ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Τα Όσκαρ δόθηκαν εκεί που έπρεπε

Τα Όσκαρ δόθηκαν εκεί που έπρεπε Facebook Twitter
15
Τα Όσκαρ δόθηκαν εκεί που έπρεπε Facebook Twitter

Πώς κατάφεραν τα Όσκαρ να χωρέσουν, ως άλλα φεστιβαλικά βραβεία, τόσους νικητές, είναι καταπληκτικό!


Όπως και πέρυσι, η ταινία χώρισε από τη σηνοθεσία, κι έτσι βραβεύτηκε ο Στιβ Μακουίν ως παραγωγός του 12 Χρόνια Σκλάβος αλλά και ο Αλφόνσο Κουαρόν ως σκηνοθέτης του Gravity.


Το βασιλικό ζεύγος του Χόλιγουντ έφυγε από την απονομή με διπλή κορώνα: η Αντζελίνα Τζολί είχε τιμηθεί, με το δεύτερο Όσκαρ της καριέρας της, για την ανθρωπιστική της προσφορά, όπως παλιότερα και η Ελίζαμπεθ Τέϊλορ. Ο Μπραντ Πιτ, που μέχρι στιγμής δεν έχει αναγνωριστεί για τις ερμηνείες του, πήρε κι αυτός Όσκαρ για την συμβολή του στην παραγωγή του 12 Χρόνια Σκλάβος.


Το Gravity σάρωσε σε οτιδήποτε θεωρείται τεχνικό/καλλιτεχνικό, και αναγνωρίστηκε η δουλειά πίσω από την εικόνα και τον ήχο, μέσω της μουσικής, των εφέ, της φωτογραφίας, της σκηνοθεσία και του μοντάζ- τα δύο τελευταία στον ίδιο τον δημιουργό, Αλφόνσο Κουαρόν. Ήταν περίπου αναμενόμενο να μην πάρει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας και τελικά έμεινε ακέφαλο, παρά τη σωρεία βραβείων, 7 στο σύνολο. Το ρεκόρ σε αυτήν την περίπτωση παραμένει στο Καμπαρέ, που το 1973 έφυγε με 8 Όσκαρ, συμπεριλαμβανόμενης της σκηνοθεσία του Μπομπ Φόσι, αλλά το Όσκαρ καλύτερης ταινίας πήγε στο δεύτερο μέρος του Νονού.


Σε ανύποπτο χρόνο, στην αρχή του μακρού ταξιδιού των βραβείων προς τα Όσκαρ, κι όταν πολλές ταινίες μπέρδευαν τους "προγνωστικούς" και ανέφερα τις πρώτες λίστες με τις Ενώσεις Κριτικών και Επαγγελματιών, αναρωτήθηκα σε ένα υστερόγραφο για το Gravity επειδή δεν το έβλεπα να ξεχωρίζει με άνεση, αν και κάτι μου έλεγε πως δεν θα περάσει καθόλου απαρατήρητο και ατραγούδιστο στην τελική ευθεία. Το φιλμ του Στιβ Μακουίν ήταν το ευχάριστο αγκάθι που απαίτησε σεβασμό και το Gravity προκάλεσε θαυμασμό. Ή, όπως είπε και η Ντε Τζένερις, ή έχετε ψηφίσει το 12 Χρόνια Σκλάβος, αλλιώς είσαστε ρατσιστές.


Αρνητική βραδιά για τον Οδηγό Διαπλοκής. Περίσσεψε εντελώς. Προτάθηκε για 10 βραβεία και δεν πήρε κανένα. Ούτε εδώ έσπασε το ρεκόρ που εξακολουθεί να μοιράζετα η Κρίσιμη Καμπή του Χέρμπερτ Ρος και το Πορφυρό Χρώμα του Σπίλμπεργκ, με 11 άσφαιρες υποψηφιότητες. Το πράγμα φάνηκε στα "μικρά" βραβεία. Όταν τα κοστούμια και τα σκηνικά κατέληξαν στον Μεγάλο Γκάτσμπι και την Κάθριν Μάρτιν, ξεκίνησε ο έμμεσος αποκλεισμός της ταινίας του Ντέϊβιντ Ο. Ράσελ. Διότι αν είχε πάρει τουλάχιστον ένα απο αυτά (που δεν ήταν απίθανο, ειδικά για τα καταπληκτικά κοστούμια που σχολίαζαν τη δεκαετία του 70 μέσα από μια νοσταλγική ματιά στις ταινίες για τη δεκαετία του 30 που γυρίστηκαν στα 70ς, όπως το Χάρτινο Φεγγάρι του Μπογκντάνοβιτς και το Κεντρί του Χιλ) θα διαφαινόταν η συμπάθεια προς το συγκεκριμένο φιλμ. Μια συμπάθεια που τελικά δεν υπήρξε, ή τουλάχιστον δεν ήταν αρκετά δυνατή.

Τα Όσκαρ δόθηκαν εκεί που έπρεπε Facebook Twitter


Αναγνωρίστηκε ο Σπάϊκ Τζονζ, όντως για το πιο πρωτότυπο σενάριο της χρονιάς, καθώς και οι καλύτερες ερμηνείες της χρονιάς στους πρώτους ρόλους. Όσο ήμουν στο Λος Άντζελες αυτές τις μέρες, για συνεντεύξεις άσχετες με τα Όσκαρ, όλοι μιλούσαν, έγραφαν και τέλος πάντων ανέλυαν την περίπτωση του Λιονάρντο Ντι Κάπριο, των αρετών του και της μικρής κατάρας της δημοφιλίας του. Είναι σαφές οτι ο εκφραστικός, δυναμικός νατουραλισμός του τον καθιστά συνεχιστή του στιλ Ντε Νίρο, ειδικά σήμερα που ακόμη και ο ίδιος ο Ντε Νίρο δεν παίζει όπως ο παλιός Ντε Νίρο, και ο έτερος απόγονος, ο Ντάνιελ Ντέϊ Λιούις, βρίσκεται σε μια ξεχωριστή κατηγορία που έχει δημιουργήσει μόνος του, και δρα με γνώμονα την εξαφάνιση/καταβύθιση μέσα στους ρόλους. Παρά τη σαφή διαφορά δημοτικότητας, ο Μάθιου Μακόναχι είχε και από την αρχή το προβάδισμα, και κακά τα ψέματα, και τον καλύτερο ρόλο. Αν δεν υπήρχε αυτός, με μια ερμηνεία που θεωρείται επίτευγμα, το Όσκαρ θα κατέληγε άνετα στον Λίο. Αλλά, τα έχουμε ξαναπεί, άλλο η συνολική πορεία, κι άλλο η φανταστική ερμηνεία. Δείτε τον Μακόναχι ψύχραιμα, και με άλλα μάτια, στο Dallas Buyers Club, και θα διαλυθούν οι θερμές αμφιβολίες. Ο λόγος που εκφώνησε τη βραδιά της δόξας του ήταν θαρραλέος ως προς το ότι ευχαρίστησε πρώτα από όλους τον Θεό, σε μια εποχή που ελάχιστοι πλέον το κάνουν. Ο Μακόναχι το έκανε με τη συνηθισμένη του, απενοχοποιημένη άνεση, και με την ίδια συγκίνηση που εξέφρασε τη ευγνωμοσύνη του προς τους αγαπημένους του ανθρώπους και την πίστη στα άπιαστα όνειρα που κυνηγάει, μέσω του αυτοπροτύπου που θέτει- σαν όλους τους ηθοποιούς, απλά αυτός το παραδέχεται με την αβρή, νότια χαριτωμενιά.

Ο Τζάρεντ Λέτο έβγαλε ένα παρεξηγήσιμο speech, γιατί μετά τη μάνα του, παραστάθηκε σε δοκιμαζόμενους λαούς (την Ουκρανία και τη Βενεζουέλα). Αν ο λόγος του διαβαστεί εκτός περιεχομένου, ακούγεται προσποιητός και εξεζητημένος, ειδικά από τους κυνικούς σχολιαστές. Ο Λέτο τα είπε στρωτά, αφαιρώντας το πολιτικό μελό, συνεπώς μου ακούστηκαν ανθρώπινα.


Η Κέϊτ Μπλάνσετ, εκτός από το δίκαιο Όσκαρ της, το οποίο πολύ σωστά απέδωσε σε έναν συγκερασμό της θεατρικής και της κινηματογραφικής της εμπειρίας, πρέπει να πάρει και ένα άτυπο βραβείο για την ικανότητα της να αρθρώνει περίφημα, σχεδόν απνευστί, μεστές ευχαριστίες και ουσιαστικές κουβέντες, όποτε χρειαστεί, αξιοποιώντας μέχρι δευτερολέπτου το χρονικό περιθώριο που της δίνεται.


Η έκπληξη, που δεν ήταν και μεγάλη έκπληξη, είναι η Λουπίτα Νιόνγκο. Η φετινή Τζένιφερ Λόρενς, αλλά πιο ειδικού χειρισμού. Η αίθουσα σηκώθηκε με αυθεντική ικανοποίηση στο πόδι στο άκουσμα του ονόματος της- κάτι που δε λέει και πολλά, μιας και οι θεατές επέδειξαν αδικαιολόγητη ευσιγκινησία, καθώς σηκώθηκαν ακόμη και για την Μπετ Μίντλερ! Η Λουπίτα είναι η πριγκίπισσα της βραδιάς, η νεαρή βασίλισσα της χρονιάς, τιμημένη με το καλημέρα, στο ντεμπούτο της, κάτι εξαιρετικά σπάνιο στην ιστορία των Όσκαρ, ένα εισαγόμενο (από το Μεξικό, που με τον Κουαρόν, είχε την τιμητική του φέτος στα Όσκαρ) μπιμπελό που πολύ σωστά επισήμαναν οι Los Angeles Times, το Χόλιγουντ οφείλει να αξιοποιήσει με λεπτότητα, προφανώς για να μην το κάψει, τώρα που αρχίζει να λάμπει με σπάνια φωτεινότητα. Ήταν η πιο καλοντυμένη στην φετινή κούρσα των βραβείων, προικισμένη με μια ευπρόσδεκτη, εξωτική αθωότητα, πολύ συγκινητική στον λόγο της περί της αλληλεπίδρασης του πόνου με τη χαρά, και αναπάντεχα λυγερή και διασκεδαστική στις λίγες χορευτικές φιγούρες που δοκίμασε στο, για μια ακόμη φορά ξεσηκωτικό Happy του πιστοποιημένα παράφωνου αλλά τρελιάρη Φαρέλ Γουίλιαμς.


Πιο παράφωνη και εντελώς εκτός ρυθμού ήταν η βετεράνος του Μπρόντγουεϊ, Ιντίνα Μενζέλ, στην απόδοση του βραβευθέντος τραγουδιού Let It Go από το Ψυχρά κι Ανάποδα. Εκτός από την κομβική σημασία του τραγουδιού μέσα στην ταινία, κάτι που αύξησε κατακόρυφα τις πιθανότητες του να κερδίσει (όπως κι έγινε) σήμανε και μια αναγνώριση της νέας εποχής της Ντίσνεϊ, σε ένα είδος που ανέστησε πριν από 20 και πλέον χρόνια, με τη Μικρή Γοργόνα, την Πεντάμορφη και το Τέρας και τον Βασιλιά των Λιονταριών. Οι U2, unplugged και ωραίοι στην απλή τους performance, απέδωσαν καλύτερα το κομμάτι για τον Μαντέλα απ΄οτι στην ηλεκτρικότερη και πιο πεζή μορφή που το γνωρίζουμε μέχρι τώρα. Αλλά η πιο αξιομνημόνευτη ερμηνεία της βραδιάς ήρθε από την Νταρλίν Λοβ, απρογραμμάτιστα, ως μια από τις back up φωνές του βραβευμένου ντοκιμαντέρ 20 Feet from Stardom, που εδώ και λίγο καιρό είχε αρχίζει να προπορεύεται στα προγνωστικά έναντι του σοβαρότερου Act of Killing του Τζόσουα Οπενχάϊμερ.


Η παρουσιάστρια Έλεν ντε Τζένερις δεν δάγκωσε κανέναν. Έφερε την καλόκαρδη τηλεοπτική της περσόνα στη γιορτή του σινεμά, και οι συμμετέχοντες την αγκάλιασαν εγκάρδια. Με δυο κινήσεις, στάμπαρε την κουλτούρα του τώρα (κάτι παραπάνω από την γενικότερη έννοια της pop culture) σε μια πατροπαράδοτα βαριά τελετή: τη μια με τα απανωτά selfies, τα οποία εκτέλεσε καλύτερα κι από έφηβο, και με την καπελαδούρα του Φαρέλ που δανείστηκε για να μαζέψει χρήματα για τις πίτσες που παρήγγειλε. Το act της συνδυάζει φιλικό talk-show με stand up πρακτικές, προσαρμοσμένες στην ευγενική της νοοτροπία. Προσωπικά θα προτιμούσα περισσότερο σαρκασμό, αλλά η Ντε Τζένερις τουλάχιστον δεν τρώει χρόνο και δεν κατατρώγεται από ανασφάλεια αν αρέσει, λόγω αυτοπεποίθησης και αίσθησης της γρήγορης ατάκας. Έχει μοναδική οικειότητα με τους ηθοποιούς, αντίθετα με τον Λέτερμαν για παράδειγμα, δεν προβάλλει αψάδα ή επιθετικότητα, και συνεργάζεται μαζί τους χωρίς να φαίνεται η προσπάθεια- η Μέριλ Στριπ έμοιαζε κολλητή της, όπως και οι περισσότεροι VIP των μπροστινών καθισμάτων.


Και μετά από τόσα χρόνια που, όπως πάρα πολύς κόσμος, παρακολουθώ τα Όσκαρ, όταν βαριέμαι από τους επαναλαμβανόμενους πλατειασμούς, τους καλούς και τους αδιάφορους λόγους, τα δίκαια ή τα χαζά βραβεία, χαζεύω τι καινούριο προσπαθούν να φέρουν στη βραδιά. Φέτος, τα γραφικά, τα φώτα και ο γενικότερος σχεδιασμός ήταν πολύ υψηλού επιπέδου. Αρκεί να ψάξετε στο διαδίκτυο τελετές από τα παλιά για να διακρίνετε την τεράστια διαφορά στην τηλεοπτική φαντασία και τις δυνατότητες που εκμεταλλεύονται οι παραγωγοί. Η κάλυψη είναι ελαφρώς διαφορετικό πράγμα. Φέτος παρατήρησα δυσκολίες στο καδράρισμα των υποψηφίων, αν και οι κάμερες παρακολούθησαν σωστά την Ντε Τζένερις στις μετακινήσεις της μέσα στην αίθουσα.

Υ.Γ. Χάρηκα ιδιαίτερα που οι δυο αγαπημένες μου ταινίες για το 2013, το 12 Χρόνια Σκλάβος και η Τέλεια Ομορφιά του Πάολο Σορεντίνο, ήταν εκείνες που έφυγαν με τα μεγάλα βραβεία στις κατηγορίες ταινίες και ξενόγλωσσου φιλμ αντίστοιχα.

Διάφορα
15

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

12 σχόλια
παντως εγω διεκρινα δυο απουσιες απο τις βραβευσεις:Τη ζωη της Αντελ,που αδιαμφισβητητα ηταν η καλυτερη και η πιο πολυβραβευμενη ξενογλωσση ταινια της χρονιας και φυσικα ο Ντι Καπριο που εχασε για αλλη μια φορα το Οσκαρ απο εναν ομορφο πλην μετριο ηθοποιο που αποφασισε να κανει μια σοβαρη ταινια.Αραγε το μονο οσκαρ που θα παρει ο Λεο ειναι στα 70,ως αποτιμηση?
Δεν έχω δει το Out of Africa, αλλά σχετικά με αυτό που σημειώνεται, να πήρε το Oscar καλύτερης ταινίας το 12 χρόνια Σκλάβος και όχο το Πορφυρό χρώμα, είναι να επιθυμείς debate για τις δυο ταινίες.
Τώρα αμα πω ότι ο Μακόναχι το πήρε επειδή είναι η χρονιά του με το True Detective θα φανώ αρνητικός.Έπρεπε Ντι Κάπριο. Στο Μακόναχι δώστε το Έμι (που το αξίζει), όχι Όσκαρ!
Παρακολουθώ συχνά την εκπομπή τη Ντε Τζενερις και παρατήρησα οτι ήταν, σε σχέση με την εκπομπή της, πάρα πολύ σφιγμένη. Είναι γενικά αρκετά καυστική, με έναν τόσο ανάλαφρο τροπο, όμως αυτή την φορά ήταν μαγκωμένη και δεν είδαμε ούτε το 20% του χιούμορ της. Έχω μάλιστα την εντύπωση (από τον γενικότερο ήχο) οτι το κοινό αντέδρασε αρνητικά στο σχόλιο για την Μινέλι. Από το τρέιλερ, όπου χόρευε υπέροχα, περίμενα περισσότερα.
Τα βραβεία πήγαν σίγουρα στις καλύτερες ερμηνείες της χρονιάς.. Νομίζω και οι τέσσερις που βραβεύτηκαν το άξιζαν απόλυτα (βέβαια και ο Leo το άξιζε εξίσου, τα έδωσε όλα στον Λύκο). Ξενόγλωσσης, συγγνώμη, άλλα απογοητεύτηκα αρκετά, το The Hunt, για μένα πάντα, ήταν κατά πολύ καλύτερο από την Τέλεια Ομορφιά! Την Έλεν την απόλαυσα όσο δεν έχω ξανά απολαύσει κανέναν άλλον παρουσιαστή των Όσκαρ στο παρελθόν, κάθε φορά που εμφανιζόταν μου έφτιαχνε το κέφι και ανανέωνε το ενδιαφέρον μου για τη τελετή.. Γενικά, ίσως είμαι και υπερβολική, αλλά νομίζω ήταν η καλύτερη τελετή από το 2003 που ξεκίνησα να τα παρακολουθώ!!
Πολλά μπορώ να πω για τα φετινά όσκαρ αλλά θα εστιάσω σε ένα μόνο πράγμα.Τι ταινιάρα είναι αυτή η Ιταλική, η "Τέλεια Ομορφιά" ρε παιδιά! έπαθα πλάκα.
Θέλω να εστιάσω στο θέμα 1ος αντρικός ρόλος!Εξαιρετικός ηθοποιός ο Μακόναχι,ο οποίος επιτέλους με επιβεβαιώνει και παίζει ακριβώς με τις δυνατότητες του και δεν αναλώνεται σε χαζοταινίες,αλλά ήταν πραγματικά η ερμηνεία του που κέρδισε το όσκαρ(αν και πιστεύω πως έπαιξε ρόλο και η συμμετοχή του στο true detective που είναι καταπληκτικός) ή η ακαδημία δείχνει το σκληρό της πρόσωπο προς τον Λέο;Διότι μπορεί ο Μακόναχι να έχασε 23 κιλά και να πρωταγωνιστεί στον ρόλο ενός οροθετικού,δείχνοντας ότι έχει πάρει σοβαρά την καριέρα του,αλλά και ο Λεο δεν πάει πίσω,προσέχει πάρα πολύ τους ρόλους του,τσαλακώνεται και δίνει πάντα τον καλύτερο του εαυτό,επιλέγοντας πάντα σωστούς ρόλους(κάτι που σίγουρα του το δίδαξε ο τεράστιος Ντέι-Λιούης στις "Συμμορίες της Νέας Υόρκης").Τέλος πάντων,θεωρώ πως δίκαια το πήρε ο Μακόναχι και ελπίζω να συνεχίσει στο ίδιο επίπεδο!
κατ΄αρχάς θεωρώ τα όσκαρ λιγότερο αξιόλογο θεσμό πλέον απ' ότι πχ τα BAFTA ή τις Κάννες, όμως παρ' όλα αυτά παραμένουν ως τα πιο πολυαναμενόμενα βραβεία κινηματογράφου της χρονιάς.Έχοντας δει σχεδόν όλες τις ταινίες φέτος νομίζω πως και πάλι έγιναν αδικίες, αδικιολόγητες κατά την γνώμη μου. Η ταινια Philomema με την εκπληκτική ερμηνεία της Judi Dench ήταν απο τους μεγάλους αδικημένους καθώς και ο λύκος της wall street όπου για μια ακόμα φορά επιβεβαιώνει το γεγονός πως η Αμερική δεν θέλει να βλέπει τον εαυτό της στον καθρέπτη...Τέλος το Nebraska το οποίο βρήκα ως την πιο γλυκιά και αισιόδοξη ταινια της χρονιάς.Το να δίνουμε βραβεία γιατί τα 'χρωστάμε' απο παλιά ή γιατί τιμωρούμε το θέμα μιας ταινίας που είναι ΄ντροπιαστηκό΄για την χώρα δεν είναι ούτε δίκαιο ούτε αντικειμενικό.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου...(αν και στα BAFTA έγιναν φέτος σοβαρές αδικίες με χειρότερη τη βράβευση της Jenifer Lawrence στο Β' γυναικείου επί της Lupita...απαράδεκτο)...
Η Ελλεν συγκριτικα με αλλους παρουσιαστες ηταν παρα πολυ καλη!Καποιοι μπορει να πουν για αμερικανιες,ομως εδωσε ενα χαρουμενο τονο στη βραδυα.