ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Πενήντα αποχρώσεις του γκρι: o σαδομαζοχισμός του νεροχύτη

Πενήντα αποχρώσεις του γκρι: o σαδομαζοχισμός του νεροχύτη Facebook Twitter
3

O Χάρι Πότερ μεγάλωσε, ο Νταν Μπράουν συμβιβάστηκε με τους δαίμονές του και το Κορίτσι με το τατουάζ απολαμβάνει το χολιγουντιανό μεγαλείο του. Σειρά έχει ένα νέο εκδοτικό φαινόμενο που εισάγει το υβριδικό είδος «πορνό της μαμάς» ή, ακόμη καλύτερα, «πορνό για πουριτανούς». Στο εξώφυλλο του μοσχοπουλημένου βιβλίου Πενήντα αποχρώσεις του γκρι που έγραψε με ψευδώνυμο μια τροφαντή Βρετανίδα υπάλληλος δεσπόζει μια δεμένη αυστηρή γραβάτα, αποδεικνύοντας πόσο καλά «δεμένα» είναι τα ήθη των νοικοκυραίων – που μπορούν πια να κουβαλούν ανερυθρίαστα το δικό τους πορνό στις οικογενειακές συνάξεις.

Απανωτά κλισέ στοιχειοθετούν ένα απόλυτα προβλέψιμο ερωτικό σύμπαν, όπου το φετίχ αποκτά μόνο ξεκάθαρες αποχρώσεις: γίνεται χρυσαφί, όπως τα Louboutin παπούτσια που κάνει δώρο ο «πρίγκιπας» στην υποτακτική του, κατάλευκο, όπως το ελικόπτερό του (!) -αντίστοιχο με το άσπρο άλογο- και κυρίως ροζουλί, όπως είναι το πραγματικό υπόστρωμα του μικροαστικού αυτού άρλεκιν.

Στο εσωτερικό όμως, όπως πάντα συμβαίνει στον μικροαστικό βίο, γίνεται το έλα να δεις: μια παρθένα (!) φοιτήτρια με το όνομα Αναστάζια Στιλ ερωτεύεται έναν ζάπλουτο πολυεκατομμυριούχο (το πολύ έχει σημασία), τον Κρίστιαν Γκρέι, που τη λατρεύει, της κάνει άφθονα δώρα και όποτε αμφότεροι βαριούνται τη λακωνικότητα της σχέσης τους -γιατί κανείς μεταξύ τους διάλογος δεν υπερβαίνει τις τριάντα λέξεις - καταφεύγουν στα ερωτικά εξαρτήματα. Όπου δεν πίπτει δηλαδή λόγος, πίπτει ράβδος. Απανωτά κλισέ στοιχειοθετούν ένα απόλυτα προβλέψιμο ερωτικό σύμπαν, όπου το φετίχ αποκτά μόνο ξεκάθαρες αποχρώσεις: γίνεται χρυσαφί, όπως τα Louboutin παπούτσια που κάνει δώρο ο «πρίγκιπας» στην υποτακτική του, κατάλευκο, όπως το ελικόπτερό του (!) -αντίστοιχο με το άσπρο άλογο- και κυρίως ροζουλί, όπως είναι το πραγματικό υπόστρωμα του μικροαστικού αυτού άρλεκιν. Σε καμιά περίπτωση, πάντως, κόκκινο, αφού το χρώμα του πάθους απουσιάζει παντελώς από τις σελίδες ενός βιβλίου που εξαντλείται σε μερικά ραπίσματα και στην ολβιόδωρη παράθεση υλικών αγαθών.

Όσο για τον αναχρονισμό των περιγραφών -ο «πρίγκιπας» και η «παρθένα»-, αναγκαστικά φέρνουν στον νου τις αρχετυπικές ηρωίδες των αδελφών Μπροντέ ή το Περηφάνια και Προκατάληψη, με τα οποία μεγαλώνουν, χρόνια τώρα, γενιές κοριτσιών. Ακόμη και ο φερόμενος σαδισμός του ήρωα είναι εφάμιλλος του κυρίου Ντάρσι, καθώς δεν αναφέρεται τόσο στα σεξουαλικά παιχνίδια όσο στην άρνηση του πρωταγωνιστή να υποκύψει αυθόρμητα στα θέλγητρα της πολύφερνης αγαπητικιάς του (πριν από λίγα χρόνια το ίδιο φαινόμενο είχε εκφραστεί με την εκδοχή της χαριτωμένα, έστω, κυνικής Μπρίτζετ Τζόουνς). Αν, λοιπόν, ο παλιός διεστραμμένος του Ντε Σαντ δεν ήταν παρά περιπετειώδης «περιπατητής με παράξενες παρορμήσεις», ο σαδιστής Κρίστιαν Γκρέι είναι πληγωμένος νεόπλουτος με παράξενες συνήθειες.

Ο ελευθεριάζων παραβάτης του Ντε Σαντ είχε στον νου του την ανατροπή και όχι την εξασφάλιση. Κάθε ρ ά π ι σ μ α  στα πισινά ισοδυναμούσε με ισχυρότατο κόλαφο στο προσωπείο της κυρίαρχης τάξης. Ενώ εδώ συμβαίνει το αντίθετο: τα ραπίσματα του κάθε άλλο παρά «βρόμικου» κύριου Γκρέι ισοδυναμούν με ελκυστικά κελεύσματα σε μια γυναικεία φουρνιά που ονειρεύεται ακόμη τις ντουλάπες του «Sex and the City» και πάμπλουτους επιβήτορες. Στον γκρι παραμυθόκοσμο της μικροαστής αναγνώστριας ή του νεόπλουτου Γκρέι τίποτα δεν ξεφτίζει, ούτε λερώνεται, ούτε καν τα χρώματα. Ο επιβήτορας κάνει μπάνιο μετά από κάθε επαφή, χρησιμοποιεί πάντα προφυλακτικό και φροντίζει να μη μείνει λεκές στο πάτωμα - όπου θα περπατήσουν τα μελλοντικά τέκνα.

Γι’ αυτό και το βιβλίο είναι εκ του ασφαλούς απολαυστικό και διασκεδαστικό για τις απανταχού κοπέλες, οι οποίες απενοχοποιημένα πλέον, χωρίς δηλαδή τις δύστροπες λογοτεχνικές διαμεσολαβήσεις, μπορούν και απολαμβάνουν τις φαντασιώσεις τους χωρίς να τις εκφράζουν μέσα από δύσκολες (σκέψεις και) λέξεις. Οι Πενήντα αποχρώσεις του γκρι έφτασαν να πουλάνε 4 εκατομμύρια αντίτυπα και να διαβάζονται από ανήλικες κόρες μέχρι νοικοκυρές γιατί εκφράζουν χωρίς αναστολές το γυναικείο φαντασιακό που δεν έχει πια ανάγκη τον Μπατάιγ για να δηλώσει τα γενετήσια ένστικτά του.

Και υποτάσσεται αυτοβούλως επειδή ακριβώς δεν έχει τίποτε πια να διεκδικήσει. Όσο φεμινίστριες, όπως η Κλερ Φίλιπσον, θα ωρύονται στην «Guardian» ότι το βιβλίο «ευνοεί την ενδοοικογενειακή βία», τόσο δημοσιογράφοι, όπως η Τζούλιαν Σμολίνσκι από το «New York», θα επιμένουν ότι η συγγραφέας έχει «τόση σχέση με τον σαδομαζοχισμό όση εγώ με τη θρησκεία».

Τα πάντα έχουν ακουστεί για το βιβλίο, αλλά κατά παράδοξο τρόπο οι κήνσορές του δεν προέρχονται από τον εκδοτικό χώρο. Για πρώτη φορά, μετά από χρόνια, ένα βιβλίο ανάγκασε μερίδα γυναικών να μπουν σε βιβλιοπωλείο, αύξησε τις εισπράξεις και έκανε τα δύστροπα πρόσωπα των πολλαπλά βαλλόμενων εκδοτών να χαμογελούν. Πολλοί είναι αυτοί που σπεύδουν να μιμηθούν το παράδειγμά του, με αποτέλεσμα συναφή αναγνώσματα να γράφουν στο εξώφυλλο «θα το λατρέψετε, όπως τις Πενήντα αποχρώσεις του γκρι», αλλά κανείς δεν αρνήθηκε ότι δεν θα συμπεριλάβει ένα τέτοιο βιβλίο στο πρόγραμμά του, αν είναι να σώσει ή να ευλογήσει τον οίκο του.

Πενήντα αποχρώσεις του γκρι: o σαδομαζοχισμός του νεροχύτη Facebook Twitter
Στον γκρι παραμυθόκοσμο της μικροαστής αναγνώστριας ή του νεόπλουτου Γκρέι τίποτα δεν ξεφτίζει, ούτε λερώνεται, ούτε καν τα χρώματα

Στην Ελλάδα χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα μιας εκδότριας, όπως η Άννα Πατάκη, που εξακολουθεί να τυπώνει βιβλία του Ρολάν Μπαρτ και να εκδίδει νέες μεταφράσεις των ποιημάτων του Τ.Σ. Έλιοτ, η οποία δεν μπόρεσε να αντισταθεί στο βιβλίο της James, που είναι ήδη το απόλυτο μπεστ-σέλερ και στη χώρα μας.

Η ίδια ομολογεί πως «οι Πενήντα αποχρώσεις του γκρι ήταν ήδη ένα παγκόσμιο εκδοτικό φαινόμενο, όχι βέβαια με τις σημερινές διαστάσεις, όταν πήραμε τα δικαιώματα, τον Μάρτιο που μας πέρασε. Η E.L. James κατάφερε να πει με καινούργιο τρόπο μια ιστορία αγάπης που έχει στον πυρήνα της όλη την άβυσσο της σχέσης έρωτα-σεξ, ανδρικής και γυναικείας ταυτότητας στην εποχή μας, κι αυτό είναι νομίζω που λειτουργεί, από την Αμερική και την Αγγλία, ως την Ιταλία, την Ισπανία και την Ελλάδα».

Ας πούμε, λοιπόν, τα πράγματα με το όνομά τους: το αναγνωστικό κοινό ποτέ δεν απειλήθηκε από την παραλογοτεχνία, όπως ούτε οι πούροι σαδομαζοχιστές ζήλεψαν ποτέ τα αθώα παιχνιδάκια των μικροαστών. Η μαγεία υπάρχει μόνο για όσους θέλουν να τη βρουν - «γιατί το θαύμα δεν είναι πουθενά, παρά κυκλοφορεί μέσα στις φλέβες του ανθρώπου», όπως θα έλεγε ο πρώτος ίσως διάκονος της σύγχρονης ερωτικής λογοτεχνίας, ο Χένρι Μίλερ. Κι αυτή η παρηγοριά αρκεί τόσο για τα απονενοημένα τέκνα της ερωτικής παραφοράς όσο και για τις υποταγμένες κόρες της παραλογοτεχνίας. Νυν και αεί.

______

*Διαβάστε και το απολαυστικό

Αντώνης-Άνγκελα: 50 αποχρώσεις του ποντικί

 

 

Διάφορα
3

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Δεν διαφωνώ, Δεν συμφωνώ απόλυτα. Δεν θα σχολιάσω το βιβλίο και την ταινία. Θα σχολιασω όμως με "λάθος" ελληνικά (βασιζόμενη στο ότι δεν κατάλαβα τι σημαίνει ολβιόδωρη)το γεγονός οτι σχολιάζουμε με τόση άρνηση ένα "λογοτεχνικό" βιβλίο μέσα σε τόσα άλλα. Οκ, το διαβάζουν οι νοικοκυρές που ονειρεύονται πρίγκηπες και ντουλάπες κάρι μπράντσο. Και? Γινεται τόσος ντόρος γιατί ενισχύεται η ενδοοικογενειακή βία? Πώς? Εγώ ξέρω οτι ο άνρθωπος που θα χτυπήσει μέλη της οικογένειας του θα το κάνει ούτως ή άλλως. Επίσης, το όλο submissive-dominant ήδη πλανάται σε σπίτια, αυτοκίνητα, κινητά και ακίνητα. Άρα? Αν δεν είχε βγει βιβλίο πριν την ταινία θα υπήρχε αντίστοιχος σχολιασμός? Αυτό που θέλω να πω είναι οτι με κουράζει να γράφονται άρθρα που ενισχύουν την άποψη λογής αντρών στο ότι οι γυναίκες είναι χαζοβιόλες, περιμένουν τον πρίγκηπα και διαβάζουν 50 αποχρώσεις. Κουράστηκα να ακούω κράξιμο σε γύρω παρέες από άντρες που πιθανώς ήδη έχουν spanked τις κοπέλες τους και που πιθανώς μια γκόμενα που θα τοςυ διεκδικούσε τόσο σεξουαλικά και θα ήθελε "κόλπα" μάλλον θα την προτιμούσαν από μια απλή παρθένα που ο σεξουαλικός της δρόμος φαντάζει ρομαντικά στρωμένος. Πόσο μάλλον αν η κυρία με τα περίεργα ένστικτα ήταν Κορμάρα, ήξερε τι ήθελε και πάνω από όλα κανε΄ςι δεν ήξερε τι κρύβει η ντουλάπα της και έτσι για όλους ήταν μια απρόσιτη ωραία γυναίκα. Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι οτι είμαι ημιμαθής σε ότι αφορά την πλοκή και πιθανώς δεν έχω διαβάσει όλα τα λογοτεχνικά/ιστορικά βιβλία του αιώνα και ομολογώ οτι δεν είμαι από εκείνους που ακούνε μόνο συγκεκριμένο είδος μουσικής, διαβάζουν την περεστρόϊκα και την καταλαβαίνουν αλλά ξέρω τι σημαίνει απειλή. Απειλή λοιπόν δεν είναι αυτό το βιβλίο/ταινία. Στο δικό μου ταπεινό μυαλό το να χαρακτηρίζεις τις γυναίκες χαζοβιόλες επειδή το διάβασαν είναι χειρότερο. Ενισχύεις το χάσμα. Όσες έχουν κρίση δεν θα επηρεαστούν. Όσες ξέρουν οτι ο πρίγκηπας δεν είναι άλλος παρά αυτός που δίνεσαι σώμα και ψυχή γιατί μπορεί να σε στηρίξει, να σε κάνει να γελάσεις και να σε ερεθίζει με μια πρόταση δεν θα επηρεαστούν. Οι υπόλοιπες και πριν από το βιβλίο ήταν καταδικασμένες.Συνοψίζοντας, έλεος πια. Μια επιλογή είναι και αυτό. καλημέρα.
Ηλιθιο βιβλιο, το οποιο απευθυνεται σε μη σοβαρους, για να το θεσω ευγενικα, αναγνωστες. Να θυμισω επισης, οτι η ιδεα της τύπισσας, που το εγραψε, ας την πουν αλλοι συγγραφεα, εγω δεν μπορω, ξεκινησε απο ενα φαν σαϊτ των ψευδοβαμπιρ του twilight, απλως η αγγλιδουλα εβγαλε ολα τα μικροαστικα κλισε σεξουαλικα απωθημενα της, πρωτα με τα ονοματα των ηρωων των ταινιων και μετα με δικα της. Αυτο νομιζω τα λεει ολα για την ποιοτητα του "εργου".Εχω ξεφυλλισει στο σουπερ μαρκετ απο περιεργεια λιγο το βιβλιο, κυριως για να καταλαβω τον ντορο, και δυστηχως εκτος του οτι ξερασα λιγο στο στομα μου, ενας σεβαστος αριθμος των πολυτιμων εγκεφαλικων μου κυτταρων καηκαν για παντα. Πλεον σας ανακοινωνω, οτι δεν μπορω να μετρησω απο το δεκα αναποδα. Να μια λειτουργια, που δεν θα μπορω πια, να εκτελω. Και αν εγω διαβασα στα πεταχτα 2-3 σελιδες και επαθα τετοια ζημια, φαναστειτε τι θα παθουν ολες αυτες οι δηθεν πουριτανες κυριες και δεσποινιδες, οι οποιες το μονο τους αμαρτημα, εκτος απο το κακο γουστο στην λογοτεχνια, ηταν πως ηθελαν να διαβασουν μια τσοντα πασπαλισμενη με κλισε για πριγκιπες και ασπρα αλογα. Μα κοριτσια τσοντες υπαρχουν πλεον παντου και οσο για τους πριγκιπες, ξεπεραστε το επιτελους. Ολο αυτο μου θυμιζει ενα παλιο ευφυολόγημα, που ειχα καπου διαβασει:-Οι γυναικες διαβαζουν περισσοτερο.-Τα αρλεκιν και τα βιβλια μαγειρικης δεν ειναι "διαβασμα".Περα απο την πλακα, δεν ειμαι σεξιστης, αλλα η αληθεια ειναι, πως οταν η λογοτεχνια γινεται κατα παραγγελια, οταν στοχευει σ ενα συγκεκριμενο κοινο, οπου ξεχωριζει τους πελατες σε αρσενικους και θυληκους, τοτε βγαινουν τερατουργηματα. Για παραδειγμα υπαρχει η ανδρικη λογοτεχνια, που ειναι συνηθως κατι εκλαικευμενα ιστορικα, οπως οι "Πυλες της φωτιας", με ηρωικους, γυμνασμενους, πασαλειμενους με λαδι, αρχαιους που πολεμουν με τα σπαθια τους. Και οι αντρες θυμουνται την θητεια τους στον ελληνικο στρατο, θυμουνται το μεγαλειο της αρχαιας ελλαδας (ας πουμε στις "Πυλες" συγκεκριμενα η παιδεραστια της σπαρτιατικης κοινωνιας δεν αναφερθηκε ουτε ξωφαλτσα, ειπαμε δεν απευθυνεται κανεις σε σοβαρους αναγνωστες), και ταυτιζονται και με τους βαρβατους, γεματους μουσκουλα, ηρωικους προγονους. Ολα σ ενα και νοικοκυρεμενα. Μετα υπαρχει η γυναικεια λογοτεχνια, οπου ολοι οι αντρες ειναι γοητευτικοι και πλουσιοι και ερωτικοι, με μεγαλες πλατες, τετραγωνα πηγουνια και οι πανεμορφες γυναικες με χυτα σωματα, εξυπνα ματια, ντυμενες με ακριβα ρουχα και παπουτσια, που ειναι ανεξαρτητες και χειραγωγημενες, εως οτου να γνωρισουν αυτον τον τελειο αντρα. Τοτε ενδιδουν και φτιαχνουν οικογενειες εμπνευσμενες απο τις σελιδες των λαιφσταιλ περιοδικων. Πιο κλισε ξερναω. Μα τι ηλιθιοτητες ειναι ολα αυτα. Υγ Και μετα μου την λεει η γυναικα μου, που το καλοκαιρι διαβαζω στην παραλια αθλητικες εφημεριδες. Αρον την Μαντα σου και περιπατει, κουκλιτσα μου.
Εγώ πάντως αναρρωτιέμαι γιατί έχει γίνει τόσος χαμός αφού υπάρχουν και πιο προχω "άρλεκιν" για αυτούς που βαριούντε το ροζουλί. Σε κάθε περίπτωση είναι προχώ άρλεκιν με σκληρό εξώφυλλο.Πάω να φτιάξω και ένα ιμαμ τώρα για να κλείσω ως νοικοκυρά