες ηλικίες (έφηβοι) αυτόματα θεωρούν το κουστούμι σύμβολο εξουσίας, συντηρητισμού κ.α. Πιστεύω ότι θα συμφωνήσουμε όλοι μας ότι αυτό που πρέπει να χαρακτηρίζει κάποιον είναι σε πρώτη φάση οι πράξεις και ο τρόπος που ζει και σε δεύτερη αυτά που λέει και φοράει.