ΚΙΝΗΣΗ

25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;)

25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
17

Από το 2006 έως το 2009, ο φωτογράφος Jan Kempenaers περιόδευσε σε όλη την περιοχή της πρώην Γιουγκοσλαβίας (σήμερα Κροατία, Σερβία, Σλοβενία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, κλπ.) με τη βοήθεια ενός χάρτη μνημείων του 1975, φέρνοντας μπροστά στα μάτια μας μια σειρά από μελαγχολικές, αλλά εντυπωσιακές εικόνες.

25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Podgarić
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Petrova Gora
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Kosmaj
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Tjentište
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Kruševo
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Kozara
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Grmeč
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Ilirska Bistrica
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Jasenovac
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Sanski Most
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Niš
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Košute
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Korenica
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Knin
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Makljen
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Tjentište
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Kolašin
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Kadinjača
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Mitrovica
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Brezovica
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Kamenska
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Ostra
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Sisak
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Nikšić
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Sinj
25 έρημα ρετροφουτουριστικά μνημεία της Γιουγκοσλαβίας (ποιάς;) Facebook Twitter
Zenica

Οι φωτογραφίες του θέτουν ένα ερώτημα: μπορούν αυτά τα πρώην μνημεία να εξακολουθούν να θεωρούνται έργα τέχνης; Από τη μία η φυσική τους ερειπωμένη κατάσταση αλλά και η θεσμική αμέλεια αντανακλούν μια γενικότερη κοινωνική και ιστορική φθορά. Και από την άλλη εξακολουθούν να διαθέτουν αλλόκοτη ομορφιά χωρίς όμως συμβολική έννοια.

17

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

13 σχόλια
«Οι φωτογραφίες του θέτουν ένα ερώτημα: μπορούν αυτά τα πρώην μνημεία να εξακολουθούν να θεωρούνται έργα τέχνης;»Μπορεί ο Παρθενώνας να εξακολουθεί να θεωρείται έργο τέχνης, τώρα που η λατρεία της θεάς Αθηνάς έχει σβήσει εδώ και τουλάχιστον 1500 χρόνια και ο ναός είναι ερείπιο εδώ και τουλάχιστον 300;
Αν τα απομονώνατε και τα βλέπατε αυτόνομα, πέρα από συμβολισμούς και Ιστορία, θα ξεφωνίζατε από χαρά μπροστά στα φουτουριστικά αριστουργήματα μιας άλλης εποχής.Ακόμα να σημειώσω πως σοσιαλιστική, ξε-σοσιαλιστική η Γιουγκοσλαβία του Τίτο ήταν πολύ φιλελεύθερη σε τέχνη απ' ότι φαίνεται σε σχέση με την Ελλάδα της ίδιας εποχής.
Αν γνωρίζατε λίγη γιουγκοσλαβική ιστορία, θα μπορούσατε να καταλάβετε το συμβολισμό τους. Κυρίως είναι σε τοποθεσίες όπου έγιναν μάχες, σε τόπους μαζικών σφαγών,κυρίως των σέρβων οι οποίοι σφαγιάστηκαν μαζικά από τους Ουστάσι (κροάτες φασίστες) αλλά και τόπους όπου σημειώθηκαν οι πρώτες εξεγέρσεις εναντίον των κατοχικών δυνάμεων. Για αυτό και όλα αυτά τα τεράστια μνημεία, έχουν την τάση να δείχνουν προς τα πάνω, συμβολίζοντας έτσι την εξέγερση. Άλλα εμπνέονται από τη γεωγραφία της περιοχής, όπως εκείνο που μοιάζει με φαράγγι και συμβολίζει τη μάχη στη Σιούτεσκα. Πολλά συμβολίζουν υψωμένες γροθιές. Ο όγκος ήταν να υποθέσω της εποχής και αν δεν κάνω λάθος συμβόλιζε την δύναμη των ανθρώπων.
Ο τσελεμεντές του μπετόν-αρμέ ένα πράμα. Κι όμως, κάποτε αυτό ήταν υψηλή τέχνη, όπως και τα πολύ υψηλά ιδανικά του σοσιαλισμού. Ηθικό δίδαγμα: η τέχνη πάντα εκφράζει την εποχή της και ως τέτοια πρέπει να κρίνεται.
Το μέλλον απ' το παρελθόν.Εφόσον χτίστηκαν ως έργα τέχνης, παραμένουν έργα τέχνης. Το είδος της χρήσης δεν απαξιώνει την καλλιτεχνική αξία, η τελευταία είναι αυθύπαρκτη.Μόνο που ίσως το συμβολικό τους βάρος έχει μετατραπεί πια σε ιστορικό.