Η επιθυμία ως αμφιβήτηση

Η επιθυμία ως αμφιβήτηση Facebook Twitter
10

 

 

Η επιθυμία ως αμφιβήτηση Facebook Twitter

 

Τι ειν’ αυτό που το λένε queer;

Η πιο κοντινή του μετάφραση είναι αλλόκοτος, παράξενος, ασυνήθιστος...

Δύσκολα προσδιορίζεις, ευκολότερα περιγράφεις έναν όρο που ξεφεύγοντας από τους παραδοσιακούς δικαιωματικούς αγώνες, αμφισβητεί κοινωνικά και βιολογικά φύλα, σεξουαλικές ταυτότητες και κανονικότητες, αψηφά διαχωρισμούς, ρόλους, ταμπέλες κι αντιμετωπίζει το σώμα σαν ένα διαρκές πεδίο μάχης, έτσι ώστε «να μην απομείνει χώρος για αμφιβολία, ντροπή ή μίσος στην αγάπη», όπως το έθεσε ο ηθοποιός Έζρα Μίλερ σαν «βγήκε προς τα έξω» ως queer.

 

Ακτιβισμός, φιλοσοφία, καλλιτεχνική έκφραση και στάση ζωής, μπορεί να είναι πολλά μαζί και ταυτόχρονα τίποτα. Οι queer διανοητές, με γνωστότερη την Τζούντιθ Μπάτλερ, προτείνουν ότι όλες οι σεξουαλικές και έμφυλες κατηγορίες, τοποθετήσεις και συμπεριφορές είναι ουσιαστικά κοινωνικές κατασκευές και ως τέτοιες πρέπει να εκλαμβάνονται. Παρότι ελέγχεται, με τη σειρά της, για γενικεύσεις, ασάφειες και υπερβολές, η περίφημη queertheory– «ξαδερφάκι» του νέου φεμινισμού, με ριζοσπαστικές γυναικείες οργανώσεις όπως οι Femen να την υιοθετούν επίσης -, αποδείχθηκε εξίσου χρήσιμο θεωρητικό εργαλείο με τον queer πολιτικό ακτιβισμό. Έχοντας κύρια όπλα το outing και τις «ανένδοτες», δυναμικές διαμαρτυρίες, ο τελευταίος βοήθησε την γκέι κοινότητα να αντιπαρέλθει μια πολύ δύσκολη ιστορική συγκυρία, όντας αντιμέτωπη με τον επελαύνοντα νεοσυντηρητισμό και την υστερία του AIDS στο αποκορύφωμά της (τέλη δεκαετίας ’80-αρχές ’90). Με τα χρόνια, ο όρος διευρύνθηκε συμπεριλαμβάνοντας ευρύτερες γλωσσικές, εθνικές ή άλλες ομάδες (ο Άκης Γαβριηλίδης π.χ. χαρακτηρίζει τους Πόντιους «queer έθνος» κι ας μην έχουν την παραμικρή σχέση με τους ριζοσπάστες ακτιβιστές του Queer Nation), ενώ η queer δυναμική πέρασε στον κινηματογράφο, το θέατρο, τη λογοτεχνία, τον καθημερινό λόγο, τη μουσική, τη μόδα, έγινε πανεπιστημιακό μάθημα και έμπνευση για πολυσυλλεκτικά φεστιβάλ έκφρασης, προβληματισμού και γιορτασμού του διαφορετικού σε κάθε πιθανή του έκφανση.

 

Το φετινό 4DaysStandQueerFestival είναι το δεύτερο που η συλλογικότητα με το ευφάνταστο όνομα Τσιμεντόλιθοι με Χερούλι διοργανώνει στο αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο Εμπρός (είχαν προηγηθεί τρία Queerfest σε άλλους χώρους) ως «μια προσπάθεια για συζήτηση και προβληματισμό γύρω από τους κανονιστικούς έμφυλους ρόλους, τις καθωσπρέπει σεξουαλικότητες και τη lifestyle διαφορετικότητα» σε μια εποχή που «σε όλη την Ελλάδα βιώνουμε καθημερινά την κανονικοποίηση της βίας, τον εκθειασμό του αυταρχισμού και του αποκλεισμού, την πλήρη αναβίωση πατριαρχικού λόγου και πρακτικών, τον άκρατο ρατσισμό απέναντι σε οποιονδήποτε έχει ξεφύγει από την ηθική της σεξουαλικής, θρησκευτικής, φυλετικής, οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής κανονικοποίησης…», διαβάζω στην προφεστιβαλική «μπροσούρα».

 

Η επιθυμία ως αμφιβήτηση Facebook Twitter

 

 

Τι θαυμαστά θα δούμε και θ΄ακούσουμε;

Απ’ όλα τα καλά - παραστάσεις, ομιλίες, εργαστήρια, προβολές, queer games, speed dating, συναυλίες, πάρτι, ενδιαφέροντα κόσμο... Χρόνο, όρεξη κι ανοιχτά μυαλά να’χεις. Μεταξύ άλλων:

 

·   την Πέμπτη 8/5 θα μάθουμε για τους σημαντικότερους σταθμούς του lgbtκινήματος στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία (Μαριλένα Λιβανού), για τον κυβερνοφεμινισμό και τα όρια του έμφυλου σώματος(Μάρθα Μιχαηλίδου), θα δούμε το θεατρικό «Αγάπη Ρε» της Νίνας Ράπτη και την περφόρμανς Meltτου Περικλή Φωκιανού. Α, θα κάνουμε και speeddating.

 

·   Την Παρασκευή 9/5, θα ακούσουμε τον συγγραφέα-μεταφραστή Λύο Καλοβυρνά να μιλά για τις ταμπέλες και τον γλωσσολόγο Κώστα Κανάκη (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) να συζητά με την Πάολα. Θα δούμε τη συγκινητική ταινία του Παναγιώτη Ευαγγελίδη «Λάμπουν στο Σκοτάδι» παρουσία του σκηνοθέτη και τον μουσικό-περφόρμερ AlexCσε ένα διονυσιακό Islamrave.

 

·    Το Σάββατο 10/5 ξεκινά με «Queeroγραφίες και Αστείες Ιστορίες» από τις Οικογένειες Ουράνιο Τόξο. Στη συνέχεια θα παρακολουθήσουμε τον Κώστα Κανάκη και τη Μαίρη Λεοντσίνη (αναπληρώτρια καθηγήτρια θεωριών Κοινωνικού Φύλου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών) να εξερευνούν τα όρια της queer γλωσσολογίας. Θα δούμε «Το Ξανθό σταφύλι» σε σύλληψη-σκηνοθεσία Μαρίας Σαρρή, περφόρμανς από την Ελένη Καλαρά και τον Ευριπίδη Λασκαρίδη, live από τα Τρωκτικά και θα καταλήξουμε σε πάρτι τρικούβερτο μέχρι αργάμιση.

 

·  Την Κυριακή 11/5 συμμετέχουμε σε μια διαφορετική Αθλητική Κυριακή με τον Χρήστο Ρούσσο, παρακολουθούμε workshop με την Ομάδα Αυτογνωσίας που συντονίζει η ψυχοθεραπεύτρια Σταυρούλα Παπαδόδημα καθώς και το εργαστήριο-συζήτηση «Σεξ, βίος και πολιτεία» που επιμελούνται τα Καμένα Σουτιέν και οι Τέτοιες, Εκείνες κι Απ’ Αυτές, τις περφόρμανς  Homonazi Effect, μια συνδημιουργία της «μεταποιήτριας-εικαστικού» Calypso Larah και του media arts θεωρητικού αλλά και πρακτικού, καθώς σημειώνει, Αλέξανδρου Παπαδόπουλου (Πανεπιστήμιο  Μάντσεστερ) αλλά και Στης Ζωής την Ανηφόρα από την έξοχη ερμηνεύτρια-pop idol Άννα Γούλα κι όλα τούτα συνδυασμένα με χάπενινγκ, εκπλήξεις, απρόοπτα συν η μόνιμη προβολή «Οι Άλλοι στην Πόλη» από την Ομάδα Προφορικής Ιστορίας «Ετερότητα». Kαλή μας διασκέδαση!

 

 

_____________________

Info: 4DaysStandQueerFestival, θέατρο Εμπρός, Ρήγα Παλαμήδη 2, Ψυρρή, πλήρες πρόγραμμα embros.gr


Στο Φεστιβάλ συμμετέχουν (σε τυχαία σειρά) οι Ομάδα Αμάλγαμα - Μαρία Γοργία, Γιάννης Μισουρίδης, Σάνια Στριμπάκου, Μανώλης Μανουσάκης, Νίνα Ράπη, Χρύσα Καψούλη, Ζωή Μαντά και Σπύρος Βαρέλης, Μαρία Σαρρή, Ελισάβετ Ξανθοπούλου, Ελένη Παπαδημητρίου, Λήδα Δάλλα,Κώστας Τζιμούλης,Βασίλης Νούλας, Έφη Κιουρτίδου, Σταυρούλα Μουσούλη, Daniela Bolano, Ευριπίδης Λασκαρίδης, Ελένη Καλαρά, Calypso Larah, Αλέξανδρος Παπαδόπουλος, Ανια Κίρσνερ, Κώστας Τσιούκας, Ντόρα Οικονόμου, Αννα Γούλα, Περικλής Φωκιανός, Τεό, Μάρθα Μιχαηλίδου, Ομάδα Bodarch Πέτρος Πέτρου, Στέλλα Χατζηπαναγιώτου, Κατίνα Ρίγλη και Σουλουκίδη Χριστίνα, Μαίρη Λεοντσίνη, Κώστας Κανάκης, Πάνος Ευαγγελίδης, Rainbow families, Σταυρούλα Παπαδόδημα, Carolin Rakete, Λύο Καλοβρυνάς, Μαριανέλλα Κλώκα, "Τέτοιες, εκείνες κι απ'αυτές", Καμμένα Σουτιέν, Ομάδα Προφορικής Ιστορίας "Ετερότητα", Mackenzie Krueger, Κατίνα Ρίγλη, ΤΡΩΚΤΙΚΑ και άλλες. 

 
10

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
Καλά -εδώ που τα λέμε- δεν γκρεμίστηκε και κανένας φούρνος. Η απέχθειά σου σ' ότι μπορεί να οικειοποιείται τη λέξη «κουήρ» είναι πέρα για πέρα γνωστή (και χρόνια)....Η αμετροεπής αγάπη σου για την ...«απόλυτη gay διασκέδαση», εν ονόματι γιουροβίζιω, είναι επίσης γνωστή.
Σοβαρά; Εγώ πάλι θυμάμαι κάτι άλλους που κάποτε μαλλιοτραβιόταν με τα κουίρια στα αλήστου μνήμης φόρα του 10percent.gr τα οποία έκτοτε και εντελώς συμπτωματικά έχουν διαγραφεί...Δεν πειράζει. Όπως μας δείχνει και η παρουσία τόσων καθηγητών των κατά τα άλλα παντελώς ανυπόληπτων ελληνικών πανεπιστημίων στο συγκεκριμένο φεστιβάλ, προφανώς υπάρχουν κονδύλια για έρευνα στην ...queer γλωσσολογία.
Καλή διασκέδαση στη γιουροβίζιω και μην παραλείψετε (εσύ και οι ...«κάτι άλλοι που κάποτε μαλλιοτραβιόταν με τα κουίρια στα αλήστου μνήμης φόρα του 10percent.gr») να ψηφίσετε την χώρα μας στον λίαν αξιόλογο (από μουσικολογικής απόψεως πάντοτε) διαγωνισμό. :-)