Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter
26

Μεγαλώνοντας στην Πάτρα, απέκτησα μια απέχθεια για το καρναβάλι, όχι για το παγκόσμιο έθιμο καθαυτό αλλά για την (νέο) ελληνική εκδοχή του, με το σεφερλικό χιούμορ, την απουσία ουσιαστικού διονυσιασμού (sorry guys, οι μαυροδάφνες δεν πιάνονται) και πραγματικής καρναβαλικής μουσικής, που μάλλον δεν είναι το «Μαρακαΐμπο» και το «Λάμπω» της Άννας Βίσση. Πάντα νόμιζα ότι το πραγματικό καρναβάλι γινόταν στη Νέα Ορλεάνη, σε καμία περίπτωση στο Ρίο ή στη Βενετία, με τις καλοσχεδιασμένες μεν, βαρετές δε στολές. Πολλές πόλεις της Ελλάδας αλλά και γειτονιές της Αθήνας (βλ. Μοσχάτο και Ρέντη) προσπάθησαν να αντιγράψουν τον κωδικό του πατρινού καρναβαλιού με τραγικά αποτελέσματα, ακόμα περισσότερο συσσωρευμένο trash, ακόμα περισσότερους γυμνούς κώλους, ακόμα περισσότερα σκυλάδικα, ακόμα χαμηλότερη αισθητική. Και ξαφνικά έρχεται το Μεταξουργείο, αυτή η τόσο ιδιαίτερη και ιστορική γειτονιά που έχει βάλει στο ίδιο καζάνι την παλιά Αθήνα, τα νέα μπουρδέλα, τις γκαλερί και τους μετανάστες χωρίς να έχει αλλοιωθεί κατ' ουσίαν, για να διοργανώσει το πιο αυθεντικό καρναβάλι της Ελλάδας, χωρίς να πατάει σε καμία παράδοση (βλ. Τύρναβος) και χωρίς να ενδιαφέρεται για την οποιαδήποτε εμπορικότητα και προβολή. Μια παρέα τρελαμένων τύπων με υποκινητή των ιδιοκτήτη του μπαρ Άνθρωπος (το πιο sui generis μπαρ της πόλης) έστησε πριν από τρία χρόνια αυτό το καταπληκτικό καρναβάλι που έγινε την περασμένη Κυριακή στους δρόμους του Μεταξουργείου.

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter
O «Άλλος Άνθρωπος»

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter
Kαρναβάλι Μεταξουργείου

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter

Ένα άρμα φτιαγμένο από κάδο σκουπιδιών, ένας δράκος αλά κινέζικη Πρωτοχρονιά, η ομάδα κρουστών Batala, μια φοβερή κομπανία τσιγγάνων με χάλκινα, στολές και μασκαρέματα εμπνευσμένα από τις ντουλάπες του σπιτιού (και όχι από βεστιάρια), μπίρες στο χέρι, ένα event που στήθηκε συλλογικά και μέσω του μπλογκ metaxourgeio.wordpress.com, χωρίς λεφτά από τον Δήμο ή σπόνσορες. Η παρέλαση πέρασε απ' όλους τους δρόμους γύρω από την πλατεία Αυδή, μετανάστες έβγαιναν στα μπαλκόνια τους, που ασφυκτιούσαν από τις κυριακάτικες μπουγάδες, και μοίραζαν χαμόγελα, οι πόρνες από τους οίκους ανοχής έβγαιναν στον δρόμο με τα μπουρνούζια και τραβούσαν φωτογραφίες με τα κινητά, οι Κινέζοι άφηναν τα chopsticks στο τραπέζι κι έβγαιναν, εισχωρώντας για λίγο στο αλαλάζον πλήθος, κάπου εμφανίστηκε και ο Didi με τη φλογέρα του, ο «Άλλος Άνθρωπος» (ένας τύπος που πηγαίνει στις πλατείες της Αθήνας και μαγειρεύει φαγητό επιτόπου με δικά του έξοδα για να το μοιράσει σε όποιον έχει ανάγκη) είχε βάλει ένα τεράστιο τσικάλι κι έφτιαχνε χορτόσουπα και όλο το πράγμα κατέληξε σε ένα διονυσιακό κάψιμο του Καρνάβαλου, δίπλα από ένα γαϊτανάκι γύρω από το οποίο στριφογύριζαν σαν δερβίσηδες οι καρναβαλιστές του Μεταξουργείου, μια σκηνή που μου θύμισε το «Treme» (να τη, πάλι, η Νέα Ορλεάνη). Αρχίζω και ψιθυρίζω τους στίχους από το κομμάτι «Κάτω στην πόλη» από τα Μωρά στη Φωτιά. «Καλέστε τα πλήθη που με τρόμο κοιτάν το καρναβάλι μας, ουρλιάζοντας πιο δυνατά. Λα λα λα... Πενήντα χρόνια περιμέναμε γι' αυτήν τη βραδιά, θα τραγουδάμε όλη νύχτα κι ούτε πόνος ούτε χαρά. Οι εραστές έχουν ανάψει κι ορκιστήκαν να 'ναι πιστοί, πενήντα χρόνια περιμέναμε γι' αυτήν τη γιορτή».

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter
Αναξαγόρα 3-5

Το προηγούμενο βράδυ η Αθήνα έβραζε. Υπήρχε μια αέναη κινητικότητα. Ένα πάρτι εδώ, μια συναυλία εκεί, μια άλλη σε ένα νέο μέρος, κάποιος κάνει πάρτι σε ένα σπίτι, σε έναν όροφο ενός κτιρίου, πού θα πρωτοπάμε, πού είσαι;, δεν έχω μπαταρία, πάρε ταξί, πάμε με τα πόδια. Στο Death Disco, το νέο darkwave-άδικο του Ψυρρή που άνοιξε ο Λεωνίδας Σκιαδάς (στον χώρο του Padre Padrone, αν το θυμάστε, πίσω στα '90s), οι Lebanon Hanover έπαιξαν για τα παιδιά με τα μαύρα ρούχα, τα ρίμελ στα μάτια και τα piercing στις ρώγες ένα σετ με τα καλύτερα κομμάτια από τους δύο δίσκους τους. Τοίχοι βαμμένοι γκρι, καμία εξτρά διακόσμηση, ένα πατάρι, φτηνό ποτό (6 ευρώ), ωραίος (και διαφορετικός) κόσμος, ένα κλαμπ απίστευτα καλοστημένο και ορκισμένο σε αυτό που διαφημίζει ότι είναι. Για πολλή ώρα νόμιζα ότι βρισκόμουν στο Avant Garde της Λεμπέση 15 χρόνια πριν.

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter
Lebanon Hanover

Την ίδια στιγμή στο πάρτι του περιοδικού «Lust» στο Frown Tails της Αγίας Ελεούσης (τον χώρο που έχουν φτιάξει η Μαρία Βαρελά, η Κωνσταντινιά Βαφειάδου, η Αγγελική Χατζή και η Μαριάννα Χριστοφή, μια ομάδα που ασχολείται με την παραγωγή καλλιτεχνικών εκδηλώσεων interactive media art και performance art) ανέβαιναν στη σκηνή οι Mechanimal για μια ακόμα εκπληκτική συναυλία, που δίνει σημασία στον όρο drone 'n' roll που εφηύραν οι ίδιοι για να περιγράψουν αυτό το καταιγιστικό μείγμα από φαζαρισμένες κιθάρες, techno και spokenword. Αργότερα, ο Βέλγος Magician (ο ένας εκ των δύο Aeroplane που πια έχουν διαλυθεί) θα ανέβαινε στη σκηνή του Αναξαγόρα 3-5 (του νέου πρότζεκτ του Bios) παίζοντας ένα πολύ καλό disco set που κράτησε τον κόσμο μέχρι αργά το πρωί σε αυτό το μοναδικής αισθητικής κτίριο που κάποτε στέγαζε το τυπογραφείο του «Ρομάντσο», του «Πάνθεον» και της «Βεντέτας». Οι παρεμβάσεις που έκανε η ομάδα του Bios είναι case study για αντίστοιχες περιπτώσεις στο μέλλον, η αρχιτεκτονική και η βιομηχανική αισθητική του χώρου έμειναν άθικτες, ενώ το μεγάλο ατού του χαοτικού κτιρίου είναι ότι δεν είναι χαοτικό, γιατί χωρίζεται σε πολλούς, μικρομεσαίου μεγέθους χώρους που δημιουργούν διάφορα stages, ενώ, όσον αφορά την περιβόητη εγκληματικότητα της περιοχής, φαίνεται να έχει καθαρίσει κάπως το πράγμα, μια και περπατάς άνετα ακόμα και στις 4 το πρωί.

Το αληθινό καρναβάλι του Μεταξουργείου Facebook Twitter
Ο Alan Bishop την προηγούμενη Τετάρτη, στο Etage Literraire του Booze, απέδειξε πόσο σπουδαίος μουσικός είναι και πόσο ιδιοφυής σχολιαστής της επικαιρότητας.
26

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ