Η ματαιωμένη εκκίνηση του Rethink Athens και τα σοβαρά ερωτήματα που εγείρει

Η ματαιωμένη εκκίνηση του Rethink Athens και τα σοβαρά ερωτήματα που εγείρει Facebook Twitter
24
Η ματαιωμένη εκκίνηση του Rethink Athens και τα σοβαρά ερωτήματα που εγείρει Facebook Twitter
Μακέτα της διαμόρφωσης της οδού Πανεπιστημίου από την ομάδα του «Re-think Athens.

Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε μια είδηση εξέπληξε τους πάντες. Κανένας Αθηναίος δεν περίμενε την απόρριψη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή των δύο πιο προβεβλημένων και μεγάλης κλίμακας έργων στην Αθήνα: της πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου και των έργων ανάπλασης στο Φαληρικό Δέλτα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και τα δύο έργα, συνολικού κόστους περίπου 330 εκατομμυρίων ευρώ, είχαν τη δυνατότητα εκκίνησης εντός του προηγούμενου ΕΣΠΑ, οπότε θα ήταν πιο εύκολη η χρηματοδότησή τους, σύμφωνα με γνώστες των κοινοτικών κανονισμών...


Όπως έγινε γνωστό από το ρεπορτάζ του κυριακάτικου «Βήματος», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαρακτήρισε λίγο έως πολύ τα παραπάνω έργα «διακοσμητικά» και απαίτησε την απένταξή τους από το ενοποιημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομών και Περιβάλλοντος του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης, δηλαδή του «νέου ΕΣΠΑ». Οι Βρυξέλλες έκριναν ότι σε περίοδο έλλειψης πόρων, όπως η παρούσα, προηγούνται άλλα έργα που αξίζουν την κοινοτική χρηματοδότηση, όπως η ολοκλήρωση των διευρωπαϊκών δικτύων της χώρας και άλλες απαραίτητες, εθνικού χαρακτήρα υποδομές. Οπότε, χωρίς κονδύλια από την Ευρώπη και με δεδομένο ότι το (εθνικό) ταμείο είναι μείον, η υλοποίηση των δύο έργων (φαίνεται ότι) είναι αδύνατη.

Η ματαιωμένη εκκίνηση του Rethink Athens και τα σοβαρά ερωτήματα που εγείρει Facebook Twitter
Οπότε, πρέπει να δούμε πώς φτάσαμε στο σημείο ένα μεγάλο έργο της ελληνικής πολιτείας, το οποίο μάλιστα ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε συμπεριλάβει στους πυλώνες της ανάπτυξης της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια, να (φαίνεται ότι) καταλήγει στον κάλαθο των αχρήστων.


Η υπόθεση εγείρει κάποια σοβαρά ερωτήματα. Εκτός από το κύμα χαιρεκακίας που ξέσπασε σε ένα κομμάτι του Ίντερνετ (ειδικά για την περίπτωση της Πανεπιστημίου), εκφράζοντας προσωπικές απόψεις χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση και τις θεωρητικές αριστερές αναλύσεις με όρους gentrification και οικονομικών ελίτ, υπάρχει και μια πιο σοβαρή διάσταση. Το προβαλλόμενο ως απορριφθέν έργο είναι μια σχεδιαζόμενη ανασυγκρότηση του κέντρου με πολλές αστικές παρεμβάσεις και άξονα την οδό Πανεπιστημίου –και όχι απλώς η «πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου», όπως ακούγεται–, δηλαδή ένα μεγάλο έργο της ελληνικής πολιτείας με την υποστήριξη τριών διαδοχικών κυβερνήσεων, του δημάρχου Αθηναίων και των δύο τελευταίων περιφερειαρχών Αττικής. Δεν μιλάμε για το βάψιμο κάποιων σκαλιών ή την κοπή ενός δέντρου.

Η ματαιωμένη εκκίνηση του Rethink Athens και τα σοβαρά ερωτήματα που εγείρει Facebook Twitter
Στο σχέδιο της πολιτείας περιλαμβάνονται και άλλες αστικές παρεμβάσεις με στόχο την αναχαίτιση της οικιστικής, εμπορικής και οικονομικής διάχυσης στην περιφέρεια και τη δημιουργία ενός συμπαγούς οικονομικού και διοικητικού κέντρου της πρωτεύουσας...


Ο σχεδιασμός του έργου αφορά έναν άξονα που αρχίζει από το Σύνταγμα και καταλήγει στο τέλος της οδού Πατησίων. Στόχος της παρέμβασης, σύμφωνα με τους υπεύθυνους φορείς, είναι η διαμόρφωση συνθηκών οικονομικής αναζωογόνησης στο κέντρο της Αθήνας και στις όμορες με αυτό περιοχές, η συνολική διευκόλυνση της κυκλοφορίας με τη δημιουργία γραμμής τραμ και γενικότερα μέσων μαζικής μεταφοράς ως το τέλος της Πατησίων, πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, με ταυτόχρονη ανάδειξη του ιστορικού χαρακτήρα του κέντρου. Στο σχέδιο της πολιτείας περιλαμβάνονται και άλλες αστικές παρεμβάσεις με στόχο την αναχαίτιση της οικιστικής, εμπορικής και οικονομικής διάχυσης στην περιφέρεια και τη δημιουργία ενός συμπαγούς οικονομικού και διοικητικού κέντρου της πρωτεύουσας. Η διοργάνωση και χρηματοδότηση του ευρωπαϊκού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και των 33 ολοκληρωμένων μελετών που θα πλαισίωναν την υλοποίηση του έργου έγιναν, μάλιστα, από το Ίδρυμα Ωνάση κατόπιν αιτήματος της πολιτείας.
Οπότε, πρέπει να δούμε πώς φτάσαμε στο σημείο ένα μεγάλο έργο της ελληνικής πολιτείας, το οποίο μάλιστα ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε συμπεριλάβει στους πυλώνες της ανάπτυξης της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια, να (φαίνεται ότι) καταλήγει στον κάλαθο των αχρήστων.

Το μεγαλύτερο ζήτημα, όμως, είναι αυτό: αν η κυβέρνηση δεν μπορεί να φέρει εις πέρας ένα σχέδιο για το κέντρο της Αθήνας, πώς περιμένουμε να λυθούν τα σοβαρότερα προβλήματα της ανεργίας και του χρέους;

Μόλις λίγες μέρες νωρίτερα ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μ. Χρυσοχοΐδης, δήλωνε από το βήμα της Βουλής ότι επίκειται η άμεση δημοπράτηση του έργου. Από την άλλη, η κοινή ανακοίνωση του ΥΠΟΜΕΔΙ και του ΥΠΕΚΑ τη Δευτέρα, η επίσημη απάντηση δηλαδή μετά τη διαρροή της Κυριακής για «ταφόπλακα» στο έργο, έλεγε ότι η Επιτροπή θα εγκρίνει τελικά τα εν λόγω έργα μετά την έγκριση του συνολικού προγράμματος για το ΣΕΣ 2014-2020. Πηγές του υπουργείου Υποδομών διερωτήθηκαν: «Γιατί κάποιοι βιάζονται να απεντάξουν τα έργα;» και πρόσθεσαν ότι οι φάκελοι των έργων θα υποβληθούν εκ νέου και ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εγκρίνει τη χρηματοδότησή τους «σε έξι μήνες από σήμερα». Ακούστηκε επίσης από άλλες πηγές ότι οι φάκελοι θα κατατεθούν τις επόμενες 10 ημέρες. Οπότε ως τώρα έχουμε τρία σενάρια για τα έργα: οριστική «ταφόπλακα», έγκριση σε 10 μέρες, έγκριση σε έξι μήνες.


Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Αθηναίων δήλωσε προβληματισμένος από την εξέλιξη. «Η επιβεβαίωση εκ μέρους των δύο συναρμόδιων υπουργείων ότι έχει σημειωθεί εμπλοκή στην κοινοτική χρηματοδότηση των δύο μεγάλων έργων για τη μητροπολιτική περιοχή της πρωτεύουσας, δηλαδή για τις αναπλάσεις της οδού Πανεπιστημίου και του Φαληρικού Δέλτα, προκαλεί έντονο προβληματισμό και ανησυχία. Εάν, πάντως, η εμπλοκή των έργων αυτών είναι πράγματι πρόσκαιρη, μπορεί να αποδειχθεί ως ευκαιρία για έναν αρτιότερο και περισσότερο ολοκληρωμένο σχεδιασμό». Και κατέληξε, παίρνοντας αποστάσεις από την υλοποίηση του έργου, πως «σε κάθε περίπτωση, τα έργα που έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ο Δήμος Αθηναίων συνεχίζονται απρόσκοπτα βάσει του προγραμματισμού του».

Η ματαιωμένη εκκίνηση του Rethink Athens και τα σοβαρά ερωτήματα που εγείρει Facebook Twitter
Οπότε ως τώρα έχουμε τρία σενάρια για τα έργα: οριστική «ταφόπλακα», έγκριση σε 10 μέρες, έγκριση σε έξι μήνες...


Αξίζει να σημειωθεί ότι και τα δύο έργα, συνολικού κόστους περίπου 330 εκατομμυρίων ευρώ, είχαν τη δυνατότητα εκκίνησης εντός του προηγούμενου ΕΣΠΑ, οπότε θα ήταν πιο εύκολη η χρηματοδότησή τους, σύμφωνα με γνώστες των κοινοτικών κανονισμών. Όμως, συνεχείς αναβολές των σχετικών διαγωνισμών και άλλες καθυστερήσεις οδήγησαν τη χρηματοδότησή τους στο νέο ΕΣΠΑ, με τα γνωστά αποτελέσματα. Οι διαρροές, μάλιστα, που αναφέρουν χαρακτηρισμούς όπως «διακοσμητικά έργα» και «έργα βιτρίνας», δεν συνάδουν με τη γλώσσα που χρησιμοποίησαν οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες, κάτι που φαίνεται να ενισχύει την άποψη ότι η απόρριψη των έργων ίσως και να συνδέεται με το πρόσφατο επικοινωνιακό σόου της κυβέρνησης με τίτλο «Έξοδος από το Μνημόνιο», που, όπως είναι γνωστό, οδήγησε σε αδιέξοδο τους εμπνευστές του.


Το σίγουρο είναι ότι η Κομισιόν του «φίλου» Γιούνκερ δεν αποδείχθηκε ιδιαίτερα γαλαντόμα με την –ακόμα δοκιμαζόμενη από την κρίση– Ελλάδα. Στο νέο πρόγραμμα του 2014-2020 θα διατεθούν για τις υποδομές και το περιβάλλον κονδύλια ύψους το πολύ 5,2 δισ. ευρώ, ενώ στο προηγούμενο ΕΣΠΑ είχαν φτάσει τα 14 δισ. Είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί ότι τα λεφτά που δεν θα έρθουν για τα έργα στην Πανεπιστημίου και το Φάληρο δεν θα πάνε σε κάποιο άλλο έργο, περισσότερο απαραίτητο, σύμφωνα με τη γνώμη κάποιων. Το πιθανότερο είναι ότι θα χαθούν για τη χώρα.

Η ματαιωμένη εκκίνηση του Rethink Athens και τα σοβαρά ερωτήματα που εγείρει Facebook Twitter
Όπως ξέρουμε όλοι, άπειρα μεγαλόπνοα σχέδια έχουν μείνει στο συρτάρι – ακόμα και τις εποχές που το χρήμα έρρεε...


Πολλοί μιλούν επίσης για διασυρμό της χώρας μας στους διεθνείς επιστημονικούς κύκλους και τα μεγάλα γραφεία του εξωτερικού. Όπως ξέρουμε όλοι, άπειρα μεγαλόπνοα σχέδια έχουν μείνει στο συρτάρι – ακόμα και τις εποχές που το χρήμα έρρεε. Μηχανικοί και αρχιτέκτονες με συνεργασίες στο εξωτερικό μεταφέρουν μια πολύ άσχημη εικόνα της Ελλάδας σε διεθνείς φορείς, όπως η Διεθνής Ένωση Αρχιτεκτόνων κ.ά. Παρόμοιο συναίσθημα μας μεταφέρει και ο πολεοδόμος Άρης Καλαντίδης. «Ντράπηκα με την απόφαση της Κομισιόν. Δείχνει πόσο εξαρτημένοι είμαστε από πολύ μακρινά κέντρα αποφάσεων. Το να μας λένε "δεν σας τα δίνουμε γιατί είναι διακοσμητικά έργα" είναι τουλάχιστον προσβλητικό. Κι ας συμφωνώ απολύτως με το σκεπτικό της απόφασης, πως δεν μπορεί να είναι προτεραιότητες σε τέτοια φάση».


Μπορούμε να συνεχίσουμε το ντιμπέιτ για την αξία του έργου στον αιώνα τον άπαντα. Το Ίδρυμα Ωνάση λέει ότι ο αναπτυξιακός χαρακτήρας του έργου αποτυπώνεται ξεκάθαρα στις 33 μελέτες που πλήρωσε για να εκπονηθούν και να συνοδεύσουν το έργο. Kάποιος μπορεί να πιστεύει ότι θα επικρατήσει κυκλοφοριακό χάος, άλλος ότι θα ήταν καλύτερα να πεζοδρομήσουμε τη Σταδίου, άλλος να ξανακάνουμε κυκλική την Ομόνοια κ.ο.κ. Το μεγαλύτερο ζήτημα, όμως, είναι αυτό: αν η κυβέρνηση δεν μπορεί να φέρει εις πέρας ένα σχέδιο για το κέντρο της Αθήνας, πώς περιμένουμε να λυθούν τα σοβαρότερα προβλήματα της ανεργίας και του χρέους;

Διάφορα
24

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

10 σχόλια
Το έργο όντως φαίνεται διακοσμητικό γιατί ακολουθεί την αρχιτεκτονική που θέλει άπειρα υλικά για να βγάλουν λεφτά οι εργολάβοι και αφήνει πίσω του ατελείωτες αφύσικες επιφάνειες με διακοσμητικό πράσινο. Αυτό που λείπει από τις πόλεις είναι πραγματικό πράσινο και η αίσθηση ότι ξεφεύγεις από το τσιμέντο και το σχέδιο αποτυγχάνει να κάνει κάτι τέτοιο όπως και η νέα παραλία Θεσσαλονίκης.
Mάλλον δεν πείστηκαν οι κουτόφραγκοι της Ε.Ε. από τις μελέτες των ιδρυμάτων που με τις ανακοινώσεις και τις διάφορες εσπευσμένες υπουργικές παρεμβάσεις δείχνουν να έχουν χάσει την ψυχραιμία τους.Ποιος λογικός άνθρωπος μπορεί να διαφωνήσει ότι π.χ. η γραμμή 4 του μετρό είναι απείρως μεγαλύτερης προτεραιότητας για την πόλη; Ποιος ξεχνάει τα μεγαλεπήβολα σχέδια, τις μελέτες και τους διαγωνισμούς για την Ομόνοια και το πως κατέληξε τελικά; Ποιος μπορεί να πειστεί ότι το κέντρο της ΑΘήνας θα γεμίσει με δεξαμενές βρόχινο νερό για να ποτίζονται τα φυτά επειδή το λέει ένας ολλανδός πολεοδόμος που εμπνέεται από το ...Άμστερνταμ; Όταν το ίδιο πήγαν να κάνουν στο Πεδίο του Άρεως και όλοι ξέρουμε το αποτέλεσμα;Βρίσκω πάντως πολύ ενδιαφέρον το "καρφί" του δημάρχου για "πιο άρτιο και ολοκληρωμένο σχεδιασμό" αν και ο ίδιος ποτέ δεν έχει εκφράσει δημόσια άποψη τόσο καιρό, λες και το έργο αφορά κάποια άλλη πόλη.
δίκιο έχεις, ευτυχώς γλυτώσαμε το φιάσκο Η γραμμή 4 έχει προτεραιότητα ώστε να συνδεθεί γαλάτσι-κυψελη-εξάρχεια- κολωνάκι- που φτιάξαν γραμμές σε όλους τους επαρχιωτες κ άφησαν έτσι το πιο ζωτικό σημείο της πόλης
Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι. Διαβάζω και ξαναδιαβάζω αυτή τη φράση:«Στο σχέδιο της πολιτείας περιλαμβάνονται και άλλες αστικές παρεμβάσεις με στόχο την αναχαίτιση της οικιστικής, εμπορικής και οικονομικής διάχυσης στην περιφέρεια και τη δημιουργία ενός συμπαγούς οικονομικού και διοικητικού κέντρου της πρωτεύουσας».Το ερώτημα είναι αν αυτό αποτελεί επίσημη κυβερνητική πολιτική ή προσωπική άποψη του αρθρογράφου. Γιατί αν ισχύει το πρώτο τότε καλώς απορρίφθηκε το σχέδιο επειδή ουσιαστικά περιφρονεί και μισεί την περιφερειακή αστική ανάπτυξη άλλων δήμων.
Ως μη Αθηναίος για μένα η Αθήνα είναι μια άσχημη πόλη, που δεν θα επέλεγα να μείνω ούτε με σφαίρες. Ο μόνος τρόπος και ο πιο φτηνός για να μπορέσει η Αθήνα να γίνει όμορφη πόλη είναι η μεταφορά της διοικητικής πρωτεύουσας της Ελλάδας αλλού. Με αυτόν το τρόπο μετακινείς όλους τους κρατικους υπάλληλους & τις οικογένειες αλλού και μπορείς να ξεκινήσεις το γκρέμισμα.Όλα τα υπόλοιπα είναι πέταμα λεφτών σε άπατο βαρέλι και έχει τη λογική να εξωραίσω και να κάνω λειτουργικό ένα έκτρωμα. Η πρότασή μου εφαρμόζεται ήδη στην Ολλανδία, όπου πολιτιστική πρωτεύουσα είναι το Αμστερνταμ, διοικητική η Χαγη και οικονομική το Ροτερνταμ.
Υπάρχουμε κι εμείς που αγαπάμε την Αθήνα και μπορούμε να δούμε τις ομορφιές της και ναι είμαστε πολλοί. Όπως είπες κι εσύ είναι θέμα επιλογών, αφού δεν θα ζούσες εδώ ούτε με σφαίρες, εγώ πάλι δεν θα μπορούσα να ζήσω αλλού.Τα υπόλοιπα είναι μάλλον ουτοπία και μου θυμίζει εκείνη την προχειρότητα με την οποία έχουν εισαχθεί κατά καιρούς διάφορα αταίριαστα και καταστροφικά για τη χώρα."Αφού το κάνουν έτσι στη Σουηδία, Δανία, Αυστρία κλπ κλπ γιατί όχι κι εμείς? "
Πραγματικά δυσάρεστη είδηση. Δεν επρόκειτο για απλή πεζοδρόμηση διότι τότε θα είχε σαφώς μικρότερο κόστος. Με την πάροδο των χρόνων θα έφερνε εμπορική πνοή και ζωή στο κέντρο. Αυτό θα οδηγούσε και σε ανάπτυξη / αισθητική αναβάθμιση περισσοτέρων περιοχών πέριξ του κέντρου. Και εμείς ως πολίτες θα το επιλέγαμε όχι ως σημείο διέλευσης μας ως σημείο συνάντησης.Για τους τουρίστες αυτό μπορεί να σήμαινε πως είτε αυξάνεται ο χρόνος παραμονής τους στην Αθήνα είτε την επιλέγουν ως αυτόνομο προορισμό αν ακολουθούσε και η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου. Αυτό μεταφράζεται σε περισσότερα έσοδα, θέσεις εργασίας και προβολή της χώρας με νέα σύγχρονα τοπόσημα.Ο Δήμος της Αθήνας συνεχίζει απρόσκοπτα το έργο του. Δίχως διάθεση φθηνής κριτικής, η Ερμού ένας εμπορικός / μαζικής προσέλευσης πεζόδρομος εξακολουθεί να είναι γεμάτος από tagging - ή πιο απλά ελεεινές μουτζούρες. Φυσικά αυτό συνεχίζεται τουλάχιστον μέχρι το Θησείο. Σίγουρα το κόστος για τον καθαρισμό μα και η υπόσχεση πως θα συνέχιζαν έως ότου πάψει / περιοριστεί αυτό το φαινόμενο έμεινε και αυτό υπόσχεση.Όχι δεν έχω λύσει τα οικονομικά μου ζητήματα, έχω υποστεί αγωνίες και ταλαιπωρία που δεν εύχομαι σε κανέναν. Απλά γεννήθηκα σε αυτή την πόλη και την αγαπώ. Ακόμη, ας μη ξεχνάμε ότι έχουμε χιλιάδες άτομα με κινητικά προβλήματα που απλά δε μπορούν να κυκλοφορήσουν στην ίδια τους τη πόλη! Μία τέτοια ανάπλαση μόνο θετικές επιδράσεις θα μπορούσε να είχε σε βάθος χρόνου.Το Ίδρυμα Ωνάση με διάλογο και προσεγμένες κινήσεις θα πρέπει να μην εγκαταλείψει τις προσπάθειες. Χωρίς να αναφέρομαι στο παραλιακό μέτωπο η ανάπλαση της Πανεπιστημίου έχει ένα κόστος 100 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτά τα ποσά ήταν κάποτε το άθροισμα από μίζες "πρωτοκλασάτων" στελεχών. Χωρίς να πρόκειται για το γόητρο μιας χώρας ή τον διασυρμό που αυτή έχει υποστεί (οι πολίτες αυτής) καλό είναι να γυρίσουμε σελίδα και να κοιτάξουμε ψηλά. Η πρωτεύουσα μιας χώρας οφείλει να λειτουργεί υποδειγματικά. Η πρωτεύουσα μιας χώρας οφείλει να είναι στολίδι. Έτσι ακολουθούν και οι υπόλοιποι. Με γοργούς ρυθμούς απομακρυνόμαστε σε πολλούς τομείς από τις σύγχρονες ευρωπαϊκές χώρες. Σε θέματα πολιτισμού, οικονομίας, τεχνολογίας, εξωστρέφειας. Δεν ξέρω πόσο κοντά είμαστε στο να κόψουμε κάθε γέφυρα.
Ειλικρινά νοιώθω απογοητευμένος από αυτή την έκβαση. Ο "Εθνάρχης" Καραμανλής μαζί με τους υποτακτικούς του, αφού κατέστρεψαν πολεοδομικά την Αθήνα, μπάζωσαν όοοοολα τα ποτάμια κλπ κλπ, έφτιαξε και εμείς όλοι συντηρήσαμε το τέρας που καλείται "Αθ-λ-ήνα". Οι μετακινήσεις των πληθυσμών σε συνδυασμό με την υφιστάμενη κρίση, έφεραν ακόμα χειρότερα αποτελέσματα και εικόνες.Η απογοήτευση μου προέρχεται : 1/ Από τους Ελληνάρες ανίκανους πολιτικούς μας και να σας πω την αλήθεια,γιατί οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι να πληρώνουν μονίμως απατεώνες; 2/ Για το ότι πραγματικά ο ταλαιπωρημένος Αθηναίος δεν θα δει ποτέ την Αθήνα, όπως της αξίζει. Της αξίζει για το όνομα, για το φως, για την ιστορία και για το σήμερα.Για τους νέους έστω ανθρώπους. Η Πανεπιστημίου και λόγω εδάφους, αλλά και ως ευκαιρία για την πόλη ολόκληρη. Το χάλι το αδιόρθωτο της Ομόνοιας, η Πατησίων, όλη η γύρω δρόμοι...Είναι τόσο λυπηρό! Υποσχετικά μη πραγματοποιήσιμα σημειώματα σε μία πόλη που έχει πεθάνει. Για ένα κέντρο, ίσως από τα πιο άσχημα Ευρωπαϊκών πρωτευουσών. Τόσο κρίμα. Και το χειρότερο ; Πόσο ΛΙΓΟΙ και μίζεροι αποδεικνύονται οι άρχοντες σε ακόμα όχι..."ανάσα πνοής" που συνηθίζουν να λένε, αλλά σε μία θεμελιώδη και άμεσης ανάγκης παρέμβαση και αναβάθμιση.
Η πρώτη ενοποίηση αρχαιολογικού χώρου στην Αθήνα έγινε από τον κακό Καραμανλή το 1955. Τότε ως υπουργός με τους υποτακτικούς του, ενοποίησε τον χώρο της Ακρόπολης Πνύκας και Φιλοπάππου που ως τότε είχε χωματόδρομους, παραπήγματα, τσαντίρια μέχρι και πρόβατα που έβοσκαν. Ανέθεσε όλη τη δουλειά στον κορυφαίο αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη και μπήκε ασπίδα στη δουλειά του, όταν ενόχλησε, επειδή αντί για άσφαλτο που "θα πήγαινε τα πούλμαν με τους ξένους στα αρχαία" βάλθηκε να γεμίσει την περιοχή με πλακόστρωτα. Είναι τα περίφημα πλακόστρωτα στην Ακρόπολη, στο θέατρο του Ηρώδου, στου Φιλοπάππου στον Λουμπαδιάρη και στο περίπτερο, αυτά που σήμερα θεωρούνται μνημείο της Unesco και που πάνω τους πάτησε 50 χρόνια μετά, η επιτυχημένη δεύτερη ενοποίηση Δ. Αρεοπαγίτου-Θησείο. Καμία όρεξη δεν έχω να υποστηρίξω τον Καραμανλή, αλλά τα του Καίσαρος τω Καίσαρι οφείλονται σε ένα δύο θέματα. Δεν είναι διαφορετικής φιλοσοφίας η ανάπλαση της Πανεπιστημίου (που ευτυχώς που ακυρώνεται. Γιατί; Πηγαίνετε στο Πεδίο του Άρεως για να δείτε πως εννοούν τις αναπλάσεις)Υ.Γ. Την περίοδο της εσωτερικής μετανάστευσης 50-70 ήσαν τέτοιος ο όγκος πληθυσμού και η ανάγκη στέγασης που αν δε δίνονταν οι αντιπαροχές για τις πολυκατοικίες κλουβιά, θα είχαμε παραγκούπολεις. Υπήρχαν καλύτερες λύσεις; Σίγουρα. Υπήρχαν όμως και χειρότερες.
Μπραβο, κε/κα χουφταλο! Δε συμφωνω με την τοποθετηση σας για την αναπλαση της Πανεπιστημιου αλλα εγκρινω απολυτα αυτα που λετε για τον Καραμανλη τον πραγματικο και το εργο που επετελεσε ο Πικιωνης γυρω απο την Ακροπολη. Επιτελους, καποιος με ιστορικη μνημη και χωρις λαικισμο λεει καποιες αληθειες που πρεπει να ακουστουν.
Galantis, δε μπορώ να καταλάβω γιατί έχει τόσες αρνητικές το σχόλιό σου, εφόσον όλα όσα γράφεις αποτελούν γεγονός. Μάλλον τους έθιξες το μέγιστο εθνάρχη. Κρίμα για το προτζεκτ πάντως, θέλω τόσο πολύ να δω την Αθήνα όπως της αξίζει να είναι: Μια σύγχρονη φωτεινή ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Εμείς που την αγαπάμε ξέρουμε τι διαμάντια κρύβονται πίσω από αυτό που κάποιοι αποκαλούν χαβούζα. Σίγουρα υπάρχουν σημαντικότερα έργα που πρέπει να υλοποιηθούν, γενικά υπάρχουν σημαντικότερα προβλήματα σε μια Ελλάδα που έχει καταρρεύσει με πολιτικούς απατεώνες, αλλά η κατάσταση είναι αυτό που λέμε "τι να πρωτοπιάσεις". Ο,τι θετικό γίνεται, καλώς γίνεται, σίγουρα ένα τέτοιο έργο θα συνέβαλε θετικά και στην ανάπτυξη του κέντρου και των γύρω περιοχών, στον τουρισμό αλλά και στην ψυχολογία των Αθηναίων.
Αφου λυση υπαρχει και δοκιμασμενη γιατι τετοια στεναχωρια ?αυξηση στα τσιγαρα,ποτα ,λιγο στα τελη κυκλοφοριας κοβουμε και λιγο απο τις συνταξεις(τι να τα κανουν τα λεφτα οι παππουδες)κλεινουμε μερικα νοσκομεια και σχολεια και αυριο ξεκιναν οι μπουλντοζες και κανουν την Αθηνα εργοταξιο.
Απο τη στιγμη που δεν διαθετουμε δικο μας χρημα για οτιδηποτε και περιμενουμε μονο απο τις ξενες τσεπες, καλα θα κανουμε στο μελλον να ζηταμε και την εγκριση τους απ'αυτες. Ως φαινεται, φτιαξαμε ωραιοτατες μακετες, συμφωνησαμε πως θα δωσουν τα εργα αυτα Ευρωπαικο αερα στην "Δανια του νοτου" και στη συνεχεια περιμεναμε απο την Ευρωπη να μας τα χρηματοδοτησει ολα αυτα.Εχω την εντυπωση οτι δεν μπορει να γινονται ετσι ακριβως ολα αυτα...
Τα χρηματα των ΕΣΠΑ ειναι αποκλειστικα δικα μας χρηματα, συγκεντρωνονται απο ενα ποσοστο του ΦΠΑ που πληρωνουμε. Οχι μονο δεν περιμενουμε κατι απ'τις ξενες τσεπες, αλλα οι ξενες τσεπες παιρνουν το δικο μας χρημα και μας λενε οτι δεν μπορουμε να το διαθεσουμε εκει που κρινουμε εμεις απαραιτητο. Ασχετα απ'αυτο δε θεωρω την αναπλαση της Πανεπιστημιου απαραιτητη οταν στους μισους δρομους της Αθηνας δεν μπορεις να οδηγησεις απ'τις λακουβες.
Αντρέα Αντωνίου, αυτό που λές ισχύει μέχρι ένος σημείου. Η Ελλάδα παίρνει πολλά περισσότερα απο αυτά που δίνει σε αντίθεση με άλλες Ευρωπαικές χώρες. Τα 5,2 δις αυτού του ΕΣΠΑ είναι λεφτά που κατα κύριο λόγο προέρχονται απο την Ε.Ε.
Δεν φτιάξαμε ωραιότατες μακέτες για να τις πάμε στους κουτόφραγκους να μας τις πληρώσουν. Στη στοά του Αρσακείου για μήνες ολόκληρους υπήρχε μια φοβερή έκθεση που περίμενε τους Αθηναίους όχι μόνο για να τους δείξει πώς θα γίνει το κέντρο, αλλά και το σκεπτικό πίσω από κάθε μία από τις επιμέρους αναπλάσεις ξεχωριστά, και μάλιστα με εξαντλητικά λεπτομερή τρόπο (και φυσικά δεν πάτησε κανείς). Ούτε καταλαβαίνω το απαξιωτικό ύφος τού "περιμέναμε από την Ευρώπη να μας τα χρηματοδοτήσει όλα αυτά."Φυσικά και περιμέναμε, αυτή είναι η δουλειά της. Όύτε κορόιδα πήγαμε να τους πιάσουμε, ούτε να τους τα φάμε. Δεν είναι ελληνική πατέντα το να εκπονείς προγράμματα υποδομών, αναπλάσεων, πολιτισμού, τεχνολογίας και μετά να απευθύνεσαι στις αρμόδιες επιτροπές για χρηματοδότηση, όλες οι χώρες της Ευρώπης το ίδιο κάνουν. Η ίδια η Ευρωπαική επιτροπή το ενθαρρύνει αυτό το πράγμα, για την σύγκλιση των οικονομιών και των υποδομών της Ευρώπης.
Αν είναι δουλειά της Ευρώπης να χρηματοδοτήσει τα δικά Νας έργα, δεν θά'πρεπε τότε να έχουμε φροντίσει να εξασφαλίσουμε την σύμφωνη γνώμη της πριν βγει ο κάθε Χρυσοχοιδης να εξαγγείλει "την άμεση δημοπράτηση του έργου"? Δεν απαξιωνω καθόλου το έργο(ποιος Αθήναιος δεν θα ήθελε μια καλύτερη Αθήνα), αλλά μήπως στην χρεωκοπημένη πατρίδα μας προεχουν αλλά έργα, πολύ ουσιαστικοτερα?
Επί της ουσίας δεν διαφωνούμε, αλλά δεν ξέρω αν είθισται να γίνεται προσυνενόηση για το αν ένα έργο θα έχει θετική έκβαση στο ΕΣΠΑ ή όχι (αν κάποιος ξέρει κάτι παραπάνω ας διευκρινίσει). Δεν ξέρω, αλλά σαν παζάρεμα η μαγείρεμα μού ακούγεται όλο αυτό. Εμείς καταθέτουμε τον φάκελο, η Επιτροπή γνωμοδοτεί και τέλος. Το θέμα είναι, για να σχολιάσω και μια τοποθέτηση που διάβασα παρακάτω, ότι ποτέ δεν τέθηκε το δίλημμα "Πανεπιστημίου και Δέλτα, ή γραμμή 4 του μετρό και οδικά δίκτυα, διαλέξτε". Εννοείται ότι για την Αθήνα η γραμμή 4 έχει απόλυτη προτεραιότητα. Απλά εμείς πηγαίναμε για όλο το πακέτο, δέχτηκαν το μετρό και τα οδικά κι έβαλαν στον πάγο το υπόλοιπο, αυτό είναι όλο. Ίδωμεν.
Να συμπληρώσω ότι για να ενταχθεί οριστικά ένα έργο στο ΕΣΠΑ πρέπει να έχει υπογραφεί η σύμβαση για την κατασκευή, εξ'ου και η βιασύνη να δημοπρατηθεί. Είναι προϋπόθεση.
Το σκεπτικό της Ευρωπαικής Επιτροπής δεν είναι ατόπο. Η κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό, η ολοκλήρωση των διευρωπαϊκών δικτύων της χώρας, η ολοκλήρωση οδικών αξόνων και άλλων έργων υποδομής είναι πιο σημαντικά έργα απο την ανάπλαση της Πανεπιστημίου που δεν υποτιμώ καθόλου σαν έργο. Θέλω να πιστεύω πως θα βρεθεί λύση έστω και την τελευταία στιγμή.