Από τις 6 έως τις 9 Ιουνίου 2024 εκατομμύρια Ευρωπαίοι αναμένεται να προσέλθουν στις κάλπες και με τις επιλογές τους να συνδιαμορφώσουν το μέλλον της Ευρώπης. Οι ευρωπαϊκές εκλογές αποτελούν μια ξεχωριστή στιγμή επειδή μπορούμε όλοι να αποφασίσουμε –συλλογικά– για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θεσπίζει νόμους που μας επηρεάζουν όλους: μεγάλες χώρες και μικρές κοινότητες, ισχυρές εταιρείες και νεοφυείς επιχειρήσεις, σε παγκόσμιο και σε τοπικό επίπεδο.
Σε λίγες μέρες, λοιπόν, θα κληθούμε να ψηφίσουμε στις πιο κρίσιμες ευρωπαϊκές εκλογές των τελευταίων ετών. Ωστόσο, η αποχή φαίνεται να αποτελεί τον μεγαλύτερο «αντίπαλο» των επερχόμενων εκλογών. Το υποτονικό ενδιαφέρον, το δίλημμα «παραλία ή κάλπη» αλλά και η τάση αποστασιοποίησης, ειδικά της νέας γενιάς, από την πολιτική, εγείρει προβληματισμούς και δυσοίωνες σκέψεις για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει μια σημαντική στροφή προς την ξενοφοβία και τον λαϊκισμό.
Φέτος έχουμε έναν ακόμη λόγο ως χώρα να πάμε να ψηφίσουμε, αν αναλογιστούμε ότι συμπληρώνονται 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει πληγωθεί από τον απολυταρχισμό, τον διχασμό και τη μισαλλοδοξία. Η δημοκρατία είναι μια κοινωνική κατάκτηση.
Στο πλαίσιο αυτό και σε μια προσπάθεια «αφύπνισης» το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παρουσίασε σήμερα τη δεύτερη φάση της επικοινωνιακής του εκστρατείας με ένα συγκινητικά φορτισμένο βίντεο και μήνυμα «αξιοποίησε την ψήφο σου, για να μην αποφασίσουν άλλοι για σένα».
Στο βίντεο της καμπάνιας παρακολουθούμε μαρτυρίες ηλικιωμένων πολιτών από διάφορες χώρες της Ε.Ε. που αφηγούνται τις ιστορίες τους στις επόμενες γενιές, υπογραμμίζοντας ότι το δημοκρατικό δικαίωμα δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένο. Μια γιαγιά απευθύνεται στον εγγονό της. Ανατρέχει στο τραγικό παρελθόν, όταν η Ευρώπη ήταν αντιμέτωπη με πολεμικές συγκρούσεις. Τη βλέπουμε με δάκρυα στα μάτια να ανατρέχει σε δικές της προσωπικές μνήμες και με την εξιστόρησή τους να προσπαθεί να εμφυσήσει ένα αίσθημα ευθύνης. Μιλάμε για ανθρώπους που έζησαν στο πετσί τους τι σημαίνει να ζεις ανελεύθερος. Πρόσωπα που γνώρισαν τη χειρότερη εκδοχή του πώς είναι να μην έχεις ελεύθερη βούληση. Η χροιά της φωνής, το βαθύ, γεμάτο τραυματικές μνήμες βλέμμα, οι λίγες, αυστηρά επιλεγμένες λέξεις, μεταδίδουν ένα ισχυρό μήνυμα: Η δημοκρατία κατακτήθηκε με αγώνες και δεν είναι δεδομένη.
Αυτό δεν μας διδάσκει το παρελθόν; Με τις ιστορίες τους έρχονται να μας υπενθυμίσουν πόσο σημαντικό είναι να ψηφίζουμε, σε τοπικό, εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο και επί της ουσίας να μας προτρέψουν να το κάνουμε. Άλλωστε, είναι μια ακόμη ευκαιρία να εκφράσουμε τη γνώμη μας για θέματα που μας αφορούν όλους.
«Η δημοκρατία στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σήμερα πιο σημαντική από ποτέ. Η ψήφος σας θα καθορίσει την κατεύθυνση της Ευρώπης τα επόμενα πέντε χρόνια. Θα αποφασίσει σε ποια Ευρώπη θέλουμε να ζήσουμε» ανέφερε η πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρομπέρτα Μέτσολα με αφορμή την προβολή του βίντεο και πρόσθεσε: «Μην αφήσετε κάποιον άλλον να επιλέξει για εσάς, ψηφίστε στις 6-9 Ιουνίου 2024. Κάθε ψήφος έχει σημασία».
Μάλιστα, φέτος έχουμε έναν ακόμη λόγο ως χώρα να πάμε να ψηφίσουμε, αν αναλογιστούμε ότι συμπληρώνονται 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει πληγωθεί από τον απολυταρχισμό, τον διχασμό και τη μισαλλοδοξία. Η δημοκρατία είναι μια κοινωνική κατάκτηση. Επομένως, η χαλαρή ψήφος και η αποχή είναι αιτίες που βοηθούν τους πάσης φύσεως δημαγωγούς, λαοπλάνους και όσους εκμεταλλεύονται τους φόβους και τις ανησυχίες των πολιτών.
Διακυβεύεται η συνοχή της Ε.Ε.; Ναι, κι αυτό εξαρτάται από μας. Βλέποντας το βίντεο της καμπάνιας, ο θεατής συνειδητοποιεί ότι η δύναμή μας είναι η ψήφος μας. Οι αποφάσεις μας διαμορφώνουν τη ζωή όλων μας. Η δημοκρατία δεν θα πρέπει ποτέ να θεωρείται δεδομένη. Αποτελεί συλλογικό επίτευγμα το οποίο πρέπει όλοι να υπερασπιζόμαστε. Η δημοκρατία κρίνεται πίσω από το παραβάν, όχι στην αμμουδιά, όχι στο σαλόνι του σπιτιού μας. Και οι ηλικιωμένοι που πρωταγωνιστούν στο βίντεο το ξέρουν καλύτερα απ’ όλους. Κυρίως, όμως, έχουν μάθει να το σέβονται και να μην το υποτιμούν.
Δείτε περισσότερα για την καμπάνια εδώ.