Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη

Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη Facebook Twitter
Η Δάφνη είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση για τον τρόπο με τον οποίο ζητάμε να μας αγαπήσουν. Φωτ.: Σοφοκλής Μπιμπής
0

Έχουμε φτάσει στο θέατρο ΕΛΕΡ της οδού Φρυνίχου για την παράσταση «Δάφνη» της Rafaella Marcus, ένα αστικό θρίλερ που πραγματεύεται, με χιούμορ και ευαισθησία, τον δύσκολο και μοναχικό δρόμο της αποδοχής του εαυτού, ένα queer παραμύθι που αφηγούνται η Λίλα Μπακλέση και η Άρτεμις Γρύμπλα.

Θα ήθελα να μιλήσω λίγο για το ίδιο το θέατρο, που μου έκανε μεγάλη εντύπωση η καθαριότητά του – κανονικά δεν θα έπρεπε, έπρεπε να είναι αυτονόητο. Από το φουαγέ μέχρι τις τουαλέτες, η σκηνή, τα καθίσματα και η αίθουσα, όλα λάμπουν. Είναι σημαντικό για τον θεατή να υπάρχει ένα φουαγέ και να μην περιμένει στον δρόμο, να μη διασχίζει βρόμικους διαδρόμους και να μη βρίσκεται σε ασκούπιστες αίθουσες. Να κάθεται σε καθίσματα που δεν είναι ξεχαρβαλωμένα. Είναι κι αυτό, όσο και αν το υποτιμούμε, ένα στοιχείο που συμβάλλει στη θεατρική εμπειρία και στη συγκέντρωση που απαιτεί μια παράσταση. Κα είναι κάτι που από πολλά θέατρα της Αθήνας λείπει.

Η ρευστότητα των φύλων ήταν μια ακαταμάχητη πρόκληση, η ίδια που υπάρχει στην εποχή μας, σε άλλο επίπεδο όμως. Τώρα καλούμαστε να σεβαστούμε, όντες πολύ πιο έτοιμοι και ώριμοι, την επιθυμία κάποιου ατόμου να διερευνήσει τη ρευστότητα, τη σεξουαλικότητα, τη θηλυκότητα ή την αμφιφυλοφιλία του, χωρίς προκαταλήψεις. 

Ας πάμε στο εσωτερικό τώρα. Σε ένα ντοκιμαντέρ για τη βρετανική μουσική σκηνή στα τέλη της δεκαετίας του '60 οι ομιλητές τονίζουν ότι η στερεοτυπική αντίληψη των φύλων που υπήρχε τότε δέχτηκε ένα σοβαρό «χτύπημα» από τη μουσική και τους μουσικούς που έσπασαν κάθε ενδυματολογικό κώδικα, χωρίς να ρωτήσουν καν: «Επιτρέπεται; Μπορώ να το κάνω αυτό;».

Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη Facebook Twitter
Το έργο είναι ένας κορμός όμορφος και πολύπλοκος, ποιητικός και αστείος, και τα κλαδιά του φτάνουν σ' εμάς, ζωντανά και γεμάτα χυμούς. Φωτ.: Σοφοκλής Μπιμπής

Η ρευστότητα των φύλων ήταν μια ακαταμάχητη πρόκληση, η ίδια που υπάρχει στην εποχή μας, σε άλλο επίπεδο όμως. Τώρα καλούμαστε να σεβαστούμε, όντες πολύ πιο έτοιμοι και ώριμοι, την επιθυμία κάποιου ατόμου να διερευνήσει τη ρευστότητα, τη σεξουαλικότητα, τη θηλυκότητα ή την αμφιφυλοφιλία του, χωρίς προκαταλήψεις. Ωστόσο το να δίνεις όνομα στη σεξουαλικότητά σου έμοιαζε, και μοιάζει, τρομακτικό.

Η συγγραφέας του έργου Rafaella Marcus έκανε το ντεμπούτο της με αυτό το έργο στο Fringe Festival του Εδιμβούργου, αποσπώντας τα βραβείο Summerhall Lustrum Award 2022, και στο Soho Theatre στο Λονδίνο, κερδίζοντας το SoHo Playhouse Medal of Excellence 2022.

Πολύ χαλαρά η ιστορία συνδέεται με τον μύθο του Απόλλωνα και της Δάφνης που δίνει και το όνομα στην ελληνική παράσταση. Η αλληγορική μεταμόρφωση της ηρωίδας της Marcus έρχεται μέσα από μια σειρά γεγονότων που έχει τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου θρίλερ. Οι δυο γυναίκες στη σκηνή έχουν γυναικεία χαρακτηριστικά και μιλούν για την κοινή τους ιστορία. Λίγο μετά ξεχνάς τι φορούν, ξεχνάς το φύλο τους και τον σεξουαλική τους προσανατολισμό. Στην κουζίνα ενός άχρωμου λοφτ, σαν τα εκατομμύρια πανομοιότυπα που σηκώνονται στις πόλεις σε όλον τον κόσμο, διαδραματίζεται μια ιστορία που έρχεται από το δάσος των μεταμορφώσεων του Οβίδιου. Ένα άτομο με δύναμη κυνηγά ένα άτομο με λίγη έως καθόλου κι εκείνο βρίσκει διαφυγή στη μεταμόρφωση.

Αυτό συμβαίνει σήμερα, πέρα από τα φύλα και τη σεξουαλικότητα, μέσα σε μια ατμόσφαιρα διάχυτης βίας, σαδικής ικανοποίησης που αντλεί κανείς από τον τρόμο και την ταπείνωση του άλλου. Συμβαίνει ως επίδειξη δύναμης, ως σύμπτωμα της πατριαρχίας, της εκπαίδευσης, της άγνοιας. Και υιοθετείται άκριτα από υπερβολικά μεγάλο κομμάτι πληθυσμού. Είναι οι νέοι αγροίκοι, οι κυνηγοί των πόλεων.

Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη Facebook Twitter
Η ρευστότητα των φύλων ήταν μια ακαταμάχητη πρόκληση, η ίδια που υπάρχει στην εποχή μας, σε άλλο επίπεδο όμως. Φωτ.: Σοφοκλής Μπιμπής

Η Δάφνη είναι μια αμφιφυλόφιλη γυναίκα που δουλεύει σε μια φιλανθρωπική οργάνωση. Το one night stand με έναν άντρα που συναντά σε επαγγελματική εκδήλωση θα μετατραπεί σε εφιάλτη όταν αποκαλυφθεί ότι είναι ο αδελφός μιας γυναίκας που ερωτεύεται λίγο καιρό αργότερα. Το πρόβλημα της σχέσης ξεκινά από ένα μικρό ψέμα ή μάλλον από την απόκρυψη μέρους της αλήθειας. Η Δάφνη δεν αποκαλύπτει την αμφιφυλοφιλία της γιατί η φίλη της δεν βγαίνει με κορίτσια που «δεν μπορούν να αποφασίσουν». 

Η απόφαση να σιωπήσει σχετικά με την αληθινή σεξουαλική της ταυτότητα την οδηγεί σε έναν εφιάλτη και σε μια εκρηκτική αντιπαράθεση με τον «κυνηγό» της. Είναι μια ιστορία που δεν έχει να κάνει με τα φύλα αλλά με το θάρρος. Οι δυο γυναίκες αφηγούνται με λεπτότητα και πάθος όσα έχουν συμβεί, χωρίς δραματικές υπερβολές και εντάσεις. Θα μπορούσαν να έχουν συμβεί όλα με διαφορετικό τρόπο, αν ξέραμε ότι οι άλλοι θα μας αποδεχτούν.

Ο ετεροκανονικός κόσμος είναι η πιο σκληρή αρένα επιβίωσης. Τα μυστικά, ακόμα και τα ασήμαντα, μας μεταμορφώνουν, ο φόβος μάς κατακλύζει, όλα αποκτούν τρομακτικές διαστάσεις και καταλαμβάνουν όλον τον χώρο, στερώντας μας το οξυγόνο.

Δάφνη: Ένα queer παραμύθι για την αποδοχή και την αγάπη Facebook Twitter
Η αλληγορική μεταμόρφωση της ηρωίδας της Μarcus έρχεται μέσα από μια σειρά γεγονότων με χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου θρίλερ. Φωτ.: Σοφοκλής Μπιμπής

Η Δάφνη είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση που μιλάει για τον τρόπο με τον οποίο ζητάμε να μας αγαπήσουν. Μια παράσταση που μπορεί να συμφιλιώσει κάποιον με την ενοχή του και να τον αφήσει ελεύθερο να ανθήσει, να αγαπηθεί με όλο του το φως και την αλήθεια. Σε μια κοινωνία που πιέζει τα όρια των ρόλων μας ποτέ δεν σκεφτόμαστε ότι υπάρχει χώρος να μας αγαπήσουν για όλα όσα δεν είναι αυτονόητα. 

Η ιστορία έχει χιούμορ και είναι ο καλύτερος σύντροφος στον μοναχικό δρόμο της αποδοχής του εαυτού μας. Όσο το σιωπηλό ψέμα ριζώνει στο υποσυνείδητο και την ψυχή η ζωή μας θα είναι ανυπόφορη. Αλλά μπορούμε να αποφασίσουμε και αλλιώς. Το έργο είναι ένας κορμός όμορφος και πολύπλοκος, ποιητικός και αστείος και τα κλαδιά του φτάνουν σ' εμάς ζωντανά και γεμάτα χυμούς. Μια θεατρική βραδιά που σας προετοιμάζει και σας κεντρίζει για μεγάλες συζητήσεις μετά την παράσταση.

Οι παραστάσεις συνεχίζονται στην Πάτρα, στο Θέατρο ACT, στις 5, 6 και 7 Απριλίου.

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου

Μουσική / Τα τραγούδια της Σωτηρίας συγκινούν ένα νέο κοινό

Μικρές ιστορίες που κυλάνε σαν νερό, μια φωνή που πατάει στη Μπέλλου χωρίς να τη μιμείται, κόσμος που δακρύζει ή κρατάει τον ρυθμό με το πόδι του. Ένας θρύλος είναι ζωντανός μπροστά μας χάρη στη Χριστίνα Μαξούρη, στη σκηνή του ΠΛΥΦΑ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
I WAS THERE : ΣΤΡΑΚΑΣΤΡΟΥΚΕΣ 

Θέατρο / «Στρακαστρούκες»: Μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης, η παράσταση του Δημήτρη Σαμόλη είναι τρομερά επίκαιρη

Οι «Στρακαστρούκες» έρχονται να προστεθούν σε μια μακρά λίστα queer έργων που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ