Για περισσότερα από 9 χρόνια η Jill Bishop χαιρόταν αυτή τη μορφή συνεργασίας που η Airbnb εγκαινίασε και που στη φιλοσοφία της κατάφερε να εμπλέξει πολύ πολύ κόσμο. Νοίκιαζε μέσω της υπηρεσίας την κενή κρεβατοκάμαρα του σπιτιού της σε μια γειτονιά του Ντένβερ και οι φιλοξενούμενοι της μπορούσαν να απολαμβάνουν τους αναπαυτικούς καναπέδες της, να δειπνούν μαζί της και να χρησιμοποιούν το μπάνιο της με ό,τι μπορούσαν να βρουν μέσα σ' αυτό, ακόμη κι αν επρόκειτο για μισοτελειωμένα μπουκάλια από σαμπουάν ή για κάποια από τις αναρίθμητες λοσιόν και κρέμες σώματος.
Αυτό δεν ισχύει πια. Τα πράγματα έχουν αλλάξει κι αυτό γιατί η Airbnb ανάγκασε την κυρία Bishop να κάνει το μπάνιο της να μοιάζει περισσότερο με μπάνιο ξενοδοχείου. Και αυτό είναι το λιγότερο: οι νέες κατά τόπους ρυθμίσεις που ουσιαστικά λειτουργούν περιοριστικά για την Airbnb εμπλέκουν και τους οικοδεσπότες σε μία περίεργη και κάπως άβολη διαδικασία. Να πρέπει να ζητούν προκαταβολικά τα χρήματα τους και να αντιμετωπίζουν τους φιλοξενούμενους διαφορετικά, σαν πελάτες ξενοδοχείου, δηλαδή, σαν ανθρώπους που απλώς θέλουν κάπου να περάσουν το βράδυ τους.
Όπως λέει η ίδια πριν από λίγους μήνες υποδέχθηκε έναν ταξιδιώτη, ο οποίος σχεδόν την κεραυνοβόλησε κατά την άφιξη του στο σπίτι της. «Μου είπε ότι χρησιμοποιούσε την υπηρεσία ως εναλλακτική αντί των ξενοδοχείων και ότι δεν ήθελε να έρχεται σε επαφή με τους οικοδεσπότες ούτε να μιλά μαζί τους. Μετά πήγε στο δωμάτιο του, έκλεισε την πόρτα και δεν βγήκε ξανά από εκεί όσο εγώ καθόμουν στο σαλόνι». Όλα αυτά θα ήταν αμελητέα αν επρόκειτο απλώς για το παράπονο μιας 63χρονης. Όμως, είναι κάτι περισσότερο που έχει να κάνει με την αλλαγή φιλοσοφίας της εταιρείας που ξεκίνησε ως start up με μία πανέξυπνη περί φιλοξενίας σε όλο τον κόσμο ιδέας και τώρα φαίνεται να κάνει στροφή στα ίδια της τα πιστεύω.
H Aibnb ξαφνικά θέλει να προσφέρει ακόμη πιο επαγγελματικές υπηρεσίες, ξεχνώντας ότι η αυτοκρατορία της χτίστηκε μέσα από τα σπίτια απλών ανθρώπων και μέσα από το ιδιαίτερο, προσιτό, άνετο και χαλαρό μοτίβο φιλοξενίας που την έκανε αυτό που είναι σήμερα.
Με περισσότερους από 2 εκ. οικοδεσπότες και με αρκετές νομικές εμπλοκές αναφορικά με το καθεστώς που παραχωρούν τα δωμάτια τους, φαίνεται ότι η Aibnb ξαφνικά θέλει να προσφέρει ακόμη πιο επαγγελματικές υπηρεσίες, να μοιάσει περισσότερο στο καθεστώς που εφαρμόζουν τα ξενοδοχεία, ξεχνώντας, ωστόσο, ότι η αυτοκρατορία της χτίστηκε μέσα από τα σπίτια απλών ανθρώπων και μέσα από το ιδιαίτερο, προσιτό, άνετο και χαλαρό μοτίβο φιλοξενίας που την έκανε αυτό που είναι σήμερα.
Η ιστορία της ηλικιωμένης κυρίας, πρακτικά είναι η ιστορία των τελευταίων 9 χρόνων της Airbnb που ξεκίνησε από το τίποτα και σήμερα η αξία της αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 30 δις δολαρίων. Όπως αναφέρεται ωστόσο στον ξένο Τύπο η εταιρεία πλέον θέλει να παρέχει στους ταξιδιώτες και "οπαδούς" της την προβλεψιμότητα υπηρεσιών ξενοδοχειακού μοντέλου.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι βάσει των νέων guidelines και των ρυθμίσεων της εταιρείας, οι ταξιδιώτες που κάνουν χρήση των υπηρεσιών τους πρέπει να αισθάνονται ακριβώς όπως όταν κάνουν κράτηση σε ξενοδοχείο: να εισπράττουν την τυπικότητα στην άφιξη και την αποχώρησή τους, να τα βρίσκουν όλα έτοιμα σαν να περίμεναν τυπικούς επισκέπτες ξενοδοχείου, να μην υπάρχει καμία οικειότητα και τίποτα που δεν θα μπορούσε να μην προβλεφθεί. Φυσικά και η εταιρεία δεν μπορεί να κάνει συνεννοήσεις για την αλλαγή της πολιτικής της με 2 εκ. ανθρώπους που αποτελούν τη βάση της επιτυχίας της. Και φυσικά οι οικοδεσπότες δεν χρειάζεται να συναινέσουν σε όλες αυτές τις αλλαγές και να συνεχίσουν αυτού του είδους τη συνεργασία. Για όσους όμως το επιθυμούν τα πρώτα σημάδια πίεσης και άγχους έχουν αρχίσει να καταγράφονται και περιγράφουν μία καθόλου ευχάριστη αλλαγή.
Όπως κατάλαβε η κυρία Bishop, εκείνο που θέλει η Airbnb από την κενή της κρεβατοκάμαρα είναι πλέον να μοιάζει περισσότερο με δωμάτιο του Hilton παρά με μία κρεβατοκάμαρα σπιτιού. Και όπως λέει όλη αυτή η εμπειρία που έζησε φιλοξενώντας ανθρώπους απ' όλον τον κόσμο την έκανε πιο σοφή, πιο γεμάτη και κέρδισε και κάποια χρήματα, όμως αυτό που της ζητά τώρα η εταιρεία είναι καταπιεστικό και σίγουρα έξω από αυτά που μπορεί να προσφέρει.
Από την πλευρά του ο επιχειρησιακός επικεφαλής της Airbnb, Brian Chesky, σχολιάζει ότι τον τελευταίο καιρό η εταιρεία θέλει να δοκιμάσει τις δυνάμεις της σε πολλά διαφορετικά πεδία, να δοκιμάσει καινούρια πράγματα, που ακριβώς όπως άλλαξαν τους περί φιλοξενίας και ταξιδιού κανόνες, ίσως αλλάξουν και άλλα στη φιλοσοφία του ταξιδιού. Το μόνο σίγουρο για την ώρα είναι ότι σταδιακά γίνεται σαφές -σε όσους κάνουν χρήση των υπηρεσιών της Airbnb, αλλά και σε όσους υπηρέτησαν, ως οικοδεσπότες, τη φιλοσοφία της- ότι η εταιρεία προχωρά στο επόμενο στάδιο της. Ένα στάδιο γεμάτο νέους κανόνες και παραμέτρους που ενδεχομένως κάνει κάποιους να διακόψουν τη συνεργασία, αλλά ίσως φέρει νέο αίμα, ανθρώπους πιο αποφασισμένους αναφορικά με το τι θέλουν να προσφέρουν στους επισκέπτες τους, μέσα από μία απολύτως πιο επαγγελματική σκοπιά.
Με στοιχεία από τους New York Times