Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών

3

Η τέχνη είναι ακριβή. Και τα τελευταία δέκα και κάτι χρόνια έχει γίνει ακόμη ακριβότερη καθώς οι πωλήσεις σε τιμές ρεκόρ στις δημοπρασίες διαδέχονται η μία την άλλη! Για όλα φταίει το ένα τοις εκατό, ή για να είμαστε πιο ακριβείς το 0,001% που προέρχεται κυρίως από τον Αραβικό Κόσμο και την Ρωσία, που δεν χρειάζεται να το ξανασκεφτεί για να διαθέσει ποσά που αγγίζουν και ξεπερνάνε τα 100 εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να αποκτήσει πίνακες καλλιτεχνών όπως ο Σεζάν, ο Γκογκέν και ο Πικάσο. Αν αναρωτιέστε για τι ποσά μιλάμε ρίξτε μια ματιά στους πέντε ακριβότερους πίνακες όλων των εποχών. Φυσικά ο κατάλογος αυτός μπορεί ανά πάσα στιγμή να αναθεωρηθεί, όποτε σημειωθεί η επόμενη τιμή ρεκόρ.

Η τρομακτική άνοδος των τιμών έχει δύο συγκεκριμένες αιτίες: η μία ονομάζεται Αραβικός Κόσμος, η άλλη Ρωσία.

 

Πωλ Γκογκέν, Πότε θα παντρευτείς; (1892)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πάμπλο Πικάσσο, Το όνειρο

 

Ποσό: $300 εκ. (αγορά το 2015)

Αγοραστής: Αλ-Μαγιάσσα μπιντ Χαμάντ μπιν Καλίφα Αλ-Θάνι

 

Ο Γκογκέν ζωγράφισε την εικόνα αυτή ένα χρόνο μετά την άφιξη του στη Ταϊτή, και είναι χαρακτηριστική της εξιδανίκευσης με την οποία απαθανάτισε το νησί και τους κατοίκους της, παρότι η Ταίτή ήταν μια πλήρως εξευρωπαϊσμένη Γαλλική αποικία την περίοδο εκείνη. Όταν ο πίνακας εκτέθηκε στο Παρίσι έτυχε αποδοκιμασίας και δεν πωλήθηκε. Πόσο άλλαξαν όμως οι καιροί! Αγοραστής είναι η αδελφή του Εμίρη του Κατάρ και πρόεδρος της Αρχής Μουσείων του Κατάρ. Το όνομα της αναφέρεται συχνά σε λίστες όπως "Οι 100 Πιο Ισχυρές Γυναίκες στον Κόσμο." Το 2016 αναμίχθηκε σε μια διαμάχη ανάμεσα στην σημαντική γκαλερί Gagosian και την Pelham Holdings, μια εταιρεία που διευθύνει κάποιος Γκάι Μπένετ για να διαχειρίζεται τις αγορές έργων τέχνης της Αλ-Μαγιάσσα και του συζύγου της Σεΐχη Γιάσσιμ μπιν Αμπντουλαζίζ αλ-Θάνι. Η διαφωνία αφορούσε την ιδιοκτησία ενός έργου του Πικάσσο που φιλοτεχνήθηκε το 1931, επρόκειτο για ένα γύψινο μπούστο της ερωμένης και μούσας του Μαρί Τερέζ Βάλτερ, το οποίο εκτέθηκε στην έκθεση για την γλυπτική του Πικάσσο το 2015. Αμφότερες οι πλευρές ισχυρίζονταν ότι είχαν αγοράσει το έργο από την Μάγια Βιντμάγιερ-Πικάσσο, την κόρη του καλλιτέχνη από την Βάλτερ.

 

Πωλ Σεζάν, Οι Χαρτοπαίκτες (1892–1895)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πωλ Γκογκέν, Πότε θα παντρευτείς; (1892)


Πόσο: $250 εκ. (αγορά το 2011)

Αγοραστής: Βασιλική Οικογένεια του Κατάρ 

 

Ο πίνακας αυτός είναι μία από τις πέντε εκδοχές του συγκεκριμένου θέματος που ζωγράφισε ο Σεζάν, μία άλλη φιλοξενείται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Ως αγοραστής αναφέρεται η Βασιλική Οικογένεια του Κατάρ (στην οποία ανήκει η προαναφερθείσα Αλ-Μαγιάσσα), αλλά η μυστικοπάθεια αφορά και την ίδια την πώληση: κρατήθηκε μυστική  μέχρι έναν χρόνο μετά την αγορά του έργου.   

Μαρκ Ροθκο, No. 6 (Μωβ, Κόκκινο και Πράσινο) (1951)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πωλ Σεζάν, Οι Χαρτοπαίκτες (1892–1895)

 

Πόσο: $186 εκ. (αγορά το 2014)

Αγοραστής: Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ

 

Παρότι ο Ρόθκο έχει ταυτιστεί με τους πίνακες χρωματιστών ορθογωνίων όπως αυτός, η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια θεματική ενότητα που αποδίδεται στην ύστερη περίοδο της καριέρας του. Ξεκίνησε να ζωγραφίζει αυτού του είδους τα έργα το 1949, όταν ήδη διένυε την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, τα οποία έγιναν συνώνυμα με την καλλιτεχνική του δημιουργία μέχρι την αυτοκτονία του το 1970.

Οι τιμές στην αγορά έχουν εκτιναχθεί σε θεόρατα ύψη όπως αποδεικνύεται και από το παράδειγμα του τέως καρδιολόγου, νυν ολιγάρχη Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ. Αυτή η αγορά του Ρόθκο είναι το κλασικό παράδειγμα του πως οι ιδιωτικές αγοραπωλησίες μπορούν να βγούνε ξινές. Ο Ριμπολόβλεφ αρχικά αγόρασε τον πίνακα μέσω μιας υπεράκτιας εταιρείας του, πρόκειται για κοινή πρακτική που επιτρέπει πίνακες όπως αυτός να "αποθηκευθούν" σε φορολογικούς παραδείσους ώσπου να πωληθούν ξανά...αφορολόγητα. Ο πωλητής ήταν ένας Ελβετός έμπορος τέχνης ο οποίος επένδυε σε σειρά τέτοιων "άνευ δασμών" αγοραπωλησιών. Όπως αποδείχθηκε ο Ελβετός διεξήγαγε και μια επιχείρηση ξεπλύματος χρημάτων. Ο Ριμπολόβλεφ είχε αγοράσει αρκετά έργα τέχνης από εκείνον, συμπεριλαμβανομένου του Ρόθκο, αλλά απευθύνθηκε στις αστυνομικές αρχές όταν ανακάλυψε ότι "φούσκωνε" παράνομα τα τιμολόγια που εξέδιδε για τις υπηρεσίες του. Η όλη υπόθεση ξεσκέπασε τις πρακτικές του μυστικοπαθούς κόσμου των ιδιωτικών αγοραπωλησιών.  

Πάμπλο Πικάσσο, Οι Γυναίκες από το Αλγέρι (1955)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Μαρκ Ροθκο, Νο.6 (Μωβ, Κόκκινο και Πράσινο), (1951)

 

Πόσο: $179 εκ. (αγορά το 2015)

Αγοραστής: (πιθανολογείται) Χαμάντ μπιν Γιάσσιμ μπιν Γιάμπερ Αλ-Θανι 

 

Το Κατάρ ξαναχτυπά! Ο αγοραστής αυτή την φορά είναι ο πρώην Πρωθυπουργός του Κατάρ, ένας δισεκατομμυριούχος (φυσικά), ο οποίος σύμφωνα με την βρετανική εφημερίδα Independent, είναι ιδιοκτήτης κάποιων από τα ακριβότερα ακίνητα του Λονδίνου. Ο πίνακας αποτελεί μέρος της σειράς 15 ελαιογραφιών με θέμα το χαρέμι, τις οποίες φιλοτέχνησε σε μία περίοδο δύο μηνών, ως φόρο τιμής στην οριενταλιστική σύνθεση του Ευγένιου Ντελακρουά Γυναίκες από το Αλγέρι στα Διαμερίσματα τους, του 1834. Θεωρείται και ένα κλείσιμο του ματιού στο φίλο και αντίζηλο του Πικάσο, Ανρί Ματίς, ο οποίος είχε επίσης ζωγραφίσει σκηνές με Αλγερινές παλλακίδες. Πολλοί κριτικοί τέχνης θεωρούν την σειρά αυτή μια μέτρια απόπειρα της ύστερης καριέρας του Πικάσο, αλλά σχεδόν όλοι συμφωνούν ότι αυτή η εκδοχή είναι η καλύτερη. Παρά τα χρήματα που δαπάνησε ωστόσο, ο Χαμάντ δεν θα μπορέσει να πάρει τον πίνακα σπίτι επειδή ο ισλαμικός νόμος απαγορεύει την απεικόνιση γυμνών, ακόμα και τα αφαιρετικά όπως αυτό. Τουλάχιστον μπορεί να τον κρεμάσει στον τοίχο των Λονδρέζικων ακινήτων του. 

Πάμπλο Πικάσσο, Το όνειρο (1932)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πάμπλο Πικάσσο, Οι Γυναίκες από το Αλγέρι (Εκδοχή "O") (1955)


Πόσο: $155 εκ. (αγορά το 2011)

Αγοραστής: Στήβεν A. Κόεν

 

Το να συμπεριλαμβάνονται δύο πίνακες του Πικάσο στην κορυφαία πεντάδα των ακριβότερων έργων τέχνης δεν είναι κάτι που μας εκπλήσσει. Ζωγράφισε αυτό το πορτρέτο της ερωμένης του Μαρί-Τερέζ Βάλτερ όταν εκείνος ήταν 50 κι εκείνη 24. Για έναν τόσο ένθερμο εραστή δεν ήταν παράξενο το ότι απέδωσε το κεφάλι της αγαπημένης του ως βάλανο ενός τεράστιου πέους. Όσο γα το αν αναπαριστά την δική του βάλανο, βασιζόμενοι και στο τεράστιο εγώ του θα πούμε μάλλον ναι. Όσο για τον αγοραστή του πίνακα, είναι αναμφισβήτητα λάτρης της καλής ζωής. Διαχειριστής ενός αμοιβαίου κεφαλαίου, στον Κόεν επιβλήθηκε πρόστιμο της τάξεως του 1,2 δις δολαρίων από το ομοσπονδιακό δικαστήριο για μια υπόθεση εκμετάλλευσης εσωτερικής πληροφορίας στην οποία ενεπλάκη η εταιρεία του. Γεγονός που δεν του χάλασε και πολύ τις δουλειές αν κρίνουμε από τα κέρδη 2,3 δις δολαρίων για το έτος εκείνο. Ο Κόεν είναι διάσημος για την αγορά του έργου του Ντάμιεν Χίρστ Καρχαρίας σε Δεξαμενή, στην φιλική τιμή των 8 εκ. δολαρίων. Επειδή στο αρχικό έργο για την συλλογή Saatchi ο καρχαρίας πριν βυθιστεί στην φορμαλδεΰδη είχε συντηρηθεί λάθος, άρχισε να αποσυντίθεται και ο Κόεν έσκασε άλλες 100.000 δολάρια για να τον αποκαταστήσει. Μην ανησυχείτε πάντως, ο Κόεν αποκάλεσε το έξοδο "ασήμαντο". 

 

Στοιχεία από το TimeOut New York

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 1.3.2017

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ