ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Μπορεί ο τίτλος αυτού του γλυπτού να επηρεάσει την γνώμη σου για αυτό;

Μπορεί ο τίτλος αυτού του γλυπτού να επηρεάσει την γνώμη σου για αυτό; Facebook Twitter
9

Το διάβασα στο sturbyblog. Ο δημοσιογράφος Alex Andreou βλέπει στο Facebook  την εικόνα αυτού του γλυπτού, που είχε ανεβάσει ένας φίλος του κάτω από τον τίτλο «Αποβολή». Μια γυναίκα γονατιστή και ένα παιδί να της χαϊδεύει το κεφάλι. Του προκάλεσε το ενδιαφέρον. Έψαξε να βρει περί τίνος πρόκειται. Πρόκειται για έργο του νεαρού καλλιτέχνη από την Σλοβακία Martin Hudacek με τίτλο «Memorial for Unborn Children». Η αρχική, μάλλον θετική αντίδραση που του προκάλεσε το έργο όταν δεν γνώριζε περί τίνος πρόκειται, αμέσως άλλαξε. Αναρωτιέται ποια από τις δυο αντιδράσεις του μετράει περισσότερο. Η αρχική ή μήπως και οι δύο; Μήπως σημασία τελικά έχει η πρόθεση του καλλιτέχνη και όχι η αντίδραση του;

Σε μια συνέντευξη που έδωσε ο Hudacek σε ένα χριστιανικό blog λέει ότι το αγαπημένο του απόσπασμα από την Βίβλο είναι αυτό:

«Πραγματικά σου λέω ότι αν δεν αλλάξεις και αν δεν γίνεις σαν τα μικρά παιδιά δεν θα περάσεις την πύλη του Βασιλείου των Ουρανών» -Ματθαίος 18:3

 

Προέρχεται από μια θρησκευόμενη οικογένεια, των φωνάζουν «Bongo» γιατί παίζει bongos στην εκκλησία, είναι πατέρας δυο παιδιών και την ιδέα για το έργο του την έδωσε ένας φίλος του που συνάντησε μια μέρα στον δρόμο. Αργότερα άκουσε τον ψίθυρο του Θεού μέσα του που τον καλούσε να δημιουργήσει. «Πολλές γυναίκες που είχαν κάνει έκτρωση και είδαν το γλυπτό ξέσπασαν σε κλάματα» καταλήγει η συνέντευξη.

Ένα σχόλιο

 

Είναι ίσως από τις λίγες περιπτώσεις που θα προτιμούσα το «Τι θέλει να πει ο ποιητής» παρά την απάντηση. Αναγκαστικά η πληροφορία του τίτλου μας περιορίζει. «Η ομορφιά είναι στα μάτια του παρατηρητή» αλλά τι συμβαίνει όταν δεν με αφήνεις να δω με τα δικά μου μάτια; Το έργο του θα μπορούσε να έχει ένα σωρό ερμηνείες αν ήταν άτιτλο ή αν είχε έναν πιο αινιγματικό τίτλο. Με τον τίτλο αλλά και με την συνέντευξη παίρνει ξεκάθαρη θέση κατά των εκτρώσεων.

Το έργο είναι όμορφο. Μου αρέσει περισσότερο ο τρόπος που έχει συνδυάσει τα διαφορετικά υλικά. Η γυναίκα είναι φτιαγμένη από τεχνητή πέτρα, που έχει το πλεονέκτημα ότι δεν γεμίζει με νερό όπως η κανονική, και το παιδί από πολυεστέρα. Και για τα δυο γλυπτά έχουν ποζάρει ζωντανά μοντέλα.

Αν δεν ήξερα τον τίτλο θα μου ερχόντουσαν στο μυαλό τα λόγια του Οσκαρ Ουάιλντ: «Τα παιδιά στην αρχή αγαπούν τους γονείς τους – όταν μεγαλώνουν τους κρίνουν – κάποιες φορές τους συγχωρούν». Και θα σκεφτόμουν ότι αυτό το παιδί τελικά κατάφερε να συγχωρέσει την μητέρα του και να πάει ένα βήμα παρακάτω.

9

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
Κάθε ένας θα πρέπει να βγάζει μόνος του συμπεράσματα για τα έργα τέχνης.Δεν σκεφτόμαστε ούτε αισθανόμαστε με τον ίδιο τρόπο.Εγώ προσωπικά αφού κοίταξα την εικόνα για περίπου 5 λεπτά σκέφτηκα πως είναι ο παιδικός μας εαυτός που μας συγχωρεί για τις λάθος επιλογές μας και που τον προδώσαμε μεγαλώνοντας.
αν πρέπει να την ορίσεις την έκτρωση, ναι, είναι ένας απαραίτητος φόνος. Όλα τα άλλα, τα "επιχειρήματα", είναι η διεκτραγώδηση του προσωπικού σου λογικού αδιεξόδου μπροστά σε κάτι που είναι πνιγμένο στα συναισθήματα και δεν θα αναδυθεί ποτέ στο "ύψος" της τραχειάς σου λογικής. Κάνε μου τη χάρη. Είναι φόνος όσο και απαραίτητος. Είναι η ζωή η ίδια, που να πάρει. Το τι τον κάνει απαραίτητο, δεν το εξετάζω. Λογική δε χωράει. Και -που να πάρει ο διάλος- δεν διαβάζεις Γκαίτε επειδή η κωλάρα του πάχαινε στην αυλή της Βαϊμάρης; Είσαι τόσο γελοίος ώστε να πιστεύεις ότι η "τέχνη περνάει μηνύματα";! Εσύ είσαι το μήνυμα, χριστιανέ. Δεν θα το λέγανε τέχνη αλλιώς, είναι μ ε γ α λ ύ τ ε ρ ο από σένα και καθέναν. Εσύ είσαι το φαινόμενο, όχι αυτό. Λοιπόν; Επειδή νόμισες ότι "θα σου περάσει μήνυμα" -πες του να στο κάνει SMS καλύτερα- δεν σου αρέσει; χάρηκα. Αλλά διαβάζεις Γκαίτε και πόσους άλλους εμφύσησαν την τέχνη τους με το είναι τους; Δηλαδή αν είναι χριστιανικό, εσένα σε ενοχλεί, καημένε; Μάθε τι σημαίνει τέχνη, γιατί σε έχει αντιληφθεί η ίδια νωρίτερα από ό,τι θα μπορούσες εσύ εκείνη. Βρες το διαύλο να τη δεις, χωρίς να την τρέμεις (τις νύχτες σου μιλάει;!), και το γλυπτό είναι όμορφο. Μια μάνα καταρρέει και ένα παιδάκι "υπαρκτό" ή "μη" (όρισέ τα αυτά, πρώτα) πάει να την αγγίξει. Αυτό είδα. Όλα τα υπόλοιπα πρέπει να τα σκεφτώ. Τι κάθονται οι άνθρωποι στις γκαλερί και κοιτάνε σαν ηλίθιοι με τις ώρες; Αν ήταν τόσο εύκολο, θα το "έκρινε" το έργο καθένας. Το έργο είναι πάντα μεγαλύτερο από σένα. Εσύ πρέπει να κλειστείς στα τείχη σου να βρεις τι θα κάνεις. Ο κατακτητής δεν έχει ανάγκη να κάνει κανέναν διάλογο με σένα ούτε να σου στέλνει μηνύματα. Είναι εκεί. Ε, κοίτα ντε. Και κοίτα πόσα διάβασες και είδες ως σήμερα και -αν ήξερες- πόσα "σου περνάνε", θα είχες αφήσει προ πολλού τις ιδεοληψίες για έργα που μιλάνε. Αυτό είναι το νόημα, ρε! Να νομίζεις ότι "σου μίλησε".
"Το τι τον κάνει απαραίτητο, δεν το εξετάζω. Λογική δε χωράει." Να το εξετάσεις. Για αρχή τσέκαρε αυτό το κείμενο http://www.lifo.gr/team/readersdigest/32275"Δηλαδή αν είναι χριστιανικό, εσένα σε ενοχλεί, καημένε;"Εξαρτάται. Αν με το "χριστιανικό" θες να μου περάσεις απόψεις για τις εκτρώσεις και δηλώνεις μάλιστα ότι πολλές γυναίκες που είχαν κάνει έκτρωση έκλαψαν όταν είδαν το έργο τότε ναι με ενοχλεί.Αν ήταν τόσο εύκολο, θα το "έκρινε" το έργο καθένας.Φυσικά και ο ΚΑΘΕΝΑΣ μπορεί να κρίνει ένα έργο τέχνης. Ποιος θα τον εμποδίσει;"Εσύ πρέπει να κλειστείς στα τείχη σου να βρεις τι θα κάνεις. Ο κατακτητής δεν έχει ανάγκη να κάνει κανέναν διάλογο με σένα ούτε να σου στέλνει μηνύματα."Η τέχνη πρέπει να σε βγάζει απο τα τείχη και όχι να σε κλείνει σε αυτά. Δεν υπάρχει κακακτητής υπάρχει δημιουργός ο οποίος καλείται να κάνει διάλογο μεσω του εργου του με τον θεατή.
Εξαρτάται από την πρόθεση του καλλιτέχνη. Αν ήθελε να εκφράσει ένα συναίσθημα τότε είναι ωραίο, αν ήθελε να περάσει ένα μήνυμα τότε μου κάνει περισσότερο για προπαγάνδα και με ξενερώνει. Προσωπικά πάντως με άγγιξε και νομίζω είναι πολύ ωραία επεικόνιση του βάρους της έκτρωσης για μια γυναίκα και ας είμαι υπέρ της.
για μένα η απάντηση είναι ναι. Όχι επειδή θα σταματήσει να είναι όμορφο ή άσχημο ως δημιουργία αλλά επειδή σε κάνει να το δεις με άλλο μάτι και μέσα από το μήνυμα που μεταδίδει, να το εκτιμήσεις ή να το απορρίψεις. Ο καλλιτέχνης δεν δημιούργησε απλά κάτι όμορφο του οποίου η ερμηνεία υπόκειται στον παρατηρητή, δημιούργησε κάτι για να περάσει ένα μήνυμα. Το ότι αυτό το μήνυμα είναι κατακριτέο ως προς την έκτρωση το συμπεράνουμε επειδή ο καλλιτέχνης προέρχεται από θρησκευόμενο περιβάλλον; Δεν είμαι σίγουρη αν το αγέννητο παιδί στοιχειώνει τη γυναίκα. Αντίθετα φαίνεται να τη χαϊδεύει σαν να θέλει να την παρηγορεί για τις τύψεις που έχει για τη πράξη της. Τώρα αν αυτή η πράξη θεωρείται “αμαρτία” η “έγκλημα” ή “επιλογή” ή “δικαίωμα” , αυτό είναι η προσωπική άποψη του καθενός. Νομίζω ότι το συγκεκριμένο έργο ακόμα και με το συγκεκριμένο τίτλο παραμένει ανοιχτό σε διάφορες ερμηνείες , ο περιορισμός είναι μόνο θεματικός . Αν όντος ο καλλιτέχνης ήθελε να περάσει ένα μήνυμα κατά της έκτρωσης τότε ίσως να απέτυχε γιατί εγώ τουλάχιστον δεν το είδα έτσι. Τώρα αν ένα έργο που από άποψη τεχνικής είναι αξιόλογο αλλά θέλει να περάσει ένα μήνυμα το όποιο διαφωνώ τότε φυσικά θα το απορρίψω και δεν θα σταθώ στην άρτια τεχνική αλλά σίγουρα θα ήθελα να γνωρίζω το τίτλο για να το δω από το πρίσμα του καλλιτέχνη εφόσον δημιουργήθηκε για συγκεκριμένο θέμα με αυτό το τίτλο.
Συμφωνω, θα πρεπε ν αφησει να μιλησει στην ψυχη του καθενος.. Εμενα μου εφερε στο μυαλο τα παιδια που χανονται σε τρυφερη ηλικια, και ο πονος που αφηνει αυτη η πληγη στους γονεις. Ισως μου θυμισε αυτο, γιατι εχουμε περιστατικο στην οικογενεια.Παντως τι συγκινητικο αγαλμα..
Και εμένα. Ίσως, όπως και εσένα, μου έχει τύχει στη δική μου οικογένεια.Αν δε διάβαζα ότι αφορά τις εκτρώσεις, θα πίστευα πως πρόκειται για τα παιδιά που χάθηκαν σε πολύ μικρή ηλικία. Και το βρίσκω τρυφερό.