ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Στο σημερινό ‘Α, μπα’: η πιο αδηφάγα σχέση της ζωής μας

Στο σημερινό ‘Α, μπα’: η πιο αδηφάγα σχέση της ζωής μας Facebook Twitter
39


________________
1.

Αγαπητή Α,μπα,
ήθελα και παλιότερα να το θίξω το θέμα, αλλά τώρα είναι ευκαιρία γιατί δεν ξέρω γιατί συμβαίνει και απλά επειδή θέλω να δω αν συμβαίνει και σε άλλους. Λοιπόν, το θέμα που έχω αναφέρεται στη σχέση που έχω με τους γονείς μου και ιδιαίτερα με τη μητέρα μου. Με επηρεάζει υπερβολικά η γνώμη της. Για παράδειγμα, διαλέγω ένα φόρεμα, πάω σπίτι και της το δείχνω και αν δεν της αρέσει υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πάω και να το αλλάξω (το έχω κάνει αυτό). Ή έχω πάρει μια απόφαση που δεν της αρέσει και διαφωνεί και μετά νιώθω ενοχές γι' αυτό που έχω κάνει... Αισθάνομαι ότι για όλα θέλω να έχω τη γνώμη της κι όταν αυτή είναι αρνητική υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αλλάξει ο τρόπος που βλέπω τα πράγματα. Ευτυχώς προσπαθώ να το καταπολεμήσω και δεν κάνω πάντα αυτό που μου υποδεικνύει. Μπορεί να φταίει το γεγονός ότι μένουμε ακόμα στο ίδιο σπίτι, υπάρχει τριβή κι εγώ είμαι σε μια φάση που προσπαθώ να βρω δουλειά για να φύγω από το σπίτι... Της έχω πει πολλές φορές ότι με ενοχλεί αυτό που κάνει, αλλά απλά το κάνει. Και το χειρότερο είναι ότι πιάνεται από μερικές καταστάσεις στις οποίες έχει δίκιο. Πχ έλεγε ότι δεν συμπαθούσε μια φίλη μου για πολλά χρόνια και ότι εγώ θα έπρεπε να ξεκόψω από αυτήν αλλά εγώ δεν άκουγα, κι η κατάληξη ήταν σε κάποια φάση να σκοτωθούμε με τη φίλη μου για άσχετο λόγο και τη μαμά μου να μου λέει ότι αυτή μου τα 'λεγε. Αλλά εντάξει ρε Α,μπα μου και τι έγινε που είχε δίκιο μια φορά;;; Οπότε αυτό που ήθελα να ρωτήσω: Θεωρείς ότι αυτή η κατάσταση προκαλείται επειδή είναι η μαμά μου και θέλει το καλύτερο για μένα και αυτό συμβαίνει σε όλες τις οικογένειες που νοιάζονται για τα παιδιά τους ή ότι είναι υπερβολικό; Και αν είναι υπερβολικό τι να κάνω για να μην δίνω τόσο μεγάλη σημασία σε όλη αυτήν την κριτική (γιατί για να το σταματήσει δεν νομίζω ότι υπάρχει πιθανότητα); Ουφ δώσε μου μια συμβουλή... (συγγνώμη για το μέγεθος του κειμένου, αλλά προσπάθησα να σου δώσω μια εικόνα της κατάστασης)- Μαμόθρεφτη

Η θεμελιώδης, βαθιά και καθοριστική ανάγκη που έχει ο καθένας μας για να μας αποδεχτούν οι γονείς μας και να μας εγκρίνουν, η οποία πάει παράλληλα με τον τεράστιο φόβο της εγκατάλειψης του γονέα από το παιδί του επειδή θα συμβολίζει τη λήξη της φυσικής συνέχειας του γονιού (και άρα και του ίδιου, ως ανθρώπου), είναι αυτό που κάνει την σχέση γονιού- παιδιού την πιο αδηφάγα, έντονη, σχεδόν μεταφυσική σχέση που έχουμε, η οποία καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την μελλοντική μας εξέλιξη. Είναι μια σχέση γεμάτη ένταση, ζωή και θάνατο. Είναι ένας πολύ σφιχτός εναγκαλισμός που καταναλώνει αδηφάγα και τα δύο μέλη, που δεν λήγει ποτέ, μια σχέση που κρατάει και τους δύο ανικανοποίητους, γιατί κανένας δεν μπορεί να δώσει στον άλλον αυτά που θέλει τόσο απεγνωσμένα. Η σχέση κυριαρχεί με την πυρηνική της ενέργεια ακόμα και όταν τα δύο μέλη βρίσκονται μακριά, ακόμα και αν δεν διατηρούν επαφή, ακόμα και αφού ένας από τους δύο πεθάνει. Όσο ζει ο ένας, ζει και αυτή η σχέση. Με την ίδια ένταση.


Η προσπάθεια του παιδιού να κόψει τον ομφάλιο λώρο της εξάρτησης δεν γίνεται σε μια στιγμή, γίνεται με πολύ μεγάλη προσπάθεια, πραγματοποιείται ομαλά μόνο αν είναι και ο γονιός ώριμος και ολοκληρωμένος άνθρωπος και οριστικά δεν γίνεται ποτέ. Άλλωστε αρχικά η εξάρτηση είναι ολοκληρωτική και πραγματική, και περνούν πάρα πολλά χρόνια μέχρι να μπορέσει το παιδί έστω και να σκεφτεί να διεκδικήσει την ανεξαρτησία του. Όμως είναι απαραίτητο, θεμελιώδες, να ξεκινήσει την δική του πορεία, αλλιώς θα ζήσει μια ζωή που δεν θα είναι δική του και η σχέση του με τον γονιό θα κακοφορμίσει και θα μετατραπεί σε σάπια αγάπη, που μοιάζει πολύ με το μίσος. Το πολύ δύσκολο κομμάτι είναι ότι για να συμφιλιωθούμε, να κατανοήσουμε και να αγαπήσουμε τους γονείς μας, συγχωρώντας τους που δεν είναι οι υπεράνθρωποι που φάνταζαν όταν ήμασταν μικροί, περνάει μέσα από την απόρριψή τους, και αυτή η απόρριψη θα οδηγήσει στην απογοήτευσή τους, την οποία πρέπει να αντέξουμε. Είναι πάρα πολύ τραυματικό και για τους δύο, αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Το πόσο εύκολα ή πόσο δύσκολα θα γίνει αυτή η μεταμόρφωση εξαρτάται και από τους δύο.


Οπότε: αυτό που ρωτάς είναι από τα πιο θεμελιώδη συστατικά κάθε ανθρώπινης ζωής. Ναι, όλοι το παθαίνουμε, ο καθένας με το δικό του τρόπο, και ο καθένας πρέπει να βρει τον δικό του τρόπο να το αντιμετωπίσει. Μην περιμένεις να αλλάξει η μαμά σου επειδή της το λες. Πρέπει εσύ να το κάνεις, αυτή δεν πρόκειται να το επιτρέψει, όσο περνάει από το χέρι της. Η ενηλικίωση είναι ένας άθλος που πρέπει να κάνεις απολύτως μόνη σου, χωρίς τη βοήθεια της μαμάς.

________________
2.


αγαπητη α μπα, ποια ειναι η αποψη σου για τον νευρογλωσσικο προγραμματισμο ;
ευχαριστω-ιωαννα


Είναι από τα πράγματα για τα οποία δεν χρειάζεται να έχω προσωπική άποψη, γιατί όποια θεωρία προσπαθεί να περάσει για επιστημονική, έχει απέναντί της όλους τους επιστήμονες. Η συγκεκριμένη απ' όσο βλέπω έχει ακούσει τα σχολιανά της από την επίσημη επιστημονική κοινότητα και η θέση μου δεν μου επιτρέπει να αμφισβητήσω την επίσημη επιστημονική κοινότητα – όπως και η θέση του οποιοδήποτε είναι εκτός αυτής. Οι τίτλοι των άρθρων σε αναγνωρισμένα επιστημονικά περιοδικά είναι χαρακτηριστικοί, και γέλασα πολύ διαβάζοντας τους, τα έδωσαν όλα οι συντάκτες (που δείχνει πόσο αγανακτισμένοι ήταν):


«NLP : Ψευδοεπιστημονική διακόσμηση»


«NLP: το ημερολόγιο του σκεπτικιστή»


«Brainscams: οι νευρομυθολογίες του New Age» με σχόλιο «ένα κίνημα που είναι ακόμα ισχυρό, αλλά έχει μικρή επιστημονική αξιοπιστία»


«Εισαγωγή: ο μύθος του 10% και άλλα παραμύθια για το μυαλό και τον εγκέφαλο. Διαχωρίζοντας τα δεδομένα από τους μύθους»


________________
3.


Ο Θεόφιλος Φάρος έχει πει σε συνέντευξή του ότι στην Ελλάδα έχουμε πρόβλημα ανδρισμού (υπάρχει στο youtube). Δηλαδή επειδή οι γυναίκες πλέον έχουν αναλάβει πολλά πράγματα που πριν θεωρούνταν ανδρικά άβατα φέροντάς τα εις πέρας και συνεχίζοντας να είναι επιφορτισμένες με όσα έκαναν και πριν πλέον κάνουν περισσότερα από τους άντρες. Οι έλληνες άντρες έχουν περιοριστεί και δεν έχουν αντιδράσει κάνοντας ένα βήμα μπροστά ή ένα βήμα διαφορετικό. Επιπλέον η ελληνική κοινωνία είναι έντονα πατριαρχική (πολύ περισσότερο από άλλες χώρες της ευρώπης) και αυτό τους έχει εγκλωβίσει έντονα στον ανδρικό τους ρόλο. Όλα αυτά κάνουν το πρόβλημα.
Ο Ματθαίος Γιωσαφάτ σε μία ομιλία του στο Γκαζάρτε (είναι στο youtube) τους χαρακτήρισε ολίγον μαλάκες (στο τέλος όταν απαντούσε πλέον στις ερωτήσεις και σα να του 'ξέφυγε' ο χαρακτηρισμός).
Εγώ πάλι πιστεύω ότι και τα δύο φύλα στην Ελλάδα είναι χάλια. Πάρε τον έναν χτύπα τον άλλον και κανένας δεν είναι καλύτερος από τον άλλον (εννοω ως φύλο). Με ένα περίεργο, διεστραμμένο τρόπο ταιριάζουν ο ένας στον άλλον, έχουν κουμπώσει οι νοοτροπίες τους και το πώς βλέπει ο ένας τον άλλον και είναι όλοι ευχαριστημένοι έτσι όπως είναι. Μάλιστα δεν θέλουν να τους ενοχλεί κανείς λέγοντας άλλα πράγματα, και μην μου τους κύκλους τάραττε. είμαστε μια χαρά, εσύ έχεις πρόβλημα. of course.
Υπάρχουν εννοείται εξαιρέσεις, αλλά οι εξαιρέσεις δεν κάνουν τον κανόνα. Και παρακαλώ οι εξαιρέσεις να μην καπακώσουν τα παραπάνω, κάτι που συνήθως γίνεται φωνάζοντας 'δεν είναι όλοι ίδιοι'. Κι έτσι σταματάει κάθε συζήτηση και στιγματίζεται με politicaly correct τρόπο κάθε διαφορετική άποψη. Διότι στις συζητήσεις η τυπολατρεία του politicaly correct είναι πιο σημαντική από το να έχεις επιχειρήματα.
Υποθέτω ότι ζώντας σε μία άλλη χώρα είναι εφικτό να βλέπεις από μακρυά πιο καθαρά τί συμβαίνει σε μας όσον αφορά στο πώς αντιμετωπίζει το ένα φύλο το άλλο (απόψεις, απαιτήσεις, ανάγκες) και στο πώς βλέπει ο ένας τον άλλον ερωτικά (με ποιό είδος ερωτισμού δηλαδή). Μιλάω για τον μέσο όρο, για τον γενικό κανόνα. Ναι όλοι διαφέρουν αλλά όλοι όμως και όλοι μοιάζουν. Ναι υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά εγώ θέλω τη γνώμη σου για την γενική κατάσταση (για τον μέσο όρο) και το πώς την βλέπεις εσύ. Δεν θέλω κουβέντα για τις εξαιρέσεις. Ούτε θέλω η επιχειρηματολογία για το ότι υπάρχουν εξαιρέσεις να κλείσει την κουβέντα.- ευχαριστώ

Συμφωνώ στα περισσότερα (στο γιατί υπάρχει ένταση μεταξύ των δύο φύλων, επειδή και οι δύο είναι θύματα της ίδιας, κυρίαρχης πατριαρχίας) και ότι η Ελλάδα είναι βαθιά συντηρητική, πολύ πιο συντηρητική χώρα από άλλες χώρες της Ευρώπης, τουλάχιστον από αυτές που θαυμάζουμε και σε αυτές που πάμε και γινόμαστε μετανάστες.


Και διαφωνώ στα εξής δύο σημεία:


Δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι όπως είναι. Οι άντρες και οι γυναίκες προσπαθούν και ενίοτε καταφέρνουν να δημιουργούν σχέσεις υπερπηδώντας τα εμπόδια και την αντιπαλότητα που υπάρχει, άλλοτε πετυχημένα και άλλοτε αποτυχημένα, και τελικά παντρεύονται. Το ότι παντρεύονται δεν σημαίνει όμως ότι είναι όλοι ευχαριστημένοι, αλλά ότι ο θεσμός είναι ακόμη μονόδρομος για διάφορους λόγους, και ένας από αυτούς είναι η συντηρητισμός –αν και για μένα δεν είναι ο πιο σημαντικός, ο πιο σημαντικός είναι η οικονομική ανασφάλεια, που δημιουργεί και ψυχολογική.


Και ακόμη περισσότερο στο εξής, που ξέρω ότι δεν είναι βασικό συστατικό της ερώτησης, αλλά έχεις ερμηνεύσει λάθος το λόγο που σταματάνε οι συζητήσεις. Δεν φταίει κάποια πολιτική ορθότητα. Φταίει που ο διάλογος είναι τέχνη, και την έχουμε παρατήσει ακριβώς επειδή δεν υπάρχει πολιτική ορθότητα ούτε για πλάκα.


Πώς είναι δυνατόν να πιστεύεις ότι το πρόβλημα μας είναι το politically correct, στις σελίδες του New Yorker ζεις; Στην Ελλάδα το χύμα και οι προσβολές θεωρούνται μαγκιά και «ευθύτητα», γιατί τα σταράτα τα λόγια κάνουν τον άντρα – και πάμε πάλι στο προηγούμενο. Το «ψόφος» είναι το σύνθημα που κυριαρχεί εδώ και χρόνια. Όχι μόνο δεν είμαστε politically correct ως κοινωνία, αλλά επιτρέπουμε τον ρατσιστικό λόγο, τον επιθετικό, απροκάλυπτο σεξισμό, την ομοφοβία και το hate speech αβέρτα, και μάλιστα όχι μόνο στη δημόσια σφαίρα, αλλά και σε πολύ υψηλά κλιμάκια, σε επίπεδα φρικιαστικά. Φτάσαμε να δούμε ξύλο στην τηλεόραση και αντί να ντρεπόμαστε όλοι μαζί, καγχάζουμε (αλλά όταν το βλέπουμε στη βουλή της Ταϊβάν τους λέμε τριτοκοσμικούς). Ξέφραγο αμπέλι είναι ο δημόσιος λόγος, κυλιόμαστε στις λάσπες και στις κοπριές και πασαλειφόμαστε κάθε μέρα, και το επιτρέπουμε και το ανεχόμαστε και το έχουμε δεχτεί και ως δεδομένο, και όποιος έχει αντίρρηση ακούει και το «φασίστας» και πέφτει και η ταφόπλακα από πάνω. Αν μιλήσεις για εγκράτεια στο λόγο θα σε πουν και ξενέρωτο και θα ακούσεις το «δε θέλω απολυμαντικά στην έκφραση», που σημαίνει «αδιαφορώ παντελώς για το τι νιώθει ο άλλος όταν λέω αυτά που λέω». Ελευθερία στο λόγο δεν είναι για τον καθένα ξεχωριστά, είναι για όλους μας, και κάποιων η ελευθερία καταπατάται συνέχεια. Μακάρι να εγκαταλείπαμε την επίθεση και περνούσαμε στην περισυλλογή, γιατί η γλώσσα κόκκαλα δεν έχει και κόκκαλα τσακίζει. Από παροιμίες καλά πάμε, τουλάχιστον.

________________
4.

Επιστρέφω έπειτα από δύο χρόνια μεταπτυχιακών σπουδών στην ελληνική πόλη καταγωγής μου και όλες μου οι "φίλες" πρώτη ερώτηση που μου κάνουν είναι "βρήκες γκόμενο;" Γενικά, δεν είχα ποτέ σοβαρή σχέση (γκόμενο επίσημο δηλαδή). Η μανία τους για το πότε θα βρω γκόμενο με κάνει να αισθάνομαι άβολα και να μην θέλω να τις βλέπω. Την τελευταία φορά που με ρώτησαν απάντησα "μην αγχώνεστε, όχι". Αυτό που θέλω να σε ρωτήσω είναι αν έχω άδικο που δεν τις θεωρώ φίλες μου. Διότι δεν τις θεωρώ και αν δεν τις ξαναέβλεπα ποτέ στη ζωή μου δεν θα με πείραζε. Επίσης, γιατί πιστεύεις έχουν τέτοια εμμονή με το θέμα; Οι περισσότερές τους έχουν σχέση (με την οποία βέβαια δεν είναι ικανοποιημένες άσχετα απ' το αν μου διαλαλούν ότι είναι φουλ ερωτευμένες). Τέλος, φοβάμαι την ώρα και τη στιγμή που θα έχω σχέση, τι αρνητική επιρροή θα είναι όταν το μάθουν (όχι από μένα).

Δεν γίνεται, και δεν χρειάζεται να εγκρίνει κάποιος άλλος τον τρόπο με τον οποίο νιώθεις. Μπορώ να σε πείσω να συμπαθήσεις ή να αγαπήσεις κάποιον; Καλύτερα να μη μπορώ, και να μη μπορεί κανείς. Εδώ λες ότι δε θα σε πείραζε αν θα τις ξανάβλεπες ποτέ στη ζωή σου, οπότε είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι όχι, δεν τις βλέπεις ως φίλες σου.


Αυτό είναι ένα πρώτο θέμα. Αν καταλαβαίνω καλά όμως, ο λόγος που δεν θέλεις να τις ξαναδείς είναι ότι σε ρωτάνε αν βρήκες γκόμενο και αυτό σε κάνει να νιώθεις άβολα. Όμως και πάλι – δεν γίνεται να σε κάνει κάποιος άλλος να νιώσεις άβολα. Νιώθεις άβολα επειδή μέσα σου κάτι χτυπάει άσχημα, και ο άλλος το εντοπίζει. Αν κάνει καλά ή όχι που το εντοπίζει είναι εντελώς άλλο ζήτημα, πάντως αν δεν βλέπεις κάτι μέσα σου που δεν σου αρέσει, τα λόγια των άλλων δεν μπορούν να σε κάνουν να νιώσεις άβολα. Η άποψη μου πάντα είναι ότι δεν πρέπει να επικεντρώνεσαι στο κατά πόσο σου φέρονται άσχημα οι άλλοι (ή γιατί, ή πώς και πότε και με ποιο τρόπο), γιατί έτσι τους δίνεις τα κλειδιά του εαυτού σου. Αυτές δεν έχουν εμμονή. Κυρίως, βλέπουν ότι σε πειράζει και βλέπουν ότι επιτρέπεις την ερώτηση.


Το ζήτημα είναι πάντα τι κάνεις εσύ με τις αντιδράσεις σου, και πώς χειρίζεσαι την συμπεριφορά των άλλων. Οποιαδήποτε αρνητική επιρροή, δικαιολογημένη ή όχι, πρέπει πρώτα να περάσει από την έγκρισή σου για να λειτουργήσει. Οπότε, ξανά: μην επικεντρώνεσαι στις φίλες. Επικεντρώσου μέσα σου, και παραδέξου τι σε ενοχλεί ή τι δεν σε ενοχλεί αλλά πιστεύεις ότι θα έπρεπε να σε ενοχλεί – δεν ξέρω, εσύ ξέρεις.


________________
5.


πότε αποφασίζεις να κάνεις το επόμενο βήμα στη σχέση και να μείνεις με τον ανθρωπό σου στο ίδιο σπίτι? –radiki


Μη ζητάς εγγυήσεις και συνταγές επιτυχίας, και κυρίως μην εμπιστεύεσαι αυτούς που ισχυρίζονται ότι μπορούν να τις δώσουν. Το κάθε ζευγάρι είναι εντελώς ελεύθερο να χαράξει την δική του, συναρπαστική πορεία.


________________
6.


Α μπα , ξέρω οτι μισείς τις γενικεύσεις αλλά πιστεύεις οτι έχει μια δόση αλήθειας το στερεότυπο που αναπαράγουν οι περισσότεροι για τους Παριζιάνους , οτι είναι λίγο σνομπ και σωβινιστές ?
Εγώ αγαπώ τόσο πολύ την κουλτουρα τους που τους βρίσκω τόσο ενδιαφέροντες και πάντοτε σπεύδω να τους υπερασπιστώ σε όποιον τους κακολογεί.
Μέσα μου σκέφτομαι πως ίσως αν έμενα κι εγώ σε αυτήν την πόλη, να ήμουν εξίσου σνομπ γιατί μάλλον θα ένιωθα υπέροχα που θα ήμουν Παριζιάνα!!
Μήπως κι εγώ αναπαράγω άθελά μου όμως το στερεότυπο της υπέροχης μαγικής πόλης με τους στυλάτους και καλοντυμένους ανθρώπους που περνάνε τα απογεύματά τους σε γκαλερί τέχνης και μουσεία κτλ.
Αυτό δεν κάνουν όμως? Τουλάχιστον σε ένα ποσοστό μεγαλύτερο από όσο έχουμε συνηθίσει?
Και επίσης , τι μανία έχουμε εμείς οι Ελληνες να μειώνουμε όλους τους άλλους λαούς? Οι Γάλλοι είναι σνομπ, οι Αγγλοι ξενέρωτοι, οι Ολλανδοί όλοι γκει,οι Ιταλοί μαφιοζοι, οι Γερμανοί στρατιωτάκια της εργατιάς και οι Αμερικάνοι χαζοί.
Για να καταλήξουμε οτι μάλλον εμείς είμαστε οι καλύτεροι.
Διαφωνώ τόσο πολύ με την ξενοφοβία μας που σχεδόν προτιμώ την ξενολατρεία που ξεπηδά από μέσα μου κάθε φορά που προσπαθώ να επιχειρηματολογήσω υπέρ τους.- angie

Οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα είναι τόσο κυρίαρχα γιατί διευκολύνουν τη ζωή. Είναι πιο εύκολο να πιστέψεις σε αυτά και να ξεμπερδέψεις, παρά να κάνεις τον κόπο να ερευνήσεις και να δημιουργήσεις την προσωπική σου άποψη. Άλλωστε για πολλά πράγματα δεν μπορείς να έχεις προσωπική άποψη, ακόμη και αν είχες την πρόθεση να κάνεις τον κόπο, γιατί δεν μπορείς να ζήσεις σε όλες τις χώρες για να τις κρίνεις, εδώ δεν μπορείς καν να ταξιδέψεις σε όλες. Από την άλλη, είσαι αναγκασμένος να έχεις άποψη γιατί όλα είναι αλληλένδετα μεταξύ τους, και χωρίς τα στερεότυπα δεν έχεις άλλο τρόπο για να καλύψεις τα νοητικά κενά. Οπότε από μια άποψη τα στερεότυπα είναι απαραίτητα για να ζούμε τη ζωή μας. Πρόβλημα είναι μόνο αν την κυριαρχούν, αν δεν κάνουμε τον κόπο να τα κριτικάρουμε, και αν επιμένουμε σε αυτά, ακόμα και όταν βλέπουμε μπροστά μας διαφορετικά δεδομένα.


Δεν έχω πάει στο Παρίσι και δεν ξέρω τίποτα για τους Παριζιάνους. Πρέπει να έχω γνωρίσει συνολικά πέντε Γάλλους και όλοι κατάφεραν να ενσωματωθούν στα γνωστά στερεότυπα που είχα, οπότε συνεχίζω να κάνω πλάκα με το πόσο σωβινιστές είναι. Κάνω πλάκα όμως, γιατί ξέρω ότι τα στερεότυπα είναι αυτό: στερεότυπα. Και μπορεί να μην έχω πάει στο Παρίσι, έχω πάει όμως σε άλλες μεγάλες πόλεις, και ξέρω ότι το «κέντρο-μπουτίκ» είναι μια γυάλα που συντηρείται από ζάμπλουτους Γάλλους για να έρχονται πλούσιοι και να συντηρούν την γυάλα. Ελάχιστοι άνθρωποι είναι σε θέση να απολαύσουν τα αγαθά τέτοιων πόλεων, οι υπόλοιποι πάνε ταξίδια αστραπή και παίρνουν μια μυρωδιά – βλέπουν τις βιτρίνες, πίνουν τον καφέ, αλλά δεν μπορούν να καταναλώσουν, να φάνε, να πιουν και να ζήσουν όσα μπορεί να προσφέρει μια πόλη όπως το Παρίσι – και στην πίσω αυλή συσσωρεύεται η αδικία, η ταξική ανισότητα, ο κοινωνικός αποκλεισμός και τα συναφή.


________________
7.


A, μπα,
με αφορμή αυτή τη φράση που γράφεις σήμερα:
"Δηλαδή νομίζω ότι πρέπει να κάνεις αυτό που λέγεται εδώ πιο συχνά από όλες τις συμβουλές: να δείξεις τα όριά σου",
και που όντως έχω παρατηρήσει και εγώ ότι είναι μια πολύ συχνή συμβουλή σου, και που πολλές φορές συμφωνώ μαζί σου, και που στη ζωή υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που και κάνω το ίδιο και βλέπω ότι είναι ανάγκη να συμβεί και από τους άλλους το ίδιο:

ωστόσο-
όλο το νόημα στη ζωή δεν είναι και στο πώς ξεπερνάμε αυτά τα όρια; Γιατί, τι είναι τα όρια; Τα όρια δεν είναι αυτά που φοβόμαστε και που δεν ξέρουμε πως να τα συνδιαλαγούμε μαζί τους; Και ναι, είναι αναγκαίο συχνά να μπαίνουν γιατί όντως τη δεδομένη στιγμή δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε. Όμως, πόση εμπιστοσύνη μπορεί να έχει κανείς σε κάτι που μπαίνει και λόγω φόβου;
Αν τα όρια που βάζουμε δεν είναι επαναδιαπραγματεύσιμα, δεν κινδυνεύουν να "κλείσουν", να περιορίσουν την προσωπική μας αφήγηση για τη ζωή; Και, τα όρια δεν γίνονται συχνά και ένα εύκολο εργαλείο για να χαιδεύουμε τον εαυτό μας και να γινόμαστε άκαμπτοι;

Τι σκέφτεσαι γι' αυτά;- Ξένια

Τα όρια είναι επαναδιαπραγματεύσιμα, φυσικά, και δεν είναι σταθερά. Όμως σε κάθε δεδομένη στιγμή, με κάθε άνθρωπο, υπάρχουν, δεν είναι γραμμές στην άμμο. Κάθε στιγμή ξέρεις – ή θα έπρεπε να ξέρεις – ποια είναι, και αν είσαι σε θέση ή αν έχεις τη θέληση να διαπραγματευτείς, να διεκδικήσεις ή να υποχωρήσεις. Εξαρτάται ποιος ζητάει τι. Το ότι είναι ρευστά δεν σημαίνει ότι είναι άυλα, ή ασήμαντα, ή αόριστα. Σκέψου τα σαν τα σύνορα που υπάρχουν μεταξύ των χωρών. Αλλού είναι υπό σύγκρουση και δεν έχουν σταθεροποιηθεί, αλλού έχουν παγιωθεί γιατί οι δυο πλευρές κάπου τα βρήκαν – με γκρίνια, με απειλές, αλλά τα βρήκαν.


Τα όρια μας δεν μπαίνουν λόγω φόβου, μπαίνουν για την προστασία μας, αλλά και για την προστασία των άλλων από εμάς, γιατί ούτε εμείς είμαστε τίποτα άγγελοι. Και όχι, το νόημα της ζωής δεν είναι και στο πώς να ξεπερνάμε αυτά τα όρια, γιατί είναι αλληλένδετα με τα όρια των άλλων. Για την αρμονική συμβίωση χρειάζονται αμφίδρομες και ισότιμες υποχωρήσεις και διεκδικήσεις. Εξάλλου, δεν κουραζόμαστε να το λέμε: Το νόημα της ζωής είναι η αγάπη (ή οι Sex Pistols, ανάλογα).

39

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

17 σχόλια
Χμ, νομίζω τη ρώτησαν μια φορα οταν γύρισε μετα απο 2 χρόνια εκτός πόλης. Σε μου φαίνεται και τόσο άκυρο. Μετα άρχισαν να μιλάνε για τους δικούς τους γκομενους, που μάλλον εξίσου την πείραξε.
Δε πειράζει, δε βαριέσαι :P. Όσο για αυτό που λες, εγώ έτσι όπως γράφει την ερώτηση, κατάλαβα ότι πρόκειται για συνεχή στάση των φιλενάδων, με αποκορύφωμα το να είναι πρώτη ερώτηση που ακούει, ακόμα και όταν γυρίζει από το εξωτερικό, αντί για, ας πούμε, ένα "Πώς τα πέρασες;" ή "Σε ποιά μέρη πήγες;".
Nαι!https://www.youtube.com/watch?v=lfQEJAjDjm4Για μένα είναι γραμμένο..Bagle+Criollo Beans=CFF (Conjoined Friends Forever).Που θα μας πει η Dex για ποιότητα.Ορίστε.Σε συμπαθώ πολύ εσένα Iris κι ας μη σε ξέρω και ιδιαίτερα καλά.
#6Νομίζω πως τα στερεότυπα έχουν περισσότερο ως βάση την ανάγκη μας να προσδιορίζουμε τον εαυτό μας μέσω τις συμμετοχής μας σε ομάδες και συνεπώς τη διάκρισή μας από τις άλλες ομάδες. Εμείς είμαστε στην μια ομάδα και οι άλλοι στις χειρότερες. Η κάθε ομάδα πιάνεται από κάτι που την ευχαριστεί στον εαυτό της και βασίζει τη διάκριση εκεί. Ειδικά τα στερεότυπα που έχουν να κάνουν με τόπους ή καταγωγή έχουν πολύ έντονο το παραπάνω στοιχείο. Ξεκινούν από το "εμείς του 4ου Δημοτικού είμαστε μάγκες, εσείς του 5ου φλώροι", προχωρούν στο "οι Πανωχωρίτες είναι καλοί, οι Κατωχωρίτες κακοί", "στον Κορυδαλλό ζουν οι φτωχοί πλην τίμιοι, στην Κηφισιά ξαδέρφια του Γιάγκου Δράκου" και φτάνουν μέχρι όπου θες, πάω στοίχημα ότι αν υπήρχε ζωή στον Άρη θα υπήρχε και στερεότυπο για τους Αρειανούς.Τα στερεότυπα θα υπάρχουν όσο υπάρχουμε και εμείς, γιατί εκτός των παραπάνω είναι και χρήσιμα στη γρήγορη ερμηνεία του κόσμου γύρω μας όπως εξηγεί η Α,μπα. Κατά τη γνώμη μου συνήθως τα αυτά που είναι σε μεγάλο βαθμό διαδεδομένα, όπως είναι αυτό των σνομπ παριζιάνουν που υπάρχει σχεδόν παγκοσμίως θα έλεγε κανείς, κρύβουν μέσα τους αλήθειες και βολεύουν και τις δύο πλευρές. Για τους παριζιάνους είναι οι τυχεροί που ζουν στο Παρίσι, για εμάς είναι οι "σνομπ". Το πρόβλημα ξεκινά όταν αρχίζουμε να τα θεωρούμε καθολικές αλήθειες και να τα χρησιμοποιούμε εκεί που δεν πρέπει. Π.χ. έστω ότι το "οι σνομπ παριζιάνοι" έχει βάση. Αυτό θα σήμαινε μόνο πως ένα ικανό ποσοστό παρουσιάζει το παραπάνω χαρακτηριστικό. Θα μπορούσε το ποσοστό αυτό να μην είναι καν πλειοψηφικό, μπορεί απλώς αυτό να είναι το μόνο έντονα κοινό χαρακτηριστικό τους που έχουμε εντοπίσει. Η πληροφορία αυτή είναι χρήσιμη για να κάνουμε πλακίτσα σε μία παρέα. Όταν γνωρίζεις όμως έναν παριζιάνο δεν έχει καμία σημασία, δε σου προσφέρει τίποτα. Ο συγκεκριμένος παριζιάνος μπορεί να είναι σνομπ ή όχι, δεν μπορείς να έχεις καμία ιδέα για αυτό παρα μόνο αφού τον γνωρίσεις. Καλό είναι επίσης να θυμόμαστε ότι ένα στερεότυπο λέει ταυτόχρονα πράγματα και για αυτόν στον οποίον αναφέρεται αλλά και για αυτόν που του λέει. Το "οι Γερμανοί θεωρούν τους Έλληνες τεμπέληδες" λέει άλλα όταν το λέει Γερμανός και άλλα όταν το λέει Έλληνας.
Σωστά τα λες, αλλά δεν είναι όλα τα στερεότυπα αρνητικά. Υπάρχουν ένα σωρό "θετικά στερεότυπα" όπως: οι Γερμανοί είναι εργατικοί και τίμιοι, οι Ιάπωνες είναι ακόμη πιο εργατικοί και τίμιοι, οι Ιταλοί/οι Λατίνοι είναι καλοί εραστές, οι Ιταλίδες/Σουηδέζες/Τσέχες/Ρωσίδες είναι όμορφες, κλπ κλπ. Δεν υποστηρίζεται δλδ σε κάθε περίπτωση αυτό που λες για τις αντίπαλες ομάδες.
4Αν είχες γκόμενο και σε ρωτούσαν, πίστεψέ με δεν θα σε πείραζε που ρώτησαν. Σε πειράζει που δεν έχεις και δεν θέλεις να σου το θυμίζουν. Διαφορετικά δεν θα σε πείραζε τόσο από κοπέλες που δεν θεωρείς καν φίλες σου.
Όταν η φίλη βλέπει ότι το θέμα σε ενοχλεί, αλλάζει θέμα, αλλιώς δεν είναι και πολύ φίλη. Άρα, ναι, έχεις δίκιο, μπορεί να την πειράζει που δεν έχει γκόμενο, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι οι "φίλες" της κάνουν καλά που τη ρωτάνε νύχτα-μέρα....
#6. Οι Γάλλοι είναι τσαπατσούληδες (εως και βρωμιάρηδες). Ιδιαίτερα μέσα στα σπίτια τους που είναι στις καλύτερες περιπτώσεις απλώς ακατάστατα, χωρίς αυτό να τους προκαλεί κανένα άγχος ή δυσφορία. Ο τεμπέλης ο Έλληνας σε ένα τέτοιο σπίτι σηκώνει άμεσα τα μανίκια και έχει ξεκινήσει λάτρα ήδη από την πόρτα.
Τώρα αυτό δεν είναι στερεότυπο και γενίκευση; Πόσους Γάλλους δηλαδή έχεις γνωρίσει για να θεωρήσεις ότι έχεις ένα σεβαστό δείγμα για να βγάλεις το συμπέρασμα ότι 'οι Γάλλοι είναι τσαπατσούληδες τελειά'. Εγώ πάντως έχω γνωρίσει και τεμπέληδες Έλληνες φοιτητές που το σπίτι τους βρώμαγε και περίμεναν να έρθει η μαμά από την επαρχία να τους το καθαρίσει, οπότε ούτε αυτό που λες για τους Έλληνες γενικά ισχύει.
Όλα είναι θέμα αναλογίας. Ενώ συμφωνώ μαζί σου, γενικά, είδα περισσότερη και -πως να το πω- πιό ακραία κατάσταση εκεί από ότι εδώ. Φυσικά δεν έκανα στατιστική έρευνα (και ούτε και θα ήθελα)..., και προφανώς δε βγάζω φιρμάνι. Την προσωπική μου εμπειρία καταθέτω. Βέβαια, να πούμε και το άλλο. Στο Παρίσι τα σπίτια είναι γενικά πιό μικρά, και τα προσβάσιμα σε φοιτητές κτίρια πιό παλιά, σε σχέση με την Ελλάδα. Οπότε, τα βρώμικα "αμαρτήματα" μπορεί πράγματι να μην είναι περισσότερα, απλά να τείνουν να φαίνονται πιό πολύ...
#6 Το Παρίσι είναι υπέροχο , από τις ομορφότερες πόλεις του κόσμου , χωρίς αμφιβολία . Το ότι οι Γάλλοι είναι σωβινιστές είναι ένα στερεότυπο , όπως στερεότυπο είναι το ότι όλοι οι Έλληνες λυσσάμε να είμαστε καλύτεροι από όλους . Επειδή , όμως , δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά , και στις 2 περιπτώσεις υπάρχουν πολλοί που επιβεβαιώνουν τον κανόνα . Και γω όταν είχα πάει στο Παρίσι σκεφτόμουν ότι αν ζούσα εκει , και γω θα ήμουν σνομπ . Αλλά τελικά μπορείς να κρίνεις αν θα ήταν υπέροχο να ζεις σε μια πολη/χώρα ή όχι , μόνο αν έχεις ζήσει σε αυτή . Δεν είναι όλοι οι Γάλλοι στυλάτοι , μορφωμένοι και σνόμπ , όπως δεν είναι και όλοι οι Έλληνες προγονολάτρες και ψωροπερήφανοι . Επίσης , το Παρίσι για τους περισσότερους είναι ασήκωτο οικονομικά . Και φυσικά , όπου φαίνεται πολύς πλούτος , συχνά υπάρχει και μια πολύ κατώτερη οικονομικά τάξη . Ξενοφοβία και ξενολατρεία είναι 2 όροι που νομίζω δεν ταιριάζουν σε αυτό που περιγράφεις , είναι κάτι πολύ πιο βαρύ από το απλώς να θαυμάζεις ένα λαό ή να τον θεωρείς κατώτερο . Υπάρχουν προγράμματα που επιτρέπουν να περνάς ένα διάστημα σε ευρωπαικές πόλεις , από το ERASMUS μέχρι και καλοκαιρινά προγράμματα που διοργανώνουν τα εκεί πανεπιστήμια . Αν περάσεις ένα διάστημα εκεί μπορεί να σχηματίσεις καλύτερη γνώμη . Ή να απογοητευτείς τελείως .
Πολύ ενδιαφέροντα τα σημερινά ερωτήματα, πολύ συμπυκνωμένες και ουσιαστικές οι απαντήσεις. Το σημερινό Α,μπα μου φαίνεται σαν εξεταστική χειμερινού εξαμήνου. Έχεις πιει τα κέρατά σου στις γιορτές, έχεις ξενυχτήσει με τις παρέες σου (όχι επάνω στα βιβλία, ενν), τριγυρίζεις ανέμελα μέσα στο φοιτητικό σου σπίτι χρονοτριβώντας, ώσπου τσουπ μια ωραία πρωία συνειδητοποιείς ότι γράφεις μάθημα. Ρίγη πανικού διαπερνούν το ταλαίπωρο κορμί σου ενώ αναφωνείς: "Ω,μπω, τα πράγματα είναι σοβαρά, πρέπει να συγκεντρωθώ τώρα!".
Τι να πώ έχει πάρει φωτιά σήμερα η Α, μπα!! Ειδικά οι απαντήσεις στις 3, 6, 7 ήταν εξαιρετικές!! Όσο για την 4 θα μπορούσα να προσθέσω οτι διακρίνω έναν λανθάνοντα κομπλεξισμό απο πλευράς της κοπέλας.. Και για να χρησιμοποιήσουμε ακόμα ένα προϊόν λαϊκής σοφίας " 'Οποιος έχει την μύγα μυγιάζεται.." Ίσως να είναι λίγο αφοριστικό το σχόλιο αλλά αυτή η εντύπωση μου δόθηκε
#1 Μου άρεσε πολύ η απάντηση της Α,μπα, αλλά θα ήθελα να προσθέσω μερικές συμβουλές σε πρακτικό επίπεδο. Άσχετα με το ψυχολογικό υπόβαθρο της σχέσης με τη μητέρα σου, πρέπει να καταλάβεις ότι η συμπεριφορά της, (άσχετα αν πράγματι σε αγαπά και ανησυχεί), δεν είναι ένδειξη αγάπης, αλλά προσπάθεια ελέγχου (παρόλο που η ίδια η μητέρα σου μπορεί να μην το καταλαβαίνει αυτό, όχι απλά προς τα σένα, αλλά ούτε καν προς τον εαυτό της.) Προφανώς και θα επιλέγει να σε "τσιμπάει" με καταστάσεις για τις οποίες θα μπορούσε εν μέρει και να έχει δίκιο, αλλιώς δε θα τσίμπαγες. Είναι αδύνατο να μην κάνουμε λάθη. Από τα μικρά, μέχρι τα μεγάλα. Είναι αδύνατο όλα τα ρούχα που αγοράζουμε να μας πηγαίνουν, αδύνατο και όλοι οι άνθρωποι που επιλέγουμε να είναι σωστοί για εμάς, κλπ. Το να είναι, όμως, κάποιος μονίμως από πάνω μας με τεντωμένο δάχτυλο και να μας λέει πως η φούστα έπρεπε να είναι μπλε, όχι ροζ, και ότι η φίλη μας η Αιμιλία θα μας έθαβε πίσω από την πλάτη μας, το κατάλαβε τη μέρα που την πρωτοείδε, γιατί είχε παραπάνω μάσκαρα στα μάτια, θα εκνεύριζε και τον ίδιο το Βούδα. Το πράγμα που ζεις είναι ένα ψέμα. Άντε και σου λέω, ναι τα ρούχα δε σου πήγαιναν, ναι, η φίλη σου δεν ήτανε σωστή. Το λοιπόν; Πες ότι η μητέρα σου σε αυτά που λέει, δεν έχει μισο-δίκιο, αλλά εντελώς δίκιο, τί αλλάζει; Δε συνεχίζεις να ζεις εσύ τη δική σου ζωή; Αν δε σου έλεγε τίποτα, τί θα συνέβαινε; Ποιό είναι το τόσο σοβαρό λάθος που θεωρείς ότι κάνεις; (Το οποίο καλύπτεται με τις αφορμές των ρούχων και της φίλης). Θα σου πρότεινα να αγνοήσεις όλες (τις σωστές και λάθος) συμβουλες και κριτικές για κάποιο καιρό (ακόμα και αν τις θεωρείς μεγάλες σοφίες) για να δεις πώς ακριβώς τη χρειάζεσαι. Πώς ακριβώς φοβάσαι ότι θα παρεκτραπείς και αυτή η συνεχής κριτική συμπεριφορά σε προστατεύει;
Συμφωνώ με τα κορίτσια και θα ήθελα να προσθέσω τα εξής: α) όλες οι γνώμες είναι δεκτές και άξιες εξέτασης, ειδικά όταν προέρχονται από τα αγαπημένα μας πρόσωπα, δεν παύουν ωστόσο να είναι γνώμες υποκειμενικές και όχι το πυθαγόρειο θεώρημα, β) το πώς θα αξιοποιήσεις/αφομοιώσεις ή όχι αυτή τη γνώμη εξαρτάται αποκλειστικά από σένα. Ρύθμισε τον εσωτερικό σου διακόπτη. Εν ολίγοις, η μαμά σου μπορεί να λέει αυτά που λέει, για τους λόγους που τα λέει, όμως εσύ πρέπει να ρωτήσεις πρώτα και κύρια τον εαυτό σου και να διατηρήσεις απαραβίαστο το δικαίωμά του να κάνει λάθος. Είναι αυτό που λέει και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου: "Άσε με να κάνω λάθος".
Ωραία θέματα και σήμερα που προσφέρονται για ατέλειωτες συζητήσεις. Συγχαρητήρια! Έχω μια ένσταση ως προς τη διαφορά γραμματοσειράς μεταξύ ερώτησης και απάντησης. Δεν ξέρω εάν το παθαίνω μόνο εγώ αλλά κάπου μπερδεύομαι με το πότε τελειώνει η ερώτηση. Μήπως η διαφορά της γραμματοσειράς μεταξύ τους (π.χ. bold, italics ή κάτι άλλο) θα ήταν πιο ευκρινής; Ευχαριστώ :)
#7 Όχι, οι Παριζιάνοι δεν πάνε όλο σε μουσεία και γκαλερί, ούτε καν. Ίσως μόνο ένα 10% των Παριζιάνων, η ελίτ ας πούμε, να είναι έτσι όπως περιγράφεις... Όσο για το σωβινισμό, ναι είναι πράγματι σωβινιστές σε πολύ γενικές γραμμές, όσο είναι και ο μέσος Έλληνας ρατσιστής. Να πάτε όμως στο Παρίσι. Κι εσύ Λένα και όλοι, όποιος μπορεί να πάει, η Ryanair έχει βγάλει εισιτήρια με 20-30 ευρώ, τρέξτε! Τόσο ατμοσφαιρικό, η ομορφότερη πόλη της Ευρώπης θαρρώ - ακολουθούν Πράγα και Ρώμη.
#4 Εγώ πάντως, δε νομίζω απαραίτητα πως φταίει ότι η κοπέλα κατά βάθος νιώθει άβολα με το θέμα. Ίσως να κάνω και λάθος, αλλά το λέω γιατί τα έχω νιώσει κι εγώ όλα αυτά. Εγώ βέβαια τις παιδικές μου φίλες τις αγαπούσα και τις αγαπώ πολύ, όμως για μεγάλο διάστημα με κούραζε η νοοτροπία τους....Είναι λες και τα φλερτ, οι σχέσεις και το σεξ είναι αυτοσκοπός της ζωής. Μέχρι πριν 2-3 χρόνια όπου εγώ δεν είχα κάνει ποτέ σχέση, τους φαινόταν αδιανοητο το ότι δε με ένοιαζε, ότι δεν κοιτούσα, δεν ένιωθα την ανάγκη ρε παιδί μου να ψάχνομαι για γκόμενο και να βγαίνω ραντεβού, ότι δε με πείραζε να μην έχω κάτι να ασχολούμαι. Εγώ σπούδαζα, διάβαζα βιβλία, έβλεπα ταινίες, έβγαινα, είχα παρέες, πήγαινα εκδρομές, η ζωή μου ήταν γεμάτη χωρίς κανένα γκόμενο, αλλά δεν κατάφερνα ποτέ να συζητήσω μαζί τους για τίποτε άλλο που να βρίσκουν ενδιαφέρον. Βέβαια, θύμωνα και απογοητευόμουν πολλές φορες, αλλά θεωρώ πως όλη αυτή η μανία τους να μου βρουν γκόμενο ήταν από ενδιαφέρον, γιατί οι ίδιες το θεωρούν υπερβολικά σημαντικό. Τώρα, αν τόσο πολύ σε ενοχλεί αυτό που σε κάνει να μην τις θεωρείς φίλες σου, σημαίνει μάλλον πως νιώθεις μια κακία ή περιφρόνηση, και όχι αγάπη στις ερωτήσεις αυτές. Οπότε, η Α,μπα έχει δίκιο, κάτι σε ενοχλεί κατά βάθος μέσα σου.