Μπορώ να μην έχω καμία ιθαγένεια;

Facebook Twitter
1

City Legal
1.

Καλησπέρα κ Χρήστο
Αναρωτιέμαι αν ένας οργανισμός κρατικός ή μη όπως πχ. ΔΕΗ,ΟΣΕ,ΟΑΕΔ,ΙΚΑ κτλ έχει το δικαίωμα να βάλει πρόστιμο πειθαρχικό κατά πόσο αυτό είναι νόμιμο ή συνταγματικό. 
Ως τώρα είχα την άποψη πως μόνο ο νόμος μπορεί να επιβάλει και να τιμωρήσει κάποιον για μη πειθαρχία ή κάποια παράβαση και οποιοσδήποτε άλλος φορέας έχει μόνο το δικαίωμα για προσαύξηση εφόσον υπάρχει οικονομική απαίτηση και αν υπάρχει παράβαση να παραπέμψει τον παραβάτη στη δικαιοσύνη. Αυτή η δημοκρατική άποψη του δικαίου μάλλον αμφισβητείται καθώς ζούμε σε μια χώρα των δημοσίων υπαλλήλων και της εξουσίας.
Θα ήθελα να ακούσω και τη δική σας γνώμη πάνω σ' αυτό το θέμα.

Γιάννης

Αγαπητέ Γιάννη,

Οι παραβάσεις και οι ποινές γι’ αυτές (τα πρόστιμα που λες κι εσύ) προβλέπονται πάντοτε από το νόμο. Η λέξη «νόμος» εδώ έχει ευρεία έννοια και περιλαμβάνει τόσο τους κυρίως ειπείν νόμους που ψηφίζει η Βουλή όσο και τις λεγόμενες «κανονιστικές πράξεις της Διοίκησης» δηλαδή τα Προεδρικά Διατάγματα και τις Υπουργικές Αποφάσεις που εκδίδονται βάσει σχετικής εξουσιοδοτικής διάταξης κάποιου νόμου της Βουλής. Άρα η «δημοκρατική άποψη περί δικαίου» (παρότι δεν θεωρώ ακριβή τον όρο) υπηρετείται πλήρως. Οι κανόνες που διέπουν τη ζωή μας (και οι ποινές για την παράβασή τους) καθορίζονται πάντοτε (άμεσα ή έμμεσα, μέσω εξουσιοδότησης) από όργανα που τα εκλέγουμε οι ίδιοι για να κάνουν αυτή τη δουλειά. Η συλλογική αυτοθέσπιση των κανόνων είναι αυτό που ονομάζουμε δημοκρατία (έμμεση εδώ και κάποιους αιώνες).

Τώρα, τα αρμόδια όργανα για την βεβαίωση των παραβάσεων και την επιβολή των προστίμων (των προστίμων που ήδη προβλέπει ο νόμος) καθώς και για τον υπολογισμό των προσαυξήσεων (που επίσης ήδη προβλέπει ο νόμος), τα αρμόδια λοιπόν όργανα είναι συνήθως όργανα της Διοίκησης (δημόσιοι υπάλληλοι ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή υπηρεσίες) και πιο σπάνια νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (π.χ. ΟΣΕ). Τα όργανα αυτά έχουν καθορισθεί από το νόμο ως αρμόδια για αυτή τη δουλειά. Άρα πάλι από την κοινωνία συλλογικά. Η ύπαρξη δημοσίων υπαλλήλων κι ακόμη πιο πολύ η ύπαρξη εξουσίας δεν συνιστούν αμφισβήτηση της δημοκρατίας. Η δημοκρατία έχει εξουσία όπως και κάθε μορφή πολιτειακής οργάνωσης (πλην της ιδεατής αναρχικής ή κομμουνιστικής πολιτείας όπου δεν θα υπάρχει κανενός είδους εξουσία – λέω της ιδεατής, αυτής που κήρυτταν ο Μπακούνιν και ο Μαρξ αντίστοιχα, γιατί στην πράξη άλλα είδαμε). Στο πόση και ποια εξουσία έχουμε, λοιπόν, είναι που παίζεται όλο το παιχνίδι. Αλλά εδώ φεύγουμε από τα νομικά…

_____________

2.

Είμαι Ελληνίδα, έχω παντρευτεί αλλοδαπό και μένω πλέον στη Γαλλία. Αν το παιδί μου γεννηθεί στη Γαλλία, και έχοντας μόνο ένα γονιό Έλληνα, μπορεί να πάρει την Ελληνική υπηκοότητα;

Μαρία

 

Υπάρχει κάποιος τρόπος να μην ανήκεις σε κανένα κράτος; Ας πούμε η υπηκοότητα σου να είναι του πλανήτη γη. Βασικά να είσαι ελεύθερος;

Αλέξης

Αγαπητή Μαρία & αγαπητέ Αλέξη,

Σας απαντώ μαζί γιατί οι ερωτήσεις σας είναι κοινής θεματικής.

Μαρία, το τέκνο Έλληνα ή Ελληνίδας αποκτά από τη γέννηση του την ελληνική ιθαγένεια. Η ελληνική ιθαγένεια λοιπόν είναι δικαίωμα, το οποίο ενυπάρχει εκ γεννήσεως για τα τέκνα Ελλήνων πολιτών (άρα και για το παιδί σου). Μπορείς να το εγγράψεις στα δημοτολόγια του Δήμου που είσαι κι εσύ γραμμένη και να πάρει ελληνικό διαβατήριο.

Αλέξη, το άρθρο 15 της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου προβλέπει ότι καθένας έχει το δικαίωμα σε μία ιθαγένεια και ότι κανένας δεν θα πρέπει να στερείται αυθαίρετα την ιθαγένεια του, ούτε να στερείται του δικαιώματος αλλαγής της. Η ιθαγένεια αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα καθώς είναι ο πυρήνας του δικαιώματος κάθε ανθρώπου να απολαμβάνει τα δικαιώματά του. Μ’ άλλα λόγια η ιθαγένεια είναι ένα δικαίωμα που αποτελεί στην πράξη αναγκαίο συστατικό για την πραγμάτωση πολλών άλλων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Γιαυτό και είναι διακηρυγμένος και υιοθετημένος στόχος του ΟΗΕ η εξάλειψη της ανιθαγένειας. Διεθνείς συμβάσεις για την ανιθαγένεια υιοθετήθηκαν το 1954 (Σύμβαση για το Καθεστώς των Ανιθαγενών) και το 1961 (Σύμβαση για την εξάλειψη της Ανιθαγένειας), ενώ σε επίπεδο Συμβουλίου της Ευρώπης έχει υιοθετηθεί η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Ιθαγένεια του 1997 που ορίζει ότι τα κράτη επιθυμούν να αποφύγουν, στο μέτρο του δυνατού, τις περιπτώσεις ανιθαγένειας. Όλες αυτές οι διατάξεις έχουν τεθεί για την προστασία των ατόμων που στερούνται της ιθαγένειάς τους χωρίς να το θέλουν (λόγω πολέμου ή προσφυγιάς ή δίωξης από το κράτος καταγωγής τους κλπ). Ειδικά η περίπτωση της αποκήρυξης της ιθαγένειας από το ίδιο το άτομο χωρίς την παράλληλη αίτηση για κτήση άλλης ιθαγένειας (μ’ άλλα λόγια η εκούσια μετάπτωση στην κατάσταση του ανιθαγενούς) ρυθμίζεται από το νόμο του κάθε κράτους ξεχωριστά. Στην Ελλάδα ο νόμος ορίζει ότι επιτρέπεται η αποποίηση της ελληνικής ιθαγένειας, εφόσον ο ενδιαφερόμενος είναι ενήλικος, δηλώνει ότι έχει παύσει να υφίσταται πλέον γνήσιος δεσμός του με τη Χώρα και διαμένει στην αλλοδαπή. Μπορείς λοιπόν θεωρητικά να γίνεις ανιθαγενής αλλά αυτό πρώτον μπορεί να σου δημιουργήσει πολλά πρακτικά προβλήματα (όπως είπαμε η απόλαυση πολλών θεμελιωδών δικαιωμάτων εξαρτάται εν πολλοίς από το να είσαι πολίτης κάποιου κράτους) και δεύτερον, αν μου επιτρέπεις, δεν είναι αυτό που θα σε κάνει πιο ελεύθερο άνθρωπο.

_____________

3.

Καλησπέρα, ήθελα να ρωτήσω αν γίνεται.. όταν έρθει και μένα η ώρα μου να αφήσω αυτόν τον κόσμο να αποτεφρωθώ αντί να με θάψουν μαζί με τα σκουλήκια. Μη παρεξηγηθώ, δεν κατακρίνω κανένα για τις επιλογές του ζωντανοί ή νεκροί. Ευχαριστώ!

ακόμα ζωντανή

Αγαπητή ακόμα ζωντανή,

Από το Μάρτιο του 2006 επιτρέπεται στην Ελλάδα η αποτέφρωση νεκρών των οποίων οι θρησκευτικές πεποιθήσεις (όσο ζούσαν) επέτρεπαν τη μετά θάνατον αποτέφρωση. Προϋπόθεση για την αποτέφρωση είναι η προηγούμενη ρητή, χωρίς όρο ή αίρεση, δήλωση του θανόντος για τη σχετική επιθυμία του ή η αντίστοιχη δήλωση των συγγενών του (π.χ. των γονέων αν πρόκειται για ανήλικο). Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των συγγενών, η σχετική απόφαση λαμβάνεται από τον Εισαγγελέα.

Παρότι όμως επιτρέπεται, στην πράξη δεν έχουν ακόμη χωροθετηθεί Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών (διαβάσαμε πρόσφατα ότι κινείται ο Δήμος Βόλου προς αυτήν την κατεύθυνση). Μέχρι τότε, μπορείς να αφήσεις εντολή και οδηγίες στους οικείους σου να σε πάνε στο εξωτερικό (οι περισσότεροι πηγαίνουν στη Βουλγαρία που είναι κοντά).

_____________

Ρωτήστε κι εσείς τον Χρήστο Γραμματίδη στο City Legal, για τα νομικά ζητήματα που σας απασχολούν, συμπληρώνοντας την φόρμα δεξιά (αν δεν τη βλέπετε κάντε κλικ εδώ).

Παρακαλούμε, μία ερώτηση κάθε φορά.

1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Την στάχτη της αγαπημένης μου γιαγιάς τους πρώτους μήνες την είχαμε στο σαλόνι μέσα σε μια μαρμάρινη σφραγισμένη τεφροδόχο.Αφού έγινε κανονικά η θρησκευτική τελετή στην Αθήνα αποτεφρώθηκε στην Βουλγαρία. Το γραφείο τελετών το ανέλαβε εξ ολοκλήρου (ήταν παρεχόμενη υπηρεσία του) και μας είπε πως μπορεί κάποιος αν θέλει να έρθει ως συνοδεία στο αμάξι μέχρι την Βουλγαρία.Στην εκκλησία είπαμε πως θα ταφεί στην Ιδιαίτερη Πατρίδα της...Παρεμπιπτόντως έχω ξαναπάει σε κηδεία όπου ακολούθησε αποτέφρωση.