Η απίθανη ιστορία ενός δαχτυλιδιού στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Η απίθανη ιστορία ενός δαχτυλιδιού στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Το δαχτυλίδι του Θησέα
1


Από τότε που ο άνθρωπος άρχισε να μεταχειρίζεται το μέταλλο για λόγους καλλωπιστικούς, το δαχτυλίδι ήταν πάντα όχι μόνο ένα κόσμημα, αλλά και ένα σύμβολο εξουσίας. Η πρώτη φάση του μυκηναϊκού πολιτισμού, η Υστεροελλαδική Ι, είναι ελάχιστα γνωστή στην Αθήνα, κυρίως από όστρακα αγγείων από την Ακρόπολη. Η επόμενη φάση (Υστεροελλαδική ΙΙ), που χρονικά αντιστοιχεί στο 15ο αι. π.Χ. (1500-1400) έχει αφήσει αρκετά ίχνη στην Ακρόπολη. Η μεγάλη ακμή της μυκηναϊκής Αθήνας ταυτίζεται με την τρίτη φάση της Υστεροελλαδικής περιόδου, ιδιαίτερα τα πρώιμα χρόνια της (περίπου1410-1380). Ο πληθυσμός εξαπλώνεται σε όλο το νότιο τμήμα της πόλης. Είναι όμως πιθανό να είχε σχηματιστεί και ένας νέος οικισμός στα βόρεια της Ακρόπολης, του οποίου το νεκροταφείο ήταν στην Αγορά της Αθήνας. Άλλα δύο σημαντικά νεκροταφεία τοποθετούνται στον Άρειο Πάγο, με εξαιρετικά πλούσιες ταφές, και στη ρίζα του Λόφου των Νυμφών.

Εξήντα πέντε χρόνια αργότερα, το αριστουργηματικό δαχτυλίδι αναδύθηκε ξανά στο φως και εκτίθεται στα μάτια του ελληνικού κοινού για πρώτη φορά, 35 αιώνες μετά από την τελευταία του χρήση.

Τη δεκαετία του 1950 εντοπίζεται στα χώματα των εκσκαφικών εργασιών που γίνονταν στο παλιό Μουσείο Ακρόπολης και που απορρίπτονταν στην βόρεια πλαγιά του Βράχου, εκεί όπου είναι τα Αναφιώτικα, ένα χρυσό δαχτυλίδι. Ένα χρυσό σφραγιστικό δαχτυλίδι του 15ου αι. π.Χ., που σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν φυλάχτηκε από τον άνθρωπο που το εντόπισε και παραδόθηκε στην Αρχαιολογική Υπηρεσία πενήντα χρόνια μετά, από τους απογόνους του. Το δαχτυλίδι εκτιμήθηκε από εξειδικευμένους αρχαιολόγους του Υπουργείου Πολιτισμού και εξετάστηκε από φυσικούς επιστήμονες στα εργαστήρια αρχαιομετρίας, που τεκμηρίωσαν την αυθεντικότητά του. Κατόπιν της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, αγοράστηκε από το ελληνικό Κράτος, σύμφωνα με τη νόμιμη διαδικασία και φυλάχθηκε στις ασφαλείς αποθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Την άνοιξη του 2004 εμφανίστηκε μπροστά στα μάτια των αρχαιολόγων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

 

Η απίθανη ιστορία ενός δαχτυλιδιού στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Μυκηναϊκοί θησαυροί από την Αττική στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

Σήμερα, εξήντα πέντε χρόνια αργότερα, το αριστουργηματικό δαχτυλίδι αναδύθηκε ξανά στο φως και εκτίθεται στα μάτια του ελληνικού κοινού για πρώτη φορά, 35 αιώνες μετά από την τελευταία του χρήση. Το χρυσά σφραγιστικά δαχτυλίδια ανήκαν σε ηγεμόνες των πρώτων ελληνόφωνων βασιλείων και χρησιμοποιούνταν από εκείνους ως εργαλεία υπογραφής. Η φερόμενη προέλευσή του δικού μας δαχτυλιδιού από το Βράχο της Ακρόπολης ρίχνει φως στην ελάχιστα γνωστή ιστορία της μυκηναϊκής Αθήνας, την εποχή που οργανώθηκε η πρώτη πόλη με την κατοικία του ηγεμόνα στην κορυφή του Βράχου. Με όρους μυθολογικούς, αυτή ήταν η εποχή του βασιλιά Θησέα. Και με έναν μαγικό τρόπο, το δαχτυλίδι τον θυμίζει.

 

Η παράσταση στη σφενδόνη του κοσμήματος απεικονίζει αθλητή που πηδάει πάνω από ταύρο, όπως στα μινωικά ταυροκαθάψια. Και η προτίμηση του πρώτου Αθηναίου ηγεμόνα να φέρει στην υπογραφή του ένα κρητικό θέμα, ανακαλεί το γνωστό μύθο που θέλει το βασιλιά Μίνωα να προκαλεί το Θησέα να βρει το δαχτυλίδι του για να αποδείξει τη θεϊκή του καταγωγή. Και το Θησέα να βουτά στο νερό και να ανασύρει το πολύτιμο κρητικό σύμβολο της εξουσίας, που από τότε ήταν δικαιωματικά δικό του.

 

Η απίθανη ιστορία ενός δαχτυλιδιού στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Μυκηναϊκοί θησαυροί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

Το Αθέατο μουσείο στο φως

Κάτω από τις πολύβουες αίθουσες του μουσείου κρύβεται ένας ξεχωριστός κόσμος. Αγάλματα, χρυσά κοσμήματα, πολύτιμα χάλκινα σκεύη, αλλά και προσωπικά καθημερινά αντικείμενα περιμένουν υπομονετικά τη στιγμή που θα γίνουν το κέντρο της προσοχής. Όσο γνωρίζουμε ένα μουσείο, τόσο μεγαλώνει και το μυστήριο γύρω από αυτό. Το δαχτυλίδι του Θησέα αποτελεί ένα από τα αναρίθμητα αντικείμενα του Αθέατου Μουσείου, όπως ονομάζεται ο κόσμος των αποθηκών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Οργανωμένα και ασφαλή τα αρχαία των αποθηκών είναι ικανά να αφηγηθούν ισάριθμες ιστορίες ανθρώπων, που δεν καταγράφηκαν στην ιστορία γιατί ήταν ανώνυμοι και που μας μοιάζουν.

 

Τα εκθέματα του Αθέατου Μουσείου, δεν διαφοροποιούνται από εκείνα του ορατού, του εκτεθειμένου ως προς τη σημασία τους. Ωστόσο, συμπληρώνουν άγνωστες πτυχές της αρχαιότητας, που κρίνουμε ότι αξίζει να φωτιστούν για να υπενθυμίζουν στους επισκέπτες ότι δεν υπάρχει Μουσείο της επικράτειάς μας που να έχει ολοκληρώσει την αφήγησή του.

 

Τα εκθέματα του Αθέατου Μουσείου συμπληρώνουν άγνωστες πτυχές της αρχαιότητας, που αξίζει να φωτιστούν για να υπενθυμίζουν στους επισκέπτες ότι δεν υπάρχει Μουσείο της επικράτειάς μας που να έχει ολοκληρώσει την αφήγησή του.

 

Το Αθέατο Μουσείο, είναι η νέα δράση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που προβάλλει επιλεγμένες αρχαιότητες από τον κόσμο των αποθηκών. Κάθε δύο μήνες ένα αντικείμενο θα παρουσιάζεται στους επισκέπτες για πρώτη φορά. Το Αθέατο Μουσείο είναι η νέα, ανοιχτή πρόσκληση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου για την αφήγηση της άγνωστης ιστορίας που κρύβει το επιλεγμένο έκθεμα.

 

Η αρχή γίνεται με την παρουσίαση του «δαχτυλιδιού του Θησέα» από αρχαιολόγους του Μουσείου 15 Φεβρουαρίου (ημέρα Κυριακή) και στις 20 και 27 του μηνός (ημέρα Παρασκευή), ώρα 11.00. Στις συναντήσεις αυτές, οι αρχαιολόγοι θα παρουσιάσουν και θα συζητήσουν με το κοινό τις άγνωστες πτυχές των επιλεγμένων αρχαιοτήτων, δοκιμάζοντας να εντάξουν στο περιβάλλον της εποχής τους τόσο εκείνα, όσο και τη φαντασία των επισκεπτών.

 

Τα επόμενα αντικείμενα είναι ακόμη πιο αναπάντεχα. Κι επειδή κάθε ανάδυση από τον κόσμο των αποθηκών ενέχει ένα μυστήριο, δεν θα σας αποκαλύψουμε με λεπτομέρειες το πρόγραμμά μας. Μην εκπλαγείτε ωστόσο αν δείτε τους επόμενους μήνες στο Αθέατο Μουσείο την αιώνια κατοικία μιας γάτας από την αρχαία Αίγυπτο, ένα αειθαλές μοντέλο γυναικείας κομψότητας 35 αιώνων και πολλά άλλα.

 

Η απίθανη ιστορία ενός δαχτυλιδιού στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter

 

Αρχείο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ωραίο άρθρο,και πολύ καλή η κίνηση του μουσείου να αρχίσει να δείχνει τα "κρυμμένα" αντικείμενά του.Η μόνη ένσταση είναι ότι θα δείχνουν μόνο ένα αντικείμενο κάθε 2 μήνες,ενώ θα μπορούσαν να κλείνουν μια αίθουσα και να δείχνουν περισσότερα κάθε φορά,π.χ. 20-30