Ένα σπουδαίο «grand spectacle»: Κριτική για τον «Ρωμαίο και Ιουλιέττα» του Καραντζά

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Η ευφυΐα του Δημήτρη Καραντζά συνίσταται, μεταξύ άλλων, όχι μόνο στο ότι απέφυγε μια τέτοιου είδους «εξωτερική» σήμανση, έναν προφανή «εσκυγχρονισμό» δηλαδή, αλλά και στο ότι κατάφερε να επαναφέρει θριαμβευτικά στο προσκήνιο την πειθώ και το πάθος των εραστών. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
0

Κανένας δεν μπορεί να αντισταθεί στη μαγνητική σαγήνη αυτού του ζεύγους. Κανένας δεν μπορεί να μην παρασυρθεί από την ποιητική ορμή με την οποία εκφράζουν τη λαχτάρα τους, την αστραποβόλα θερμότητα που εκπέμπουν τα σώματα και τα λόγια τους, τη γρανιτένια θέληση που ορθώνουν ανυπότακτα ενάντια σε κάθε εμπόδιο, κάθε αμφιβολία, κάθε εξουσιαστική αρχή. Μια άβυσσος ανοίγεται μπροστά τους κι εκείνοι πηδούν μέσα της ασυλλόγιστα εκστασιασμένοι, πιστεύοντας ακατάβλητα στη θρησκεία του έρωτά τους και στο πανίσχυρο πεπρωμένο της ένωσής τους. Κι αν όλα διαρκούν για λίγες μόνο ώρες, για λίγες μέρες, είναι για εκείνους η αιωνιότητα. Κι αν γκρεμίζονται από τα ύψη της ευδαιμονίας στα βάθη της οδύνης προτού προλάβουν να γευτούν ολοκληρωτικά ο ένας τον άλλον, αυτό μπορεί μονάχα να μας δείξει, με τον πλέον τραγικό τρόπο, ότι «ερωτευόμαστε επειδή μας μέλλει να πεθάνουμε» (Ράιχ-Ρανίτσκι).

Δεν θα ήταν εύκολο να διαφωνήσουμε με τον ισχυρισμό του μέγιστου Χάρολντ Μπλουμ ότι η σαιξπηρική ετούτη τραγωδία «είναι η μεγαλύτερη και πιο πειστική εξύμνηση της ρομαντικής αγάπης στη δυτική λογοτεχνία». Κι όμως, όσο αυτονόητο κι αν θεωρείται αυτό πλέον, υπήρξε μια μεγάλη περίοδος (το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα κυρίως), κατά τη διάρκεια της οποίας οι έντονες κοινωνικοπολιτικές αναταραχές επηρέασαν καθοριστικά τις σκηνικές αναπαραστάσεις του έργου, στρέφοντας το ενδιαφέρον του κοινού προς άλλες, λιγότερο «ρομαντικές» κατευθύνσεις.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η παράσταση του Καραντζά είναι γέννημα μιας εξαιρετικά σοβαρής εργασίας συνόλου, από τις σημαντικότερες παραστάσεις Σαίξπηρ που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια και ταυτόχρονα ένα «grand spectacle» υψηλών αισθητικών προδιαγραφών.

Μετατοπίζοντας τη δράση σε περιβάλλοντα διαφθοράς, αναρχίας, βίας και σαρωτικής (εμφύλιας ή μη) διαμάχης, η ερωτική ιστορία επισκιάστηκε, μπήκε σε δεύτερη μοίρα, έγινε κάτι σαν «όχημα» για την ανάδειξη του ευρύτερου πολιτισμικού αδιεξόδου ή ρήγματος. Αυτό φαίνεται να συνέβη σε τέτοιον βαθμό, μάλιστα, ώστε ένας μελετητής έφτασε να σημειώσει –λίγο υπερβολικά, ίσως– ότι η εν λόγω τραγωδία «έχει μεταμορφωθεί από ένα έργο για την αγάπη σε ένα έργο για το μίσος».

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Ο Έκτορας Λιάτσος και η Ηρώ Μπέζου εισβάλλουν τόσο αφοπλιστικά στο πεδίο του θυμικού μας, ώστε λιώνουν τις αντιστάσεις και το κατακτούν αβίαστα – όπως ακριβώς συμβαίνει μεταξύ Ρωμαίου και Ιουλιέττας. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Αν δηλαδή η θρυλική παράσταση του Τζον Γκίλγκουντ, το 1935, επανέφερε στο προσκήνιο το κείμενο, εστιάζοντας εμμονικά στην τελειότητα της ερωτικής ιστορίας, η εκδοχή του Πίτερ Μπρουκ, δύο χρόνια μετά τη λήξη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, διαφοροποιήθηκε αισθητά, αφαιρώντας τη σκηνή της συμφιλίωσης μεταξύ των δύο οικογενειών, Μοντέγων και Καπουλέτων, προκειμένου να τονίσει την παράμετρο της αμετάκλητης ρήξης. Το 1960, ο Φράνκο Τζεφιρέλι έστρεψε την προσοχή του προς τη δυναμική της γενεαλογικής σύγκρουσης, επιλογή που τονίστηκε αισθητά από το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι της νεότερης γενιάς είχαν μακριά μαλλιά (λεπτομέρεια που από τη μια προσέδιδε ιστορική πιστότητα και από την άλλη συνέδεε το έργο με το παρόν των θεατών). Η εκδοχή του Μάικλ Μπογκντάνοφ, το 1986, έπλασε μια ρηχή, υλιστική κοινωνία που φορούσε κοστούμια Αρμάνι, έκανε ναρκωτικά και οδηγούσε ακριβά αμάξια (ο δε Ρωμαίος εμφανίστηκε με μηχανή, ενώ ο Τυβάλδος με κόκκινη Alpha Romeo). Το 1989, ο Ρομπέρ Λεπάζ παρουσίασε μια δίγλωσση παραγωγή, με αγγλόφωνους Μοντέγους και γαλλόφωνους Καπουλέτους, σχολιάζοντας έτσι τις αγεφύρωτες διαφορές μεταξύ των εν λόγω πληθυσμών του Καναδά (εξού και η «λεωφόρος» που έκοβε στη μέση τη σκηνή αλλά και την πλατεία του θεάτρου).

Από κει και πέρα η λίστα είναι ατελείωτη και φτάνει μέχρι τον εικοστό πρώτο αιώνα: στην κινεζική εκδοχή (Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέττα στην Κίνα, 2012) η δράση εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης, ο Ρωμαίος είναι μέλος μιας εργατικής κολεκτίβας και η Ιουλιέττα μέλος του στρατού. Το 2012, η Royal Shakespeare Company χρηματοδότησε την παραγωγή του Romeo and Juliet in Baghdad, μιας διασκευής που εκτυλίσσεται στο σύγχρονο Ιράκ. Δεν είναι λίγες, επίσης, οι παραστάσεις που έχουν τοποθετήσει το έργο στο πλαίσιο της ισραηλο-παλαιστινιακής σύρραξης. Και πάει λέγοντας...

Η ευφυΐα του Δημήτρη Καραντζά (ή ίσως η οξυδερκής διαίσθησή του) συνίσταται, μεταξύ άλλων, όχι μόνο στο ότι απέφυγε μια τέτοιου είδους «εξωτερική» σήμανση, έναν προφανή «εσκυγχρονισμό» δηλαδή, αλλά και στο ότι κατάφερε να επαναφέρει θριαμβευτικά στο προσκήνιο την πειθώ και το πάθος των εραστών, χωρίς ταυτόχρονα να «μικρύνει» ή να υπονομεύσει τον ολέθριο ρόλο που διαδραματίζει ο κοινωνικός παράγοντας στην εξέλιξη της ιστορίας τους. Οι δύο πόλοι δηλαδή, ο «προσωπικός» και ο «συλλογικός», ο ερωτικός και ο πολιτικός, ενώ αναπτύσσουν ο καθένας τη δική του δυναμική, μοιάζουν ταυτόχρονα αξεδιάλυτα δεμένοι σε ένα οργανικό όλον: οι ροές και οι εντάσεις του ενός εισβάλλουν και επηρεάζουν τον άλλον∙ και αν επέρχεται η ήττα του πρώτου, αυτό αποδεικνύει διαχρονικά την ισοπεδωτική ισχύ και αρτηριοσκλήρωση του δεύτερου: τίποτε αγνό και όμορφο δεν μπορεί να ανθίσει σε τόσο σκάρτο χώμα. Το παιχνίδι είναι εξαρχής χαμένο, κι όμως: η επιμονή της ανόθευτης, αληθινής, αδιαπραγμάτευτης επιθυμίας να χαράξει τις δικές της γραμμές φυγής και να κλονίσει τις εδαφικοποιημένες δυνάμεις καταστολής θα συνιστά διαχρονικά τον μέγιστο αγώνα, τον μόνο που κρατά τη ζωή ζωντανή και αξιοβίωτη.  

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Καθοριστικό ρόλο παίζει το εντυπωσιακό, καίτοι τόσο απέριττο, σκηνικό της Μαρίας Πανουργιά, που διαμορφώνει αριστοτεχνικά μια εύγλωττη αρχιτεκτονική του «μέσα» και του «έξω». Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Όσο πιο πολύ ερωτευόμαστε τους εραστές (επειδή ο σκηνοθέτης μεριμνά γι’ αυτό), τόσο πιο πολύ θρηνούμε για τη συντριβή τους. Και πράγματι, ο Έκτορας Λιάτσος και η Ηρώ Μπέζου εισβάλλουν τόσο αφοπλιστικά στο πεδίο του θυμικού μας, ώστε λιώνουν τις αντιστάσεις και το κατακτούν αβίαστα – όπως ακριβώς συμβαίνει μεταξύ Ρωμαίου και Ιουλιέττας. Εκείνος χτυπημένος από το δέος του πρωτοφανέρωτου, εκείνη τυλιγμένη με τη συστολή της αθωότητας, στην αρχή, θα ακολουθήσουν μια ξέφρενη πορεία αμοιβαίας πυροδότησης που θα τους εκτοξεύσει καταλυτικά στον σπαραγμό του τέλους. Γιατί ακόμη κι αυτή η μικρή ιδιωτική ουτοπία που πλάθεται από δυο σώματα σφιχτά εναγκαλισμένα αδυνατεί να υπερβεί την πανούκλα, κυριολεκτική και μεταφορική, που έχει μολύνει τον κοινωνικό ιστό.

Στην παράσταση του Καραντζά, η σήψη και η νοσηρότητα, όπως προείπα, δεν έχει «εξωτερικά» γνωρίσματα, δεν έχει να κάνει με μια συγκεκριμένη πολιτική κατάσταση ή μια ιστορική συνθήκη. Ναι, η παλιά γενιά είναι γελοία (ο «φωνακλάς» πατέρας-κόκορας, η καρικατούρα μάνα που ψάχνει τον γιο της ωρυόμενη κωμικά στους δρόμους, η αλκοολική τροφός-κλόουν που προδίδει εν ψυχρώ τη δήθεν αγαπημένη «θυγατέρα» της), όμως ακόμη ελέγχει τη μοίρα της νεότερης. Αλλά κι αυτή η τελευταία, όσο κι αν διαθέτει μια queer αισθητική (όπως διαπιστώνουμε από το κινησιολογικό λεξιλόγιο των νεαρών ανδρών), δεν καταφέρνει τελικά να αποτάξει παλαιές νοοτροπίες «αρρενωπότητας» (Τυβάλδος) ή υποταγής στους κυρίαρχους, βίαιους κώδικες του σχετίζεσθαι.

Τα πτώματα που στοιβάζονται στους δρόμους αυτής της πόλης δεν είναι τα θύματα μόνο των δύο κραταιών οικογενειών που κυβερνούν τον τόπο κάνοντας τους πολίτες «τροφή για τα σκουλήκια»: είναι τα απορρίμματα της εξουσιομανίας, της μεγαλομανίας, του εγωτισμού, όλων των αρνητικών οντολογικών δυνάμεων που διαπνέουν το ανθρώπινο. Και πόσο χώρο να βρει για να προχωρήσει, να αναπνεύσει ή να ερωτευτεί κανείς, όταν τα σφαγιασμένη μέλη των πεθαμένων έχουν καταλάβει κάθε ζωτική σπιθαμή του δημόσιου χώρου; Ακόμη και η υπέροχη Ιουλιέττα, σε μία από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές της παράστασης, καταλήγει σαν σφαχτάρι στους ώμους του λαλημένου Ρωμαίου, μέσα στο σκοτεινό μαυσωλείο που λέγεται «Βερόνα», αλλά θα μπορούσε να είναι κάθε πόλη που μετατρέπει τους κατοίκους της σε άμορφη μάζα νεκροζώντανων και εξοντωμένων σωμάτων.

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Αυτή η μικρή ιδιωτική ουτοπία που πλάθεται από δυο σώματα σφιχτά εναγκαλισμένα αδυνατεί να υπερβεί την πανούκλα, κυριολεκτική και μεταφορική, που έχει μολύνει τον κοινωνικό ιστό. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Παρά τις όποιες αδυναμίες της –την κάπως αμήχανη σκηνή του εναρκτήριου καβγά που ακκίζεται χορογραφικά, χωρίς να ξεκαθαρίζει τι θέλει να πει, ή το κινησιολογικό βουητό κάτω από τη σκηνή του μπαλκονιού, που αποσπά την προσοχή μας από την κατά τα άλλα τόσο συγκινητική συνεύρεση Ρωμαίου και Ιουλιέττας–, δεν υπάρχει αμφιβολία πως η παράσταση του Καραντζά είναι γέννημα μιας εξαιρετικά σοβαρής εργασίας συνόλου, από τις σημαντικότερες παραστάσεις Σαίξπηρ που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια και ταυτόχρονα ένα «grand spectacle» υψηλών αισθητικών προδιαγραφών. Ως προς αυτό παίζει καθοριστικό ρόλο το εντυπωσιακό, καίτοι τόσο απέριττο, σκηνικό της Μαρίας Πανουργιά, που διαμορφώνει αριστοτεχνικά μια εύγλωττη αρχιτεκτονική του «μέσα» και του «έξω»: το πράσινο, χαμαιλεόντιο δωμάτιο των Καπουλέτων, το μυσταγωγικό, μισοκρυμμένο κελί του Λαυρέντιου, το «μπαλκόνι» των εραστών και ο δρόμος-«αγορά», διακριτικά περιτριγυρισμένος από ατελείωτα συρτάρια-οστεοθήκες, γεμάτα μνήμες θανάτου.

Το βίντεο των αστερισμών (των δύο «star-crossed lovers») που ολοένα γιγαντώνονται αλλά τελικά πνίγονται και σβήνουν σιωπηλά (Γρηγόρης Πανόπουλος), η εξαιρετική μουσική που μονίμως μας υπεθυμίζει πως «κάτι δεν πάει καλά» γιατί η αρμονία έχει χαθεί (Γιώργος Πούλιος), ο χορός των καλεσμένων που εγκλωβίζονται ψυχαναγκαστικά σε ένα σχήμα αέναης επανάληψης (Τάσος Καραχάλιος), τα εκφραστικά κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη) και οι εξόχως υποβλητικοί φωτισμοί που ενισχύουν την πλαστικότητα των συναισθημάτων (Δημήτρης Κασιμάτης), όλα τα στοιχεία της παράστασης υπηρετούν με φαντασία και συνέπεια το σκηνοθετικό όραμα.

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο της παράστασης. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Ζωτικά αντιπαθής και απωθητικός διαγράφεται ο Γιάννης Νταλιάνης ως Καπουλέτος (αν και φαντάζει «ψεύτικος» όταν βιαιοπραγεί εις βάρος της Ιουλιέττας), ενώ η Ρένη Πιττακή ως νένα μάς αφήνει μετέωρους με την ελαφρώς τυποποιημένη κωμικότητά της. Γλυκύτατος, όπως αρμόζει στον Μπενβόλιο, ο Άρης Μπαλής, και ανατριχιαστικά ευθύβολος ο Γιάννης Κλίνης: η σκηνή όπου ξεψυχά αποφεύγοντας κάθε μελοδραματισμό, αφήνοντας τη δύναμη του λόγου και την υποδόρεια συναισθηματική ενέργεια του σώματός του να προκαλέσει το προσδοκόώμενο ρίγος μένει αξέχαστη. Ο πατήρ Λαυρέντιος του Κωνσταντίνου Αβαρικιώτη αναδύεται περισσότερο ως μια χθόνια παρουσία μυστικιστικών δονήσεων παρά ως «άνθρωπος του Θεού», χαρίζοντας έτσι μια απρόσμενη διάσταση στον ρόλο και καθιστώντας τον γοητευτικά τρομακτικό.

Τέλος, η εξόχως ποιητική μετάφραση του Διονύση Καψάλη απογειώνει τη λάμψη του ερωτικού λόγου και προσδίδει μια «κλασική» χροιά σε ένα μοντέρνο εγχείρημα, δημιουργώντας μια γόνιμη αντίστιξη υφών και προθέσεων.

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο της παράστασης. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο της παράστασης. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
«Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο της παράστασης. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ