Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter

Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία

1

Στο ανηφορικό δρομάκι της οδού Σαπφούς στα όρια Πολιτείας - Νέας Ερυθραίας δεσπόζει η επιβλητική βίλα Μπότση. Για περίπου σαράντα χρόνια η ιστορική κατοικία παρέμενε σε κατάσταση παρακμής και εγκατάλειψης. Από το 2017 ξεκίνησαν οι εργασίες ανακαίνισης και πλέον είναι έτοιμη να ανοίξει και πάλι για το κοινό.


Στην είσοδο μας υποδέχεται η Εύη Κούτση, πρόεδρος του Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Μικρασιατικής Ερυθραίας (ΚΕΜΜΕ), στο οποίο ανήκει η παλιά μόνιμη κατοικία του γνωστού ιδρυτή εφημερίδων, όπως η «Ακρόπολη» και η «Απογευματινή», αλλά και περιοδικών. Αποτελεί έργο του σημαντικού αρχιτέκτονα Ιάσονα Ρίζου.


Ο Νάσος Μπότσης, με τη διαθήκη του, στις 5 Απριλίου του 1979 αφιέρωσε την περιουσία του στη δημιουργία ενός Ιδρύματος Προαγωγής της Δημοσιογραφίας. Τη βίλα αποφάσισε να τη χαρίσει στο υπουργείο Εξωτερικών ώστε να χρησιμοποιηθεί ως κατοικία επισήμων, αρχηγών κρατών και πρωθυπουργών.

Ήταν ένας χώρος αποθήκης, και μάλιστα εντελώς άτακτης, και τώρα μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού με κύρια χρήση του ως Μουσείου Μικρασιατικού Πολιτισμού.


Όμως με απόφαση του Εφετείου Αθηνών η χρήση άλλαξε, διότι το οίκημα δεν πληρούσε τους όρους ασφαλείας για τις προσωπικότητες και παραχωρήθηκε στο υπουργείο Πολιτισμού.

Μάλιστα, όπως μας λέει η κ. Κούτση, σε αυτό συντέλεσε μια ληστεία που έγινε στο σπίτι από τη γυάλινη οροφή, κατά τη διάρκεια της οποίας πολλά από τα προσωπικά αντικείμενα του γνωστού εκδότη εκλάπησαν.

Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Στη συνέχεια, στη βίλα μεταστεγάστηκε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, εξού και οι τυπογραφικές μηχανές στον κήπο, αλλά μετά τη μεταφορά του στην περιοχή της Πλάκας η εμβληματική κατοικία παραχωρήθηκε στον τότε δήμο Νέας Ερυθραίας με υπουργική απόφαση, έπειτα από σχετικό αίτημα της τότε δημάρχου Β. Ταμβάκη.


Σύμφωνα με την απόφαση εκείνη, η χρήση της αφορά τη λειτουργία Κέντρου Μικρασιατικού Πολιτισμού, π.χ. με εκθέσεις, μουσείου ή του Ανοικτού Πανεπιστημίου. Στις 14/3/17 το οίκημα ανέλαβε το ΚΕΜΜΕ του καλλικρατικού δήμου της Κηφισιάς.

«Μετά την πλήρη ανακαίνιση του κτιρίου, η οποία έγινε με σεβασμό στη μνήμη του δωρητή Αθανασίου Μπότση, η βίλα είναι έτοιμη να επιτελέσει τους σκοπούς της», δηλώνει η κ. Κούτση και συμπληρώνει: «Για μεγάλο χρονικό διάστημα παρέμεινε κλειστή και είχε μετατραπεί σε αποθήκη. Όπως βλέπετε τώρα, ο χώρος ανακαινίστηκε και θυμίζει τις παλιές, ένδοξες εποχές. Με ιδιαίτερη χαρά θα τηρήσουμε τον σκοπό της δωρεάς, να γίνει Κέντρο Μικρασιατικού Πολιτισμού, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει και με άλλες πολιτιστικές χρήσεις».

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Κηφισιάς, Γιώργος Θωμάκος, αναφέρει στη LiFO: «Ήταν ένας χώρος αποθήκης, και μάλιστα εντελώς άτακτης, και τώρα μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού με κύρια χρήση του ως Μουσείου Μικρασιατικού Πολιτισμού.

Μία από τις σημαντικότατες συνέπειες της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας είναι η εγκατάλειψη ιδιωτικών και δημόσιων ακινήτων. Ο δήμος Κηφισιάς τα τελευταία πέντε χρόνια μετέτρεψε σε λειτουργικούς εγκαταλελειμμένους επί δεκαετίες τέτοιους χώρους, όπως ο Νάρκισσος στην Εκάλη, η βίλα Μπότση στη Νέα Ερυθραία, η βίλα Μιχλ στην Κάτω Κηφισιά, η Αλάσκα στο Κεφαλάρι καθώς και το Α' Κτίριο του ΟΑΕΔ στην Τατοΐου».

Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Αξίζει να σημειωθεί ότι η θρυλική κατοικία που χτίστηκε τη δεκαετία του '70 φιλοξένησε στους χώρους της τις μεγαλύτερες προσωπικότητες των τεχνών, των γραμμάτων και της πολιτικής. Το συγκεκριμένο ακίνητο, συνολικής δόμησης 1.500 τ.μ., αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και πρώτο όροφο, ενώ η συνολική οικοπεδική του επιφάνεια ξεπερνά τα 2.100 τ.μ.


Στην ξενάγηση που ανέλαβε να μας κάνει η πρόεδρος του ΚΕΜΜΕ μας εξηγεί ότι η ανακαίνιση δεν ήταν εύκολο έργο, αφού προηγουμένως είχε χρησιμοποιηθεί ως αποθήκη δημοτικών ποδηλάτων και χώρος όπου αποθηκεύονταν αρχεία και βιβλία του δήμου μέσα σε σακούλες απορριμμάτων και χαρτόκουτα, κάλπες και παραβάν αλλά και παλιά έπιπλα και γραφεία.


Για την εποχή της η βίλα είχε δομηθεί σε σχέδια που στόχευαν σε έναν πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό ρυθμό, επενδύοντας σε μια ιδιαίτερη λειτουργικότητα με κύρια χαρακτηριστικά τη λιτότητα, τη σημασία στη λεπτομέρεια και στην ποιότητα, τη διαχρονικότητα και την αναβάθμιση του περιβάλλοντα χώρου.

Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Ακόμη και σήμερα το δαιδαλώδες οίκημα εντυπωσιάζει με τα πολυάριθμα μπάνια, τα σαλόνια και τα δεκάδες δωμάτιά του. Στο υπόγειο συναντάμε το χολ, δύο κρεβατοκάμαρες, ένα άλλο δωμάτιο που λειτουργούσε ως γυμναστήριο, καθώς και τον μεγάλο διάδρομο που οδηγεί στην ταβέρνα με τα κελάρια που χρησιμοποιούνταν για ψυχαγωγικούς σκοπούς.

Στο ισόγειο βλέπουμε σήμερα το μεγάλο σαλόνι που έχει μετατραπεί σε χώρο ομιλιών, το Καφέ Δωμάτιο με το τζάκι και τις πολυάριθμες εγκυκλοπαίδειες ,καθώς και την τεράστια κουζίνα με τις δύο εισόδους.


Στον πρώτο όροφο, πριν φτάσουμε στο δωμάτιο του εκδότη Νάσου Μπότση, προσπερνάμε ένα ακόμη δωμάτιο, την γκαρνταρόμπα του, πολλά μικρά δωμάτια που χρησίμευαν ως λινοθήκες, ενώ δίπλα στην κρεβατοκάμαρά του έχει ανακαινιστεί το πολλών τετραγωνικών μπάνιο του, στο οποίο υπήρχε μαρμάρινη εσωτερική μπανιέρα με γειτονικό μικρό εσωτερικό κήπο και αεραγωγό.


Στο γιγαντιαίο μπαλκόνι η θέα προς την Αττική είναι εντυπωσιακή, ενώ ο κήπος και η κλειστή πισίνα θυμίζουν το παρελθόν της βίλας. Ο ίδιος την είχε παραχωρήσει προκειμένου να πραγματοποιηθούν τα γυρίσματα της ελληνικής ταινίας «Η Ψεύτρα» με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, αφού είναι πλέον γνωστό το ειδύλλιο ανάμεσα στον ιδρυτή της «Απογευματινής» και τη γνωστή ηθοποιό.

Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στην ανακαινισμένη βίλα Μπότση στην Πολιτεία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Τα εγκαίνια της ανακαινισμένης βίλας Μπότση στη Νέα Ερυθραία θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 6 Απριλίου, στις 18:30, στον χώρο της βίλας (Σαπφούς 3-5, Πολιτεία - Νέα Ερυθραία).

 

Αθήνα
1

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στα άδυτα του Δημαρχείου της Αθήνας

Αθήνα / Στα άδυτα του Δημαρχείου της Αθήνας

Εκτός από τις αίθουσες των υπηρεσιών του ληξιαρχείου, του δημοτολογίου και του χώρου όπου τελούνται οι πολιτικοί γάμοι, ελάχιστοι Αθηναίοι πολίτες γνωρίζουν πώς είναι οι υπόλοιποι εσωτερικοί χώροι σε ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια της πόλης.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Αθήνα / Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Ένα άψυχο φυσικό τοπίο με ξερά δέντρα και κομμένους κορμούς είναι η δυσάρεστη έκπληξη που αντικρίζει κανείς ανεβαίνοντας στον λόφο του Φιλοπάππου. Ποια είναι η ευθύνη του δήμου, τι καταγγέλλουν οι πολίτες, τι λέει το υπουργείο Πολιτισμού και τι δηλώνει η Αγνή Πικιώνη, πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Δημήτρης Πικιώνης».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Αθήνα / «Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Η Περιφέρεια Αττικής δημιούργησε μια νέα πλατφόρμα, μέσω της οποίας υποστηρίζει ότι θέλει να φέρει κοντά ανθρώπους και πρωτοβουλίες που έχουν κοινό σημείο προβληματισμού τη βιωσιμότητα του Λεκανοπεδίου.
LIFO NEWSROOM
Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Η απόφαση του Εφετείου που άλλαξε τη χρήση του κληροδοτήματος είναι οδηγός και για το Πολυτεχνείο.Όταν ο σκοπός ενός κληροδοτήματος έχει καταστεί ανέφικτος, ανήθικος κτλ η Δικαιοσύνη μπορεί να παρέμβει. Στο Πολυτεχνείο μπορεί να γίνει η φυσική επέκταση του Μουσείου. Υπάρχει και το Ακροπόλ Παλάς απέναντι στο οποίο μπορούν να στεγαστούν λοιπές υπηρεσίες ή περιοδικές εκθέσεις. Και στην Τοσίτσα τα πούλμαν.Στα χρόνια της ακμής υπήρχε το πλάνο για υπόγεια ένωση Μουσείου - Ακροπόλ Παλάς. Θα το έφτιαχνε η κατασκευαστική του Μπατατούδη. Μετά πτώχευσε ο Μπατατούδης. Μετά η Ελλάδα. Το όραμα ενίοτε όμως είναι πιο αναγκαίο από τα χρήματα. Όπου υπάρχει στασιμότητα είναι είτε προϊόν φόβου είτε συμφερόντων. Ή και τα δύο.