Για να σωθεί αυτό το κτίριο...

Για να σωθεί αυτό το κτίριο... Facebook Twitter
Μέσα από την πολιτιστική του χρήση επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε μια ενεργή κοινότητα, όπου θα συνυπάρχουν η τοπική κοινωνία, επισκέπτες και νέοι καλλιτέχνες... Φωτό: Samuel Treindl
3

— Πες μου δυο λόγια για την ιστορία του κτιρίου.

Η κατασκευή του κτιρίου, σύμφωνα με το ΦΕΚ χαρακτηρισμού του ως διατηρητέου από το ΥΠΕΧΩΔΕ, τοποθετείται το 1900. Από μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής, μάλιστα, κάπου το 1917. Ανήκε στην οικογένεια Σαρφατή, εβραϊκή οικογένεια γουνεμπόρων που φυγαδεύτηκε στην Κατοχή από γειτονική οικογένεια. Τώρα, τα περισσότερα μέλη της βρίσκονται στις ΗΠΑ. Από τη δεκαετία του '60, στον ακάλυπτο χώρο που διαμορφώνουν τα τρία κτίρια της γωνιακής ιδιοκτησίας (Παραμυθίας 13, Παραμυθίας 15 και Σαλαμίνος 55) λειτουργούσε ξυλουργική επιχείρηση, η οποία το 1978 αγοράστηκε από τον κύριο Δημήτρη Μάο. Η επιχείρηση άνθησε τα χρόνια που ακολούθησαν, φτιάχνοντας περίπτερα εκθέσεων, και, σιγά-σιγά, επεκτάθηκε στο κτίριο προς αναζήτηση αποθηκευτικών χώρων. Οι κληρονόμοι Σαρφατή αποφάσισαν, τη δεκαετία του '90, να πουλήσουν το κτίριο και η οικογενειακή, πλέον, επιχείρηση Μάου το αγόρασε. Μέχρι και το 2013 τα γραφεία της εταιρείας λειτουργούσαν στο ισόγειο του κτιρίου, ενώ όλοι οι υπόλοιποι χώροι του χρησιμοποιούνταν ως αποθήκες. Όμως, κατά τη διάρκεια της κρίσης, η επιχείρηση αναγκάστηκε να κλείσει.

— Γιατί επιλέξατε αυτό το συγκεκριμένο εγκαταλελειμμένο κτήριο;

Είχαμε καταγράψει όλα τα πιθανά κτίρια της περιοχής του Μεταξουργείου. Είναι πολλά τα εγκαταλελειμμένα διατηρητέα. Ωστόσο, η αποκατάσταση αυτών που είχαν ήδη χάσει τη στέγη τους θα ήταν πάνω από τις δυνάμεις μας. Είχαμε ξεχωρίσει, φυσικά, το συγκεκριμένο κτίριο, όπως οι περισσότεροι που κυκλοφορούν στην περιοχή, αλλά δεν περιμέναμε ποτέ πως ο ιδιοκτήτης του θα μας το διέθετε. Στο συγκεκριμένο κτίριο έμπαιναν νερά από τη στέγη για κάποια περίοδο, αλλά ακόμα δεν είχαν βλάψει το φέροντα σκελετό. Για να μπορέσει να μας υποδεχτεί ο σημερινός ιδιοκτήτης, αναδιέταξε τα κεραμίδια και ο πρώτος μας στόχος έχει ήδη πραγματοποιηθεί.

— Προτάσσετε την τέχνη ως τρόπο σωτηρίας του. Πώς το έχετε φανταστεί αυτό πρακτικά;

Μέσα από την πολιτιστική του χρήση επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε μια ενεργή κοινότητα, όπου θα συνυπάρχουν η τοπική κοινωνία, επισκέπτες και νέοι καλλιτέχνες. Μέσα από εργαστήρια, εκθέσεις και μουσικές θα ξαναζωντανέψουμε τους χώρους του κτιρίου και θα αναζητήσουμε τρόπους μιας βιώσιμης λειτουργίας. Στο άμεσο πλάνο μας είναι μια μεγαλύτερη χρονικά εκδήλωση το φθινόπωρο, η οποία θα είναι αποτέλεσμα των ενδιάμεσων εργαστηρίων που θα γίνουν μέσα στο κτίριο. Ο σκοπός μας είναι να συν-λειτουργήσουμε συνειδητά, ώστε όλοι μαζί να σώσουμε ένα κτίριο που συμφωνούμε πως θέλουμε να σωθεί.

— Τι είδους δράσεις έγιναν το περασμένο Σαββατοκύριακο;

Το Σάββατο, κατά τη διάρκεια της ημέρας, έγιναν τρία εργαστήρια. Εργαστήριο θεατρικού κλόουν με τη Νάντια Καβουλάκου και τον Francisco Britto. Εικαστικό εργαστήριο με θέμα την οικειοποίηση στη σύγχρονη τέχνη με την Ελευθερία Σωτηροπούλου. Εργαστήριο άμεσης ανακύκλωσης (upcyclling) με τους Fat Cut. Στο πάρτι που έγινε το βράδυ έπαιξαν ο dogUnknown aka Nikolas Pene και οι Μέινερς. Την Κυριακή, η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία MONUMENTA παρουσίασε την καταγραφή αθηναϊκών κτιρίων 19ου και 20ού αιώνα που έκανε την περσινή χρονιά. Το βράδυ έπαιξαν οι Loop Vertigo, οι Muth Labben και οι Wormhog.

Για να σωθεί αυτό το κτίριο... Facebook Twitter
Ο σκοπός μας είναι να συν-λειτουργήσουμε συνειδητά, ώστε όλοι μαζί να σώσουμε ένα κτίριο που συμφωνούμε πως θέλουμε να σωθεί...
Για να σωθεί αυτό το κτίριο... Facebook Twitter
Για να σωθεί αυτό το κτίριο... Facebook Twitter

https://communitism4art.wordpress.com
www.facebook.com/communitism

Το άρθρο είναι από την έντυπη έκδοση της LIFO.

Αρχείο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ