Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη

Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη Facebook Twitter
Η Δάφνη είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση για τον τρόπο με τον οποίο ζητάμε να μας αγαπήσουν. Φωτ.: Σοφοκλής Μπιμπής
0

Έχουμε φτάσει στο θέατρο ΕΛΕΡ της οδού Φρυνίχου για την παράσταση «Δάφνη» της Rafaella Marcus, ένα αστικό θρίλερ που πραγματεύεται, με χιούμορ και ευαισθησία, τον δύσκολο και μοναχικό δρόμο της αποδοχής του εαυτού, ένα queer παραμύθι που αφηγούνται η Λίλα Μπακλέση και η Άρτεμις Γρύμπλα.

Θα ήθελα να μιλήσω λίγο για το ίδιο το θέατρο, που μου έκανε μεγάλη εντύπωση η καθαριότητά του – κανονικά δεν θα έπρεπε, έπρεπε να είναι αυτονόητο. Από το φουαγέ μέχρι τις τουαλέτες, η σκηνή, τα καθίσματα και η αίθουσα, όλα λάμπουν. Είναι σημαντικό για τον θεατή να υπάρχει ένα φουαγέ και να μην περιμένει στον δρόμο, να μη διασχίζει βρόμικους διαδρόμους και να μη βρίσκεται σε ασκούπιστες αίθουσες. Να κάθεται σε καθίσματα που δεν είναι ξεχαρβαλωμένα. Είναι κι αυτό, όσο και αν το υποτιμούμε, ένα στοιχείο που συμβάλλει στη θεατρική εμπειρία και στη συγκέντρωση που απαιτεί μια παράσταση. Κα είναι κάτι που από πολλά θέατρα της Αθήνας λείπει.

Η ρευστότητα των φύλων ήταν μια ακαταμάχητη πρόκληση, η ίδια που υπάρχει στην εποχή μας, σε άλλο επίπεδο όμως. Τώρα καλούμαστε να σεβαστούμε, όντες πολύ πιο έτοιμοι και ώριμοι, την επιθυμία κάποιου ατόμου να διερευνήσει τη ρευστότητα, τη σεξουαλικότητα, τη θηλυκότητα ή την αμφιφυλοφιλία του, χωρίς προκαταλήψεις. 

Ας πάμε στο εσωτερικό τώρα. Σε ένα ντοκιμαντέρ για τη βρετανική μουσική σκηνή στα τέλη της δεκαετίας του '60 οι ομιλητές τονίζουν ότι η στερεοτυπική αντίληψη των φύλων που υπήρχε τότε δέχτηκε ένα σοβαρό «χτύπημα» από τη μουσική και τους μουσικούς που έσπασαν κάθε ενδυματολογικό κώδικα, χωρίς να ρωτήσουν καν: «Επιτρέπεται; Μπορώ να το κάνω αυτό;».

Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη Facebook Twitter
Το έργο είναι ένας κορμός όμορφος και πολύπλοκος, ποιητικός και αστείος, και τα κλαδιά του φτάνουν σ' εμάς, ζωντανά και γεμάτα χυμούς. Φωτ.: Σοφοκλής Μπιμπής

Η ρευστότητα των φύλων ήταν μια ακαταμάχητη πρόκληση, η ίδια που υπάρχει στην εποχή μας, σε άλλο επίπεδο όμως. Τώρα καλούμαστε να σεβαστούμε, όντες πολύ πιο έτοιμοι και ώριμοι, την επιθυμία κάποιου ατόμου να διερευνήσει τη ρευστότητα, τη σεξουαλικότητα, τη θηλυκότητα ή την αμφιφυλοφιλία του, χωρίς προκαταλήψεις. Ωστόσο το να δίνεις όνομα στη σεξουαλικότητά σου έμοιαζε, και μοιάζει, τρομακτικό.

Η συγγραφέας του έργου Rafaella Marcus έκανε το ντεμπούτο της με αυτό το έργο στο Fringe Festival του Εδιμβούργου, αποσπώντας τα βραβείο Summerhall Lustrum Award 2022, και στο Soho Theatre στο Λονδίνο, κερδίζοντας το SoHo Playhouse Medal of Excellence 2022.

Πολύ χαλαρά η ιστορία συνδέεται με τον μύθο του Απόλλωνα και της Δάφνης που δίνει και το όνομα στην ελληνική παράσταση. Η αλληγορική μεταμόρφωση της ηρωίδας της Marcus έρχεται μέσα από μια σειρά γεγονότων που έχει τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου θρίλερ. Οι δυο γυναίκες στη σκηνή έχουν γυναικεία χαρακτηριστικά και μιλούν για την κοινή τους ιστορία. Λίγο μετά ξεχνάς τι φορούν, ξεχνάς το φύλο τους και τον σεξουαλική τους προσανατολισμό. Στην κουζίνα ενός άχρωμου λοφτ, σαν τα εκατομμύρια πανομοιότυπα που σηκώνονται στις πόλεις σε όλον τον κόσμο, διαδραματίζεται μια ιστορία που έρχεται από το δάσος των μεταμορφώσεων του Οβίδιου. Ένα άτομο με δύναμη κυνηγά ένα άτομο με λίγη έως καθόλου κι εκείνο βρίσκει διαφυγή στη μεταμόρφωση.

Αυτό συμβαίνει σήμερα, πέρα από τα φύλα και τη σεξουαλικότητα, μέσα σε μια ατμόσφαιρα διάχυτης βίας, σαδικής ικανοποίησης που αντλεί κανείς από τον τρόμο και την ταπείνωση του άλλου. Συμβαίνει ως επίδειξη δύναμης, ως σύμπτωμα της πατριαρχίας, της εκπαίδευσης, της άγνοιας. Και υιοθετείται άκριτα από υπερβολικά μεγάλο κομμάτι πληθυσμού. Είναι οι νέοι αγροίκοι, οι κυνηγοί των πόλεων.

Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη Facebook Twitter
Η ρευστότητα των φύλων ήταν μια ακαταμάχητη πρόκληση, η ίδια που υπάρχει στην εποχή μας, σε άλλο επίπεδο όμως. Φωτ.: Σοφοκλής Μπιμπής

Η Δάφνη είναι μια αμφιφυλόφιλη γυναίκα που δουλεύει σε μια φιλανθρωπική οργάνωση. Το one night stand με έναν άντρα που συναντά σε επαγγελματική εκδήλωση θα μετατραπεί σε εφιάλτη όταν αποκαλυφθεί ότι είναι ο αδελφός μιας γυναίκας που ερωτεύεται λίγο καιρό αργότερα. Το πρόβλημα της σχέσης ξεκινά από ένα μικρό ψέμα ή μάλλον από την απόκρυψη μέρους της αλήθειας. Η Δάφνη δεν αποκαλύπτει την αμφιφυλοφιλία της γιατί η φίλη της δεν βγαίνει με κορίτσια που «δεν μπορούν να αποφασίσουν». 

Η απόφαση να σιωπήσει σχετικά με την αληθινή σεξουαλική της ταυτότητα την οδηγεί σε έναν εφιάλτη και σε μια εκρηκτική αντιπαράθεση με τον «κυνηγό» της. Είναι μια ιστορία που δεν έχει να κάνει με τα φύλα αλλά με το θάρρος. Οι δυο γυναίκες αφηγούνται με λεπτότητα και πάθος όσα έχουν συμβεί, χωρίς δραματικές υπερβολές και εντάσεις. Θα μπορούσαν να έχουν συμβεί όλα με διαφορετικό τρόπο, αν ξέραμε ότι οι άλλοι θα μας αποδεχτούν.

Ο ετεροκανονικός κόσμος είναι η πιο σκληρή αρένα επιβίωσης. Τα μυστικά, ακόμα και τα ασήμαντα, μας μεταμορφώνουν, ο φόβος μάς κατακλύζει, όλα αποκτούν τρομακτικές διαστάσεις και καταλαμβάνουν όλον τον χώρο, στερώντας μας το οξυγόνο.

Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη Facebook Twitter
Η αλληγορική μεταμόρφωση της ηρωίδας της Μarcus έρχεται μέσα από μια σειρά γεγονότων με χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου θρίλερ. Φωτ.: Σοφοκλής Μπιμπής

Η Δάφνη είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση που μιλάει για τον τρόπο με τον οποίο ζητάμε να μας αγαπήσουν. Μια παράσταση που μπορεί να συμφιλιώσει κάποιον με την ενοχή του και να τον αφήσει ελεύθερο να ανθήσει, να αγαπηθεί με όλο του το φως και την αλήθεια. Σε μια κοινωνία που πιέζει τα όρια των ρόλων μας ποτέ δεν σκεφτόμαστε ότι υπάρχει χώρος να μας αγαπήσουν για όλα όσα δεν είναι αυτονόητα. 

Η ιστορία έχει χιούμορ και είναι ο καλύτερος σύντροφος στον μοναχικό δρόμο της αποδοχής του εαυτού μας. Όσο το σιωπηλό ψέμα ριζώνει στο υποσυνείδητο και την ψυχή η ζωή μας θα είναι ανυπόφορη. Αλλά μπορούμε να αποφασίσουμε και αλλιώς. Το έργο είναι ένας κορμός όμορφος και πολύπλοκος, ποιητικός και αστείος και τα κλαδιά του φτάνουν σ' εμάς ζωντανά και γεμάτα χυμούς. Μια θεατρική βραδιά που σας προετοιμάζει και σας κεντρίζει για μεγάλες συζητήσεις μετά την παράσταση.

Οι παραστάσεις συνεχίζονται στην Πάτρα, στο Θέατρο ACT, στις 5, 6 και 7 Απριλίου.

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου

Μουσική / Τα τραγούδια της Σωτηρίας συγκινούν ένα νέο κοινό

Μικρές ιστορίες που κυλάνε σαν νερό, μια φωνή που πατάει στη Μπέλλου χωρίς να τη μιμείται, κόσμος που δακρύζει ή κρατάει τον ρυθμό με το πόδι του. Ένας θρύλος είναι ζωντανός μπροστά μας χάρη στη Χριστίνα Μαξούρη, στη σκηνή του ΠΛΥΦΑ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
I WAS THERE : ΣΤΡΑΚΑΣΤΡΟΥΚΕΣ 

Θέατρο / «Στρακαστρούκες»: Μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης, η παράσταση του Δημήτρη Σαμόλη είναι τρομερά επίκαιρη

Οι «Στρακαστρούκες» έρχονται να προστεθούν σε μια μακρά λίστα queer έργων που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ