Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε Facebook Twitter
Το έργο του Στρίντμπεργκ αψηφά όλους τους καθιερωμένους κανόνες και ανοίγει διάπλατα την πόρτα προς ένα θέατρο του μέλλοντος. Φωτ.: © Κάρολ Γιάρεκ
0

Γραμμένο στην αυγή του 20ού αιώνα, το 1901, το «Ονειρόδραμα» επιφέρει τεράστια τομή στην ιστορία της δραματουργίας: δεν καταπιάνεται με το όνειρο ως έννοια αφηρημένη, δεν το ανακαλεί μέσα από περιγραφές, δεν το αναθέτει στους «τρελούς» που επικοινωνούν με μια άλλη διάσταση, όπως γινόταν έως τότε. Αντιθέτως, το προτάσσει ως την πιο αληθινή όψη της πραγματικότητας, το υιοθετεί ολόψυχα και το αναπαράγει αριστοτεχνικά, μετατρέποντάς το σε ατόφια θεατρική ύλη. 

Το έργο του Στρίντμπεργκ αψηφά όλους τους καθιερωμένους κανόνες και ανοίγει διάπλατα την πόρτα προς ένα θέατρο του μέλλοντος. Καταργεί τη γραμμική αφήγηση και την αντικαθιστά με μια μεθυστική περιπλάνηση, παραδομένη στο ελεύθερο ξετύλιγμα των αναμνήσεων, των συνειρμών, των συναισθημάτων. Υπονομεύει την ενότητα του χώρου και του χρόνου, υιοθετεί απροκάλυπτα την αρχή της αποσπασματικότητας, αγκαλιάζει το παράλογο, αφουγκράζεται το ασυνείδητο, θρυμματίζει τους χαρακτήρες στις αντανακλάσεις τους, προάγει την πολλαπλότητα έναντι της ατομικότητας, και, το κυριότερο, καλεί τους θεατές να γίνουν συνδημιουργοί, να βουτήξουν κατά βούληση σε αυτό το αλλόκοτο σύμπαν και να το ερμηνεύσουν με την ίδια ελευθερία που θα προσέγγιζαν τα δικά τους όνειρα.   

Ένας πύργος ψηλώνει χρόνο με τον χρόνο κι ένα πλεκτό σάλι βαρυγκομά μουσκεμένο από τα δάκρυα και τους καημούς των σωμάτων που το φόρεσαν. Τα γένια και τα μαλλιά των ηρώων γίνονται γκρίζα από τη μια μέρα στην άλλη. Οι εποχές αλλάζουν όπως ανοιγοκλείνουν τα βλέφαρα.

Η σκηνή είναι γυμνή, τα «σωθικά» της ανοιχτά: εδώ η «είσοδος», εδώ και η «έξοδος», εδώ γεννιούνται και πεθαίνουν όλα. Κανένα σκηνικό δεν χρειάζεται για να διεγερθεί η φαντασία. Ακόμη περισσότερο: ας απαλλαγούμε από τα συνήθη τερτίπια, τα φαντεζί ευρήματα, τα πολυτελή υλικά.

Οι άνθρωποι είναι περίεργοι: θέλουν να μάθουν τι κρύβεται πίσω από την πόρτα με το τετράφυλλο τριφύλλι και καλούν έναν Τζαμά να την ανοίξει με το διαμάντι του. Οι άνθρωποι είναι στοργικοί: μια Μητέρα ετοιμάζεται να πεθάνει και τακτοποιεί τα ασπρόρουχα για να τα βρουν καθαρά τα παιδιά της. Οι άνθρωποι ερωτεύονται δίχως ανταπόκριση: επτά ολόκληρα χρόνια περιμένει ο Αξιωματικός την αγαπημένη του στην είσοδο της Όπερας, αλλά εκείνη δεν λέει να κατέβει. Οι άνθρωποι διαπράττουν εγκλήματα: το κοστούμι του Δικηγόρου έχει μολυνθεί από τη δυσωδία του μίσους και του φθόνου που εκπέμπουν οι πελάτες του. Οι άνθρωποι είναι αξιολύπητοι: μια άσχημη γυναίκα κάθεται στο πιάνο και παίζει Μπαχ κοιτάζοντας τα ζευγάρια να στροβιλίζονται γύρω της. Κανένας δεν θέλει να χορέψει μαζί της.

Η Επιστήμη αδυνατεί να τους βοηθήσει: η Φιλοσοφία αφιερώνει τις δυνάμεις της στη γελοιοποίηση της Θεολογίας και η Ιατρική στη διάψευση της Φιλοσοφίας. Όσο για τη Νομική, εκείνη υπηρετεί πάντοτε τους ισχυρούς. Αλλά κι ο Έρωτας δεν τους εξασφαλίζει την πολυπόθητη πλήρωση: μετά τον γάμο, η αγάπη δίνει τη θέση της σε μια μικροαστική κόλαση. 

Χρέη, ατελείωτα χρέη που ποτέ δεν εξοφλούνται. Πάντοτε επιστρέφουμε εκεί απ’ όπου νομίζαμε πως δραπετεύσαμε: ο Αξιωματικός γυρίζει ξανά στο σχολείο, στέκεται κάθιδρος μπροστά στον Δάσκαλο που τον ρωτά πόσο κάνει δύο επί δύο. Το ντουλάπι με το τεκμήριο ενός ντροπιαστικού παιδικού μυστικού εμφανίζεται μυστηριωδώς σε όσα σπίτια και αν μετακομίσει κανείς. 

Πόνος, αγωνία, στέρηση: απέναντι από τα Όμορφα Ακρογιάλια καραδοκεί ο Μαύρος Βάλτος. Απέναντι από τις ιταλικές βίλες και τα μαρμάρινα αγάλματα βρίσκονται κομμένα δέντρα, στάβλοι και γουρουνοστάσια βαμμένα κόκκινα. Από εκεί οι «υγιείς», από εδώ οι «άρρωστοι»...

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε Facebook Twitter
Η άγαρμπη τοποθέτηση των σωμάτων υπακούει στις πιο στοιχειώδεις ιδέες του «μαζευόμαστε», «σκορπιζόμαστε», «παρατασσόμαστε» χωρίς καμία αίσθηση πλαστικότητας. Φωτ.: © Κάρολ Γιάρεκ

Εξοχή δεν υπάρχει, παντού συρματοπλέγματα. Οι φτωχοί απαγορεύεται να κολυμπήσουν στη θάλασσα, θα τους συλλάβει η αστυνομία.  

Οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης συνωστίζονται γύρω από τον Τζαμά που ακόμη παιδεύεται να ανοίξει την πόρτα με το τετράφυλλο τριφύλλι. Μα πόσος καιρός έχει περάσει; «Πόσος καιρός;... Εδώ;... Νομίζεις λοιπόν πως ο χρόνος και ο τόπος υπάρχουν στ’ αλήθεια;», ειρωνεύεται ο Δάσκαλος τον Αξιωματικό-μαθητή του. 

«Γιατί οι άνθρωποι δεν κάνουν κάτι να βελτιώσουν τη μοίρα τους;» ρωτά η Αγνή, Κόρη του θεού Ίντρα, που κατέβηκε στη Γη για να μας γνωρίσει. «Όσοι το επιχειρούν καταλήγουν στη φυλακή ή στο φρενοκομείο», της εξηγεί ο Δικηγόρος. Η πόρτα ανοίγει, αλλά δεν κρύβει κανένα μυστικό. Ο Πρύτανης ζητά τον λιθοβολισμό της Αγνής.

Η οδύνη της ύπαρξης αποδεικνύεται αβάσταχτη ακόμη και για μια καλοπροαίρετη θεότητα. Αποχαιρετώντας τον Ποιητή, τον μόνο απ’ όλους τους ανθρώπους που ξέρει πώς να διασχίζει τον βούρκο χωρίς να λερωθεί, η Κόρη επιστρέφει στον Ουρανό. 

Επιχειρώντας να αποδώσει αυτήν τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως το περιγράφει ο συγγραφέας στον περίφημο πρόλογο του έργου του, η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο: το μεγαλύτερο, ζωτικότερο όνειρο, φαίνεται να λέει η παράσταση, δεν είναι άλλο από την ομαδική δουλειά των ηθοποιών. Μέσα από αυτή την ενορχηστρωμένη συνεύρεση σωμάτων και φωνών αφοσιωμένων στην ύφανση μιας πολυπρισματικής συλλογικής αφήγησης μπορούμε όλοι μαζί να οδηγηθούμε πέρα από την προσχηματισμένη λογική τάξη, σε μια άλλη διάσταση, εκεί όπου «τα πάντα μπορούν να συμβούν».

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε Facebook Twitter
Καμία ονειρική υποβλητικότητα δεν επιχειρείται, παρά μόνο φευγαλέα. Φωτ.: © Κάρολ Γιάρεκ

Η σκηνή είναι γυμνή, τα «σωθικά» της ανοιχτά: εδώ η «είσοδος», εδώ και η «έξοδος», εδώ γεννιούνται και πεθαίνουν όλα. Κανένα σκηνικό δεν χρειάζεται για να διεγερθεί η φαντασία. Ακόμη περισσότερο: ας απαλλαγούμε από τα συνήθη τερτίπια, τα φαντεζί ευρήματα, τα πολυτελή υλικά. Κανένας επιτηδευμένος φωτισμός, καμία χρήση της τεχνολογίας. Ακόμη περισσότερο: κανένας «πρωταγωνιστής», καμία ιεραρχία, μονάχα πλήρης ισοτιμία και ισομερισμός. Τίποτε από όλα αυτά που έχετε μάθει, αγαπητοί θεατές, δεν θα βρείτε εδώ, σε τούτη την παράσταση. Εμείς διακηρύσσουμε την «επιστροφή στα βασικά», στην ουσία του θεάτρου που έχει χαθεί, στον αγώνα για ένα κοινό όραμα, όπως αυτός εκπονείται μέσα από τον κάματο της συντονισμένης καλλιτεχνικής προσπάθειας. 

Πράγματι, ακούγονται πολύ ωραία όλα αυτά, έστω κι αν είναι κάπως ξεπερασμένα. Στην πράξη, όμως, συναντούμε τη χειρότερη δυνατή υλοποίηση των προαναφερθεισών ευγενών προθέσεων. Η άγαρμπη τοποθέτηση των σωμάτων υπακούει στις πιο στοιχειώδεις ιδέες του «μαζευόμαστε», «σκορπιζόμαστε», «παρατασσόμαστε» χωρίς ουδεμία αίσθηση πλαστικότητας. Η πρωτόλεια, μονοεπίπεδη εκφορά του λόγου εντυπωσιάζει με την αφέλειά της, που μόνον από πρωτοετείς φοιτητές Σχολής θα κρινόταν δικαιολογημένη (κι αν υπάρχει εδώ μια εξαίρεση, όπως αυτή της Μαρίας Τσιμά, πνίγεται αναπόφευκτα μέσα στο σύνολο). Η ερωτοτροπία των αντικατοπτρισμών, το «σπάσιμο» του Εγώ στις πολυποίκιλες εκδοχές του, συρρικνώνεται σ’ ένα απλοϊκό θεατρικό παιχνίδι του στυλ «βάλε το σάλι, γίνε κι εσύ η Αγνή, μπορείς». 

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε Facebook Twitter
Τα κοστούμια αδιάφορα, ουδέτερα, σε γήινες αποχρώσεις, επιτείνουν ακόμη περισσότερο την αφόρητη μονοτονία της δράσης. Φωτ.: © Κάρολ Γιάρεκ

Καμία ονειρική υποβλητικότητα δεν επιχειρείται, παρά μόνο φευγαλέα, κάποια στιγμή που τυλίγονται όλα σε ένα θερμό πορτοκαλί φως. Τα κοστούμια αδιάφορα, ουδέτερα, σε γήινες αποχρώσεις, επιτείνουν ακόμη περισσότερο την αφόρητη μονοτονία της δράσης. Η γλυκερή μουσική αναδιπλασιάζει τη γλυκερότητα του λόγου. Το κείμενο αναδύεται ανερμήνευτο, χαοτικό, ένα κουβάρι από μικρο-επεισόδια που δεν σημαίνουν τελικά τίποτα στο άθροισμά τους, εξοντώνοντας κάθε περιθώριο δημιουργικού διαλόγου μεταξύ μας. Η μόνη εντύπωση που εξασφαλίζεται δεν είναι άλλη από εκείνη ενός άχαρου μπουλουκιού που κινείται πέρα δώθε, ενώνεται και χωρίζεται, υψώνει τα χέρια, εκφέρει τις ατάκες ατομικά ή «εν χορώ» (αλλά χωρίς καμία μουσικότητα), και, στη λήξη, μας απευθύνει τον ίδιο πανομοιότυπο χαιρετισμό –«Έχε γεια»– δεκαεπτά φορές, όσες και τα μέλη του θιάσου. 

Σπάνια μια παράσταση γεμίζει με τόση δυσφορία τον θεατή, που αποχωρεί από το θέατρο αποσβολωμένος, άδειος, εξαντλημένος, θυμωμένος, με ένα (αναπάντητο) ερώτημα σφηνωμένο στο θολωμένο μυαλό του: δεν θα έπρεπε το Εθνικό Θέατρο να μας προφυλάσσει από «σχολικές» παραστάσεις όπως η συγκεκριμένη; 

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ