Πέτα τη γιαγιά απ' το τρένο

Πέτα τη γιαγιά απ' το τρένο Facebook Twitter
ΑΡΚΕΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΗΓΑΙΝΕΙΣ ΣΤΟ ΚΑΠΗ, ΓΙΑΓΙΑ: Υπάρχει οδηγία να μην πηγαίνουν οι γέροι στο Καπή, αλλά δεν υπάρχει οδηγία να μη χρησιμοποιούν ταυτόχρονα το ίδιο κουταλάκι!
12

«Παιδί μου, δεν μου πήγε η καρδιά να μη κοινωνήσω», μού είπε προ ολίγου μια υπέργηρη συγγενής μου από τη Ζάκυνθο. «Είναι σα να αμφισβητώ την δύναμη και την πρόνοια του θεού, στον οποίο καθημερινά προσεύχομαι».

Tην άκουγα και μέτραγα: Ζάκυνθος, 85 ετών, εκκλησίασμα σχετικό με την εκδρομή στους Αγίους Τόπους, φιλιά στις ίδιες εικόνες, μετάληψη με το ίδιο κουταλάκι... Εκρηκτικό χαρμάνι πιθανοτήτων.

«Τι να σου πω», της απάντησα θυμωμένος. «Δική σου είναι η ζωή, παίξε την κορώνα γράμματα...».

Πριν θυμώσω, είχα προσπαθήσει τις προηγούμενες μέρες να της εξηγήσω καταλεπτώς, γιατί θα έπρεπε το επόμενο διάστημα να αραιώσει την εκκλησία, να προσεύχεται στο σπίτι και κυρίως να μη μεταλαβαίνει. Της μίλησα με στατιστικές, με ιατρικούς όρους. Της είπα ότι ειδικά στη Ζάκυνθο, όπου έχουν σημειωθεί κρούσματα από την εκδρομή στους Άγιους Τόπους, οι πιθανότητες είναι αυξημένες -ειδικά στις εκκλησίες. Ότι το άγιο κουταλάκι, το ίδιο για όλους, που μπαίνει και βγαίνει διαδοχικά, στη στοματική κοιλότητα ηλικιωμένων ανθρώπων μεταδίδει εύκολα τον ιό. Κι ότι αυτό είναι πολύ διαφορετικό από την όστια των καθολικών που ξεμπερδεύουν με ένα αρτίδιο (παρόλα αυτά, εκεί έκλεισαν τις εκκλησίες). Ότι στις εκκλησιές συγκεντρώνονται κυρίως ηλικιωμένοι άνθρωποι, που είναι ευπαθέστεροι. Φιλάνε τις ίδιες εικόνες (στο ίδιο σημείο!). Κάθονται στα ίδια στασίδια. Και ούτω καθεξής.

 

Έκανε ότι με καταλαβαίνει. Και σήμερα Κυριακή πήγε και έκανε το ακριβώς αντίθετο. Διότι έτσι είναι οι ηλικιωμένοι. Κολλάνε στις συνήθειες τους. Παραδίδονται στην καλωσύνη του θεού. Είναι πάλι μωρά, που θέλουν το δικό τους― τρυφεροί και ξεροκέφαλοι, αγύριστα κεφάλια.

Στο ξέσπασμά μου, η αγαπημένη μου γριούλα, λούφαξε. Άρχισε να συνειδητοποιεί πρώτη φορά τον κίνδυνο. Τόλμησε να ψελλίσει: «Παιδάκι μου, είδα μια κυρία στην τηλεόραση, καλή φαινόνταν, καλοστεκούμενη, που έλεγε πώς δεν είναι δυνατόν να έχει μικρόβια το σώμα και το αίμα του θεού, κι ότι δεν υπάρχει πρόβλημα να κοινωνάς, αντιθέτως».

«Τι ήταν αυτή η γυναίκα», ρώτησα ακόμη πιο έξαλλος. «Ήταν επιδημιολόγος; Μιλούσε ως υπέυθυνη γιατρός ή ως μυστικίστρια; Αναλαμβάνει την ευθύνη;» Και κάνοντας την αναγωγή, συνέχισα: «Πες μου καλή μου θεία. Όλες αυτές τις μέρες, βγήκε κανείς εντεταλμένος από το κράτος να σας δώσει ορισμένες χειροπιαστές συμβουλές πώς να εκκλησιάζεστε; Να σας εξηγήσουν τι ρίσκο παίρνετε;»

«Δεν είδα κάτι -σήμερα μόνο είπαν να μη πηγαίνουν οι γέροι στα ΚΑΠΗ» μου απάντησε με τόσο λυπημένο τρόπο, που ο θυμός μου εξατμίστηκε, με πιάσανε οι τύψεις κι αντί να την φοβίζω πια, προσπάθησα να την παρηγορήσω. Θυμήθηκα ότι τους ηλικιωμένους πρέπει να τους πηγαίνεις χέρι-χεράκι- να τους προστατεύεις εσύ στις «αποφάσεις» που παίρνουν.

Πέτα τη γιαγιά απ' το τρένο Facebook Twitter
ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ: Θα άφηνες το παιδί σου να φιλήσει το χέρι του παππά;

Γράφω τούτο το σημείωμα, χάριν της αναγωγής που σας είπα πριν. Την ώρα που μιλάμε, δεν υπάρχει στην Ελλάδα άλλη κοινωνική συνάθροιση τόσο στατιστικά πρόσφορη για να νοσήσει κάποιος από κορονοϊό, από μια εκκλησία γεμάτη ηλικιωμένους που μεταλαβαίνουν. 

 

Κι όμως το Κράτος αποφεύγει να το επισημάνει, ενώ για λιγότερο επικίνδυνες συναθροίσεις είναι σαφές. Βγάζει οδηγία να πλένουμε τα χέρια μας και να μην ακουμπάμε ασκόπως το πρόσωπό μας, αλλά δεν τολμά να πεί (σε ηλικιωμένους!) να μη χρησιμοποιούν ταυτοχρονα το ίδιο κουτάλι! Και όχι μόνο δεν έχει δώσει μια συγκεκριμένη οδηγία προς τους εκκλησιαζόμενους, αλλά έχει αφήσει ατιμώρητα κάτι ανεύθυνα μέχρι γελοιότητος πρόσωπα να διαρρηγνύουν δημοσίως τα ιμάτιά τους για τό πόσο χριστιανοί είναι και ότι ο θεός δεν μεταδίδει τον ιό. 

Η αποσιώπηση αυτή δεν είναι τυχαία. Το κράτος δεν βγάζει οδηγία για τον εκκλησιασμό διότι φοβάται ότι αυτό θα φανεί αντιχριστιανικό και θα εναντιώσει τους θρησκευόμενους ψηφοφόρους.

 

Δεν είναι τυχαία, αλλά δεν είναι και σωστή.

Τι θα μπορούσε να πεί, εν προκειμένω; 

Αρχικά, να πει καθαρά και δυνατά, ότι ειδικά η θεία μετάληψη, έτσι όπως γίνεται, είναι προβληματική. Δεν θέλω να υπεισέλθω σε επιπόλαιες προτάσεις (π.χ. να κοινωνούν οι άνθρωποι από διαφορετικά κοχλιάρια και διαφορετική δόση οίνου) επειδή τα σύμβολα στη θρησκεία είναι πράγμα σημαντικό (συχνά το σύμβολο γίνεται ουσία), οπότε τέτοιες λύσεις ίσως γελοιοποιούσαν το μυστήριο. Θα μπορούσε όμως να βρεθεί σε συνεννόηση με την Εκκλησία (η οποία δεν τα πάει και πολύ καλά με την Ιατρική), μία λύση που να μη θέτει σε κίνδυνο την υγεία των αγαπημένων μας γερόντων. Κι αυτή η λύση είναι μάλλον μία: να αναστείλλει τα μυστήρια προσωρινά.

Αυτή η σιωπή είναι δειλή και ανεύθυνη.


ΥΓ.

Ο Ηλίας Μόσιαλος, καθηγητής της Δημόσιας Υγείας στο πανεπιστήμιο του London School of Economics, έγραψε ένα σχετικό σημείωμα στο fb το οποίο προσυπογράφω:

«Στο επίμαχο θέμα της εκκλησίας ήμουν σαφής. Χωρίς έντονο λόγο και με σεβασμό στους θεσμούς και τους πιστούς είπα: οι πιστοί που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες (και όλοι γνωρίζουμε ότι είναι το μεγαλύτερο ποσοστό των πιστών - πολλοί ηλικιωμένοι) δεν πρέπει να συμμετέχουν στη θεία λειτουργία. Παρουσίασα τα επιστημονικά δεδομένα (αυτά που έχουμε) για τη θεία κοινωνία που μπορεί να αρέσουν η να μην αρέσουν. Αλλά αυτά είναι. Δεν τα κρύβω. Είπα όμως ταυτόχρονα ότι εδώ και 21 χρόνια δεν έχουμε δεδομένα και ότι δεν ξέρουμε τίποτα για το νέο ιό. Και κατέληξα λέγοντας ότι αν τα κρούσματα αυξηθούν και άλλο (το οποίο είναι βέβαιο) τότε όλοι θα ξέρουμε τι θα πρέπει να γίνει. Με επαγωγικό τρόπο και με σεβασμό στους πιστούς και παίρνοντας υπόψη τον πανίσχυρο θεσμό της εκκλησίας και τη μεγάλη επιρροή της, είπα στην ουσία ότι δεν θα πρέπει να γίνεται, όσο διαρκεί, αυτή η κρίση, η θεία λειτουργία. Ναι δεν κατηγόρησα την εκκλησία ούτε σήκωσα το δάκτυλο στους πιστούς. Δεν θα είχε κανένα αποτέλεσμα αυτό. Σε συνθήκες κρίσης και όταν κανείς από τους ειδικούς η την πολιτεία δεν λέει κάτι για το θέμα της εκκλησίας πήρα με ήπιο αλλά σαφή τρόπο θέση. Επίσης το να λέω ότι η μεγάλη πλειοψηφία των πιστών (ηλικιωμένοι, ευπαθείς ομάδες) που πάνε στις εκκλησίες (πολλοί πιστοί που δεν είναι στις ευπαθείς ομάδες πάνε σπάνια) δεν θα πρέπει να πάνε είναι πολύ πιο ριζοσπαστική πρόταση από πολλές άλλες. Η στάση μου δυσαρέστησε κάποιους αλλά η ευθύνη όσων είμασταν παρόντες στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης είναι λίγο διαφορετική από το να γράφεις σχόλια στο Facebook και να πυροβολείς προς όλες τις κατευθύνσεις.»

Στήλες
12

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

11 σχόλια
Να ξεκαθαρίσω κάτι. Η Κα Γιαμαρέλλου δεν διατείνεται απλώς ότι έχει πτυχίο λοιμωξιολογίας. Η κυρία είναι γκουρού της συγκεκριμένης ειδικότητας σε αυτή την χώρα. Ανάμεσα σε κύκλους γιατρών, οι παγκόσμιες οδηγίες τις οποίες έχει εκδώσει είναι από τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα εγχειρίδια άμεσης πρόσβασης για την αντιμετώπιση πολλών συχνών λοιμώξεων. Όταν υπάρχει διαφωνία, συχνά ακούς "φερε την Γιαμαρέλλου να δούμε". Και αυτό είναι και το πιο ανησυχητικό, αν σκεφτούμε το πόση επιρροή έχει. Ανησυχητικό δεν είναι το πώς μπορεί ένας τέτοιος άνθρωπος να μιλάει έτσι. Ανησυχητική είναι η προσφυγή ολονών μας στην αυθεντία.
Προσωπικά δεν πιστεύω ούτε τα μισά απ'όλα αυτά που λένε για τον ιό, που τον τελευταίο καιρό έχει καταντήσει αηδία και όπου πάω διαβάζω γι'αυτόν. Αλλά δε θέλει και πολύ σκέψη για να καταλάβει κάποιος ότι το να κοινωνείς είναι ανθυγιεινό. Αυτό έπρεπε να είναι γνωστό προ ιού εποχής.Δυστυχώς όμως οι γέροι στην Ελλάδα, αλλά και ειδικότερα στην επαρχία, έχουν τελείως κολλημένα μυαλά, σε φάση που πιστεύουν ότι άμα ένας άνδρας φοράει σκουλαρίκι είναι "ντιγκιντάγκας" (όπως θα λέγανε) και ότι οι γυναίκες δεν πρέπει να φοράνε παντελόνι, και άλλα τέτοια. Άμα θέλουν να κοινωνήσουν δικαίωμα τους. Δεν τους εμποδίζει κανείς. Δεν είχαν την ευκαιρία να γίνουν λογικοί όσο ήταν ακόμα νέοι. Τώρα θα βρουν;
Nα επισημάνω και μια δευτερεύουσα -οξύμωρη- αντίθεση: η κυβέρνηση, με την υποκριτική της στάση που έχει ως πρώτο μέλημα το να μην χαθούν τα ψηφαλάκια των δυσαρεστημένων θρησκόληπτων, αναλαμβάνει το ρίσκο να θερίσει η ασθένεια αυτήν ακριβώς την δεξαμενή ψήφων στην οποία έχει συντριπτική πλειοψηφία.
Ακόμη και κάποιος όπως ο κ. Μόσιαλος υπήρξε αρχικά διστακτικός (η παραπάνω ανάρτησή του γράφτηκε αφού του ασκήθηκε κριτική). Για παράδειγμα, επέλεξε να αναφερθεί σε παλαιότερο συμπέρασμα του CDC για τη μετάληψη ενημερώνοντάς μας ότι δεν έχει καταγραφεί επιδημία που να έχει προκληθεί από αυτήν την πρακτική, παρέλειψε ωστόσο ότι και το CDC αναγνώρισε την ύπαρξη θεωρητικού ρίσκου. Θα μπορούσε με μεγαλύτερη διαφάνεια να πει, όπως και σε σχετική ανασκόπηση ερευνών (Pellerin & Edmond, 2013) κάτι σαν αυτό που σας παραθέτω: "In conclusion, there is experimental evidence suggesting that sharing a communion cup contaminates the wine and cup. However, there has never been a documented case of illness caused by sharing a chalice reported in the literature."Στη μετάφραση ερευνητικών δεδομένων για το ευρύ κοινό κάθε λέξη μετράει κατά την άποψή μου.
Πες τα Τσαγκαρουσιάνε! Προβλέπω η Γιαμαρέλου να ανακηρύσσεται αγία της Ορθοδόξου Εκκλησίας, κατά το πρότυπο του πάπα Ιωάννη Παύλου Β', που έγινε άγιος της Καθολικής Εκκλησίας, αφού οδήγησε στο θάνατο εκατομμύρια πιστούς καταδικάζοντας το προφυλακτικό ως "εργαλείο του διαβόλου" κατά τις δεκαετίες του '80 και του '90, όταν το AIDS θέριζε! Ο ΑΠΟΛΥΤΟΣ ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ!!!
Η θρησκεία όχι μόνο με την ιατρική αλλά με καμία επιστήμη δεν τα πάει καλά. Εδώ όμως το θέμα είναι πολύ πιο σοβαρό από τον οποιοδήποτε θρησκόληπτο αρνείται παραδεκτές πλέον θεωρίες (όπως της εξέλιξης των ειδών, όπου το θέμα δεν είναι αν συμβαίνει, γιατί συμβαίνει, αλλά πώς συμβαίνει) ούτε αν ο άλλος αγνοεί τον κίνδυνο για τον εαυτό του (δική του είναι ας την κάνει ό,τι θέλει τελικά) αλλά ότι κινδυνεύουν άλλες ζωές εξ αιτίας του.Και το χειρότερο ότι αυτά τα προφανή θα τα διαβάσουν αυτοί που ήδη ξέρουν τι συμβαίνει και οι άλλοι θα μιλάνε για άθεους που θέλουν να κάνουν κακό στη θρησκεία.
Στάθη συμφωνώ απόλυτα. Απλά, επέτρεψέ μου, δεν είναι ο ρόλος του Κράτους το πώς θα οργανώσει η Εκκλησία τα του οίκου της. Ο ρόλος του Κράτους είναι να ζητήσει εισαγγελική παρέμβαση στην κυρία που διασπείρει αντιεπιστημονικές απόψεις σχετικά με την πρακτική της θείας μετάληψης, να εξηγήσει ότι όλες οι συναθροίσεις σε κάθε χώρο και συγχρωτισμό είναι επικίνδυνες, και ότι ο ιός μεταδίδεται με το σάλιο. Αν η Εκκλησία, για λόγους καθαρά επιχειρηματικού τζίρου, επιμένει να κρατά το μαγαζί ανοιχτό, τότε θα πρέπει να λογοδοτήσει επίσης στο Κράτος, εφόσον δεν παίρνει μέτρα για τους πιστούς της...Το αν θα μεταλαμβάνουν με πλαστικό κουταλάκι μιας χρήσης ή όχι, είναι θέμα της Εκκλησίας, όχι του Κράτους...Η κυρία που διατείνεται ότι έχει πτυχίο λοιμωξιολογίας και διασπείρει ψευδείς ειδήσεις, αυτό είναι αρμοδιότητα του Κρατικού μηχανισμού.Ευχαριστώ.
Ο καθένας επιλεγει τους μύθους του. Όταν παίρνεις τους μύθους για πραγματικοτητα τότε μπορεί να καταστούν θανάσιμοι.Ισχύει για όλα τα θέματα, σε όλους τους αιώνες σε όλα τα μήκη και τα πλάτη.
Το πλέον ανησυχητικό ειναι οτι ενας νέος σχετικά άνθρωπος -και τα παιδιά - μπορεί να ειναι ΑΣΥΜΠΤΩΜΑΤΙΚΟΣ να την βγάλει κυριολεκτικά στο πόδι,να μην πάρει χαμπάρι ,και να την ΜΕΤΑΔΩΣΕΙ σε άλλους που θα νοσήσουν κανονικά και ίσως να πεθάνουν . Στο Ελλάντα μπορεί να μην τα λένε αυτά,αλλά παγκοσμίως πληροφορούν με λεπτομέρειες τον πληθυσμό. Απόσταση κάθε κοινωνικής επαφής 1.50 μετρο .Τηρούνται ατές οι αποστάσεις στην εκκλησία ? ( το θέμα της μετάληψης δεν το θίγω καν )
"Αρχικά, να πει καθαρά και δυνατά, ότι ειδικά η θεία μετάληψη, έτσι όπως γίνεται, είναι προβληματική." Πηγή: www.lifo.grΑπό την στιγμή που βγήκε και το 'πε ο Πολάκης, η πολιτική μικρόνοια προφανώς το απαγορεύει...
Συμφωνώ απόλυτα. Να ανασταλλεί η θεία κοινωνία ευθύς αμέσως, όχι όταν θα είναι αργά. Στο Ιράν και στη Νότιο Κορέα μεταδόθηκε ο ιός, εξαιτίας παρόμοιων θρησκευτικών δοξασιών που αντικρούονται με την επιστήμη. Άρθρα όπως αυτό είναι πολύ σημαντικό να γράφονται, ώστε να οχλιούμε την κυβέρνηση μέχρι να πάρει μέτρα. Κοινοποιήστε και διαδώστε το παντού, να πολεμήσουμε όλοι οι πολίτες την παραπληροφόρηση, και να βοηθήσουμε στη σωστή ενημέρωση και την έγκαιρη πρόληψη!