Μια δυσάρεστη έκπληξη, όπως λέει και το δημοσιογραφικό κλισέ, περίμενε το Σαββατοκύριακο κάποιους Θεσσαλονικείς που είχαν παρκάρει το αυτοκίνητό τους σε σημεία που απαγορεύεται. Μέλη των Street Ρanthers, μιας ομάδας που προασπίζεται τον δημόσιο χώρο και αποδίδει δικαιοσύνη στον δρόμο, στόλισαν τα «παραβατικά» αυτοκίνητα με γιρλάντες, φωτάκια και άλλα χριστουγεννιάτικα στολίδια και τα πακετάρισαν με διάφανη μεμβράνη. /
Η κατάσταση με την παράνομη στάθμευση είναι, φυσικά, δραματική και στην Αθήνα, τα τελευταία δύο χρόνια μάλιστα έχει εκτραχυνθεί. Το 2014 η Ελληνική Στατιστική Αρχή κατέγραψε 8.038.597 οχήματα συνολικά στη χώρα. Από αυτά, 2.139.854 επιβατικά, 485.325 μοτοσικλέτες, 260.073 φορτηγά και 12.551 λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αττική. Σύνολο, δηλαδή, 2,9 εκατομμύρια. Γύρω στα 100.000 αυτοκίνητα παρκάρουν καθημερινά στο κέντρο της Αθήνας και περίπου το ένα τρίτο εξ αυτών παράνομα. Σύμφωνα με στοιχεία του Δήμου Αθηναίων, το 30% όσων παρκάρουν παράνομα προτιμάει να «σκαρφαλώνει» στα πεζοδρόμια, ενώ το 20% παρκάρει σε σημεία όπου απαγορεύεται, αγνοώντας το σήμα της Τροχαίας. Οι ράμπες ΑμεΑ και οι πεζόδρομοι έρχονται τρίτα σε σειρά προτίμησης. /
Η εμπειρία μιας βόλτας στην πόλη φέρνει χιλιάδες παραδείγματα. Όλοι έχουν βγει για ένα ποτό το βράδυ στην Αθήνα κι έχουν δει τις «ευρηματικές» θέσεις πάρκινγκ που στήνονται σε κάθε γωνιά της πόλης – ελληνική καπατσοσύνη στον υπέρτατο βαθμό. Άραγε, υπάρχει κάποιος Αθηναίος που να μην έχει παρκάρει έστω και μια φορά στη ζωή του παράνομα; Άραγε, υπάρχει κάποιος Αθηναίος που να μην έχει ταλαιπωρηθεί για να βρει θέση πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης; /
Αν ψάξεις να βρεις τι φταίει, πρέπει να ξεκινήσεις από τα βασικά. Η κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο την κατάρρευση του συστήματος ελέγχου αλλά και τη δημιουργία ενός αισθήματος ατιμωρησίας – εκρηκτικός συνδυασμός. Τα χρόνια ακριβώς πριν από την κατάργησή της, υπάλληλοι της υπηρεσίας είχαν επιβάλει, το 2011, 670.000 πρόστιμα για παράνομη στάθμευση, 500.000 το 2012 και 419.692 το 2013. Αν και τα συγκεκριμένα πρόστιμα παραδοσιακά αργούν να πληρωθούν, εντούτοις, σύμφωνα με στοιχεία της «Καθημερινής», ο Δήμος Αθηναίων το 2010 εισέπραξε 11 εκατομμύρια ευρώ, 13 εκατομμύρια το 2011, 11 εκατομμύρια το 2012 και 11 εκατομμύρια το 2013. Το 2014, οπότε και είχε ήδη καταργηθεί η Δημοτική Αστυνομία (η απόφαση για την κατάργηση ανακοινώθηκε στις 5 Ιουλίου 2013), ο δήμος εισέπραξε 6 εκατομμύρια ευρώ. Τα δύο χρόνια που είχε καταργηθεί η Δημοτική Αστυνομία, και οι δρόμοι έγιναν ζούγκλα, υπεύθυνα για τους ελέγχους ήταν μόλις 100 άτομα της Διεύθυνσης Ελέγχου Κοινοχρήστου Χώρου. Για να κάνουμε τη σύγκριση, προ διετίας στη Δημοτική Αστυνομία υπηρετούσαν 1.030 άτομα... /
Φυσικά, δεν φταίει μόνο η έλλειψη ελέγχου. Οι περισσότεροι συγκοινωνιολόγοι συμφωνούν ότι υπάρχει επίσης ανεπαρκής προσφορά νόμιμης στάθμευσης στους δρόμους του κέντρου της Αθήνας. Να σταυρώσουμε τους οδηγούς που παρανομούν και ειδικά αυτούς που επιδίδονται σε αντικοινωνική στάθμευση, όμως δεν πρέπει ταυτόχρονα να πιέσουμε για τη δημιουργία περισσότερων χώρων στάθμευσης, αν όχι απευθείας από το κράτος/
δήμο, τουλάχιστον με την παροχή φορολογικών και πολεοδομικών κινήτρων; Δεν πρέπει να ζητήσουμε από την αστυνομία να ασχοληθεί λίγο και με την κατάσταση που δημιουργείται κάθε βράδυ από τους παρκαδόρους στα στενά της πόλης, δίπλα σε γνωστά μαγαζιά; Γιατί ανέχονται τα καφάσια, τις καρέκλες και λοιπά αντικείμενα, με τα οποία καταστηματάρχες παντός είδους καταλαμβάνουν με το έτσι θέλω κανονικότατες θέσεις στάθμευσης μπροστά από τα «τσιφλίκια» τους; /
Φυσικά και η λύση είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς και οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης, όπως το ποδήλατο. Όμως θα πρέπει πρώτα να αποβάλουμε τον επαρχιωτισμό που αναγκάζει πολλούς από εμάς να γυρνάμε τα τετράγωνα ακριβώς δίπλα στον προορισμό μας με τις ώρες, μέχρι να εξαντληθούμε και να αφήσουμε το αυτοκίνητο όπου βρούμε. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι το ποδήλατο μπαίνει πια στα βαγόνια του τρένου κι έτσι μπορούμε να φτάσουμε πραγματικά παντού στην Αθήνα, ξεκούραστα και (σχεδόν) ανέξοδα. Από την άλλη, ακόμα και αν αλλάξει αυτή η νοοτροπία, κάποια γεγονότα θα παραμείνουν: η Αθήνα δεν διαθέτει ακόμα 24ωρο μετρό, ενώ οι ποδηλατόδρομοι στο κέντρο της είναι πρακτικά ανύπαρκτοι. Το πολυδιαφημιζόμενο σχέδιο, δε, του δήμου για τη δημιουργία σταθμών ενοικίασης ποδηλάτων έχει μείνει στα χαρτιά...
σχόλια