Η ιδέα του Airbnb ήταν στ' αλήθεια πρωτοπόρα, όταν ξεκίνησε. Ιδιώτες που νοικιάζουν έναν φιλόξενο χώρο στο σπίτι τους και προσφέρουν μια εύκολη και οικονομική λύση διαμονής σε ταξιδιώτες απ' όλο τον κόσμο. Όμως, εδώ και καιρό η "αθωότητα" τόσο της ιδέας όσο και του εγχειρήματος φαίνεται να έχει πάει περίπατο. Όλο και περισσότεροι εκμισθωτές βλέπουν επαγγελματικά τη δυνατότητα που τους προσφέρει η πλατφόρμα και όλο και περισσότερες εταιρείες μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι της εκμίσθωσης και μάλιστα τη στιγμή που η Airbnb εδώ και λίγο καιρό φαίνεται να έχει τροποποιήσει τους κανόνες του δικού της παιχνιδιού.
Για τους λόγους αυτούς, η μεγάλη γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung αποφάσισε να προχωρήσει σε μία μεγάλη έρευνα σε συνεργασία με δημοσιογράφους από το Βέλγιο και την εφημερίδα De Tijd, τη Γαλλία και την ευρείας κυκλοφορίας Le Monde και την Ολλανδία και τους ρεπόρτερ της εφημερίδας Τrouw: η δημοσιογραφική αποστολή ήταν να αναλυθούν 37.000 προσφορές διαμονής μέσω της πλατφόρμας Airbnb στις δέκα μεγαλύτερες γερμανικές πόλεις και φυσικά τα αποτελέσματα που προέκυψαν υπήρξαν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα.
Βάσει αυτών, 1.290 ιδιοκτήτες προσέφεραν πάνω από ένα διαμερίσματα προς ενοικίαση ανά τη Γερμανία. Η συγκεκριμένη πρακτική, όχι μόνο στη Γερμανία, είναι η αιτία των σοβαρών οικονομικών δυσχερειών που καιρό τώρα αντιμετωπίζουν τα μικρής και μεσαίας εμβέλειας συνοικιακά ξενοδοχεία. Το ενδιαφέρον όμως εντοπίζεται στο γεγονός ότι σχεδόν το 58% του συνόλου των προσφορών αφορούσαν ενοικιάσεις διαμερισμάτων ή ακόμη και ολόκληρων συγκροτημάτων κατοικιών.
Start-up επιχειρήσεις αναλαμβάνουν τον ρόλο του μεσάζοντα, την προβολή και τη διαχείριση διαμερισμάτων για λογαριασμό ιδιωτών ιδιοκτητών και το όλο πακέτο "παρουσίασης", ώστε να δείχνει ακόμη πιο ελκυστικό στους ταξιδιώτες. Αναλαμβάνουν να δίνουν στους ενοικιαστές τα κλειδιά ή ακόμη και να καθαρίζουν τα διαμερίσματα μετά το πέρας της μίσθωσης.
Από αυτά τα μεγέθη εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι πίσω από τέτοια εγχειρήματα βρίσκονται επαγγελματίες μεσίτες και ενώ οι προσφορές για μονόκλινα δωμάτια σε κοινόχρηστα με τους ιδιοκτήτες διαμερίσματα, αποτελούσαν μόλις το 2% του συνόλου. Για το κέρδος μεγάλων εταιρειών ενοικίασης διαμερισμάτων, όπως η Homerent Immobilien στην Κολωνία, αρκεί να ελέγξει κανείς τα κέρδη της, κέρδη που αγγίζουν τα 4,5 εκ. ευρώ και πάντα βέβαια μέσω της αξιοποίησης των δυνατοτήτων που δίνει η Airbnb. Εδώ, ας σημειωθεί και το φαινόμενο των παραπλανητικών προσφορών που οι συγκεκριμένες εταιρείες παρουσίαζαν ως προσφορές ιδιωτών που που διέθεταν προς ενοικίαση τα δικά τους σπίτια.
Μάλιστα, η εικόνα γίνεται ακόμη πιο πλήρης, αν ληφθούν υπ' όψιν οι start-up επιχειρήσεις που έχουν ξεπηδήσει, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του μεσάζοντα, την προβολή και τη διαχείριση διαμερισμάτων για λογαριασμό ιδιωτών ιδιοκτητών και το όλο πακέτο "παρουσίασης", ώστε να δείχνει ακόμη πιο ελκυστικό στους ταξιδιώτες. Οι εν λόγω μεσάζοντες μέσω Airbnb πάντα δεν έχουν στόχο μόνο τη "διαφήμιση" των διαμερισμάτων που προσφέρονται, αλλά αναλαμβάνουν να δίνουν στους ενοικιαστές τα κλειδιά ή ακόμη και να καθαρίζουν τα διαμερίσματα μετά το πέρας της μίσθωσης.
Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι της Αirbnb φρόντισαν να επισημάνουν στη γερμανική εφημερίδα ότι επιμένουν στο μοντέλο του home sharing, της συγκατοίκησης δηλαδή και παρά τις αλλαγές που προωθήθηκαν πριν από λίγο καιρό στο καταστατικό της πλατφόρμας και πλέον προωθούν ξεκάθαρα τον ξενοδοχειακό «επαγγελματισμό», εισάγοντας τυποποιημένες πρακτικές ξενοδοχείων, όπως για παράδειγμα συγκεκριμένες ώρες για το check-in ή απόσυρση των προσωπικών αντικειμένων του ιδιοκτήτη από μπάνιο και κουζίνα, κατά την άφιξη των επισκεπτών...
Η Αirbnb απέναντι σε αυτά τα δεδομένα και τα αποτελέσματα της έρευνας κάνει λόγο για λανθασμένη μεθοδολογία από την πλευρά των εφημερίδων και επιμένει ότι εξακολουθεί να είναι μία πλατφόρμα που προωθεί διαφορετικά είδη μίσθωσης που περιλαμβάνουν από boutique hotel μέχρι bed and breakfast επιλογές. Επίσης, υποστηρίζει ότι "η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών είναι άνθρωποι που μοιράζονται τα σπίτια τους, ιδιώτες που περιστασιακά νοικιάζουν ένα δωμάτιο ή όλο το διαμέρισμά τους όταν λείπουν σε διακοπές, σε ένα επαγγελματικό ταξίδι ή ζουν μεταξύ δύο πόλεων".
Όλα αυτά, τη στιγμή που η Κολωνία εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό προσφορών στο Airbnb ημερησίως, με 1.154 κρατήσεις σε σύνολο 100.000 κατοίκων και με το Βερολίνο να είναι η πόλη με τις περισσότερες προσφορές στην πλατφόρμα συνολικά: 38.500 προσφερόμενα καταλύματα στο βερολινέζικο Airbnb και αυτομάτως η πόλη αναδεικνύεται ως ο κυρίαρχος στον χώρο των μισθώσεων σύντομης διάρκειας. Εν συνόλω και βάσει της έρευνας, η βιομηχανία τουρισμού της γερμανικής πρωτεύουσας προσφέρει 139.000 κλίνες το βράδυ...
Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας -της πρώτης σε επίπεδο ευρωπαϊκής συνεργασίας Μέσων- με όλα τα δεδομένα και τους αριθμούς, απλώς καταγράφουν τις αλλαγές και τις τροποποιήσεις στην αρχική ιδέα των δημιουργών της πλατφόρμας, αλλά και τον τρόπο που επηρέασε τον τρόπο σκέψης των εκμισθωτών. Το προφίλ των τελευταίων έτσι όπως πλέον διαμορφώνεται ανά τον κόσμο θα εξακολουθήσει να προσελκύει το ενδιαφέρον κυρίως λόγω των διαστάσεων που η παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών έλαβε και των αναγκών που καλείται να καλύψει.
Με στοιχεία από Le Monde, DW
σχόλια