15 άλμπουμ που «έχτισαν» το ελληνικό χιπ-χοπ

15 άλμπουμ που «έχτισαν» το ελληνικό χιπ-χοπ Facebook Twitter
9

FF.C - Σκληροί Καιροί (1993)

Μπορεί να είχε αρκετά ελαττώματα, φωτογράφισε, όμως, όλες τις εκφάνσεις του ελληνικού χιπ-χοπ που ακολούθησαν. Κάθε beat ήταν γραμμένο με αναλογικά όργανα, με κομμάτια μίλια μπροστά ηχητικά, που προσανατολίζονται προς την έκρηξη του Madchester από πολύ νωρίτερα, αφού ξεκίνησε να ετοιμάζεται το 1987.

Άκου: «Χρήματα»


FF.C – Η Απειλή (1997)

Το τρίτο τους άλμπουμ ήρθε κάπως απρόσμενα, αρκετά σύντομα μετά το «Σ' άλλη διάσταση». Πιο κινηματογραφικό και το ίδιο εξαιρετικό όσον αφορά την παραγωγή, που δείχνει πόσο ώριμο και ολοκληρωμένο σχήμα ήταν, μπροστά από την εποχή τους.

Άκου: «Η πιο παλιά μάχη»


Active Member – Οι Μύθοι του Βάλτου (1998)

Ο ήχος του Περάματος. Μπορεί η «Διαμαρτυρία» να ήταν το πρώτο ελληνικό ραπ άλμπουμ, αλλά o πέμπτος τους δίσκος ήταν αυτός που γαλούχησε τις πρώτες φουρνιές του ελληνικού χιπ-χοπ και έκανε το low bap μια σημαντική δύναμη στην ελληνική μουσική.

Άκου: «Κοσμογονιά», «Θα 'χω φύγει μακριά»


Active Member – Στον καιρό του αλλόκοτου φόβου (2001)

Παραγωγή και beats που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα και συνθέσεις που πλησιάζουν την αισθητική του τριπ-χοπ. Οι Active Member στα καλύτερά τους.

Άκου: «Τραγούδα και Γέλα»


Terror X Crew – H Πόλις Εάλω (1997)

Οι TXC μετέτρεπαν την οργή τους σε ένα χορευτικό παραλήρημα με στίχους-μαχαίρια σε ένα άλμπουμ που δεν έχει γεράσει καθόλου, παρόλο που έχουν περάσει είκοσι δύο χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε.

Άκου: «Ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει»


Terror X Crew – H Γεύση του Μένους (1999)

«Ατσάλινες» ρίμες, flow σε ασύλληπτα επίπεδα για Έλληνες MCs και άκρατος πειραματισμός με διάφορα είδη ηλεκτρονικής μουσικής. Δεν είναι τυχαίο που ο συγκεκριμένος δίσκος έγινε χρυσός.

Άκου: «Δείξε Σεβασμό»


Παρεμβολές - Εν Όψει (1999)

Με μία και μοναδική κυκλοφορία, που όμως αρκούσε να τους βάλει στο πάνθεον του ελληνικού χιπ-χοπ, αφού έδινε μια διαφορετική πτυχή της κουλτούρας. Με ιστορικό εξώφυλλο που σχεδίασε ο Στέλιος Φαϊτάκης.

Άκου: «Δουλειές με Μπογιές»


Ζωντανοί Νεκροί – Πρώτος Τόμος (1998)

Ένα κεφάλαιο στο ελληνικό χιπ-χοπ από μόνοι τους. Δεν είχαν καμιά σχέση με ό,τι ακουγόταν εκείνη την εποχή. Βρόμικο και αλήτικο ραπ, πολύ πριν μεσουρανήσει στις αρχές του 21ου αιώνα.

Άκου: «Το ραπ μου είναι πρόκληση», «Ήρθαν οι MCs»


Βαβυλώνα – Αρχή επί Τέλους (1997)

Μια επική ραψωδία επί σκηνής που πείραξε τα αυτιά πολλών. Δίσκος που έδωσε άλλη πνοή στην παρέα της freestyle και σύστησε MCs, όπως ο Bέβηλος και ο Παράφρων.

Άκου: «Στον κόσμο μου»


Ημισκούμπρια – 30 Χρόνια Επιτυχίες (1996)

Από τα πιο εμπορικά σχήματα της σκηνής και το μόνο που έβαλε τις λέξεις «fun» και σάτιρα στο ελληνικό χιπ-χοπ, απενοχοποιώντας το και γνωρίζοντάς το σε ένα ευρύτερο κοινό. Γνώρισαν τεράστια επιτυχία, ακούστηκαν παντού και έκαναν και mainstream hit.

Άκου: «Ο Μοναχός», «Το Βουκολικό»


ΒήταΠεις - Για τους Οπαδούς (2006)

Το τρίτο κατά σειρά άλμπουμ των ΒΠ που ολοκλήρωνε την τριλογία που ξεκίνησαν με το «Αθάνατο». Αγνό, βρόμικο χιπ-χοπ από τα βόρεια των Αθηνών. Το 2006 ήταν σίγουρα η χρονιά των δρόμων.

Άκου: «Η ομάδα είναι μία», «Για τους οπαδούς»


Goin' Through – La Sagrada Familia (2004)

Ίσως ο πιο σωστά και ισορροπημένα underground/mainstream δίσκος που βγήκε ποτέ στην Ελλάδα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε έφηβος χιπ-χοπάς της εποχής είχε στο στόμα την ατάκα: «Μαζί μου ασχολείσαι...».

Άκου: «Πόσο μ...ας είσαι»


Παιδί Θαύμα - Ρίμα για το Χρήμα (1999)

Παρόλο που είναι γεμάτο μισογύνικους στίχους, δεν μπορείς να αγνοήσεις την έμφυτη ικανότητα του Τάκι Τσαν στο flow και την άμεμπτη παραγωγή του DJ ALX.

Άκου: «Ω, Θαύμα»


Άλφα Γάμα – Αγνωστοφοβία (2001)

Παρεξηγημένος δίσκος, με στίχους του Ταραξία, που απέκτησε cult status όταν κατηγορήθηκε σε τηλεοπτικές εκπομπές για αναφορές στον σατανισμό λόγω του απίστευτου βιντεοκλίπ του «Αρκετά για να μαθαίνεις».

Άκου: «Νεοέλληνα Άκου»


Στέρεο Νόβα – Στέρεο Νόβα (1992)

Ένα μοναδικό ηλεκτρονικό υβρίδιο που ξεπερνά μουσικά είδη, με τον Κ.Β. να ραπάρει με άνεση μια ονειρική παρλάτα στο κλίμα των PM Dawn.

Άκου: «Ηλίθια Αστεία»

Μουσική
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι Active Member φωτίζουν το σκοτάδι της Αθήνας με ρίμες

Μουσική / Οι Active Member φωτίζουν το σκοτάδι της Αθήνας με ρίμες

Δημιούργησαν, ουσιαστικά, το ελληνόφωνο χιπ χοπ κι «ανδρώθηκαν» μαζί του, γράφοντας με γεμάτες θυμό αλλά και σπάνια ευαισθησία ρίμες τη δική τους ιστορία στα μουσικά μας πράγματα. Ο Μιχάλης Μυτακίδης (BD Foxmoor), ιδρυτικό μέλος και «ψυχή» του σχήματος που μαζί με τη Γιολάντα Τσιαμπόκαλου (Sadahzinia) εξακολουθεί να κρατά ζωντανό και διαρκώς «μάχιμο», αντάλλαξε στα πεταχτά μαζί μας μερικές κουβέντες παραμονές της πρώτης φετινής χειμωνιάτικης συναυλίας τους στο Stage Vol.1 στο Μοναστηράκι
ΜΟΥΣΙΚΗ / ΘΕΜΑΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

3 σχόλια
Προσωπικά τους ΣΝ δε θα τους χαρακτήριζα hip hop...μάλλον περισσότερο trip hop (αυτό που έπαιζαν οι Massive Attack πάνω κάτω). Όσο για τα Ημισκούμπρια θα έλεγα ότι περισσότερο κάνανε σάτιρα παρά παίζανε για να κάνουν μουσική. Αλλά ήταν αυτοί που έφεραν το hip hop στο mainstream και τα τραγούδια τους ακούγονταν απ'όλους. Ποιος δεν έχει ακούσει το "Πάμε Όλοι Σε Μια Παραλία" και την "Ντισκοτέκ";
Όι O.P.A ήταν electro περισσότερο με στοιχεία ραπ. Το ξαναγράφω ότι ο πρώτος ελληνικός hip-hop δίσκος ήταν το Διαμαρτυρία των Active Member που βγήκε λίγους μήνες πριν τους Σκληρούς Καιρούς
πάρε και το λίμα από την Βίκι Οι Active Member δημιουργήθηκαν στις 20 Ιουνίου του 1992 αμέσως μετά την συναυλία των Public Enemy στο Κατράκειο από τον B.D. Foxmoor μαζί με τον DJ MCD (Δημήτρης Κρητικός). Την επόμενη χρονιά ο B.D. Foxmoor δημιούργησε την Freestyle Productions, μια ομάδα παραγωγής, μέσω της οποίας κυκλοφόρησε ανεξάρτητα τον πρώτο ελληνικό hip-hop δίσκο, το ντεμπούτο των Active Member Διαμαρτυρία σε 500 αντίτυπα.