Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
0
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Still Life with Shell, 1940 Gouache, coloured pencil, and charcoal on cut paper, and string, pinned to canvas, 83.5 x 115 cm

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο «Matisse in the Studio» εγκαινιάζεται σε λίγες μέρες στην Βασιλική Ακαδημία Τεχνών στο Λονδίνο, αφού πρώτα παρουσιάστηκε στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης. Ο επισκέπτης της έκθεσης θα έχει την ευκαιρία να εισδύσει στο στούντιο του σπουδαίου καλλιτέχνη και να γνωρίσει την εξαιρετική συλλογή του από αντικείμενα, που αποτέλεσαν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης και σφράγισαν τα έργα του. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ανρί Ματίς συνέλεξε αντικείμενα - όπως ισπανικά αγγεία, αφρικανικά γλυπτά, μάσκες, κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, έργα κινεζικής καλλιγραφίας, κανάτες γαλλικής σοκολάτας, παλιές φωτογραφίες - που επηρέασαν την εξέλιξή του ως καλλιτέχνη. Συνδυάζοντας σχεδόν 40 από αυτά τα αντικείμενα, πολλά από τα οποία δεν έχουν ποτέ εκτεθεί εκτός Γαλλίας, μαζί με περίπου 80 από τα έργα ζωγραφικής, γλυπτά, διακοσμήσεις και σχέδια που επηρεάστηκαν από τη συλλογή του, η έκθεση δείχνει πώς ο Ματίς επέστρεφε ξανά και ξανά στα ίδια αντικείμενα με νέες ιδέες σχετικά με το χρώμα, τη μορφή και την τεχνική.


Από νωρίς στην καριέρα του, την εποχή που ζούσε στο Παρίσι με ένα πολύ χαμηλό εισόδημα, ο Ανρί Ματίς έβρισκε τρόπο να διαθέτει χαμηλά ποσά σε καταστήματα που πουλούσαν μεταχειρισμένα αντικείμενα. Ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για τις διακοσμητικές τέχνες, αποκτώντας μικρά κομμάτια ταπετσαρίας, κομμάτια από σπασμένα πιάτα, καθώς και από γαλλική φαγιάνς. Σταδιακά αυτό του το ενδιαφέρον εξελίχθηκε σε ολοκληρωμένη συλλογή, εμπλουτισμένη από ευρωπαίους αντιπροσώπους και από μακρινές αγορές και εμπόρους. Ο Mατίς αρχίζει να συλλέγει πιο σοβαρά από το 1906, οπότε και αγοράζει μια μικρή καθιστή αφρικανική φιγούρα από το Κονγκό από έναν έμπορο του Παρισιού, καθώς -όπως λέγεται- πήγαινε να δειπνήσει με τον Πικάσο, με τον οποίο τον συνέδεε στενή φιλία, και τη Γερτρούδη Στάιν. Ωστόσο ο ίδιος δε θεωρούσε τον εαυτό του συλλέκτη με την παραδοσιακή έννοια και μάλιστα όταν ήταν πολύ νέος αντιπαθούσε τις συλλογές και του συλλέκτες, θεωρώντας μια τέτοια συνήθεια σπατάλη. Φρόντιζε λοιπόν να αξιοποιεί τα αντικείμενα της συλλογής του με κάθε τρόπο, είτε αναπαριστώντας τα στα έργα του ή χρησιμοποιώντας τα ως ερεθίσματα. Το 1908 συγκέντρωσε περίπου 20 αφρικανικές μάσκες και φιγούρες και η επιρροή τους στο έργο του αποδεικνύεται στα γυμνά του που παρουσιάζονται στην έκθεση στο ίδιο δωμάτιο. Σύμφωνα με την Ellen McBreen, εκ των επιμελητών της έκθεσης, είναι η πρώτη φορά που η ευρωπαϊκή τέχνη δανείζεται στοιχεία από την αφρικανική σχεδίαση και σημειώνει: «Ένα από τα πράγματα που δανείζεται είναι ένα είδος αφηρημένης γλώσσας για τον χειρισμό του σώματος, που απομακρύνεται από μια φυσιοκρατική απεικόνιση της ανατομίας». Σημείο καμπής στη συλλογή και την τέχνη του ήταν μια μεγάλη έκθεση ισλαμικής τέχνης που είδε στο Μόναχο το 1910. Σύντομα, επισκέφθηκε τα τζαμιά της Γρανάδας και της Ανδαλουσίας στην Ισπανία και άρχισε να αποκτά μαυριτανικά και βορειοαφρικανικά αντικείμενα. Η McBreen σημειώνει: «Είχε αναπτύξει όλη αυτή τη διακόσμηση και όλο το σύστημα χρωμάτων όπου κάθε τμήμα του καμβά είναι εξίσου σημαντικό με το επόμενο, αλλά πραγματικά βλέπεις ότι αυτό ωριμάζει αφού αρχίζει να κοιτάζει προσεκτικά την ισλαμική τέχνη. Έχει βρει έναν τρόπο να χρησιμοποιήσει μοτίβα για να τονίσει τη συνολική επιφάνεια και να "μπολιάσει" το σχήμα με αφαίρεση». «Η ζωή μου είναι ανάμεσα στα τείχη του στούντιο», αναφέρει ο ίδιος ο Ματίς και οι επιμελητές της έκθεσης κάνουν αυτό ακριβώς. Δίνουν την ευκαιρία στους φιλότεχνους να ρίξουν μια ματιά στη σπάνια συλλογή του καλλιτέχνη και στα έργα ζωγραφικής, τα γλυπτά και τα σχέδια που εμπνεύστηκε από αυτήν –είναι, εξάλλου, χαρακτηριστικό ότι την μετακινούσε ακόμα και στις προσωρινές του κατοικίες, καθώς του ήταν απαραίτητη για να δημιουργήσει.

O ίδιος δε θεωρούσε τον εαυτό του συλλέκτη με την παραδοσιακή έννοια και μάλιστα όταν ήταν πολύ νέος αντιπαθούσε τις συλλογές και του συλλέκτες, θεωρώντας μια τέτοια συνήθεια σπατάλη. Φρόντιζε λοιπόν να αξιοποιεί τα αντικείμενα της συλλογής του με κάθε τρόπο, είτε αναπαριστώντας τα στα έργα του ή χρησιμοποιώντας τα ως ερεθίσματα.

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Yellow Odalisque, 1937. Oil on canvas. 55.2 x 46 cm. Philadelphia Museum of Art. The Samuel S. White 3rd and Vera White Collection, 1967 Photo © Philadelphia Museum of Art. Artwork: © Succession H. Matisse/DACS 2017.

Ο Ανρί Ματίς γεννιέται στις 31 Δεκεμβρίου 1869, στην επαρχία Λε Κατώ-Καμπρεζί, το 1887 πηγαίνει στο Παρίσι να σπουδάσει νομικά, και στη συνέχεια στο Σεν Κεντέν για την πρακτική του. Το 1890 παθαίνει σκωληκοειδίτιδα και καθώς βρίσκεται στο κρεβάτι, η μητέρα του τού χαρίζει ένα κουτί λαδοπαστέλ για να περνάει πιο ευχάριστα τον χρόνο του. Αυτή είναι η πρώτη και αποφασιστική γνωριμία του Ματίς με τη ζωγραφική: το 1891 θα παρατήσει την όποια νομική του καριέρα και θα επιστρέψει στο Παρίσι για να γίνει ζωγράφος. Όντας επαρχιώτης και μην έχοντας έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη ζωγραφική, επιλέγει την συντηρητική Académie Julian και μαθητεύει δίπλα στους William-Adolphe Bouguereau και Gustave Moreau. Οι πρώτοι του πίνακες είναι επηρεασμένοι από τους Φλαμανδούς ζωγράφους και όταν το 1896 εκθέτει για πρώτη φορά πέντε έργα του στο συντηρητικό Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, το γαλλικό κράτος αγοράζει τη «Γυναίκα που διαβάζει». Το 1898 παντρεύεται την Αμελί Παρέρ. Την ίδια εποχή δημοσιεύεται το μανιφέστο του Πωλ Σινιάκ «Από τον Ευγένιο Ντελακρουά στον νεο-ιμπρεσιονισμό», το οποίο του κινεί το ενδιαφέρον, ενώ γνωρίζει τον Αυστραλό ιμπρεσιονιστή ζωγράφο Τζον Πίτερ Ράσελ και έρχεται σε επαφή με τον ιμπρεσιονισμό και το έργο του άγνωστου, ακόμα, Βίνσεντ βαν Γκογκ. Παράλληλα, εντυπωσιασμένος από το έργο του Ροντέν, ξεκινά μαθήματα γλυπτικής στην Ecole des Beaux-Arts –την περίοδο 1900-1910 δημιουργεί τα περισσότερα γλυπτά του. Το προσωπικό του στυλ αλλάζει, πειραματίζεται με το χρώμα και χρησιμοποιεί διαφόρων ειδών πινελιές, ανάμεσά τους και τις κουκκίδες των νέο-ιμπρεσιονιστών. Το 1901 εκθέτει στο «ανήσυχο» Salon des Indépendants και αρχίζει να αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, ενώ η σύζυγός του αναγκάζεται να εργαστεί, καθώς μία βρογχίτιδα τον καθηλώνει στο κρεβάτι. Το 1904 κάνει την πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί Vollard, που στέφεται με πλήρη αποτυχία. Αρχίζει να αντικαθιστά τις κουκκίδες με ζωηρές πινελιές και χρησιμοποιεί έντονα χρώματα. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό που τον συνδέει με τους ζωγράφους μαζί με τους οποίους εκθέτει το 1905 στο Salon d' Automne. Ο κριτικός Λουί Βοσέλ θα τους αποκαλέσει «fauves» (αγρίμια) – ο φωβισμός, το πρώτο μεγάλο ρεύμα του εικοστού αιώνα, έχει γεννηθεί.


Ο Ματίς θα υπάρξει ηγετική μορφή του φωβισμού και σύντομα θα ξεφύγει από τα στενά του όρια, αποκτώντας μεγάλη αναγνώριση και φήμη. Από το 1908 μέχρι το 1912 εκθέτει σε Νέα Υόρκη, Μόσχα, Βερολίνο, Μόναχο και Λονδίνο, ενώ μέχρι το 1917 φιλοτεχνεί τα πιο διάσημα έργα του –ανάμεσά τους η «Χαρά της ζωής» (1908) και το «Κόκκινο εργαστήριο» (1915). Το 1917 μετακομίζει στην πόλη Σιμιέ, που σήμερα είναι προάστιο της Νίκαιας. Το 1920 σχεδιάζει τα σκηνικά για το «Τραγούδι του αηδονιού» του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ και μέσα στα χρόνια που ακολουθούν δημοσιεύει 29 οξυγραφίες, εικονογραφώντας τα ποιήματα του Στεφάν Μαλαρμέ και τα «Άνθη του κακού» του Μποντλέρ. Το 1941 μαθαίνει πως πάσχει από καρκίνο του δωδεκαδάχτυλου. Έχει χωρίσει από τη γυναίκα του και τον φροντίζει μια Ρωσίδα που υπήρξε κατά το παρελθόν μοντέλο του. Αν και καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι δε σταμάτησε να ζωγραφίζει, χρησιμοποιώντας λαδοπαστέλ δεμένα σε μια μακριά βέργα. Όντας σε αυτήν την κατάσταση αφιερώθηκε στο αριστούργημά του, το παρεκκλήσι του Ροζάριο στη Vence της γαλλικής Ριβιέρας (1948-1951), και δημιούργησε όλες τις τοιχογραφίες, τα έπιπλα, τους 14 σταθμούς του σταυρού, τα βιτρό παράθυρα, καθώς και τα άμφια των ιερέων. Παράλληλα ξεκίνησε να ασχολείται με το κολάζ και δημιούργησε μερικά από τα πλέον αναγνωρίσιμα έργα του. Είναι η εποχή που στην Αμερική ξεσπά ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός και ο υπέργηρος Ματίς, με τα αφαιρετικά χρωματιστά κολάζ του, βρίσκεται στην αιχμή της πρωτοπορίας. Ο μεγάλος ζωγράφος πεθαίνει από έμφραγμα του μυοκαρδίου στις 3 Νοεμβρίου του 1954. Σήμερα θεωρείται μία από τις σημαντικότερες μορφές της μοντέρνας τέχνης και το φιλότεχνο κοινό συρρέει σε κάθε έκθεση που αφορά το έργο του.

Ιnfo:

«Matisse in the Studio»

Βασιλική Ακαδημία Τεχνών, Λονδίνο

5/8 - 12/11

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, The Moorish Screen, 1921 Oil on canvas, 91 x 74 cm Philadelphia Museum of Art. Bequest of Lisa Norris Elkins, 1950 Photo © Philadelphia Museum of Art/Art Resource, NY
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Haiti, North Africa, late 19th-early 20th century Cotton plainweave cut to bast fiber cloth, 217 x 212 cm
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Safrano Roses at the Window, 1925. Oil on canvas. 80 x 65 cm. Private collection. Photo © Private collection. © Succession H. Matisse/DACS 2017.
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Vase, Andalusia, Spain, early 20th century Blown glass, 28.5 x 21 cm Former collection of Henri Matisse. Musee Matisse, Nice.

 

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Still Life with Seashell on black marble, 1940

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Two Women, modelled 1907-8, cast 1908 Bronze, 46.6 x 25.6 x 19.9 cm Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution. Gift of Joseph H. Hirshhorn, 1966 Photograph by Lee Stalsworth
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cafetière en argent, France, début du xixe siècle, chocolatière, argent, poignée en bois teinté, 14 10,9 (25 avec poignée) cm, Musée Matisse Nice, ancienne collection Henri Matisse, legs de Madame Henri Matisse, 1960
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, The Italian Woman, 1916 Oil on canvas, 116.7 x 89.5 cm The Solomon R. Guggenheim Museum, New York. By exchange, 1982, 82.2946
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Muyombo mask, Pende region, Democratic Republic of the Congo, 19th-early 20th century Wood, fiber and pigment, 49 x 19.3 cm Former collection of Henri Matisse. Private collection Photograph by Jean-Louis Losi
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ