Θυμίζει Δύση ή Στάλιν η φορολόγηση των πιστών;

Facebook Twitter
20

Ο κ. Κουράκης πρότεινε χτες τον διαχωρισμό εκκλησίας κράτους (όπως έχει συμβεί σε όλα τα κράτη της Ευρωπαικής ένωσης, πλήν του Ηνωμένου Βασιλείου, της Μάλτας, της Δανίας και της Ελλάδας). Εάν αυτό δεν είναι ακόμα εφικτό, λέει, να φορολογούμε τους πιστούς για τους μισθούς των κληρικών.

Προσωπικά πιστεύω ότι η εθελοντική φορολόγηση δεν είναι δίκαιο μέτρο, αν και θα ήταν μια αρχή. Ιδανικά οι πιστοί πολίτες πρέπει να χρηματοδοτούν μόνοι τους με δωρεές την εκκλησία. Το κράτος δεν έχει καμία δουλειά να μαζεύει αυτές τις δωρεές.

Όμως έμεινα έκπληκτος με τις αντιδράσεις.

Η Νέα Δημοκρατία απάντησε ότι αυτό θα συνιστούσε «επιβολή ειδικού φόρου» για το σύνολο του πληθυσμού, μιας και οι Χριστιανοί Ορθόδοξοι ξεπερνούν το 90% στην Ελλάδα. Έπειτα χαρακτηρίζει την πρόταση αντίστοιχη σταλινικών και απολυταρχικών καθεστώτων, μιας και θα φορολογηθούν κατ’ αποκλειστικότητα οι Χριστιανοί.

Στα social media παρατήρησα αρκετούς χρήστες να υποστηρίζουν ότι με αυτή τη λογική θα έπρεπε να μπορούμε να επιλέγουμε, αν θα συνεισφέρουμε στην χρηματοδότηση των κομμάτων, το δημόσιο σχολείο (εφόσον στέλνουμε τα παιδιά μας σε ιδιωτικό), την περίθαλψη κ.ο.κ.

Καταρχήν, η επιβολή ειδικού φόρου θα σήμαινε και μείωση του φόρου που πληρώνουμε όλοι, πιστοί και μη, για την εκκλησία, ώστε να γίνει σωστότερη αναδιανομή του τέλους σε αυτούς που δηλώνουν πρόθυμοι να συνεισφέρουν στην μισθοδοσία των κληρικών.

Έμεινα έκπληκτος επίσης ακούγοντας το «φιλοευρωπαικό» κόμμα του «κοινωνικού φιλελευθερισμού» να ταυτίζει την προσπάθεια εκκοσμίκευσης του κράτους με το κύνηγι των πιστών στα σταλινικά καθεστώτα. Φαίνεται πως το «είσαι σταλινικός» είναι το καινούριο «εισαι φασίστας» που άκουν όλοι οι μη αριστεροί απο κάποιους δογματικούς τόσα χρόνια.

 

Παραπέμπουν στον Στάλιν και οι αντίστοιχες θέσεις του κυβερνητικού εταίρου κ. Κουβέλη που δηλώνει οτι «η μισθοδοσία των ιερέων καμίας εκκλησίας δεν μπορεί να βαραίνει τον κρατικό προϋπολογισμό»; Απο πότε η αποσύνδεση κράτους - εκκλησίας είναι συνώνυμη της Ε.Σ.Σ.Δ. και όχι του Διαφωτισμού;

Στη Δανία, το Σύνταγμα αναφέρει ότι :

«Κανένας δεν υποχρεώνεται να συμβάλει προσωπικά σε οποιαδήποτε μορφή θρησκείας εκτός απο τη δική του. [...] Η Εκκλησία της Δανίας λαμβάνει επιδοτήσεις πέρα απο τον φόρο της εκκλησίας που πληρώνεται απο τα μέλη της»

Δηλαδή οι πιστοί χρηματοδοτούν την εκκλησία με τον «εκκλησιαστικό φόρο» και από εκεί και πέρα συμπληρώνει το κράτος με κάποιες επιδοτήσεις.

Αντίστοιχες ρυθμίσεις ισχύουν και στη Γερμανία, όπου οι πιστοί συνεισφέρουν με ειδικό φόρο στο 70% των  εσόδων της εκκλησίας, στην Αυστρία, τη Φινλανδία και αλλού. Στην Ιταλία μάλιστα οι πιστοί έχουν δικαίωμα να διαλέξουν ανάμεσα σε διαφορετικά θρησκευτικά ιδρύματα και ο φόρος αντιστοιχεί στο 0.8% του συνολικού εισοδήματος.

Τέλος, το επιχείρημα που μπλέκει τον εκκλησιαστικό φόρο με την επιλεκτική φορολόγηση υπέρ της χρηματοδότησης των κομμάτων, της παιδείας ή της υγείας, το αποδίδω στη βαθιά ριζωμένη πεποίθηση του Έλληνα ότι η εκκλησία είναι ένας «εθνικός» θεσμός, εξίσου σημαντικός με το πολίτευμα, το κοινωνικό κράτος ή την εκπαίδευση για την κοινωνική συνοχή.

Όχι, δεν μπορείς να επιλέγεις αν θα συνεισφέρεις, στο σύστημα υγείας και στην εκπαίδευση. Η ευελιξία στην εισφορά και η συνύπαρξη του ιδιωτικού τομέα είναι άλλη συζήτηση, αλλά η καθολική συμβολή είναι προυπόθεση του κοινωνικού συμβολαίου και της κοινωνικής ειρήνης.  Επίσης η χρηματοδότηση των κομμάτων κατανέμεται με βάση την εκλογική τους επιρροή.

Η θρησκεία είναι κάτι βαθιά προσωπικό και η εκκλησία είναι ένας φορέας που οργανώνει τους πιστούς. Δεν απολαμβάνουμε εμείς οι μη Χριστιανοί κάποιο απο τα προνόμια που απολαμβάνουν οι πιστοί. Και είμαστε και εμείς Ελληνες πολίτες, μέλη αυτής της κοινωνίας.

Υ.Γ. Και ο κ. Στουρνάρας είναι σταλινικός;

Ελλάδα
20

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αμαλιάδα: Αποστάσεις από την Ειρήνη Μουρτζούκου κρατά η δικηγόρος της- Σκέφτεται να παραιτηθεί

Ελλάδα / Αμαλιάδα: Αποστάσεις από την Ειρήνη Μουρτζούκου κρατά η δικηγόρος της- Σκέφτεται να παραιτηθεί

Η ποινικολόγος δεν δίστασε να χαρακτηρίσει την Ειρήνη Μουρτζούκου ως «προβληματική προσωπικότητα», σημειώνοντας ότι αυτό ισχύει και για ορισμένα άτομα που έχουν μιλήσει δημόσια για την υπόθεση
LIFO NEWSROOM

σχόλια

17 σχόλια
Δεν ξέρω την πλήρη πρόταση ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα αλλά νομίζω η λέξη "φόρος" είναι που μπέρδεψε τα πράγματα (και οι χαζοβιόληδες του γραφείου τύπου της ΝΔ).Το κράτος δεν είναι ταμίας της Εκκλησίας. Όποιος θέλει να είναι ΧΟ (να βαφτίζει, να παντρεύεται και να κηδευτεί σαν ορθόδοξος) ας πάει στην ενορία του να το δηλώσει και να πληρώνει την εισφορά του απ' ευθείας στην εκκλησία.
Ευτυχώς που υπάρχουν και μερικοί άνθρωποι που κατέχουν ακόμα την κοινή λογική... Η οποία μόνο κοινή δεν είναι πια... Είχα φρίξει με τα σχόλια που διάβαζα στο άρθρο για τις δηλώσεις Κουράκη. Πραγματικά, πρέπει να ψάξεις για να βρεις άνθρωπο που σκέφτεται χωρίς να υποτάσσει τις απόψεις του στη γραμμή του εκάστοτε κόμματος η των ΜΜΕ...Υ.Γ: Ξέρω πως ποτέ δεν σημαδεύουνε στα πόδια. Στο μυαλό είναι ο στόχος, το νου σου!
το ερώτημα μπαίνει με τελείως λάθος τρόπο.ΚΑΙ η Δύση ΚΑΙ η εσσδ έκαναν το ίδιο πράγμα: παραμέρισαν τη θρησκεία χάριν της προόδου των επιστημών, της τεχνολογίας, της εκβιομηχάνισης, της γυναικείας απελευθέρωσης, κ.ο.κ.εμείς όμως ζούμε ακόμα στον 18ο αιώνα κάπου στη Μ.Ανατολή..
Ίσως να δεχόμουν ως δημοκρατικό το να πληρώνουν όλοι οι πολίτες φόρους για τα τελετουργικά έξοδα της θρησκεία τους, εαν αυτά τα χρήματα μοιράζονταν αναλόγως σε όλες τις διαφορετικές θρησκείες: μουσουλμάνους, ευαγγελιστές, εβραίους, παγανιστές, βουδιστές, δωδεκαθεϊστές, ακόλουθους του ιερού πεπονιού, ακόλουθους του pirate church κοκ. Δεν γνωρίζω αν γίνεται αυτό και πώς μετρούνται οι πιστοί κάθε θρησκείας (ο αριθμός των νηπιοβαφτισμών όπως ειπώθηκε παραπάνω δεν αποτελεί έγκυρη μετρική). Αλλά ακόμα και να γινόταν αυτό, είναι άδικαιο για τους άθεους, αγνωστικιστές, όσους τέλος πάντων δεν έχουν εκκλησίες. Προφανώς και δεν ισχύει το ίδιο για τα δημόσια σχολεία που αναφέρατε, γιατί στην περίπτωση των σχολείων και λοιπών ιδρυμάτων, η κοινωνία κερδίζει στο σύνολό της, ενώ δεν βλέπω πώς αυτό γίνεται με τις εκκλησίες.Επιπλέον, δεν καταλαβαίνω γιατί όλοι αξιολογούμαστε και πληρώνουμε φόρους, εκτός των ιερέων. Για όλους καπιταλισμός, αλλά για την εκκλησία φεουδαρχία! Θεωρώ ότι η φορολογία της εκκλησίας και η πληρωμή των εξόδων της από τους πιστούς της, όχι μόνο είναι δίκαιο για την κοινωνία, αλλά θα βελτιώσει και την εκκκλησία.
Λογική πρόταση, συζητήσιμη. Το μεγάλο διακύβευμα για την Ελλάδα είναι να πετύχει το τρίπτυχο Ελληνικότητα - Ορθοδοξία - Σύγχρονο Κράτος Δικαίου. Μόνο μέσα από αυτή την αντιθετική συχνά συνύπαρξη μπορούμε να δούμε οικονομική και πολιτισμική άνθιση. Η Δεξιά έχει στο νού της τα δύο πρώτα και μάλιστα ο Μεταξάς ονειρεύονταν έναν Γ' Ελληνικό Πολιτισμό, βασισμένο σε αυτά, αλλά κάνουν λάθος. Οι πολιτισμοί δε δημιουργούνται ως καντηλανάφτες παλαιοτέρων, αλλά μέσα από το συμβιβασμό και τη σύντηξη αντιθετικών στοιχείων. Κατ' αρχήν τα στοιχεία αυτά δεν μπορώ να τα κατατάξω ως ασυμβίβαστα με την Ορθοδοξία. Θα ήταν προσβλητικό. Για την Ελληνικότητα επίσης.H αντίδραση της ΝΔ είναι αμήχανη. Μια πρόσταση έκανε ο άνθρωπος. Η εξαδέρφη της, η ΧΑ, κάνει κατά καιρούς ιδεχθείς και τερατώδεις προτάσεις, για τις αιμοδοσίες, για τους παιδικούς σταθμούς κλπ. Δεν είδα να αντιδρά ανάλογα!Η ΝΔ χάνει ένα 10% όσων την ψήφισαν το 2012 προς τη ΧΑ. Αυτό φυσικά δείχνει ότι μερίδα της Ελληνικής Δεξιάς είναι απομακρυσμένη από τις Αξίες του Ευρωπαϊκού Κράτους Δικαίου, σε αντίθεση με αρκετά κόμματα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού κόμματος και φέρνει προς Δεξιά κόμματα Μολδαβίας, Ουκρανίας κλπ. Δεν πέφτουμε από τα σύννεφα.Ο κόσμος της Δεξιάς είναι το ζητούμενο. Θα αντιληφθεί επί τέλους την ευθύνη του για την πορεία του τόπου; Ο ΣΥΡΙΖΑ δε θα μας πάρει ούτε τα γίδια, ούτε τα σπίτια (θα τα παίρνουν οι τράπεζες, αν αυτό τους καθησυχάζει ! ) Άρα μπορεί να συνεκρποσωπείται με όσους αλληθωρίζουν προς τη ΧΑ;Είναι καιρός να γίνει στο χώρο της Δεξιάς ένα αντίστοιχο ρήγμα, όπως μεταξύ Κομμουνιστικών και Σοσιαλιστικών Κομμάτων, όπως ΠΑΣΟΚ - ΚΚΕ της δεκαετίας του '70. Να αποκοπούν όσοι δεν μπορούν να συμβάλουν στη σοβαρή πορεία της Ελλάδας μέσα στις δομές του δυτικού κόσμου. Έχει εκλογικό κόστος, βέβαια, αλλά η Κεντροαριστερά το σήκωσε, πώς να το κάνουμε. Αναγκάστηκε, φυσικά. Η κοινωνία πρέπει να αναγκάσει και τη Δεξιά να το κάνει. Όλοι να αναλογιστούν με ποιούς μπορεί να έχουν κοινή πολιτική εκπροσώπηση και με ποιούς είναι αδύνατον.
Ας φανούν επιτέλους οι πραγματικοί χριστιανοί! Εναλλακτικά ας δημιουργηθεί ένα κοινό ταμέιο για όλες τις αναγνωρισμένες θρησκείες και ας μοιράζονται το χρήμα ανάλογα με τα ποσοστά τους (δυσκολότερο αυτό)
καλα σε κανενα δεν περναει απο το μυαλο ότι η επιλεκτικη φορολογια ειναι ακριβως η νεοφιλελευθερη λογικη που δεν πρεπει κανεις να μεταχειριζεται (τουλαχιστον απο Συριζα);;;Δηλαδή:- δεν πηγαινω θεατρο αρα δεν πληρωνω φορο για τα θεατρα- εχω τα παιδια μου στο ιδιωτικο αρα γιατι να (ξανα)πληρωνω δασκαλοους και καθηγητες- δεν πηδαω αρα δεν πληρωνω φαρμακα για τους πασχοντες από HIVκλπ κλπ κλπ κλπσοβαρευτειτε και καταλαβετε οτι ο φορος ειναι για οτι θεωρουμε απο κοινου ως δημοσια κοινη αναγκη και δεν ειναι αλα καρτ.επομενως συζητηση περι επιλεκτικης φορολογησης ειναι απλά κακη συζητηση, κακό προηγουμενο και αποπροσανατολιστικο.Συγγνωμη αλλα ο Κουρακης το εθεσε λαθος, ανωριμα, λαικιστικα και αστοχα. Φυσικα απο τα πληρη λεγομενα του (που θετει το θεμα διαχωρισμου) απομονωσαν αυτο που ηθελαν...το θεμα και η μοναδικη συζητηση μπορει να ειναι διαχωρισμος κρατους και εκκλησιων, αυτο ας το ψηφισουμε. επισης μια και τεθηκε στην κουβεντα, ας μην εχουμε παντα παραδειγμα γερμανια ή και βορειες χωρες για civil rights. την ιδια εποχη που διαχωριζαν (30ς) ετρεχαν προγραμματα για (μη) εθελοντικη ευθανασια.Το παραδειγμα της Ιταλιας ειναι ενδιαφερον (ο φορος ειναι υποχρεωτικος που πανε τα λεφτα ομως οχι).
η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καμία σχέση με τη νεοφιφλελεύθερη λογική. Και αυτό γιατι αναγνωρίζει οτι η θρησκευτικότητα μπορεί να είναι σημαντική και σεβαστή για κάποιους αλλα ως κατι το μεταφυσικό δεν μπορεί και δεν πρέπει να αναγνωρίζεται σε ένα κράτος ανεξίθρησκο και επορευόμενο απ το διαφωτισμό ως μια δομή που εχει σχέση με το κράτος και το όποιο κοινωνικό συμβόλαιο. Τα κοινωνικά αγαθά είναι αγαθά που ενισχύουν την κοινωνική συνοχή και είναι απράιτητα σε όλους, φτωχούς και πλούσιους, και αποτελούν ακριβώς μέρος του κοινωνικού συμβολαίου, αποτελούν αναδιανομή εισοδήματος, αποτελούν κατα κάποιο τροπο εναν κοινωνικό μισθό. Σε τελική αναλυση αυτο που πρότεινε ειναι το κράτος να αναλάβει τη συλλογή ενος εθελοντικού φορου για την εκκλησία για κα΄τι που δεν είναι απαραίτητο για τη λειτουργία της κοινωνίας στο σύνολό της. Το ακόμα καλύτερο θα ήταν όποιος θέλει να γίνει συνδρομητής στην εκκλησία και να πληρώνει συνδρομη αν θέλει να συντηρήσει την οργανωμένη εκφραση της θρησκείας του. Να δούμε και πόσα απίδια πιάνει ο σακος...
"Σε τελική αναλυση αυτο που πρότεινε ειναι το κράτος να αναλάβει τη συλλογή ενος εθελοντικού φορου για την εκκλησία για κα΄τι που δεν είναι απαραίτητο για τη λειτουργία της κοινωνίας στο σύνολό της. "οι φοροι δεν ειναι μερος για να πληρωνεις εισφορες για "καλο" σκοπο - αλαλ για υποδομες που θεωρουνται σημαντικα να συνεισφερουν ολοι.το αν οι θρησκευτικες κοινοτητες ειναι κατι τετοιο - ας το συζηττησουμε και ας το ψηφισουμε.το φορος ομως με βαση τα ιδιαιτερα μου γουστα και προτιμήσεις καταστρατηγει ακριβως τις εννοιες τις συλλογικοτητας που ενα κρατος "δικαιου" θα επρεπε να προασπίζεται. δεν αντιτιθεμαι per se στην μη καταβολη μισθοδοσιας, αντιτιθομαι στην επιλογη του γιατι φορολογείσαι. Σε πολλους δεν αρεσε η Κιτσοπουλου αλλα την πληρωσαν ολοι, γιατι ετσι επρεπε.
"Σε τελική αναλυση αυτο που πρότεινε ειναι το κράτος να αναλάβει τη συλλογή ενος εθελοντικού φορου για την εκκλησία για κα΄τι που δεν είναι απαραίτητο για τη λειτουργία της κοινωνίας στο σύνολό της. "οι φοροι δεν ειναι μερος για να πληρωνεις εισφορες για "καλο" σκοπο - αλαλ για υποδομες που θεωρουνται σημαντικα να συνεισφερουν ολοι.το αν οι θρησκευτικες κοινοτητες ειναι κατι τετοιο - ας το συζηττησουμε και ας το ψηφισουμε.το φορος ομως με βαση τα ιδιαιτερα μου γουστα και προτιμήσεις καταστρατηγει ακριβως τις εννοιες τις συλλογικοτητας που ενα κρατος "δικαιου" θα επρεπε να προασπίζεται. δεν αντιτιθεμαι per se στην μη καταβολη μισθοδοσιας, αντιτιθομαι στην επιλογη του γιατι φορολογείσαι. Σε πολλους δεν αρεσε η Κιτσοπουλου αλλα την πληρωσαν ολοι, γιατι ετσι επρεπε.
Ίσως να δεχόμουν ως δημοκρατικό το να πληρώνουν όλοι οι πολίτες φόρους για τα τελετουργικά έξοδα της θρησκεία τους, εαν αυτά τα χρήματα μοιράζονταν αναλόγως σε όλες τις διαφορετικές θρησκείες: μουσουλμάνους, ευαγγελιστές, εβραίους, παγανιστές, βουδιστές, δωδεκαθεϊστές, ακόλουθους του ιερού πεπονιού, ακόλουθους του pirate church κοκ. Δεν γνωρίζω αν γίνεται αυτό και πώς μετρούνται οι πιστοί κάθε θρησκείας (ο αριθμός των νηπιοβαφτισμών όπως ειπώθηκε παραπάνω δεν αποτελεί έγγυρη μετρική). Αλλά ακόμα και να γινόταν αυτό, είναι άδικαιο για τους άθεους, αγνωστικιστές, όσους τέλος πάντων δεν έχουν εκκλησίες. Προφανώς και δεν ισχύει το ίδιο για τα δημόσια σχολεία που αναφέρατε, γιατί στην περίπτωση των σχολείων και λοιπών ιδρυμάτων, η κοινωνία κερδίζει στο σύνολό της, ενώ δεν βλέπω πώς αυτό γίνεται με τις εκκλησίες.Επιπλέον, δεν καταλαβαίνω γιατί όλοι αξιολογούμαστε και πληρώνουμε φόρους, εκτός των ιερέων. Για όλους καπιταλισμός, αλλά για την εκκλησία φεουδαρχία! Θεωρώ ότι η φορολογία της εκκλησίας και η πληρωμή των εξόδων της από τους πιστούς της, όχι μόνο είναι δίκαιο για την κοινωνία, αλλά θα βελτιώσει και την εκκκλησία.
1.δυστυχώς αρχές του διαφωτισμού και της νεωτερικότητας όπως εκκοσμίκευση του κράτους, σχέση πολίτη-κράτους, φορείς δικαιοσύνης, τήρηση των νόμων, δεν είναι κτήμα ούτε των νέων γενεών που σε μεγάλο ποσοστό έχουν περάσει απ' την τριτοβάθμια εκπαίδευση.2. Η αντίδραση της ΝΔ είναι τρομακτική. Προφανώς εφόσον δεν υπάρχει πλέον κέντρο προσπαθεί να κινηθεί πιο δεξιά, αλλά η συγκεκριμένη επιχειρηματολογία είναι ηλίθια και ανήθικη.
Ο,τι και να προταθει, ξ λαικη δεξια και ο Βενιζελος δυστυχως, τα αντιμετωπιζουν με "εμφυλιακα" επιχειρηματα....περαν καθε ευρωπαικης λογικης. Την οπια λογικη ΔΕΝ γνωριζουν οι τριτοκοσμικι Ελληνες.....εχουν κοπει οι μοισθοι απ τους παντες, αλλα οι σπαταλες και η αδιαφανεια της εκκλησιας παραμενουν "ιερες",,
Oι ασυναρτησίες παλαιοδεξιάς ρητορικής της Ν.Δ. προφανώς δεν βγάζουν κανένα νόημα. Ας προσπαθήσουμε να γράψουμε ένα άρθρο και να αντικρούσουμε και το άλλο τρανταχτό (not) επιχείρημα της Ν.Δ. για την ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ να δούμε αν τα μαλλιά μας θα μείνουν στη θέση τους ή όχι. Ιστορικός αναχρονισμός σε συνδυασμό με ανιστόρητη σκέψη, σύγκριση ενός νεωτερικού έθνους κράτους με μία προνεοτερική πολυεθνική αυτοκρατορία - θεοκρατία και δεν συμμαζεύεται... ο ορισμός του ότι να 'ναι... - Βέβαια θα μου πείτε για μπούφους μας περνάνε... Εν ολίγοις, όλη αυτή την σάχλα την τρώμε στη μάπα γιατί αυτό το πρότεινε ο Κουράκης που είναι του ΣΥΡΙΖΑ και άρα αντιπολίτευση και κάτι πιασάρικο - σαν αυτά που μας έχει συνηθίσει η Ν.Δ. και η ομάδα ΑΛΗΘΕΙΑΣ (sic)- έπρεπε ν' ανταπαντήσει η Ν.Δ. αφού είναι κατά του διαχωρισμού και οτιδήποτε σχετικό. Αλλά το "κακό" δεν είναι ένα πολιτικό κόμμα να είναι κατά του διαχωρισμού, "κακό" και σαχλό είναι το επίπεδο στο οποίο επιλέγει να εκφράσει την διαφωνία του. Και φυσικά στις πολλές κομματοκρατούμενες συνειδήσεις στην Ελλάδα - ανάλογα με το ΠΟΙΟΣ μιλάει (σε ποιο κόμμα ανήκει δηλ.)και όχι με το ΤΙ λέει - ανάβει η φωτεινή ένδειξη της αντίδρασης για την αντίδραση επειδή το λέει αυτός που το λέει φυσικά και όχι επειδή υπάρχει διαφωνία επί της ουσίας. Δηλαδή παίζουμε τα μικροπολιτικά παιχνίδια των κομμάτων χωρίς καν να έχουμε συμφέρον (γιατί αυτοί έχουν τουλάχιστον). Φυσικά αυτό το κάνουν όλοι, κάθε πολιτικής κατεύθυνσης ΟΠΑΔΟΙ, όταν είναι τέτοιοι. Βέβαια όσοι βλέπουν στην εκκλησία αντίστοιχους της πολιτείας θεσμούς, προφανώς έχουν διαφορετική οπτική των πραγμάτων που δεν συνάδει με το διαφωτιστικό πρόταγμα. Απλά φοβάμαι ότι αυτή η οπτική θολώνει στη θέα του Κουράκη αλλά στη θέα του Τζήμερου (παράδειγμα λέω) θα έμενε ανέπαφη.
Το να μπορεις να επιλεγεις ως πολιτης για πραγματα που σε απασχολουν αμεσα ειναι δειγμα πολιτισμενης κοινωνιας, η πραγματικη ελευθερια προερχεται απο το δικαιωμα να επιλεγεις.