ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ο εθισμός μας με τα κινητά

Ο εθισμός μας με τα κινητά Facebook Twitter
12

Συνηθισμένες καθημερινές εικόνες: άνθρωποι σε εστιατόρια που πριν δοκιμάσουν το φαγητό τους το απαθανατίζουν και το ανεβάζουν στο instagram, που κάθε τραγούδι που ακούνε το μοιράζονται με όλους τους φίλους τους στο facebook, που πάνε για καφέ με έναν φίλο τους αλλά δεν ανταλλάσσουν ούτε κουβέντα, αφού είναι απασχολημένοι με το να γράφουν ασυναρτησίες στο γκρουπ στο whats up. Στο ένα χέρι το τσιγάρο, στο άλλο χέρι το iΡhone. Πριν από 10 χρόνια το κινητό είχε ήχους για τρεις ειδοποιήσεις: κλήση, μήνυμα και ξυπνητήρι. Σήμερα, οι ήχοι είναι όσες και οι ειδοποιήσεις. Το κινητό επικοινωνεί με χιλιάδες εφαρμογές, παρουσιάζοντας μία κινητικότητα που το καθιστά σχεδόν ζωντανό οργανισμό. Πριν από δέκα χρόνια φόρτιζες μια φορά την μπαταρία και κράταγε δύο μέρες, το 2013 το κινητό χρειάζεται να μπει στην πρίζα δύο με τρεις φορές την ημέρα. Φίλοι δεν κουνάνε ρούπι χωρίς τον φορτιστή, γνωστοί δεν περνάνε καλά στις διακοπές όταν δεν πιάνει καλά το 3G. Η Ευρωπαϊκή  Ένωση θεωρεί πια πως το  Ίντερνετ είναι δημόσιο αγαθό, όπως το νερό και το ρεύμα. Αλήθεια, θα πηγαίνατε εύκολα κάπου που δεν έχει νερό; Όχι! Άρα, γιατί να πάτε, αν δεν έχει Διαδίκτυο; Σε φθινοπωρινή έρευνα που δεν έχει ιδιαίτερη επιστημονικότητα αλλά δείχνει μια τάση, το 65% των ερωτηθέντων απάντησαν πως δεν θα μπορούσαν να ζήσουν πια χωρίς τη smartphone συσκευή τους (πηγή: Gazelle.com).


Ένας μέσος άνθρωπος κοιτά 34 φορές την ημέρα το κινητό του. Εγώ υπολόγισα ότι το κοιτώ εξήντα με εβδομήντα. Από αυτές, ούτε οι μισές δεν είναι για κάποια κλήση ή μήνυμα αλλά για να δω αν «παίζει κάτι». Ο πολυπαιγμένος φιλόσοφος και φωτογράφος Ζαν Μποντριγιάρ είχε περιγράψει το φαινόμενο το 1991, προτού ζήσουμε το μεγάλο μπαμ του  Ίντερνετ και της κοινωνικής δικτύωσης, στο βιβλίο του Η έκσταση της επικοινωνίας (εκδ. Καρδαμίτσα). Το ρεζουμέ της μελέτης γίνεται στη φράση «δεν συμμετέχουμε πλέον στο δράμα της αποξένωσης, αλλά βρισκόμαστε μέσα στην έκσταση της επικοινωνίας». Και συνεχίζει πως «στην "κοινωνία της κατανάλωσης" επικρατούσε η αποξένωση και το θέαμα, σήμερα, στην "εποχή της διαφάνειας", κυριαρχεί το αδυσώπητο φως της πληροφόρησης και της επικοινωνίας». Πέρα από τη μέθη της επικοινωνίας, αξίζει να σημειωθεί και ποια είναι η πληροφορία. Τότε, ο Μποντριγιάρ πίστευε ότι θα επικρατήσει μια ανάγκη διαρκούς εξωτερίκευσης, ώστε η επικοινωνία μας να εξελίσσεται, χωρίς να καταλήγει σε κάποιο προϊόν ή σε κάποιο «μακλουανικό» μήνυμα. Μετά από 22 χρόνια είναι πλέον αντιληπτό και στα μάτια κάποιου που δεν είναι φιλόσοφος πως ναι μεν υπάρχει απεριόριστη, ελεύθερη και καθαρή πρόσβαση στην πληροφορία, αλλά το άτομο είναι και από μόνο του σε θέση να παράξει ανά πάσα στιγμή τις δικές του πληροφορίες και να τις διαμοιράσει. Το άτομο είναι η πληροφορία. Τα «δεκαπέντε λεπτά» του Άντι Γουόρχολ πάνε περίπατο, αφού τείνει να καταργηθεί τελείως η έννοια του πομπού και του δέκτη. Όλοι είμαστε όλα. Δεν είναι τυχαίο πως όλες οι διαφημίσεις πλέον με προϊόντα κινητής τηλεφωνίας χρησιμοποιούν ως πρότυπο τον απλό καταναλωτή. Γιατί; Γιατί όσοι έχουμε πρόσβαση στην τεχνολογία είμαστε ίσοι απέναντί της και μεταξύ μας.  Όπως χρησιμοποιώ εγώ το facebook από το smartphone μου, το χρησιμοποιούν ο Μπάρακ Ομπάμα, ο Αντώνης Σαμαράς και οι υπόλοιποι ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι που έχουν αυτήν τη στιγμή ενεργοποιημένο ένα «έξυπνο τηλέφωνο». Η απόλυτη και αδιάβλητη ισότητα συνεισφέρει πάντα σε όλους τους παγκόσμιους εθισμούς.


Ακόμα, δεν μπορεί να υποστηριχτεί πλήρως ότι η εικονική πραγματικότητα που ζούμε μέσα από τα smarthones επιδεινώνει την ψυχική μας υγεία. Δηλαδή, τόσα χρόνια που οι άνθρωποι βρισκόντουσαν από κοντά για να τα πούνε, είχαμε λιγότερους τρόφιμους στα ψυχιατρεία; Σίγουρο είναι πως έχει προσθέσει άλλο ένα άγχος, πως επανακαθορίζοντας για μια ακόμα φορά τα όρια της κοινωνικής μας δράσης, μεταλλάσσουμε την κοινωνική μας συμπεριφορά και πως δημιουργούνται νέα πεδία πνευματικής αλλοτρίωσης. Ήδη, στην ψυχιατρική βιβλιογραφία έχει εμφανισθεί η έννοια Fomo (Fear of Missing Out), δηλαδή η αίσθηση που μας δημιουργείται όταν παρακολουθούμε στενά τα κοινωνικά δίκτυα ότι οι άλλοι περνάνε καλύτερα από εμάς. Πράγμα που επιτείνει την ανάγκη μας να δημιουργούμε μια ψευδαίσθηση «υπέροχης ζωής», ώστε να μην νιώθουμε μόνοι. Βέβαια, από την άλλη, όσο συνεχίζουμε να τρώμε τα φαγητά, να αράζουμε στις παραλίες και να λέμε δυο κουβέντες με τα πρόσωπα που φωτογραφίζουμε, το Fomo και οι λοιπές θεωρίες θα συγκλονίζουν τα ψυχαναλυτικά συνέδρια και θα είναι μια ακόμα πληροφορία μέσα στην έκσταση.

Διάφορα
12

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
Έχω ΒΑ ΡΕ ΘΕΙ να βλέπω ανθρώπους πάνω από ένα κινητό. Να μιλάνε στο τηλέφωνο, να στέλνουν μηνύματα, να βγάζουν φωτογραφίες, να μπαίνουν στο fb κ στο twitter. Να μιλάω και να ασχολείται ο άλλος με τ κινητό(τρομερή αγένια, λες και επιδεικτικά με αγνοεί). Επιτέλους ας γίνει κατανοητό:Όταν αποφασίζεις να βγεις,ξεχνάς το κινητό. Βγαίνεις για να δεις κόσμο και να συζητήσεις. Αν ήθελες να παίξεις με το κινητό, ας καθόσουνα σπίτι!
Η αλήθεια είναι πως και εγώ το φθινόπωρο που άλλαξα το κινητό μου με το πιο απλό smartphone της αγοράς,ένιωσα αυτή την αλλαγή..Ήθελα ένα κινητό που να έχει πρόσβαση στο internet για διάφορους λόγους(και όχι για να κάνω χαζο-check in)και όμως το παλαιότερο απλό nokia κινητό μου μια χαρά έκανε τη δουλειά του..το χρησιμοποιούσα για κλήσεις,μυνήματα και ξυπνητήρι και δεν πολυασχολιόμουν κιόλας..Οι εποχές αλλάζουν δυστυχώς ή ευτυχώς..απο εκεί και πέρα είναι και το πως χρησιμοποιεί ο καθένας τις συσκευές του..Ας μην ρίχνουμε τόσο το φταίξιμο στην ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας γιατί εντάξει η τεχνολογία πάντα θα συνεχίσει να εξελίσσεται, όσο ο άνθρωπος παραμένει περίεργος για αυτόν τον πλανήτη,απλώς το θέμα είναι ο καθένας μας να μάθει να διαχειρίζεται σωστά τα αγαθά του χωρίς να χάνει την επαφή και την επικοινωνία του με τους άλλους..
Δεν έχω smartphone, έχω όμως πάντα ένα βιβλίο μαζί μου για να εκμεταλλευτώ τους νεκρούς χρόνους στην πόλη. Γιατί δεν το δοκιμάζετε; Άλλωστε και τα smartphones πλησιάζουν επικίνδυνα το μέγεθος ενός βιβλίου σε σημείο να αναπολούμε τις παλιές-καλές "παντόφλες"!
:O Δεν έχω smartphone και διαπραγματεύομαι την αγορά kindle εδώ και πολύ καιρό αλλά το νιώθω προδοσία προς τα βιβλία μου, να κοιτάω μια οθόνη αντί να γυρίζω τα φύλλα και να μυρίζω το χαρτί! Το μόνο που έχω ζηλέψει μέχρι τώρα στα smartphones, ως πλήρως αποπροσανατολισμένος άνθρωπος είναι οι χάρτες! :p
@to mple xrusopsaro Ακριβώς οι σκέψεις μου! Οι χάρτες είναι και για εμένα ο μόνο λόγος που θα σκεφτόμουνα ένα smartphone. Όσο για το e-ink reader, είχα τους ίδιους προβληματισμούς, αλλά τελικά τσίμπησα ένα και δεν το μετάνιωσα. Δεν θα αντικαταστήσει τα βιβλία σου, θα είναι συμπληρωματικό προς αυτά. Αντί να αγοράζεις 10 βιβλία το χρόνο, θα αγοράζεις τα 5 σε βιβλίο και τα άλλα 5 που "θέλεις λιγότερο" σε e-book και με 15-25% έκπτωση μάλιστα.PS. Πρόσεξε όμως με το kindle, δεν είναι συμβατό με e-pub (η πιο κοινή μορφή e-books). Εγώ ψηφίζω nook.