Tέλη Οκτωβρίου θα διεξαχθεί στην Αθήνα υπό την αιγίδα της ΕΕ το ετήσιο Συνέδριο της Πανευρωπαϊκής Ομπρέλας lgbt οργανώσεων (ILGA Europe) και με την ευκαιρία αυτή η ελληνική οργανωτική επιτροπή απέστειλε ερωτηματολόγιο σχετικά με τα lgbt δικαιώματα σε όλα τα μεγάλα κόμματα πλην ΑΝΕΛ και Χρυσής Αυγής, εξαιτίας των γνωστών ομοφοβικών τους "συνδρόμων" (τα αποτελέσματα θα συζητηθούν δημόσια στο Συνέδριο). Η ΝΔ δεν απάντησε καν, παρά το όψιμο «άνοιγμα» του Κυριάκου Μητσοτάκη με τις θετικές για το σύμφωνο δηλώσεις του, σιωπή από το ΚΚΕ κατά την πάγια τακτική του, «τσιμουδιά» κι από την Ένωση Κεντρώων του Λεβέντη. Όλοι οι υπόλοιποι ανταποκρίθηκαν πάνω-κάτω εξίσου θετικά. Μένει βέβαια να δοκιμαστούν και στην πράξη...
α) Θέσπιση συμφώνου, γάμος, παιδοθεσία: Ο Σύριζα υπερασπίστηκε το νομοσχέδιο για το διευρυμένο σύμφωνο που «κακώς», όπως παραδέχεται, δεν πρόλαβε να περάσει στην προηγούμενη βουλή, υποσχόμενος να το θεσπίσει άμεσα αν ξανακυβερνήσει. Θετικά βλέπει τόσο τον πολιτικό γάμο όσο και την παιδοθεσία, ενώ ειδική αναφορά υπάρχει στα παιδιά που μεγαλώνουν από lgbt γονείς - «μια κοινωνική πραγματικότητα που δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε» - και την ανάγκη προστασίας τους από διακρίσεις και ενδοσχολική βία. Μιλά, επίσης, για την ανάγκη συνολικής αναμόρφωσης του οικογενειακού δικαίου. Απόλυτα σύμφωνο στα παραπάνω είναι και το Ποτάμι, που ζητά επιπλέον αναθεώρηση του νόμου για την υιοθεσία ώστε να περιλαμβάνει και lgbt γονείς ενώ σκοπεύει, λέει, να θέσει το ζήτημα του γάμου σε δημόσια διαβούλευση ώστε να προετοιμαστεί καλύτερα η κοινή γνώμη. «Ναι σε όλα» λένε επίσης ΛΑΕ και Ανταρσύα, με την πρώτη να ζητά επιπλέον την αναγνώριση lgbt συμφώνων ή γάμων που έχουν συναφθεί σε άλλες χώρες της ΕΕ. Το ΠΑΣΟΚ, τέλος, τάσσεται υπέρ της άμεσης ψήφισης του συμφώνου, μνημονεύοντας τις παλιότερες πρωτοβουλίες της παράταξης σε αυτή την κατεύθυνση. Θεωρεί ότι εφόσον αυτό ψηφιστεί «ανοίγει προφανώς η συζήτηση και για μια σειρά άλλων θεμάτων που αφορούν την LGBTQI κοινότητα», στα οποία εντάσσει χωρίς να κατονομάζει γάμο-παιδοθεσία, προβάλλει δε και αυτό την ανάγκη συνολικής αναμόρφωσης του οικογενειακού δικαίου.
β) Τροποποίηση νομοθεσίας για διακρίσεις στην απασχόληση και την παροχή αγαθών κι υπηρεσιών, αναγνώριση ταυτότητας φύλου, εξίσωση ορίων ηλικίας συναίνεσης, κατάργηση άρθρου 347 ΠΚ («παρά φύση ασέλγεια μεταξύ αρρένων»), επέκταση αντιρατσιστικής νομοθεσίας ώστε να περιλαμβάνει σεξουαλικό προσανατολισμό και ταυτότητα φύλου: Ο Σύριζα κάνει λόγο για έναν νέο Κώδικα Ισότητας που θα προβλέπει όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, μερικές από τις οποίες άλλωστε ήδη προστατεύονται από ισχύοντες νόμους και υπόσχεται να συνεχίσει τις σχετικές πρωτοβουλίες που είχε αναλάβει μέσω του ΚΕΘΙ. «Ήδη πάντως στον αντιρατσιστικό νόμο 4285/2014 ο σεξουαλικός προσανατολισμός και η ταυτότητα φύλου περιλαμβάνονται στα χαρακτηριστικά των προσώπων εις βάρος των οποίων διαπράττονται εγκλήματα μίσους. Επίσης, το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 1 του ΠΔ 132/2012 για τη Σύσταση Τμημάτων Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας αντικαταστάθηκε με το άρθρο 63 παρ. 3 του ΠΔ 178/2014 και περιλαμβάνει πλέον και τον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου», σημειώνει, συμπληρώνοντας ότι κρίσιμη σημασία έχουν τα συγκεκριμένα μέτρα που θα πρέπει να παρθούν όπως π.χ. στη λειτουργία της αστυνομίας. Θετικά απαντά το Ποτάμι σε όλα τα σκέλη του δεύτερου ερωτήματος όπως και οι ΛΑΕ-Ανταρσύα, με την πρώτη να ζητά ενίσχυση της αντιρατσιστικής νομοθεσίας και τη δεύτερη να στέκεται «με επιφύλαξη» στο ρόλο κράτους-αστυνομίας στην εφαρμογή τέτοιων νόμων. Το ΠΑΣΟΚ, τέλος, προβάλλει την ανάγκη συνολικότερου εκσυγχρονισμού της ελληνικής νομοθεσίας στα συγκεκριμένα ζητήματα σύμφωνα με τα ισχύοντα ευρωπαϊκά πρότυπα.
γ) Δυνατότητα αλλαγής εγγράφων διεμφυλικών ατόμων που δεν έχουν προβεί σε επαναπροσδιορισμό φύλου, ασφαλιστική κάλυψη τέτοιων επεμβάσεων: Ο Σύριζα είναι σύμφωνος, θεωρεί μάλιστα ότι «το βασικό εμπόδιο για την ασφαλιστική κάλυψη των επεμβάσεων επαναπροσδιορισμού φύλου δεν προέρχεται από το εσωτερικό αλλά από τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, που επιβάλλουν στην Ελλάδα τον περιορισμό των ασφαλιστικών παροχών και απορρίπτει την προσθήκη νέων». Κανένα πρόβλημα από το Ποτάμι, που υποστηρίζει την αλλαγή της ισχύουσας νομοθεσίας «κατά το πρότυπο της Μάλτας», ΛΑΕ-Ανταρσύα-ΠΑΣΟΚ επίσης υπέρ.
δ) Εισαγωγή μαθημάτων σεξουαλικής αγωγής σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες με ισότιμη αναφορά σε σεξουαλικό προσανατολισμό-ταυτότητα φύλου, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, αντιμετώπιση σχολικού εκφοβισμού (bullying): «Καίρια και αναγκαία» βρίσκει τα παραπάνω ο Σύριζα, σημειώνοντας ότι «το Υπουργείο Παιδείας, την άνοιξη του 2015, προχώρησε στην επανεξέταση όλων των διαδικασιών και τον επανασυντονισμό των φορέων που ασχολούνται με το ζήτημα του bullying», κατεύθυνση στην οποία θα συνεχίζει αν επανεκλεγεί. Ποτάμι-ΠΑΣΟΚ προκρίνουν το ρόλο μιας σωστής, σύγχρονης εκπαίδευσης στην αντιμετώπιση των διακρίσεων, το ίδιο και η ΛΑΕ που κάνει ειδική αναφορά στην υπόθεση Βαγγέλη Γιακουμάκη. Η Ανταρσύα συμφωνεί συμφωνεί μεν με την εισαγωγή μαθημάτων σεξουαλικής αγωγής που να περιλαμβάνουν τον σεξουαλικό προσανατολισμό, ωστόσο «επειδή προφανώς οι ερωτικές σχέσεις δεν περιορίζονται στο σεξ», πιστεύει ότι «ένα τέτοιο μάθημα θα πρέπει επίσης να διδάσκει τα στοιχεία που είναι απαραίτητα σε μια καλή σχέση: τρόπους αποτελεσματικής επικοινωνίας και διαχείρισης των συναισθημάτων».
ε) Άλλες διακρίσεις όπως ο αποκλεισμός lgbt ατόμων από αιμοδοσία, «κανονικοποιητικές» επεμβάσεις σε άτομα με μη καθορισμένα χαρακτηριστικά φύλου δίχως τη συγκατάθεσή τους (κατόπιν πίεσης γονέων ή κηδεμόνων): Σύμφωνος ο Σύριζα, που μάλιστα μνημονεύει το παράδειγμα της Μάλτας όπως έκανε το Ποτάμι σε προηγούμενη ερώτηση. Το κόμμα του Σταύρου μιλά γενικά για την ανάγκη συστηματικής δουλειάς ώστε να αρθούν οι προκαταλήψεις, πρωτοβουλίες και διάλογο σε ευρωπαϊκό επίπεδο. ΛΑΕ-Ανταρσύα στηρίζουν ανεπιφύλακτα, το ΠΑΣΟΚ μιλά για αυτονόητο σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας σημειώνοντας ότι «η σποραδική, αποσπασματική αντιμετώπιση μεμονωμένων περιστατικών, με κατασταλτική διάθεση, δεν μπορεί να επιφέρει άμεσα τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Η οριστική θεραπεία των διακρίσεων θα επιτευχθεί μόνο μέσα από την ολιστική προσέγγιση του φαινομένου, με οριζόντιες δράσεις σε όλους τους τομείς και τα πεδία της κοινωνικής συμβίωσης».
σχόλια