Όταν αυτοκτόνησε ο Μαμιδάκης, πολλοί συνέκριναν τον επιχειρηματία που δεν μπόρεσε να αντέξει την πτώχευση της εταιρίας του -ή έστω την απαξίωσή του στους κύκλους της καλής κοινωνίας- με το άλλο άκρο: αυτούς που αφήνουν υπαλλήλους απλήρωτους και στο δρόμο, νόμιμα, και δεν το παίζουν καν στεναχωρημένοι, τρέχοντας στη Μύκονο για πολυτελείς διακοπές (μιας και οι ίδιοι παραμένουν εκατομμυριούχοι).
Η Ακρίτα έγραψε:
Aν το σκεφτείς ηθικά και με το θυμικό, είναι έτσι. Αν το σκεφτείς νομικά δεν είναι. Εγώ προτιμώ να το σκεφτώ πιο αποστασιοποιημένα, και να πω ότι κατά τη γνώμη μου είναι ακραία και λάθος η απόφαση να αυτοκτονήσεις επειδή πτώχευσε μια εταιρία σου, και ακραία και προκλητική η απόφαση να κάνεις ζάμπλουτες διακοπές γράφοντας στα παλιά του τα παπούτσια την κοινωνία. Είναι όμως, τελικά, δικαίωμα και των δύο επιχειρηματιών να επιλέξουν πώς θα διαχειριστούν τον εαυτό τους και την πτώχευσή τους. Όπως και δικαίωμα του καθενός να πει ποιον εκτιμά πιο πολύ και να επιλέξει πώς θα φερθεί αν του συμβεί.
Κατανοώ κάποιες αντιδράσεις για την ατάκα της Ακρίτα. Προφανώς και μπορεί να έχει φιλότιμο κάποιος, που αντί να αυτοκτονήσει, βρίσκει άλλους τρόπους να 'καθαρίσει' το όνομά του, πχ. να δώσει χρήματα απ' την προσωπική του περιουσία στους εργαζομένους. Η αυτοκτονία λοιπόν είναι μόνο ένας -και σίγουρα όχι ο προτιμότερος- απ' τους πολλούς τρόπους με τους οποίους κάποιος μπορεί να δείξει ότι έχει φιλότιμο, ή αίσθημα ντροπής - το να τρέξεις στο Nammos της Μυκόνου για χλιδάτες διακοπές δεν είναι.
Παρότι λοιπόν κατανοώ κάποιες αντιδράσεις ή διαφορετικές γνώμες, υπάρχει μία μάλλον ακραία, για την οποία η κα Ακρίτα κάνει μήνυση και αγωγή. Αντιγράφω απ' το κείμενο της Εφημερίδας των Συντακτών που τιτλοφορείται «Ακραία επίθεση στην Ελενα Ακρίτα»
Ανεξήγητα νεύρα και παρανοήσεις προκάλεσε ένα σχόλιο της Έλενας Ακρίτα στο διαδίκτυο μαζί με τα συλλυπητήρια που η ίδια υπέβαλε στην οικογένεια Μαμιδάκη. Η Ελ. Ακρίτα έγραψε ότι «υπάρχουν κι επιχειρηματίες με φιλότιμο» παραθέτοντας και την άποψή της για τη συγκεκριμένη επιχειρηματική οικογένεια που ή ίδια εκτιμάει και σέβεται. (...)
Ακολούθησαν πολλές αναρτήσεις και σχόλια. Το σχόλιο όμως που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι αυτό που γράφτηκε για την Ε. Ακρίτα στο ιστολόγιο της Ελλης Στάη «The Toc» με τίτλο: «Οι εισαγγελείς της σαπουνόπερας» και περιεχόμενο που ευθέως αποδίδει στην Ελενα Ακρίτα μέχρι και «προσκλητήριο αυτοκτονίας»: «Πόσο ακόμη λαϊκισμό μπορούν να αντέξουν τα μάτια μας και τα αυτιά μας; Εκεί που πιστεύαμε ότι τα έχουμε δει όλα, ήρθε και το ανείπωτο: Προσκλητήριο αυτοκτονίας! Ή καλύτερα, απαίτηση για αυτοκτονίες.». Παράλληλα με βαριές προσβολές καταγγέλλει ο σχολιαστής την δημοσιογράφο για «απίστευτη ελαφρότητα» και αναφέρει: «Μέσα στο 'σκοτεινό μεσαίωνα' των τελευταίων χρόνων που τα έχουμε ακούσει και διαβάσει όλα, ακουμπάμε τον πάτο: Τον κανιβαλισμό και τη ζουγκλοποίηση. Απονομή συλλογικής ευθύνης (και καταδίκης) σε ολόκληρες ανθρώπινες τάξεις και κοινότητες. Με 'εισαγγελείς' κάποιους αυτόκλητους και σαλταρισμένους με μοναδικό προσόν την αναγνωρισιμότητά τους και την επιρροή στη δημόσια μπλογκόσφαιρα».
Στο «Οι εισαγγελείς της σαπουνόπερας» (που εσκεμμένα υποκρίνεται ότι το μόνο που έχει κάνει η εδώ και δεκαετίες δημοσιογράφος και συγγραφέας είναι κάτι πρόσφατα σίριαλ!) υπάρχει επίσης μεγάλη φωτογραφία της Ακρίτα και διαβάζουμε εκτός των άλλων:
«Γνωστή τηλε-σεναριογράφος (η Ελένα Ακρίτα) με αφορμή την τραγική αυτοχειρία του επιχειρηματία Κυριάκου Μαμιδάκη, αφού του απένειμε τα "εύσημα" ("αυτός είχε φιλότιμο..."), έθεσε το σύνολο της επιχειρηματικής κοινότητας μπροστά στο δίλημμα: Αν έχετε "φιλότιμο" ακολουθήστε το παράδειγμα. Αλλιώς είστε "αφιλότιμοι".»
Ενδιαφέρον έχει ότι το άρθρο δεν περιλαμβάνει το status update της Ακρίτα ώστε να κρίνει ο αναγνώστης μόνος του, αλλά το μεταφέρει περιφραστικά και μάλιστα ερμηνευμένο κατά το δοκούν. Ταυτόχρονα μπερδεύει τον αναγνώστη που μπορεί να νομίσει ότι η ατάκα που ακολουθεί μετά την άνω και κάτω τελεία («Αν έχετε φιλότιμο ακολουθήστε το παράδειγμα. Αλλιώς είστε αφιλότιμοι») είναι της Ακρίτα.
Να πεις ότι ήταν υπερβολική λόγω της έντασης της στιγμής, ότι απλουστεύει, ότι είναι λαϊκίστρια, ότι συγκρίνει ανόμοια πράγματα -αν αυτά ένιωσες διαβάζοντας το status update της- είναι ΟΚ και είναι η γνώμη σου. Να διαστρεβλώσεις όμως ό,τι έγραψε και να το μεταφέρεις ως «Προσκλητήριο αυτοκτονίας!» και «Απαίτηση για αυτοκτονίες» είναι πραγματικά χοντρό. Το ότι την κατατάσσει στους «σαλταρισμένους» είναι προσβλητικό και για την ίδια αλλά και για όσους παλεύουν με ψυχικές ασθένειες.
(Νεότερο στάτους)
Δεν έχω γνωρίσει από κοντά την Ακρίτα -έχουμε κάνει μια ωραία συνέντευξη μέσω Facebook Chat- αλλά απ' την ακτιβιστική της δράση ξέρω πόσο έχει παλέψει ενάντια σε ζητήματα που ωθούν τους ανθρώπους -νέα παιδιά κυρίως- στην αυτοκτονία. Στην περίπτωση του Βαγγέλη Γιακουμάκη είχε κρατήσει ψηλά το θέμα στην επικαιρότητα χάρη στα κείμενα και τα status update της, και χάρη στην επιμονή και την επιδραστικότητά της πιστεύω όχι πετύχαμε να γίνει τελικά δίωξη εναντίον του βουλευτή Μαρκογιαννάκη. Έκτοτε συνέχισε με μαχητικότητα τον αγώνα εναντίον του bullying που γίνεται σε ευαίσθητους ανθρώπους και στις μειονότητες, προσπαθώντας να αποτρέψει ανάλογες αυτοκτονίες. (Προχτές, όταν έγραψα για την αυτοκτονία της 23χρονης τρανς Έμιλυ ξέρω ότι το θέμα τη διέλυσε -ήταν απ' τους πρώτους που σχολίασε.)
Είναι δυνατόν αυτή τη γυναίκα με αυτό το ιστορικό να την κατηγορήσεις πως κάνει Προσκλητήριο Αυτοκτονίας και πως Απαιτεί Αυτοκτονίες, λες και είναι κανένα άκαρδο σαρκοβόρο κτήνος; Κανείς δεν θέλει να αυτοκτονήσει κανένας αν πει ότι (και) το φιλότιμο ώθησε έναν συγκεκριμένο άνθρωπο σ' αυτήν την πράξη. Όπως κι αν πούμε ότι η αγνότητα και η ευαισθησία του ώθησαν τον Βαγγέλη Γιακουμάκη να αυτοκτονήσει δε σημαίνει ότι προτρέπουμε και τους άλλους να το κάνουν για να μη θεωρούνται αναίσθητοι!
Υ.Γ. Ας μείνει και κάτι χρήσιμο απ' όλα αυτά.
(που το είχα δει σε στάτους της Ακρίτα πριν καιρό)
Γραμμή παρέμβασης για την αυτοκτονία, τετραψήφιος αριθμός: 1018
Η ΚΛΙΜΑΚΑ έχει αντιμετωπίσει από ετών περιπτώσεις αυτοκτονιών στην Αθήνα και στην περιφέρεια. Δεδομένης της συχνότητας και της σοβαρότητας του προβλήματος και αξιοποιώντας την εμπειρία του, ο φορέας ξεκίνησε το Μάιο του 2007 μια προσπάθεια ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και παρέμβασης για την πρόληψη των αυτοκτονιών στη βάση της οποίας λειτουργεί η Γραμμή Παρέμβασης για την Αυτοκτονία με το νούμερο 1018.
Η Γραμμή Παρέμβασης για την Αυτοκτονία είναι η πρώτη και μοναδική στην Ελλάδα τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης και παρέμβασης στην κρίση για την πρόληψη των αυτοκτονιών. Λειτουργεί με την υποστήριξη και εποπτεία του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σε εικοσιτετράωρη βάση, επτά ημέρες την εβδομάδα και δέχεται κλήσεις από όλη την Ελλάδα, με αστική χρέωση.
Η Γραμμή στελεχώνεται από επαγγελματίες ψυχικής υγείας (ψυχολόγους και ψυχιάτρους) που προσφέρουν:
*Συμβουλευτική παρέμβαση σε κατάσταση κρίσης για την αποφυγή της αυτοκτονίας
*Υποστήριξη σε άτομα που βιώνουν την απώλεια αγαπημένου προσώπου από αυτοκτονία ή ανησυχούν για κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο
*Παραπομπή στην Κλίμακα και σε άλλες υπηρεσίες ψυχικής υγείας για παρακολούθηση από ειδικό θεραπευτή
*Ενημέρωση για ζητήματα ψυχικής υγείας
Απευθύνεται σε:
*Ανθρώπους που σκέφτονται να αυτοκτονήσουν
*Ανθρώπους που έχουν αποπειραθεί να αυτοκτονήσουν στο παρελθόν
*Ανθρώπους με αυτοκαταστροφική συμπεριφορά
*Ανθρώπους που βιώνουν την απώλεια ή ανησυχούν για κάποιο δικό τους άνθρωπο