Με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε με 445 ψήφους υπέρ, 152 κατά και 30 αποχές, νέους κανόνες για τα βαρέα οχήματα.
Οι ευρωβουλευτές στηρίζουν φιλόδοξους στόχους αναφορικά με τη μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ιδιαίτερα των εκπομπών CO2, για τα μεσαίου βάρους και τα βαρέα φορτηγά. Πρόκειται για επαγγελματικά οχήματα, όπως τα απορριμματοφόρα, οι νταλίκες ή οι μπετονιέρες, καθώς όμως και τα λεωφορεία.
Οι στόχοι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθορίζονται στο 45% για την περίοδο 2030-2034, 65% για το 2035-2039 και 90% από το 2040. Οι ευρωβουλευτές συμφωνούν με την πρόταση της Επιτροπής να επιτραπεί η ταξινόμηση αποκλειστικά μηδενικών εκπομπών νέων αστικών λεωφορείων από το 2030 και προτείνουν προσωρινή εξαίρεση (έως το 2035) για τα αστικά λεωφορεία που κινούνται με βιομεθάνιο, υπό αυστηρούς όρους.
Να σημειωθεί πως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι πλέον έτοιμο να ξεκινήσει συνομιλίες με τις κυβερνήσεις της ΕΕ σχετικά με την τελική μορφή της νομοθεσίας.
Αξίζει να αναφερθεί ότι τα βαρέα οχήματα ευθύνονται για περισσότερο από το 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις οδικές μεταφορές και αντιπροσωπεύουν πάνω από το 6% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρώπη.
Ο εισηγητής Μπας Αϊκάουτ, από τους Πράσινους της Ολλανδίας δήλωσε: «Η μετάβαση προς φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών είναι καίριας σημασίας όχι μόνο για την επίτευξη των στόχων μας για το κλίμα, αλλά και για καθαρότερο αέρα στις πόλεις μας. Παρέχουμε σαφήνεια σε μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες στην Ευρώπη και σαφές κίνητρο για επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση και το υδρογόνο». Συμπλήρωσε πως «βασιζόμαστε στην πρόταση της Επιτροπής, επεκτείνοντας το πεδίο εφαρμογής των κανόνων και προσαρμόζοντας διάφορους στόχους και δείκτες αναφοράς στην πραγματικότητα, καθώς η μετάβαση κινείται ταχύτερα απ’ όσο περιμέναμε».
Υπενθυμίζεται πως στις 14 Φεβρουαρίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε νομοθετική πρόταση για τον καθορισμό προτύπων εκπομπών CO2 για τα βαρέα οχήματα από το 2030 και μετά, προκειμένου να συμβάλει στην επίτευξη του στόχου της ΕΕ για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 και να μειώσει τη ζήτηση για εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα.
Εγκρίνοντας την έκθεση, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών για την αντιμετώπιση της ρύπανσης και την προώθηση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και των επενδύσεων στην ανάπτυξη άλλων μη ρυπογόνων τεχνολογιών, όπως εκφράστηκαν στις προτάσεις 2(2) και 4(3) της τελικής έκθεσης της προτάσεις της Διάσκεψης για το Μέλλον της Ευρώπης.