Δεν υπάρχει λόγος για να μην κάνουν οι ομοφυλόφιλοι οικογένεια, λένε οι έρευνες (και η κοινή λογική)

Δεν υπάρχει λόγος για να μην κάνουν οι ομοφυλόφιλοι οικογένεια, λένε οι έρευνες (και η κοινή λογική) Facebook Twitter
29

Από το bookpress.gr

Η τέλεση των πρώτων γάμων ομοφύλων στις αρχές Ιουνίου [2008*] προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Από τις πιο ενδιαφέρουσες ήταν αυτή που διατυπώνεται συνθηματικά ως εξής: «ναι στην αναγνώριση της συμβίωσης, όχι στα παιδιά». Δηλαδή, αρκετοί είναι αυτοί που αποδέχονται το να απολαμβάνει ένα ζευγάρι ομοφυλόφιλων τα ίδια νομικά και ουσιαστικά δικαιώματα με τους υπόλοιπους, με εξαίρεση το να κάνει ή να υιοθετήσει παιδιά.

Συχνά, αυτή η αντίρρηση θεμελιώνεται στο επιχείρημα ότι βλάπτεται το τέκνο ή τα τέκνα. Όμως πώς ακριβώς προκύπτει αυτή η βλάβη; Μια απάντηση είναι ότι λόγω ακριβώς της «ιδιόμορφης» σύνθεσης της οικογένειας, το παιδί πιθανόν να αντιμετωπίσει την κοινωνική απόρριψη. Ας πούμε, μπορεί να εισπράττει πειράγματα από τους συμμαθητές του. Αυτό, ωστόσο, είναι ένα αντιδραστικό επιχείρημα. Διότι αν το πάρουμε τοις μετρητοίς, ούτε ένα ζευγάρι μαύρων που ζει στη χώρα μας θα πρέπει να αποκτήσει παιδί, διότι θα τύχει ρατσιστικής αντιμετώπισης. Γενικότερα, αν υιοθετούσαμε αυτό το σκεπτικό, κάθε ζευγάρι με αποκλίνοντα κοινωνικά χαρακτηριστικά από αυτά της πλειονότητας θα έπρεπε να παραμείνει άτεκνο.

Μια σοβαρότερη, ίσως, αντίρρηση είναι αυτή που επικεντρώνεται στο οικογενειακό πλαίσιο κι όχι στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Σύμφωνα με αυτήν, το παιδί χρειάζεται για την ομαλή πνευματική και ψυχική του ανάπτυξη να ανατραφεί έχοντας ένα αντρικό κι ένα γυναικείο πρότυπο, με αντίστοιχους ξεκάθαρους και διακεκριμένους ρόλους. Διαφορετικά, μπορεί να του προκληθούν σύγχυση ή και σοβαρά ψυχικά τραύματα. Αλλά, πώς ακριβώς τεκμηριώνεται αυτή η υπόθεση; Στο κείμενό του που περιλαμβάνεται στη συλλογή «Γυναίκες, φύλο, κοινωνίες» ο Eρίκ Φασέν μάς πληροφορεί ότι οι σχετικές έρευνες σε Η.Π.Α. και Γαλλία διαψεύδουν τις ανησυχίες όσον αφορά την ψυχική ανάπτυξη των παιδιών των ομοφυλόφιλων. Στο βιβλίο της «Η ιστορία του γάμου» (εκδ. Πολύτροπον 2008) η Στέφανι Κουντς αναφέρει ότι το 2002, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής ζήτησε να νομιμοποιηθεί η υιοθεσία από ομοφυλόφιλο σύντροφο που συμβιώνει με βιολογικό γονιό του παιδιού, ενώ το 2004, η Αμερικανική Ένωση Ψυχολόγων επικρότησε τους γάμους ομοφυλόφιλων.

Έχει ενδιαφέρον ότι, όπως αναλύει ο Φασέν, οι διεκδικήσεις των γκέι και των λεσβιών της δεκαετίας του '70 εστίασαν στην κατάκτηση της σεξουαλικής ελευθερίας τους. Αυτή εν πολλοίς κατακτήθηκε, αλλά ταυτόχρονα «γκετοποίησε» τη σχετική ομάδα του πληθυσμού. Ήταν το ΑIDS και οι συνέπειές του που συνέβαλαν στο να αναγνωριστεί ότι η ομοφυλοφιλία δεν είναι απλώς μια εξατομικευμένη πρακτική, αλλά εντάσσεται σε κοινωνικούς δεσμούς και παράγει κοινωνικούς δεσμούς. Έτσι, μόλις το 1996 η σχετική ένωση στη Γαλλία επινόησε τη λέξη ομογονεϊκότητα, εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον για τα γονεϊκά δικαιώματα των ομοφυλόφιλων και καταγράφοντας παράλληλα μια νέα κοινωνική συνθήκη∙ μια λέξη που εικάζουμε ότι θα χρησιμοποιείται σιγά-σιγά και στη χώρα μας.

29

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνής Ημέρα Τρανς Ορατότητας 2025

Διεθνής Ημέρα Τρανς Ορατότητας 2025 / Διεθνής Μέρα Τρανς Ορατότητας: 16 χρόνια μετά, το κλίμα είναι πολύ διαφορετικό

Η φετινή επέτειος έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία οι κατακτήσεις, τα δικαιώματα, η ίδια η ύπαρξη των τρανς και non-binary ανθρώπων δοκιμάζονται στις ΗΠΑ και διεθνώς – τι ζητά το ΣΥΔ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λονδίνο: Το «Μουσείο για το Αιδοίο» έκανε έρανο και συγκέντρωσε σε χρόνο ρεκόρ τα χρήματα για το ενοίκιο του

Διεθνή / Το «Μουσείο για το Αιδοίο» έκανε έρανο για το ενοίκιο του - Τα χρήματα συγκεντρώθηκαν σε χρόνο ρεκόρ

Το μουσείο ανακοίνωσε ότι ίσως χρειαστεί να κλείσει οριστικά λόγω των υψηλών ενοικίων - Το τρανσφοφοβικό σχόλιο της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ στο άκουσμα της είδησης
LIFO NEWSROOM
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ελένη Ρίζου: «Η δυαδική αντίληψη του φύλου ισχύει μόνο όταν μιλάμε με καθαρά γενετικούς όρους»

Lgbtqi+ / Η πολιτική των «δύο μόνο φύλων» και η αντιπαράθεση με τη Βιολογία

Μια χρήσιμη συζήτηση με την εργαστηριακή γενετίστρια και αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, Ελένη Ρίζου, για την επιστημονική διάσταση του φύλου και τις πολυπλοκότητες του, από τον βιολογικό του καθορισμό έως τις σύγχρονες κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Τα φύλα δεν είναι δύο ήδη από την αρχαιότητα»

Lgbtqi+ / «Τα φύλα δεν είναι δύο ήδη από την αρχαιότητα»

Η συγγραφέας, ηθοποιός, αρθρογράφος και σύμβουλος σεξουαλικής υγείας στο Athens Checkpoint, Ερωφίλη Κόκκαλη, σχολιάζει την «αντι-τρανς υστερία» που είναι σε εξέλιξη στις ΗΠΑ και όχι μόνο, σε σχέση και με την ελληνική πραγματικότητα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Queer Χόλιγουντ: Κάρι Γκραντ και Ράντολφ Σκοτ, ένας μεγάλος έρωτας;

Lgbtqi+ / Κάρι Γκραντ και Ράντολφ Σκοτ: Ένας μεγάλος έρωτας ή μόνο φίλοι;

Σε μια εποχή που το Χόλιγουντ απαγόρευε κάθε αναφορά σε οτιδήποτε queer και οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις διώκονταν ως κακούργημα στις ΗΠΑ, δύο αχώριστοι κινηματογραφικοί σταρ ζούσαν τη ζωή τους σαν να μη νοιάζονταν για τα σχόλια που γίνονταν γι’ αυτούς.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ